آشنایی با انار و نقش آن در برخی از سنت ها

  جمعه، 02 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با انار و نقش آن در برخی از سنت ها
بر اساس یک سنت کهن که در میان برخی از اقوام رایج می باشد، عروس اناری بر زمین می اندازد تا بترکد و دانه هایش روی زمین پخش شود و تعداد دانه های پخش شده، نشانگر این است که او چند فرزند به دنیا خواهد آورد در این زمینه با ساعدنیوز همراه باشید.

انار و نقش آن در سنت ها

انار در میان میوه ها در صدر خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان است البته بعضی از این ترکیبات، عامل رنگ قرمز انار و بعضی، ترکیباتی به نام تانین ها هستند که طعم گس یا تلخ مانندی در این میوه ایجاد می کنند. در کل، انار میوه ایده آل پاییز و زمستان و سرشار از ویتامین ها و املاحی مانند B5، B6، C، پتاسیم، مس و... است.

انار به خاطر دانه های فراوان نشانه ی باروری است و بر اساس یک سنت کهن که در میان برخی از اقوام رایج می باشد، عروس اناری بر زمین می اندازد تا بترکد و دانه هایش روی زمین پخش شود. تعداد دانه های پخش شده، نمایانگر این است که او چند فرزند به دنیا خواهد آورد.

همچنین زرتشتیان در آیین پیوند همسری دختران و پسرانشان ، با آرزوی باروری و بچه دار شدن به آنان انار می دهند.زرتشتیان انار را در سفره به نشانه ی پیمان زناشویی می گذارند.در فرهنگ برخی از مردم ایران رسم است که هنگام بردن عروس ، داماد اناری رابه سمت پای عروس پرتاب میکند که نشان آرزوی تندرستی ، شادابی و باروری برای عروس است.درباره ی انار ضرب المثل هایی نیز وجود دارد مثلا رخسار گلگون و برافروخته و گل انداخته را به انار و گل انار تشبیه می کنند و می گویند:

انار در باور ها و آیین های ایرانی

انار از دوران بسیار قدیم به عنوان میوه ای مقدس شناخته شده است. این میوه در میان ادیان الهی جایگاه ویژه ای دارد.در دین زرتشتی انار از درختان مینوی است و از عناصر مقدس و خجسته به شمار می رود و زرتشتی ها از شاخه ها و میوه آن در مراسم خود استفاده می کنند.

انار به خاطر شکل غنچه و گل انار که بی شباهت به آتشدان نیست و رنگ قرمز این گل که به یاد آورنده آتش بوده نزد زرتشتی ها ارزشمند است. نماد گل انار در نقش نگاره های تخت جمشید هم یافت می شود.

در قرآن کریم سه بار از انار نام برده شده و از میوه های بهشتی ست و خواص انار برای سلامتی بی شمار است. انار از دید مسلمانان میوه ای مقدس بوده و خوردن آن توسط بزرگان دینی توصیه شده است. در فرهنگ شیعی انار به خاطر رنگ سبز تند برگ هایش اهمیت خاصی دارد.

آنچنان که مشخص است انار با نیایش و تقدس عجین شده. انار با ظاهری یکپارچه و دانه های بی شمارش، وحدت و کثرت را همزمان به نمایش می گذارد و برای عارفان هم نمادی مهم است.

انار در باور های ایرانیان باستان نماد باروری و برکت بوده است. این برداشت به خاطر دانه های زیاد آن به وجود آمده. رسمی در میان برخی اقوام سنتی رایج است که در آن عروس، اناری را به زمین می زند تا بترکد. تعداد دانه هایی که پخش می شود نشانگر تعداد فرزندانی ست که به دنیا خواهد آورد.

تصویر

فلسفه انار شب چله

انار؛ این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است. انار میوه ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه ای خون ساز یاد می شد. به افرادی که رنگی مهتابی و از نظر جثه رنجور بودند، توصیه می شد که آب انار بنوشند. امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین ث است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه کننده خون و سرشار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می دانند.

انار در فرهنگ و ادبیات ایران

انار در فرهنگ های مختلف نماد فراوانی، برکت و جاودانگی ست. این تاثیر احتمالا از آنجا نشات گرفته که از آغاز تمدن، گیاهان علاوه بر تامین خوراک انسان، به عنوان دارو، پوشش لوازم آرایش و رنگ مورد استفاده بودند. انار جایگاه خاصی هم در فرهنگ و ادبیات ایرانی دارد. اما این نقش چگونه به وجود آمده؟ در فرهنگ و ادبیات ایرانی انار نشانه چیست؟

برخی انار ها را با توجه به کاربردشان نامگذاری کرده اند و برخی نام هایی ادبی دارند. مثلا:

  • انار سوری: نوعی انار است که زرتشتیان در گذشته از آن در مراسم و جشن های عروسی استفاده می کردند.
  • انار گبری: در یزد زرتشتیان به گبر یا گور معروفند. انار گبری نوعی از این میوه است که پوستی قرمز و زیبا دارند. این انار را هم زرتشتیان در مراسم هایشان استفاده می کردند.
  • انار خاتونی: به آمنه خاتونی یا خانمی هم مشهور است و دلیل آن محبوبیت این نوع در بین خانم ها در دوران گذشته بوده. این نوع انار در اصفهان و یزد بیشتر یافت می شوند.
  • انار پنجه عروس: به خاطر رنگ حنایی آن با انگشتان رنگین عروس ها چنین نام گرفته.
  • انار لیلی: با نام دختر حمومی هم مشهور است. پوست زیبا، لطافت و قشنگی این میوه موجب انتخاب این نام شده است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (37 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (21 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر)
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403