ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با فستیوال های زیبای اندونزی

  سه شنبه، 20 دی 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با فستیوال های زیبای اندونزی
فستیوال های جذاب و زیبای اندونزی در تمام شهرهای اندونزی بخصوص در جزیره بالی برگزار می شود. همراه ساعد نیوز باشید تا با این فستیوال ها آشنا شوید.

اندونزی به لطف تنوع فرهنگی و قومیتی در طول سال شاهد جشنواره های متعدد و رنگارنگی است که می تواند سفر به این کشور آسیایی را برای گردشگران جذاب تر کند. زیبایی طبیعی و میراث فرهنگی غنی اندونزی باعث شده است گردشگران زیادی با تور اندونزی به این کشور سفر کنند. اما این همه ماجرا نیست و اندونزی در طول سال جشنواره های متعددی را برگزار می کند که نشان دهنده سنت و فرهنگ خود و کشورهای همسایه اش است. این کشور جمعیتی بیش از ۲۳۰ میلیون نفر دارد و به واسطه تنوع آداب و رسوم و فرهنگ، جشنواره های مختلفی دارند که تنها بخشی از جشنواره های آن به رویدادهای مذهبی مسلمانان، بودایی ها، مسیحی ها و غیره اختصاص دارد. تقریبا هر استان اندونزی، جشنواره های فرهنگی خاص خودش را دارد که می تواند تجربه ای متمایز و جالب را برای هر گردشگری رقم بزند.

فستیوال مد جمبر

جمبر شهر کوچکی در جاوه شرقی است که میزبانی جشنواره منحصر به فرد و جالب مد به نام جشنواره مد جمبر (Jember Fashion Carnival) را بر عهده دارد و توجه مشتاقان عرصه مد و هنر از سراسر دنیا را به خود جلب می کند. این جشنواره از سال ۲۰۰۱ کار خود را آغاز کرد و به یکی از نمادهای فرهنگ معاصر جاوه شرقی تبدیل شده است. این مراسم به نمایشگاهی برای عرضه هنر طراحان محلی مد به اندونزی و صنعت مد جهان اختصاص دارد و در عین حال یکی از رنگارنگ ترین و چشم نوازترین جشن های اندونزی محسوب می شود. جشنواره مد جمبر، هفتمین جشنواره بزرگ دنیا به حساب می آید و هزاران نفر هر سال در ماه آگوست در آن شرکت می کنند.

فستیوال مد جمجر

فستیوال بادبادک بالی

بین ماه های جولای و آگوست آسمان بالی متفاوت تر از همه دنیاست. با شروع وزش باد در این جزیره بالی میزبان جشنواره زیبا و دیدنی بادباک هاست. در این جشنواره صدها بادبادک رنگارنگ را در شکل ها و اندازه های مختلف می توانید ببینید که در آسمان این جزیره به پرواز درآمده اند و به بالی حال و هوایی خاص و جذاب می بخشند. جشنواره بادبادک ها یکی از مهمترین جشنواره های سنتی جزیره زیبای بالی است که اکثر افراد محلی در آن حضور پیدا کرده و گردشگران بسیاری هم به بهانه دیدن این فستیوال جذاب و دیدنی به بالی سفر می کنند. برگزاری این جشن زمان خاصی نداشته و بیشتر تابع شرایط جوی بالی است. اما معمولا بین ماه های جولای و آگوست می توان شاهد برگزاری جشنواره بادبادک بالی بود. این جشنواره در سواحل شرقی پادانگ گالاک در شمال سانور برگزار می شود که به ساحل بادبادک ها هم شهرت دارد.

فستیوال بادبادک بالی

فستیوال گلونگن و کانینگن در بالی

گالوگن جشنی به مناسبت مرگ حاکم جباری به نام مایادنَوا (Mayadenawa) است. این جشن یکی از بزرگ ترین فستیوال های بالی به شمار می رود و مدت آن 10 روز است. به باور مردم، در این 10 روز خدایان برای مراسم جشن از آسمان به زمین می آیند. در این جشن، بارونگ، یا پادشاه ارواح (موجودی از ترکیب شیر و سگ)، به معابد و روستاها سر می زند. افراد محلی در این جشن مهمانی می دهند و به دید و بازدید خانواده و اقوام می روند. جشن پایانی این فستیوال کانینگن نام دارد، در این جشن اهالی بالی شکر خدایان را به جا می آورند و با آن ها وداع می کنند. گلونگن و کانینگن در تک تک روستاهای بالی به بهترین شکل جشن گرفته می شود و گردشگرها هم می توانند در این فستیوال شرکت کنند. این زمان برای سفر به بالی زمانی فوق العاده است (این فستیوال معمولا هر 210 روز یک بار برگزار می شود و برای مشخص کردن زمان آن از تقویم اندونزیایی ووکو (wuku) استفاده می کنند.)

فستیوال هنر بالی

جشنواره هنر بالی اندونزی Bali Arts Festival هر سال در بین ماهای جون و جولای برگزار می شود. این جشنواره سنتی با رقص و شادی و موسیقی و هیجان همراه است. توریستهای مختلف از سراسر دنیا برای حضور در این فستیوال که جزو جاذبه های گردشگری اندونزی است به جزیره بالی پایتخت اندونزی سفر می کنند. در این فستیوال علاوه بر رقص و موزیک سنتی و هیجان و انواع هنرهای سنتی، لباس های رنگارنگ محلی، رقص های محلی، رقص های روستایی و کهن فراموش شده و انواع غذاها و صنایع دستی اندونزی وجود دارد.این جشنواره بی نظیر و جذاب یک ماه به طول می انجامد و این کار فرهنگ سنتی آنها را زنده نگه می دارد و یک افتخار بزرگ برای کشور اندوزی محسوب می شود. صدها نفر از بهترین هنرمندان بالی و سایر جزایر اندونزی برای شرکت در این جشنواره به این شهر سفر می کنند و این جشنواره بهترین چیز برای آشنایی با فرهنگ و سنت مردم بالی و کشور اندونزی است. موضوع جشنواره سال 2018 "آتش خالق روح و جان" است و این ایده به این معنی است که آتش از زندگی انسان جدایی ناپذیر بوده و منبع انرژی حیاتی در زندگی انسان است. از دیدگاه عرفانی، انسان باید قادر باشد تا با قدرت روحی و روانی خود، انرژهای منفی از جمله خشم خود را کنترل کند. لازم به ذکر است که آتش همواره نقش مهمی در مراسم های هندو داشته است.

فستیوال Nyepi Eve

Nyepi به معنای "روز سکوت و عزلت نشینی" است و بر خلاف بیشتر فستیوال های دیگر افراد شرکت کننده در آن عمدتا در محل اقامت خود (خانه، محل کار یا هتل) می مانند و اصولا اقدام به مسافرت نمی کنند. ولی هنگام غروب شرکت کنندگان در این جشنواره بیرون می آیند و نمایش دیو و غولهای اساطیری را با استفاده از عروسک های خمیری بزرگی انجام می دهند و به این صورت انجام می شود که معمولا یک یا چند نفر درون این عروسک های خمیری رفته و در خیابان ها حرکت می کنند. در واقع این دیو ها به نوعی نماد Bhutakala یا "نیروهای شر" هستند. اهالی خانه در بالی هنگام غروب، با نیایش در معبدهای خانوادگی آغاز می کند و با انجام تشریفات مذهبی خاصی که به آن Pengrupukan می گویند، ادامه می باید، بصورتی که هر فرد شرکت کننده در آن به دنبال تعقیب کردن "نیروهای شر" از میان جمع شان است که معمولا این کار با استفاده از بامبوی شعله ور شده، صورت می گیرد. ارواح و نیروهای خبیث (از دید ساکنان محلی) در فستیوال های مذهبی با استفاده از مجسمه هایی به نام "Ogoh-Ogoh" به نمایش گذاشته می شوند. مسافرین تور بالی در ماه March می توانند از نزدیک شاهد این مراسم باشند.

 فستیوال Nyepi Eve 

فستیوال فرهنگی دینگ

دینگ (Dieng) یکی از مشهورترین فلات های جهان است که چشم اندازی خیره کننده دارد و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. فرهنگ و سنت نقش مهمی در جامعه این منطقه ایفا می کند و یکی از رسوم منحصر به فرد آن ها، روواتان (ruwatan) نامیده می شود. در این مراسم، کودکان دینگ که موهای به هم تنیده و گره خورده دارند شرکت می کنند و موی به هم تابیده آن ها بریده می شود تا در آینده موهای طبیعی داشته باشند. سپس موی بریده شده را به صورت نمادین در آب رودخانه می اندازند تا به اصل خود برگردد. این جشن با نمایش های هنری سنتی متعددی همراه است و در اوایل آگوست برگزار می شود.

فستیوال سکاتان

جشنواره سکاتان (Sekaten) شامل مراسم سنتی، نمایشگاه و بازار شبانه است که هفت روز طول می کشد و به مناسبت تولد حضرت محمد (ص) برگزار می شود. این مراسم هر سال از پنجم تا دوازدهم ماه مولود در تقویم جاوایی (ربیع الاول در تقویم اسلامی) جریان دارد و مهم ترین مراسم در روز دوازدهم (همان روز تولد حضرت محمد (ص)) از ۸ صبح شروع می شود. کوهی از برنج، شیرینی، غذاهای متنوع، میوه و سبزیجات در این جشن قرار دارد که توسط تعدادی گارد سلطنتی محافظت می شود. بعد از دعا، مردم به سمت این کوه حمله می کنند؛ زیرا معتقدند مواد غذایی آن باعث خیر و برکت زندگی شان می شود.

فستیوال یوگا بالی

به سراغ یکی دیگر از فستیوال های معروف و بسیار جذاب بالی می رویم. فستیوالی دیدنی و پرطرفدار که سالانه بسیاری از علاقه مندان به یوگا را به بالی می کشاند. جشنواره یوگای بالی که بسیاری از اساتید و شاگردان یوگا در آن به تمرین این ورزش آرام بخش می پردازند. بسیاری از گردشگران نیز در این جشنواره حضور پیدا کرده و حضور در جزیره زیبای بالی را با لذتی دو چندان تجربه می کنند. شرکت کنندگان این فستیوال با انجام ورزش یوگا انرژی مضاعف گرفته و تجربه ای منحصر به فرد و جذاب را پشت سر خواهند گذاشت. بالی در روزهای برگزاری این جشنواره شاهد اجرای موسیقی و جشن و پایکوبی هم هست.

فستیوال گالونگان

جشنواره گالونگان (Galungan Festival) بهترین جشن در تقویم ووکو (تقویم محلی بومیان بالی) است که مردم محلی اعتقاد دارند در طول ۱۰ روز اجرای آن خدایان بالی برای جشن به زمین می آیند. در این جشن، بومیان، حیوانات افسانه ای دست سازی را به نام بارونگ (موجود خیالی ترکیبی از سگ و شیر) از یک معبد به معبدی دیگر جابه جا می کنند. این مراسم نمادی از پیروزی دارما یا فضیلت بر تمام نیروهای شر زمین است. مردم در این جشنواره انواع میوه ها و گل ها را تزیین می کنند و با بهترین لباس خود که پر از جواهرات است، در جشن حاضر می شوند. تاریخ دقیق این جشن بر اساس تقویم مردم بالی، روز دویست و دهم تقویم است که هندوهای سایر نقاط جهان نیز آن را جشن می گیرند.

فستیوال گالونگان 

فستیوال غذا اوبود

به سراغ یکی دیگر از جشنواره های بالی می رویم. جشنواره بسیار خوش عطر و طعم غذا در اوبود که پنج دوره آن برگزار شده و در مدت برگزاری آن بسیاری از سرآشپزان و گروه های آشپزی محلی و بین المللی با غذاهایی فوق العاده و هیجان انگیز در بالی حضور پیدا می کنند. این جشنواره در ماه آوریل برگزار می شود و بسیاری از غذاهای محلی کشور اندونزی در آن طبخ و معرفی می شوند. این جشنواره با برنامه های متنوع دیگری مانند برپایی کارگاه ها و برنامه های فرهنگی و شاد مختلفی همراه است. بلیط جشنواره غذای اوبود را باید در اواسط ماه مارس تهیه کرد.

فستیوال نمباک گنی و امد اومدان

نمباک گنی روز بعد از نایپی (روز سکوت) در بالی است. با بر آمدن آفتاب صبحگاهی، سکوت جشن سال نو ساکا توسط این مراسم می شکند. نمباک گنی یک تعطیلات محلی در بالی است که ملاقات های خانوادگی و سفر به جزیره بالی در این دوران امری عادی است. امد-اومدان یک واقعه نادر و منحصر به فرد می باشد که در روز بعد از نایپی جشن گرفته می شود. امد اومدان منحصراً توسط جامعه بانجار کاجا روستای سزان در دنپاسار جشن گرفته می شود. جوانان و کلیه اعضای جامعه بانجار کاجا به خیابان ها می روند، آب پاشیده می شود و مردم به رقص و پایکوبی می پردازند.

فستیوال پرانگ پاندان

پرانگ پاندان که توسط افراد محلی به عنوان mekare-kar نیز از آن یاد می شود، یک ورزش سنتی در بالی است که بخشی از سنت های قدیمی قدمت دهکده Tenganan Dauh Tukad در منطقه کارنگاسم محسوب می گردد. همچنین می توان آن را به عنوان مناسبت آئین های افزایش سن در میان جوانان این دهکده بالی در نظر گرفت. دهکده دورافتاده Tenganan Dauh Tukad تقریباً 78 کیلومتری شرق دنپاسار است. پرانگ پاندان تماشاگران زیادی را به صحنه خود جلب می کند که در آن پسران روستای برهنه به مصاف هم می روند. آنها فقط با سپرهای خیزران و یک بسته پاندان های خارپشت مانند مسلح شده اند. پرانگ پاندان معمولاً در ماه ژوئن برگزار می شود.

فستیوال روستای سانور

جشنواره روستای سانور یک جشن سالانه از هنر و فرهنگ توسط جامعه ساحل سانور است. این جشنواره معمولاً در قالب یک هفته پر از نکات برجسته فرهنگی و همچنین غذاهای رنگارنگ، ورزش های آبی و برنامه های آگاهی از محیط زیست برگزار می شود. تقویم هفتگی این جشنواره معمولاً در منطقه Maisonette از هتل Beach Inna Grand Bali Beach در سانور متمرکز است. با گذشت سال ها، این جشنواره رویدادهای دیگری را شامل می شود که شامل صنایع غذایی و آشامیدنی، مد، یوگا، فعالیت های ورزشی و تفریحی است. یک مسابقه ماراتن تحت عنوان Sanur Run نیز در سال های گذشته به این مجموعه اضافه گشته است. این جشنواره اغلب در ماه آگوست برگزار می شود و رژه های خیابانی فرهنگی معمولاً افتتاحیه جشنواره را برگزار می کنند، که در خیابان های اصلی روستای سانور رخ می دهد.

فستیوال ماراتن بالی

ماراتن بالی همه ساله از جاده های مسطح و تپه های مختلفی عبور می کند که از چندین روستا در منطقه جیانیار در شرق بالی می گذرند. این مسابقات اغلب در ماه آگوست برگزار می شود و شامل چندین دسته است: یک ماراتن کامل (42.195 کیلومتر)، یک ماراتن نیمه (21.0975 کیلومتر)، یک ماراتن کوتاه 10 کیلومتری و یک مسابقه دو جالب برای بچه ها. مسیر ماراتون بالی بطور عمده از طریق مسیر اصلی گذرگاه جالان ایدا باگوس مانترا می گذرد و با گذر از روستاهای صبا، پینگ، بلگا و بونا و سپس در روستاهای کراماها و مداهان به اتمام می رسد.

سخن آخر

اگر قصد سفر به اندونزی را دارید، پیشنهاد ما این است که حتما در فستیوال های این کشور شرکت کنید و لذت ببرید. خوشحال می شویم، تجربیات خود از حضور در این فستیوال ها را با ما در میان بگذارید و نظر و پیشنهاد خود را برای ما بنویسید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (430 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (85 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (19 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (16 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادر کم سن و سال و محجبه امید نورافکن ستاره فوتبال/ همیشه کنار هم و سلامت +عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...