آشنایی با غذاهای سنتی کرمانشاه

  سه شنبه، 03 اسفند 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با غذاهای سنتی کرمانشاه
کرمانشاه یکی از مهم ترین استان های ایران است که به صورت کاملا مستقل، از پتاسیل بسیار بالای در زمینه های مختلف گردشگری برخوردار است. غذاهای محلی کرمانشاه تنوع بالایی دارد و هر مسافری را برای چشیدن و میل کردن آنها به هوس می‌اندازد. در ادامه به معرفی غذاهای محلی کرمانشاه می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

کرمانشاه به عنوان یکی از استان های تاریخی و زیبای ایران، غذاهای محلی خوش طعمی دارد که برخی از آن ها از شهرت ملی برخوردار است. غذاهای خوشرنگ و لعاب و صد البته خوشمزه کرمانشاه که تنوع بی نظیر آن زبانزد میهمانان استان بوده و است و معمولا مسافران در رستوران ها بعد از تناول و نوش جان کردن غذاهای محلی به دنبال دستور پخت آنها هستند تا بتوانند در شهر و دیار خودشان هم گه گاهی از این غذاهای بی نظیر تهیه کنند. در ادامه به برخی از این غذاهای لذیذ و خوشمزه اشاره خواهیم کرد.

دنده کباب کرمانشاه

دنده کباب کرمانشاه به قدری خوش آوازه و خوش طعم است که نمی شود فراموشش کرد؛ درست مثل کوفته تبریزی که انگار به اسم تبریز چسبیده است و فراموش نمی شود. برای تهیه این غذا، گوشت دنده گوسفند که با مهارت مزه دار شده، با تبحر خاصی به سیخ کشیده و کباب می شود. کباب پزهای حرفه ای معتقدند که نوع گوشت گوسفند، طعم این کباب را می سازد و کسانی که دنده کباب سنتی را در کنار عشایر و دامداران کرمانشاه چشیده اند، می دانند نوع گوشت چقدر در طعم این غذا تاثیر دارد. این روزها رستوران های خوب در کرمانشاه زیاد هستند و یکی از مکان های معروف برای خوردن دنده کباب، طاق بستان است.

دنده کباب

هلو کباب

یکی دیگر از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی این استان، هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاه است که طعم منحصربه فردی دارد. به نظر می رسد این غذا به دلیل شکل ظاهری اش در هنگام سرخ شدن به این نام معروف شده است. مواد لازم برای درست کردن هلو کباب، گوشت، لپه، گردو، کشمش، سیب زمینی نیم پز، روغن، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، پیاز سرخ شده، آبلیمو و شکر است. طعم خوشمزۀ این غذا ارزش وقت زیاد برای پخت آن را دارد. هلو کباب به همراه نان تازه و سبزی خوردن میل می شود.

هلو کباب

خورشت خلال

بدون شک خورشت خلال بادام که یک غذای اصیل ایرانیست، یکی از رقبای سرسخت دنده کباب کرمانشاه. غذایی پرطرفدار و مجلسی که با ذائقه هر فردی سازگار و از محبوبیت زیادی در خانواده های کرمانشاهی برخوردار است. این خورشت را معمولا در مراسم های خاص مانند جشن عروسی سرو می کنند. البته زمانی هم که اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، خورشت خلال یکی از بهترین گزینه هاست. مواد لازم برای تهیه خورشت خلال عبارتند از گوشت مغز ران گوساله، خلال بادام درختی، زرشک سیاه، پیاز، لیمو امانی، رب گوجه فرنگی، کره، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک.

خورش خلال

جرگ و بز

جرگ و بز را از جگر و پوست نازک روده گوسفند تهیه می کنند. جگر چرخ شده را با ادویه مخلوط می کنند و داخل فویل و یا ظرف های مخصوص، زیر خاکستر آتش می گذارند تا کاملا پخته شود. سپس این مواد را داخل پوست روده گوسفند قرار داده و روی آتش، کباب می کنند. آماده سازی این غذا به نوعی شبیه به طرز تهیه سوسیس سنتی ست که از این جهت به سوسیس کرمانشاهی شهرت دارد.

جرگ و بز

کوفته نخود

یکی از غذاهای محبوب کرمانشاهی کوفته ریزه یا کوفته نخود است که حتی اگر تا به حال آن را نخورده باشید، اسمش را احتمالاً شنیده اید. این غذا در بین خانواده های کرمانشاهی بسیار معروف است و معمولاً زیاد پخته می شود. مواد لازم برای درست کردن این غذا شامل نخود پخته شده، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، آرد، پیاز و سبزی های معطر شامل جعفری، نعناع، مرزه و ترخون است. این غذا در عین حال که بسیار خوشمزه است، مقوی هم است و بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

کوفته نخود

آش عباسعلی

این آش از غذاهای محلی کرمانشاه و در گویش محلی معروف به آش وسلی است و تاریخچه ای حدودا 200 ساله دارد. آشی که شخصی بنام عباسعلی نذر کرده بود شب ها وقت افطار در مسجد محلشان به روزه داران بدهند و به حدی خوشمزه بود که همه دستور پختش را می خواستند. آش عباسعلی را معمولا در ماه مبارک رمضان و برای افطار نوش جان می کنند. مواد لازم برای تهیه این آش منحصر به فرد شامل گوشت گوسفندی، لوبیا سفید، نخود، عدس, بلغور گندم، برنج دودی ایرانی، لوبیا چیتی، نعناع داغ، پیاز داغ، سیر داغ، روغن حیوانی کرمانشاهی، نمک، فلفل، ادویه جات، زردچوبه است.

آش عباسعلی

سیب پلو

برای تهیه سیب پلو از برنج و سیب زمینی به عنوان مواد اصلی و گوشت چرخ کرده، کشمش، پیاز، زعفران، خرما و کره به عنوان تکمیل کننده غذا استفاده می شود. ترکیب این مواد به سبک آشپزهای کرمانشاهی طعم بی نظیری دارد مخصوصا زمانی که با روغن کرمانشاهی سرو شود.

سیب پلو

آش سورانه

آش سورانه یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که در فصل بهار استفاده می شود. سورانه نوعی سبزی بهاری محلی شبیه به تره است که در مناطق غرب کشور و عمدتا کورد نشین و در کوهپایه های زاگرس می روید.

آش سورانه

کوکو ی پاغازه

پاغازه نوعی سبزی پرخاصیت از خانواده تره هاست که فصل بهار در کرمانشاه خیلی طرفدار دارد. خانم های خوش ذوق کرمانشاهی پاغازه را در بورانی، کوکو و برخی خورش ها استفاده می کنند. کوکوی پاغازه از مخلوط تخم مرغ، سیر، پیاز و ادویه های معطر درست می شود و آن را با نان سرو می کنند.

کوکو‌ی پاغازه

والک پلو

والک نام سبزی مقوی و پرخاصیت بهاری ست که با گویش محلی آن را "کول" می خوانند. والک پلو بیشتر با زبان گوساله آب پز شده و با روغن کرمانشاهی اعلاء سرو می شود.

والک‌پلو

کوفته شیرین کرمانشاهی

کوفته شیرین کرمانشاهی یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه است. شاید اسم این غذا به گوش خیلی ها نرسیده باشد اما بسیار غذای خوش طعمی است و خیلی هم سریع آماده می شود. این غذا را با مواد اولیه کمی که دارد، می توان سریع و خوشمزه آماده کرد و همان طور که از نام آن پیداست طعمی شیرین دارد. مواد اولیه برای تهیه کوفته شیرین کرمانشاهی،گوشت چرخ کرده، برنج آبکش، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه، نعناع خشک، آب، تخم مرغ و روغن است. همچنین برای تهیه سس این کوفته هم از سرکه و شکر استفاده می کنیم.

کوفته شیرین کرمانشاهی

ونوشک پلو

ونوشک یا پسته کوهی، میوه ای است بومی و محلی که در منطقه کردنشین و غرب کشور می روید. از جمله گیاهان دارویی با اثری انرژی بخش و محرک است. این میوه خوشمزه و پرخاصیت، کاربردهای فراوانی دارد و به صورت تازه خوری، خشک شده، استفاده در ترشیجات و مربا، ترکیب با دوغ و در غذاهای مختلف استفاده می شود. از خواص ونوشک می توان به درمان کم خونی اشاره کرد. همچنین ونوشک در درمان سردرد هم بی تاثیر نیست. افرادی که دچار نرمی استخوان هستند نیز می توانند از میوه ونوشک استفاده کنند. با توجه به اینکه ونوشک سرشار از ویتامین های A، B و D است، باعث تقویت اعصاب و جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

ونوشک پلو

خورش کنگر

خورش کنگر در کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. کنگر گیاه بهاری و سرشار از ویتامین است که با استفاده از ساقه آن، خورشی ترش و خوشمزه درست می کنند. روی ساقه کنگر خارهای ریز و درشتی وجود دارد که قبل از مصرف آن ها را پاک کرده و تفت می دهند. در مرحله بعدی کنگرها با گوشت، پیاز، ادویه و سبزی های دیگر پخته می شوند و در نهایت مقداری ساقه ریواس به خورش اضافه می شود تا کمی طعم ترش و ملس بگیرد.

خورش‌ کنگر

خوراک کدو حلوایی

خوراک کدو حلوایی کرمانشاهی با سایر غذاهایی که با کدو حلوایی درست می شود فرق دارد. خوراک کدو حلوایی کرمانشاه با گوشت و عصاره قلم گوسفندی و تکه های خرد شده کدو حلوایی تهیه می شود و به عنوان چاشنی از غوره در این خوراک استفاده می کنند.

خوراک کدو حلوایی

خورش سیب و آلبالو

به دلیل باغ های میوه و همچنین فراوانی میوه های فصلی در کرمانشاه غذاهای متنوعی از میوه ها وجود دارد و آشپزهای خوش ذوق منطقه آن ها را به خوبی به کار می برند. خورش سیب و آلبالو هم از همان دسته غذاهاست. این غذا ترکیبی از آلبالو، سیب، گوشت، پیاز و ادویه هاست. برای تهیه این غذا جدا کردن هسته آلبالوها و انتخاب سیب های سبز و سفت، اهمیت زیادی دارد.

خورش سیب و آلبالو

آبگوشت کرمانشاهی

آبگوشت کرمانشاهی یا آبگوشت گوجه سبز غذایی متفاوت در کرمانشاه است که همانند آبگوشت ساده طبخ می شود اما به دلیل اضافه کردن گوجه سبز، طعم ترشی دارد. مواد تشکیل دهنده این آبگوشت پیاز، سیب زمینی، گوجه سبز، گوشت، حبوبات شامل نخود و لوبیا سفید، پودر سیر، نعنا خشک، لیمو عمانی و ادویه و زعفران است.

آبگوشت کرمانشاهی

آش ترخینه

آش ترخینه یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است که در زبان محلی به آن «آش دویینه» هم می گویند. این آش، به آش ترخینه دوغ هم معروف است و بیشتر در استان های غربی کشور پخته می شود. در پاییز و زمستان که سرماخوردگی خیلی شایع است، آش ترخینه به بهبود آن کمک می کند. این آش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا حکم یک آنتی بیوتیک قوی را دارد.

آش ترخینه

آشنایی با غذاهای محلی کرمانشاه به ما دید وسیعی از روحیات و هویت مردم این شهر را می دهد. مردم کرمانشاه به غیور بودن شهرت دارند و غذاهای محلی آنها هم همیشه مثال زدنی است. خانم های سخت کوش این خطه با مواد اولیه بی نظیری که در سرزمین خود دارند بهترین طعم ها را به ارمغان می آورند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شاید باور نکنید اما اینجا خانه مادری رئیس‌جمهور شهید است+ویدئو/فقط بیتابی مادرش که می گوید بیا ابراهیم‌‌‌... تصویری از حضور رهبر معظم انقلاب در منزل رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی خداحافظی آخر و احترام نظامی دختر خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور شهید و همراهانشان+ویدیو فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 حال و هوای غمزده خانه آیت الله آل هاشم در تبریز/ بی تو رنگ یأس دارد منزل و مأوای تو+عکس خاطره دوبلور معروف از سفرِ خاص شهید ابراهیم رئیسی و واکنش ایشان با دیدن تیپ متفاوت جوانان در مسجد استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس نگاهی به خانه ابدی شهید آیت الله رئیسی / نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد