آشنایی با گربه نژاد هیمالین و شرایط نگهداری از آن

  چهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با گربه نژاد هیمالین و شرایط نگهداری از آن
گربه‌های هیمالین یکی از معروف‌ترین نژاد گربه‌های مو‌بلند هستند. آنها چشمانی براق و خوشرنگ همانند سیامی‌ها و موهایی بلند و زیبا همانند گربه‌های پرشین دارند. ما در این مطلب این نژاد از گربه را معرفی می کنیم.

گربه هیمالین، یا به اختصار هیمی، نژاد پرشین با رگه هایی از سیامی است. برخلاف نژاد پدر و مادرش، پرشین و سیامی که نژادهای طبیعی هستند (یعنی انسان در به وجود آمدن آن ها دخالتی نداشته-است)، نژاد هیمالین ساخته انسان است و از ترکیب نژاد پرشین و سیامی به وجود آمده تا نژاد حاصل کالرپوینت و چشم های آبی نژاد سیامی را داشته باشد. پرورش دهنده ها در سال 1931 شروع به انجام کارهایی در جهت انجام این ترکیب کردند، در ابتدا نحوه انتقال ژن کالرپوینت را مشخص کردند. سال های زیادی صرف این پرورش ها شد، در نهایت ویرجینیا کاب، پرورش دهنده گربه و کلاید کیلر، محقق دانشگاه پزشکی هاروارد، گربه هایی با موی بلند پرورش دادند که کالرپوینت های مشخص نژاد سیامی را داشت. اولین بچه گربه هیمالین را پیش نمایش نیوتن نامیدند.

در دهه 1950، پرورش دهنده های انگلیس و آمریکایی شمالی به دست یافتن به گربه پرشین با کالرپوینت سیامی علاقه مند شدند. کار را با دستورالعمل کاب و کیلر برای گرفتن الگوی کالرپوینت آغاز کردند، سپس گرب ها را به نژاد پرشین پرورش دادند تا نوع نژاد را پایه ریزی کنند. وقتی که این نژاد به ثبات رسید، بررسی برای شناخت این گربه به عنوان یک نژاد آغاز شد.

این که این گربه را در دسته پرشین قرار دهند یا آن را یک نژاد مستقل بدانند بستگی به شرکتی دارد که با آن صحبت می کنید. انجمن علاقه مندان گربه ها در سال 1957 نژاد هیمالین را یک نژاد مستقل دانستند، اما در سال 1984 اعضای هیئت مدیره CFA تصمیم گرفتند تا هیمالین را در طبقه بندی جدید، به عنوان یک رده رنگی از نژاد پرشین تعیین کنند. انجمن گربه های آمریکا هم هیمالین را یک نوع رنگی از نژاد پرشین می داند و انجمن بین المللی گربه ها نژاد هیمی را عضوی از «خانواده پرشین» می داند. این خانواده شامل پرشین و موکوتاه اگزوتیک می شود. سازمان های دیگر مثل انجمن آمریکایی علاقه مندان گربه ها، انجمن آمریکایی دوستداران گربه ها و انجمن سنتی گربه ها، هیمالین را یک نژاد جدا از پرشین می شناسند.ممکن است هیمالین ها را با پرشین ها و در بعضی سازمان ها با موکوتاه های اگزوتیک آمیزش دهند اما نژاد سیامی دیگر جزئی از برنامه پرورش هیمالین نیست. و امروزه، فارق از هر اسمی که به آن بدهند، هیمی جزئی از محبوب ترین گربه های نژاددار است.

ویژگی های ظاهری گربه هیمالین

پوشش بدن گربه هیمالین همانند پوشش گربه های ایرانی ابریشمی، صاف، پرپشت، ضخیم، نرم، درخشان و براق است که از دو لایه تشکیل می شود. پوشش زیرین دارای موهای بسیار متراکم و پوشش بالایی دارای موهای بلندی است، که به رنگ های شکلاتی ، یاسی بنفش، آبی، قرمز، کرم، سیاه و سفید با الگوی مشابه با سیامی ها دیده می شود. این گربه ها چشم های بزرگ، براق و گردی دارند که به رنگ آبی روشن است.

گوش های کوچک و بینی کوتاه از دیگر ویژگی های آنها است. سر بزرگ و گرد، گردن کلفت و کوتاه، پاهای کلفت، دم کوتاه، شکم گرد و سینه پهن ظاهر آنها را تو پُر نشان می دهد. این گربه ها در دسته گربه های متوسط تا بزرگ جثه طبقه بندی می شوند. بدن عضلانی با استخوان بندی درشت به همراه تراکم بالای خزها، باعث می شود که این گربه ها بزرگتر از آنچه هستند به نظر برسند. گربه های هیمالین وزنی در حدود 3.17 تا 5.4 کیلوگرم دارند. طول عمر این گربه ها، بین 9 تا 15 سال است.

گربه هیمالین

نگهداری گربه هیمالین

بهترین مکان برای نگهداری گربه های این نژاد محیط امن داخل خانه است. هیمالین ها گربه های نجیب و آرامی هستند و همین ویژگی شخصیتی در کنار جثه بزرگی که دارند باعث شده به آن ها بچه غول های آرام گفته شود. آنها به خاطر داشتن صورت مسطح و صاف، قادر به تحمل آب و هوای خیلی گرم نیستند و محل زندگی آن ها باید از تهویه خوبی برخوردار باشد، در غیر این صورت دچار مشکلات تنفسی خواهند شد. گربه های این نژاد از اینکه در آغوش گرفته شوند و مورد نوازش قرار بگیرند، بسیار لذت می برند. آن ها دوست دارند در امور خانواده مشارکت کنند و در کنار صاحبان خود بخوابند. آنها، برخلاف بسیاری از گربه های دیگر، تمایلی به صعود به جاهای مرتفع خانه و پرش ندارند. شخصیت آنها دو بعد متفاوت دارد. این گربه ها در کنار شخصیت آرام و نجیبی که دارند، یک بازیگوشی ذاتی هم در وجود خود دارند.

گربه هیمالین سطح انرژی زیای ندارد، بنابراین نیاز به تمرین و ورزش زیادی هم نخواهد داشت. این گربه ها می توانند ساعت ها با یک توپ کاغذی بازی کنند و سرگرم شوند. اسباب بازی های تعاملی، توپ های تعقیب و گریز و موش های عروسکی برای ارضا نیاز بازیگوشی و تخلیه انرژی آنها مفید است. میزان ریزش مو در گربه هیمالین زیاد است و با رسیدگی های مداوم می توان از گره خوردگی مو و در نتیجه کنده شدن آن جلوگیری کرد و تا حدی ریزش مو را تحت کنترل قرار داد.

تربیت و آموزش پذیری گربه هیمالین

گربه هیمالین سطح هوش متوسطی دارد. اما با این حال همیشه روش های آموزشی با تقویت مثبت، مانند تمام گربه سانان، برای آن ها خوب عمل می کند. می توان به گربه های این نژاد یاد داد که پازل بازی کنند، ترفندهای ساده ای را یاد بگیرند و در بازی فچ (آوردن اشیاء) همانند سیامی ها خوب عمل کنند. شروع آموزش از دوران تولگی گربه همیشه موثرتر خواهد بود.

رفتار گربه هیمالین

گربه های هیمالین عاشق انسان ها هستند و با بچه ها، سگ های دوستدار گربه و تمام گربه ها، رفتار دوستانه ای دارند. این گربه های نجیب در خانه هایی که بچه های بزرگی دارند، زندگی بهتری خواهند داشت. زیرا بچه های کوچکتر معمولا باعث آزار آنها می شوند. گربه های هیمالین گربه های آرامی هستند که سر و صدای زیادی ندارند. این گربه ها با صدای ملایم و خوش آهنگ خود گاهی با صاحبانشان صحبت می کنند اما اصلا گربه های وراجی نیستند.

مشکلات و سلامتی گربه نژاد هیمالی

متاسفانه برای هیمالیایی ها بیماری های بی شماری عنوان شده است. صاحب او باید خود را آماده بعضی هزینه های درمانی مادام العمر کند و با استفاده از بیمه مخصوص حیوانات خانگ از هزینه های خود بکاهد.این نژاد گربه اغلب بخاطر ساختار صورت خود دچار مشکلاتی می شود که عبارتند از:

  • مشکل تنفس پرسر و صدا. که ناشی از سوراخ های بینی تنگ است.
  • ترشح بیش از حد چشمی.
  • شرایط چشم مانند: چشم گیلاس، آنتروپیون و آتروفی شبکیه مترقی.
  • ناهنجاری های سیستم عصبی مانند سندروم هایپر استیژیا HYPERESTHESIA ) )
  • حساسیت حرارتی.
  • پلی کیستیک بیماری کلیه، که برای آن یک آزمایش ژنتیکی موجود است.
  • مستعد ابتلا به عفونت قارچی.
  • سبوره، بیماری پوستی که در اثر خشکی زیاد پوست ایجاد شده و باعث قرمزی و خارش و ریزش مو و کچلی مقطعی می شود.
  • مال اکلوژن های دندانی (به این معنی که دندان ها به خوبی روی هم قرار نمی گیرند تا غذا را له کنند)
  • کرم حلقوی (RINGWORM) نوعی عفونت قارچی پوست
  • حساسیت به گرما

تغذیه گربه هیمالین

اگر شما گربه تان را از یک پرورش دهنده گرفته اید او به شما یک برنامه غذایی می دهد و بسیار مهم است که شما به آن روتین عمل کنید و از همان برند غذا برای گربه تان تهیه کنید تا دچار دل درد نشود. همچنین می توان رژیم غذایی او را تغییر داد اما این تغییر می بایست کم کم صورت بگیرد و مطمئن شوید که دچار معده درد یا مشکلات گوارشی نشوند و اگر دچار شدند بهترین راه این است که رژیم غذایی گربه را دوباره به حالت اول و اصلی اش بازگردانید و این مساله را با دامپزشک خود در میان بگذارید. گربه های بزرگتر درباره غذاهای شان بسیار حساس و ایرادگیر هستند اما این به آن معنی نیست که شما می توانید به گربه تان غذاهایی با کیفیت پایین تر بدهید. بهتر است برای یک گربه بالغ چندین مرتبه در روز غذا داده شود تا مطمئن شوید که تمامی نیازهای بدن او تامین شده است.

تامین املاح و مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه با بالا رفتن سن او از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. باید مراقب وزن او نیز باشید زیرا در صورتی که شما بیش از حد به گربه تان غذا بدهید شروع به افزایش وزن می کند و موجب تاثیرات جدی بر روی سلامتش می شود.مانند تمامی نژادهای دیگر هیمی ها در طول روز باید دسترسی به آب تمیز داشته باشند.

هیمی ها برای سالم ماندن نیاز به یک رژیم غذایی کنترل شده دارند و از آنجایی که این نژاد زیاد به ورزشکار بودن معروف نیست در کنار وضعیت تغذیه باید به تمرینات فیزیکی او نیز توجه شود و از دادن شیر به آن ها خودداری کنید. باوجود این که موی بلند او بسیار زیباست ولی خطر به وجود آمدن گلوله ای از موهای در هم گره خورده را افزایش می دهد.

رنگ مو و آراستگی گربه هیمالین

هیمالین از هر نظر به جز الگوی مو، مثل پرشین زیباست و خطوط گردی دارد. یک سر بزرگ و گرد، چشم های بزرگ گرد یک بینی کوتاه و گونه های تپل دارد. همچنین گوش های کوچکی با نوک گرد دارد. یک گردن ضخیم و کوتاه و یک بدن نیرومند فریبنده و ماهیچه ای از سر این گربه پشتیبانی می کند. به آن کوتاه و نیرومند می گویند. پاهای هیمالین کوتاه، ضخیم و قوی است و پنجه های بزرگ، گرد و سختی دارد. دمش کوتاه است اما با اندازه بدنش متناسب است.موهای ضخیم، بلند و براق با بافت نرم دارد که ظاهر گربه هیمالین را تکمیل می کند. موهایش در طول بدنش کشیده می شود و دور گردنش به حالت یقه قرار می گیرد، یک چین عمیق بین پاهای جلویی دارد، موهای بلندی روی پنجه و گوشش دارد و یک دم پرمو دارد.

هیمالین ها را در این رنگ ها پرورش می دهند: شکلاتی، خاکستری، یاسی، آبی ، قرمز، کرمی تورتوایسی، آبی کرمی، شکلاتی-تورتوایسی، یاسی-کرمی، خاکستری پلنگی، آبی پلنگی، قرمز پلنگی، شکلاتی-تورتوایس پلنگی و یاسی-کرمی پلنگی. بدن این گربه به رنگ طیف های مختلف بین سفید تا آهویی می باشد و تنها روی صورت و پاها، گوش و دمش رنگ های دیگری دارد. چشم های نژاد هیمالین برخلاف نژاد پرشین و اگزوتیک، تنها یک رنگ دارد: آبی روشن عمیق

هیمالین ها ظاهرهای مختلفی دارند، انواع خارق العاده و سنتی. هیمالین خارق العاده که در نمایش-ها دیده می شود، صورت صاف تری دارد که ممکن است موجب ایجاد مشکلات تنفسی شود. نوع سنتی آن ظاهر از مد افتاده تری دارد. صورتش خیلی صاف نیست و بینی اش پایین تر قرار گرفته و یک شکاف دارد که باعث می شود راحت تر نفس بکشد. این گربه ها را انجمن سنتی گربه ها به ثبت رسانده است.

دانستنی های مفید درباره گربه هیمالین

  • مسئله تنفس گربه هیمالین به قدری اهمیت دارد که در ایرلاین های مختلف دنیا این گربه ها را در بخش بار هواپیما قرار نمی دهند زیرا محیط بدون تهویه و یا با تهویه کم باعث مرگ این حیوان می شود.
  • این گربه ها نمی توانند برای مدت طولانی تنها بمانند.
  • گربه هیمالین موهای بلندی دارد که به راحتی گره می خورد بنابراین لازم است موهای بدن این گربه ها هر روز برس کشیده شود.
  • بهتر است به طور منظم ناخن های هیمالین ها کوتاه شود. گوش های این گربه ها باید به صورت هفتگی از نظر وجود علائم عفونت بررسی شوند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان