آشنایی با هنر زیبای شمع سازی و طرز درست کردن آن

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با هنر زیبای شمع سازی و طرز درست کردن آن
شمع‌ها جنبه تزئینی دارند و نمای خاصی به محیط خانه، رستوران‌ها وکافی شاپ‌ها می‌دهند. شمع‌سازی یکی از هنرهای مدرنی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و به شرط دانستن ابزار و وسایل و اصول این کار در خانه به راحتی می‌توان شمع‌های مختلف درست کرد.

شمع های روشن نماد آرامش خاصی هستند و ایرانیان از قدیم تا به امروز در بیشتر مراسم هایشان از شمع استفاده کرده و می کنند. اگرچه در مراسم های عزاداری از شمع های به رنگ سیاه استفاده می شود اما در جشن ها باید شمع های با رنگ های شاد و طرح های زیبا استفاده کرد.

تاریخ شمع سازی

هرچند که گفته میشود اولین شمع ها توسط مصریان و در حدود 3000 سال پیش از میلاد مورد استفاده بوده است، اما تاریخ شمع سازی به زمان های خیلی دور، در میان رومیان و آتروسک ها باز میگردد. شمع های اولیه چندان شباهتی به شمع های امروزی نداشتند و در واقع مشعل هایی متشکل از یک تکه نی و پیه حیوانات بودند.

تاریخ شمع سازی در قرون وسطی

جایگزین کردن موم با چربی حیوانات یکی از مهمترین تحولات شمع سازی بود که در قرون وسطی رخ داد. برخلاف پیه حیوانات، این ماده جدید سوخت تمیزتر و بوی مطبوع تری داشت اما اصلی ترین علت فراگیر نبودن آن در میان مردم هزینه بالای آن بود. در نتیجه این نوع شمع ها بیشتر در مراسم مذهبی و در کلیساها به چشم می خوردند.

لوازم مورد نیاز برای شمع سازی:

برای یک شمع ساز حرفه ای لوازم زیادی برای ساخت شمع نیاز است این لوازم عبارتند از :انواع قالب ها، انواع رنگ ها، انواع عطر ها و ... . اما افرادی که می خوهند به تازگی طریقه شمع سازی را بیاموزند و مبتدی هستند به وسایل کمی نیاز دارند و این همه تدارک لازم نیست. وسایل مورد نیاز برای شمع سازی عبارتند از :

  1. موم

یکی از مهم ترین مواد در شمع سازی موم می باشد. در طرح ریزی مقدار و اندازه موم را مشخص نکرده اند چون که اندازه شمعی که می خواهید بسازید گوناگون است. اگر چه، وقتی که شما دارید شمعی را در ظروف مخصوصی درست می کنید روش اندازه گیری موم به این طریق می باشد که قالب یا ظرف مخصوص را پر از آب کنید و سپس آن را اندازه گیری نمایید. برای هر 100 میلی لیتر آب شما به 90 گرم موم سرد نیاز دارید، اگر مومی را که ذوب می کنید زیادتر از آنچه که لازم دارید باشد هرگز مشکلی نخواهید داشت زیرا می توانید به راحتی اضافه آن را کنار بگذارید تا سفت شود و دوباره زمانی که نیاز داشتید استفاده کنید.

انواع موم در شمع سازی

  • موم پارافین
  • موم سویا
  • موم ژل
  • موم زنبور عسل
  • موم پالم
  1. قالب:

یکی از با اهمیت ترین وسایل شمع سازی قالب آن می باشد که در جنس ها و طرح های گوناگون ساخته می شوند. قالب ها معمولا به صورت شیشه ای، فلزی، پلاستیکی یا سیلیکونی تولید می شوند. در میان قالب ها بهترین نوع از نظر هنرمندان این حرفه قالب شیشه ای می باشد زیرا در قالب های شیشه ای شمع ها صاف و صیقلی تولید می شوند و عمر بیشتری نسبت به قالب های پلاستیکی دارند. اما از نظر قیمت قالب های پلاستیکی و فلزی از شیشه ای ارزان تر هستند. نکته ی دیگر که باید در مورد قالب ها بدانید این است که جهت قرار دادن فتیله در شمع، قالب ها دارای سوراخی در کف یا بالا (بستگی به قالب) می باشند.

  1. فتیله:

از دیگر مواد لازم برای شمع سازی فتیله است که اغلب از جنس کتان می باشد. فیتیله ها در اندازه ها و ضخامت های گوناگون ساخته می شوند که بستگی به قطر شمع دارد. فتیله ها معمولا در دو نوع قیطانی و نخ پرک ساخته می شوند.

  1. سوزن یا قلاب فتیله:

قلاب یا سوزن فتیله برای نگه داشتن فتیله در وسط شمع در هنگام ریختن پارافین ذوب شده در قالب استفاده می شود. به این طریق که باید فتیله را به قلاب گره بزنیم تا در وسط قرار گیرد و بعد پارافین را درون قالب بریزیم.

  1. پارافین:

شالوده اصلی شمع سازی را می توان پارافین نامید که بدون آن شمع پدید نمی آید. پارافین ماده ای سفید و مات بوده که از مواد نفتی بدست می آید. این ماده از نظر ذوب درجات مختلفی دارد که برای شمع سازی از نقطه ذوب 60 تا 63 درجه سانتی گراد استفاده می کنیم.

انواع پارافین

  • پارافین قالبی (اسیددار) كه بیشتر برای ساخت شمع های قالبی به كار می رود.
  • پارافین كریستالی (بدون اسید) كه به جهت انعطاف پذیر بودن آن برای ساخت شمعهای دست ساز، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پارافین شیشه ای یا پزشكی که مناسب برای تولید شمع هایی که داخل لیوان و ظروف درست می شود است زیرا این نوع پارافین برای تولید شمع هایی است که در درون آن وسیله های تزیینی دیده می شود و حالت چرب مانند دارد و اصلا شبیه پارافین های دیگر نبوده بلکه لغزنده و شل است.

  1. رنگ:

از دیگر وسایل ضروری در شمع سازی، رنگ مخصوص شمع سازی می باشد که در بازار موجود می باشد. البته می توان از مداد شمعی هم استفاده نمود و فراموش نکنید که در ساخت شمع از رنگ کمتر استفاده کنید زیرا شمعی که دارای رنگ زیادی است خوب نمی سوزد.
رنگ ها نوع دیگری به نام رنگ شب نما یا فلورسنت دارند که به صورت پودر می باشد که معمولا در پارافین های پولکی استفاده می شوند.

تصویر

طرز درست كردن شمع

مرحله ی 1: موم را اندازه بگیرید

برای درست کردن شمع ابتدا موم را اندازه بگیرید.

قبل از شروع کار ساخت شمع، حتماً یک سطح صاف و صاف برای کار روی آن داشته باشید. همچنین می توانید با حوله های روزنامه ای یا کاغذی از منطقه محافظت کنید. اندازه موم مورد نیاز خود را برای پر کردن ظرف خود اندازه گیری کنید، سپس آن را دو برابر کنید. این اندازه ی موم برای ذوب شدن است.

مرحله 2: موم را ذوب کنید

موم را درون دیگ دوتایی خود بریزید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه ذوب شود، به طور مرتب هم بزنید.

مرحله 3: روغن های رایحه را اضافه کنید

وقتی موم شمع شما ذوب شد، وقت آن رسیده که روغن های معطر اضافه کنید. دستورالعمل های موجود در بسته موم خود را دنبال کنید تا چه مقدار اضافه کنید. به سادگی آن را درون موم ذوب شده خود بریزید و چند ثانیه هم بزنید. در حالی که این مرحله اختیاری است، ما قطعاً آن را برای بوی دوست داشتنی گل توصیه می کنیم.

مرحله 4: فتیله را وصل کنید

قبل از ریختن موم باید فتیله به قسمت زیر ظرف شما وصل شود. می توانید با فرو بردن فتیله در موم ذوب، به سرعت در انتهای ظرف بچسبانید. بگذارید موم پنج دقیقه بنشیند تا سفت شود. از طرف دیگر، می توانید آن را بسیار زیاد کنید.

مرحله 5: موم را بریزید

قبل از اینکه موم را درون ظرف خود بریزید، بگذارید چند دقیقه خنک شود. هنگامی که درجه حرارت آن 140 درجه شد، زمان ریختن آن است. سپس، به آرامی موم را درون ظرف خود بریزید. فتیله را در جای خود نگه دارید، اما آن را نکشید. مقدار کمی موم را در دیگ بخار بگذارید تا شمع خود را بسازید.

مرحله ششم: فتیله را ایمن کنید

برای جلوگیری از تکان دادن حصیر در موم ملودی، باید آن را در جای خود ثابت کنید. دو عدد چوب را در قسمت بالای ظرف بچسبانید. فتیله را در بین آن ها قرار دهید تا در حالی که موم سخت می شود، در مرکز آن بماند. اجازه دهید موم به مدت چهار ساعت در دمای اتاق تنظیم شود.

مرحله 7: موم بیشتری اضافه کنید

اگر یک قسمت شمع شما به صورت ناخوشایند سفت شده باشد (فکر کنید ترک یا سوراخ است) آن را به راحتی گرم کنید و موم باقی مانده خود را اضافه کنید. بگذارید سفت شود.

مرحله 8: فتیله را برش دهید.

فتیله شمع شما باید کمتر از نیم اینچ (1/5 سانت) باشد. اگر شمع را روشن کنید، شمع شعله ای بلند دارد، فتیله را صاف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
هلی کوپتر حامل رئیس جمهور در راه تبریز سقوط کرد؟ بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس و ویدئو/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه...
تیتر امروز   
هلی کوپتر حامل رئیس جمهور در راه تبریز سقوط کرد؟
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم