آشنایی با جذاب ترین فستیوال های استرالیا

  سه شنبه، 29 آذر 1401   زمان مطالعه 15 دقیقه
آشنایی با جذاب ترین فستیوال های استرالیا
کشور استرالیا مانند سایر کشورها فستیوال های فرهنگی-هنری بسیاری را در شهرهای مختلف خود برگزار می کند. در این مقاله قصد داریم این فستیوال ها را به شما معرفی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

کسی نمی تواند ادعا کند که از دیدن یا شرکت در جشن و فستیوال هیچ لذتی نمی برد. استرالیا هرساله با برپایی فستیوال های متعدد هنری، غذایی و تاریخی، فرهنگ غنی خود را به رخ جهانیان می کشاند و گردشگران بی شماری را از سراسر جهان به سمت خود می کشاند. استرالیایی ها در تمام طول سال، همیشه دلیلی برای جشن گرفتن دارند. جالب است بدانید که هرسال و در روزهای مشخص در گوشه و کنار این سرزمین جشن های مختلفی برگزار می شود. فستیوال های استرالیا می توانند تجربه سفرتان به این سرزمین را فراموش نشدنی کنند. این فستیوال ها فرهنگ، غذا و ارزش های خانوادگی استرالیا را ارج می نهند و ماهیت استرالیا را به نمایش می گذارند.

فستیوال روز استرالیا

فستیوال روز استرالیا به مناسبت یادبود و سالگرد رسیدن اولین ناوگان دریایی که در ۲۶ ژانویه سال ۱۷۸۸ به قاره استرالیا رسید، برگزار می شود. در این روز مردم به نزدیک ترین ساحل و یا پارک محل سکونت خود می روند و تمام روز را مشغول تفریح و شادی می شوند. از کارهایی که مردم در این جشنواره انجام می دهند می توانیم به برپا کردن باربکیو، برگزاری جشن ها، موسیقی و انجام آتش بازی اشاره کنیم. البته ناگفته نماند که خیلی از مردم بومی استرالیا این روز را جشن نمی گیرند، ولی در کل این روز به عنوان یکی از پرطرفدارترین جشن ها در استرالیا شناخته شده است. پل بندرگاه سیدنی (هاربر بریج) و خانه اپرا سیدنی جزو محبوب ترین مکان ها برای برگزاری این جشن ها هستند.

فستیوال فرینگ آدلاید

ادینبورگ تنها شهری در دنیاست که فستیوال Fringe آن از آدلاید بزرگ تر است. جشنواره ای پر از نمایش های بند بازی، آکروبات و کارهای نمایشی خارق العاده که به عنوان دومین جشنواره بزرگ دنیا در این زمینه در آدلاید برگزار می شود. هر سال در ماه فوریه و مارچ در استرالیا برگزار می شود. این جشنواره برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ برگزار شد و به توان رونمایی از اسطوره های جادویی دنیا معرفی شد که در گوشه و کنار شهر پر از اجرا های موسیقی، رقص، نمایش های کمدی، تئاتر و هنرنمایی هنرمندان و ورزشکاران می شود و رویای ۵۰۰۰ هنرمند در تمام دنیا تحقق پیدا می کند.

فستیوال بالن ها

هرسال در ماه مارچ بیش از پنجاه بالن زیبا و رنگارنگ بر فراز ساختمان مجلس سنا در شهر کانبرا به آسمان فرستاده می شود که در بین این بالن ها همیشه یک جفت زنبور عسل در حال رقص، درخت استوایی، لاک پشت، نهنگ و آسیاب بادی وجود دارد. جشنواره بالن ها از سال 1986هر ساله در استرالیا برپا می شود و در مدت پرواز این بالن ها، مردم در یک محیط شاد دور هم به جشن و شادی مشغول هستند.

فستیوال بالن ها

مسابقات ای اف ال گراند فاینال

مسابقات ای اف ال گراند فاینال (AFL Grand Final) هرسال در آخرین شنبه ماه سپتامبر به منظور مشخص شدن قهرمان لیگ برتر فوتبال استرالیا در زمین کریکت ملبورن برگزار می شود. این مسابقه یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین ورزش ها در استرالیا است. حال و هوای ملبورن در این روز واقعاً دیدنی است. در این روز تمام شهر ملبورن رنگ و بویی فوتبالی به خود می گیرد و مردم از بخش های مختلف کشور برای تماشای این مسابقه به ملبورن سفر می کنند.

فستیوال بادبادک

بد نیست بدانید که جشنواره بادبادک ها از سال ۱۹۷۸ در استرالیا شروع شده است. این فستیوال سپتامبر هر سال در ساحل باندی سیدنی (Bondi Beach) برگزار می شود. در جشن بادبادک ها صدها بادبادک رنگی و زیبا به پرواز در می آیند. مشاهده ی آسمانی پر از بادبادک های رنگارنگ و زیبا یکی از مواردی است که احساسات هر فردی را بر می انگیزد و باعث می شود که انسان دوباره احساس کودکانه داشته باشد.

فستیوال بریزبن

بریزبن در تمام طول سال شهری دیدنی و دوست داشتنی است. با این حال، این شهر در طول ماه های سپتامبر و اکتبر که فستیوال بریزبن برگزار می شود محبوبیتی بیشتر پیدا می کند و میلیون ها نفر را به سمت خود می کشاند. فستیوال بریزبن (Brisbane Festival) معمولاً برای چند هفته به طول می انجامد و همه نوع فعالیتی، از آتش بازی های مختلف گرفته تا اجراهای محلی و فرهنگی مختلف، را در خود جای می دهد. به طور کلی، این فسیتوال برای تمام افراد و با هر سلیقه ای مناسب و سرگرم کننده خواهد بود.

فستیوال هنرهای بین المللی ملبورن

هر ساله ملبورن به مدت ۱۷ روز میزبان فستیوال هنرهای بین المللی (Melbourne International Arts Festival) است. این فستیوال که شامل رویدادهای فرهنگی، موسیقی، هنرهای تجسمی، نقاشی و رقص می شود، مکان خاصی در شهر ملبورن ندارد. باغ های فیتزروی (Fitzroy Gardens)، محلهٔ ساوت بانک (Southbank)، میدان فدراسیون (Federation Square) و باغ گیاه شناسی (Botanical Gardens) این شهر را به عنوان برخی از مناطقی می توان معرفی کرد که از این فستیوال و هنرمندان میزبانی می کنند. تخمین زده می شود که حدود ۴۰۰ هزار نفر هرساله در این فستیوال که یکی از خاص ترین و باکیفیت ترین فستیوال های استرالیا است شرکت می کنند.

فستیوال نور سیدنی

یکی از فستیوال ها در سیدنی، فستیوال نور سیدنی یا ویوید سیدنی است. این جشنواره را می توانیم بزرگ ترین فستیوال نور و موسیقی زمستانی در نیمکره جنوبی بنامیم. این فستیوال سراسر از نور، هر سال در طی ماه های می تا جون به مدت ۲۳ روز در سیدنی استرالیا برگزار می شود. در این جشنواره بسیاری از مردم و توریست ها از نقاط گوناگون دنیا برای تماشای رقص نور به همراه موسیقی وارد استرالیا می شوند. هماهنگی رقص نورها با موسیقی، جلوه خاصی به این جشنواره می بخشد. فستیوال نورافشانی در سیدنی، هرسال این شهر بندری را به شهری جادویی و پر از هیجان تبدیل می کند. در این جشنواره استرالیایی می توانید در کنار تماشای اجراهای زیبای موسیقی و آتش بازی های دیدنی، غذاهای کبابی خوشمزه را هم تجربه کنید.

جشن شب سال نو

جشن شب سال نو (New Year’s Eve) در استرالیا بسیار بزرگ و مفصل است تا جایی که آن را به عنوان رقیبی برای جشن هایی قلمداد می کنند که در شهرهای لندن، پاریس، نیویورک و ریودوژانیرو برگزار می شود. بهترین و معروف ترین مکان برای جشن شب سال نو در استرالیا، بندرگاه سیدنی است. در این شب تمام افراد مشغول جشن گرفتن هستند، تا جایی که بسیاری از گردشگران برای حضور در حال و هوای این جشن، در شب سال نو به سیدنی سفر می کنند. موسیقی، غذا، نورپردازی های خارق العاده و آتش بازی عناصر اصلی این جشن هستند.

فستیوال بین المللی پرت

فستیوال بین المللی و هنری پِرت برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ برگزار شد. این جشنواره به طولانی ترین فستیوال بین المللی هنری در استرالیا و بزرگ ترین رویداد هنری در استرالیای غربی معروف است. فستیوال پرت که در ماه های فوریه و مارچ برگزار می شود، تقریبا ۳ هفته طول می کشد. هرسال قریب ۵۰۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت می کنند. بخش های مختلف این فستیوال شامل: هنرهای تجسمی، هنرهای خیابانی، هنرهای معاصر، موسیقی کلاسیک، رقص، تئاتر و رویدادهای خانواده-محور است.

فستیوال پارتجیما

یکی از زیبا ترین فستیوال های استرالیا که کهن ترین فرهنگ زمین را در استرالیا به معرض نمایش می گذارد، دنیایی پر از نور و داستان زیر آسمان شب که تجربه ای فوق العاده منحصر به فرد را برایتان رقم می زند. نور پردازی هایی که طول آن ها تا کیلومتر ها منعکس می شود و عکس های خیره کننده ای از سالیان دور و دراز و آثار هنرمندان و داستان های محلی مختلف را پیش رویتان قرار می دهد. شرکت در این رویداد کاملا رایگان است و دولت آن را برای آشنایی با گذشته باستانی استرالیا در اختیار عموم مردم و توریست ها قرار می دهد. هر ساله بیشتر از ۱۶۰۰۰ نفر از منطق مختلف دنیا برای شرکت در این جشنواره به سوی استرالیا رهسپار می شوند. این فستیوال هر سال در آوریل و معمولا از روز های ۵ تا ۱۴ آوریل برگزار می شود.

فستیوال وم آدلاید

در حقیقت، نام این جشنواره کوته نوشت دنیای موسیقی، هنر و رقص آدلاید (World Of Music, Arts and Dance) است. هدف اصلی این فستیوال، برجسته ساختن آگاهی های بین فرهنگی، نسبت گرایی فرهنگی و ایجاد آگاهی های زیست محیطی از طریق موسیقی است. این فستیوال که ۴ روز طول می کشد هرسال در ماه مارچ و در شهر آدلاید برگزار می شود. فستیوال وم آدلاید میزبان حدود ۵۰۰ هنرمند است.

فستیوال وم آدلاید

فستیوال تروپ فست

فستیوال فیلم کوتاه تروپ فست (Tropfest) از سال ۱۹۹۳ شروع به کار کرد و به عنوان بزرگ ترین فستیوال فیلم کوتاه در جهان شناخته می شود. این جشنواره هر ساله حدود ۷۰ هزار نفر را به سمت خود می کشاند و هزاران نفر دیگر هم به صورت زنده و از راه دور این جشنواره را تماشا می کنند. این فستیوال در شهر سیدنی و در پارک پاراماتا (Parramatta Park) برگزار می شود. این فستیوال شامل پخش ۱۶ فیلم کوتاه راه یافته به مرحله نهایی، مراسم فرش قرمز و مراسم اهدای جوایز می شود. فیلم برگزیده جشنواره توسط هیئت داوران انتخاب شده و از آن تقدیر می شود. در سال های گذشته افراد برجسته و هنرمندان سرشناسی در این جشنواره شرکت کرده اند.

فستیوال داروین

فستیوال داروین (Darwin Festival) برای اولین مرتبه در سال ۱۹۷۴ و با هدف جشن گرفتن حیات مجدد شهرها برگزار شد. فستیوال داروین عموماً در بخش های شمالی استرالیا و به مدت ۱۸ روز در ماه آگوست برگزار می شود. از آنجایی که فستیوال داروین مدت زمان طولانی تری دارد، بخش های مختلف موسیقی، هنرهای تجسمی، اجراهای تئاتر، کمدی، ورکشاپ ها، کنسرت در فضای باز و پخش فیلم را شامل می شود.

فستیوال باکسینگ دی

نزدیک به سال نو که می شود هر کشوری با توجه به فرهنگی که دارد، جشن ها و مراسم خاصی را برگزار می کند. باکسینگ دی هم یکی از رسوم جذابی است که یک روز بعد از کریسمس در کشورهایی همچون انگلیس، کانادا، استرالیا، اسکاتلند و نیوزیلند برگزار می شود. باکسینگ دی ۲۶ دسامبر؛ یعنی فردای کریسمس؛ است. این روز در کشورهایی که باکسینگ دی در آن ها برگزار می شود، تعطیل رسمی است. در باکسینگ دی حراجی های زیادی برقرار است. در استرالیا باوجود تعطیل بودن مدارس و بسیاری از ادارات در باکسینگ دی، فروشگاه ها باز هستند و محصولات خود (پوشاک، کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی و … ) را با تخفیف های خوبی به فروش می رسانند. این روز را می توانیم مشابه روز جمعه سیاه (black Friday) آمریکا درنظر بگیریم. بازار خرید در روز باکسینگ دی بسیار داغ است و فروشگاه ها بسیار شلوغ هستند. خیلی از استرالیایی ها در این روز به فروشگاه ها می روند تا از تخفیفات بعد از کریسمس نهایت استفاده را بکنند.

فستیوال خلیج بایرون

یکی از بزرگ ترین رویدادهای فرهنگی است که در استرالیا برگزار می شود. این جشن که ۵ روز به طول می انجامد هرسال در تعطیلات عید پاک برگزار می شود. در فستیوال موسیقی خلیج بایرون مشاهیر موسیقی (جاز) جهان شرکت می کنند. در این فستیوال، حتی نوازنده های خیابانی و صنعتگران بومی نیز حضور دارند.

فستیوال قومی وود فورد

هرساله بیش از ۲۰۰۰ هنرمند ملی و بین المللی در روزهای منتهی به سال نو میلادی در بزرگ ترین فستیوال موزیک فولکلور استرالیا شرکت می کنند. فستیوال وودفورد فولک (Woodford Folk Festival) در ۷۲ کیلومتری شمال بریزبن برگزار می شود و بیش از ۶ روز طول می کشد. محوریت موضوعی این فستیوال نیز مسائل زیست محیطی و تنوع قومی است و شامل اجراهای مختلف موسیقی، داستان سرایی، صنایع دستی، تئاترهای شهری، محصولات و حتی داروهای بومی می شود.

فستیوال ماردی گراس

فستیوال ماردی گرا (Mardi Gras) مخصوص استرالیا نیست و در بخش های مختلف جهان جشن گرفته می شود، ولی با این حال، فستیوالی که در سیدنی برگزار می شود جزو بهترین و دیدنی ترین ها است. طی این فستیوال هزاران نفر با پوشیدن لباس های رنگی و عجیب به خیابان ها می آیند و به شادی می پردازند. در خیلی از بخش های دنیا، این فستیوال با عنوان «سه شنبه چرب» شناخته می شود. چراکه این جشن ها در اصل فرصتی بودند تا مسیحیان پیش از آغاز فصل روزه و پرهیز، بتوانند به شادی و پای کوبی و خوش گذرانی بپردازند.

فستیوال ماردی گراس

فستیوال سیتی تو سرف

فستیوال سیتی تو سرف (City2Surf) در واقع نوعی گشت شهری است. این فستیوال نیز در شهر سیدنی برگزار می شود و طی آن ورزشکاران مبتدی به رقابت دو و میدانی می پردازند؛ رقابتی که تبدیل به یکی از محبوب ترین مسابقات دو و میدانی در جهان شده است. فستیوال سیتی تو سرف هر ساله در دومین یکشنبه ماه آگوست برگزار می شود و طی آن بیش از ۶۰ هزار نفر مسافتی ۱۴ کیلومتری را می دوند. حتی خیلی از افرادی که توانایی شرکت در این مسابقه را ندارند نیز در فستیوال شرکت می کنند و به آماده کردن و تحویل دادن آب و خوراکی به مسابقه دهندگان می پردارند.

سیتی 2 سرف

فستیوال سیدنی

هرساله در ماه ژانویه، صدها هنرمند استرالیایی و بین المللی در فستیوال سیدنی (Sydney Festival) شرکت می کنند. این فستیوال موضوعات مختلفی مانند موسیقی، تئاتر، رقص و حتی کمدی را در بر می گیرد و برای تمامی افراد جذاب خواهد بود. شرکت در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این فستیوال رایگان است و در فضای باز انجام می شود. هر ساله حدود ۱۰۰ هزار نفر در این فستیوال شرکت می کنند و یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین فستیوال ها در استرالیا است.

مسابقه قایق رانی از سیدنی تا هوبارت

مسابقه قایقرانی از سیدنی تا هوبارت (Sydney to Hobart Yacht Race) در روز ۲۶م دسامبر هر سال برگزار می شود و شرکت کنندگان مسافت ۱۱۷۰ کیلومتری را با یکدیگر به مسابقه می پردازند. هرساله شماری از بهترین قایقران ها در این مسابقه نمادین شرکت می کنند؛ مسابقه ای که در بخش هایی از اقیانوس آرام و تنگه باس برگزار می شود. فستیوال مسابقه قایقرانی از سیدنی تا هوبارت تبدیل به یکی از اصلی و اساسی ترین رویدادهای تابستانی شهر سیدنی شده است.

مسابقه قایق رانی از سیدنی تا هوبارت

فستیوال سال نو چینی ها

فستیوال سال نو چینی ها (Chinese New Year) اگرچه عموماً توسط مردم چین جشن گرفته می شود، ولی قومیت های مختلف استرالیایی هم از شرکت کردن در شادی آن ها لذت می برند و آن ها را در این جشن همراهی می کنند. این امر به خصوص در شهر سیدنی مشهود است. چینی ها یکی از پرجمعیت ترین گروه های قومی در سیدنی هستند و از آنجایی که جشن های سال نو آن ها با شور و هیجان بسیار بالایی همراه است، سایر افراد نیز آن ها را همراهی می کنند. فستیوال جشن سال نو چینی ها عموماً همراه با آتش بازی های فوق العاده و رقص های سنتی و دیدنی است.

فستیوال رویاپردازی

فستیوال رویاپردازی (Dreaming Festival) در شهر کوچک وودفورد (Woodford) برگزار می شود، شهری که در فاصله ۱ و نیم ساعته از بریزبن قرار گرفته است. این فستیوال در ماه ژوئن برگزار شده و ۳ روز به درازا می انجامد. در فستیوال رویاپردازی شاهد فرهنگ و محصولات فرهنگی بومی منطقه خواهید بود. در این فستیوال انواع صنایع دستی و کارگاه های تولید آن ها، موسیقی، مسابقات آشپزی، روایت های داستانی و رقص و شادی را تماشا خواهید کرد.

روز مسابقه ملبورن

روز مسابقه ملبورن (Melbourne Cup Day) تنها یک رویداد و تعطیلی رسمی در ناحیه ویکتوریای استرالیا است. با این حال، این بدین معنا نیست که افراد از سایر نقاط این کشور در آن شرکت نمی کنند. این مسابقه عموماً در اولین سه شنبه ماه نوامبر برگزار شده و به عنوان «مسابقه ای که یک ملت را حفظ می کند» شناخته می شود. در مورد محبوبیت این رویداد همین بس که بگوییم هرساله حدود ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده و حدود ۶۵۰ میلیون نفر هم از طریق تلویزیون آن را تماشا می کنند. جالب است بدانید جایزه این مسابقه در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۶.۲ میلیون دلار بود.

فستیوال آدلاید

فستیوال آدلاید (Adelaide Festival) یکی از فستیوال های هنری استرالیا به شمار می رود. این فستیوال در مدت کوتاه برگزاری اش به عنوان یکی از بزرگ ترین جشن ها در استرالیا شناخته شده و نگاه خیلی از افراد در سراسر دنیا را به سمت خود معطوف کرده است. مراسم و برنامه های مختلفی در این رویداد برگزار می شود، ولی عموم آن ها بر محوریت هنرهای تجسمی، رقص، موسیقی کلاسیک و معاصر و همچنین ادبیات هستند. این فستیوال به اندازه ای مورد توجه قرار گرفته است که سایر فستیوال های شهر آدلاید را به عنوان زیر مجموعه ی آن می شناسند. آدلاید اول مارس شروع شده و تا ۱۹م ماه ادامه دارد.

فستیوال کمدی بین المللی ملبورن

فستیوال بین المللی کمدی ملبورن (Melbourne International Comedy Festival) یکی از قدیمی ترین فستیوال های این شهر برای اجرای استند آپ کمدی های مختلف است و شامل تعداد زیادی اجرای صحنه ای از هنرمندان و کمدین های مختلف می شود. این فسیتوال در واقع نقطه پرتابی برای برخی کمدین های جوان و تازه کار است تا خود را از این طریق مطرح کنند.

فستیوال کمدی ملبورن

فستیوال غذا و نوشیدنی

جشنواره غذا و نوشیدنی ملبورن یکی از بزرگترین جشنواره های جهان است که هر سال در ماه مارچ (اسفند) با عرضه غذاهای با کیفیت و لذیذ برگزار می شود. این فستیوال از سال ۱۹۹۳ و با اجرای دوازده برنامه آغاز شد. گفتنی است که در حال حاضر حدود ۱۴۰ برنامه در جشنواره غذا و نوشیدنی ملبورن اجرا می شود. این جشنواره شانزده روز طول می کشد و تعداد زیادی آشپزهای ماهر از سراسر جهان در آن حضور دارند.

سخن آخر

یکی از جذاب ترین بخش هایی که نظر هر شخصی را برای مهاجرت به استرالیا به خود جلب می کند، جشنواره های مختلف، کارناوال ها و فستیوال های جالبی است که در طول سال در استرالیا برگزار می شوند. اگر شما هم قصد مسافرت یا حتی مهاجرت به استرالیا را دارید امیدورایم هر آنچه باید در مورد جشنواره های استرالیا بدانید را در این مقاله بدست آورده باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان