آشنایی با جشن گانش چاتوری هند

  یکشنبه، 29 آبان 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با جشن گانش چاتوری هند
ساعد نیوز: مراسم جشن گانش هر ساله از سوی هندوها برای «گانش» فرزند «الهه شیوا » برگزار می شود.

طبق اعتقادات هندوها یا همون هندوئیسم. اونها ۵ خدا دارند (به نامهای برهما-شیوا - ویشنو - دورگا - گانش ) که گانش فرزند بزرگ شیوا هست. هندی ها به این خدا LORD GANESH میگن. مجسمه هایی که ازش ساخته شده این خدا سری مانند فیل با بدنی مثل انسان داره و ۴ تا دست داره و معمولا سوار بر یک موش کوچیک است که در هر کدام از دستهایش چیزی دارد (داس- طناب-شیرینی) که هر کدام معنای خاصی را دارند. یک دستش را هم به صورت صاف نگه داشته که به معنی بخشندگی این خداست.

جشن گانش چاتوری

جشن گانش چاتوری (Ganesh Chaturthi) یکی از جشن های معروف هند می باشد که هر سال در اواخر تابستان درحیدر اباد برگزار می شود.در این جشن هزاران تن از هندو که در دور هم جمع شده و برنامه هایی متنوع در چارچوب یک جشنواره در ستایش خدای هندوی با سر فیل و کالبد انسانی برگزار می کنند.شکستن نارگیل به مثابه یک قربانی گیاهی،حمل مشعل روی سر و خمل مجسمه ای از گانش در مسیری تا معبد هندو ها از مراسمی است که در این جشنواره شاهد آن هستیم این جشنواره هرسال در اگوست و سپتامبر (ماه های شهریور و مهر) برگزار می شود. جشن گانش چاتورتی Ganesh Chaturthi که در آیین هندو وینایاکا چاتورتی Vinayaka نیز نامیده می شود، جشنی یازده روزه به مناسبت ورود گانش به زمین به همراه مادرش الهه پارواتی است که در چهارمین روز (چاتورتی) ماه بهدراپادا Bhadrapada(در تقویم هندو) آغاز می شود. اگر به هند سفر کرده باشید به احتمال زیاد مجسمه گانش را که خدای سعادت و خرد است و سری به شکل فیل دارد در معابد مشاهده کرده اید.

مریدان هندو در جشنواره ده روزه “گانش چاتورتی” که هر سال در شهرهای مختلف هندوستان برگزار می شود گرداگرد مجسمه بزرگ خدای گانش (گانشا) می ایستند تا شاهد غوطه ور شدن آن در دریا باشند. گانش یکی از خدایان مذهب هندو است که “خدای رفاه و آسایش” نامیده می شود. پیروان گانش در روز آخر این جشنواره که قرار است این بت در آب دریا یا رودخانه فرو رود برایش دعا می خوانند، دور تا دورش می رقصند و در نهایت احترام آن را پرستش می کنند.

جشن گانش چاتوری

داستان گانش

در نوشته های کهن هندی آمده است که گانش در سرسپردگی مطلق به مادرش که “پارواتی” نام دارد یک اسطوره است و به جز فرمان مادرش به فرمان کسی گوش نمی کند. وقتی مادرش به او دستور می دهد تا زمانی که در حال حمام کردن است هیچ کس را به درون خانه راه ندهد گانش از ورود “شیوا” که همسر پارواتی است نیز جلوگیری می کند و اجازه ورود نمی دهد. این کار گانش باعث خشم شیوا می شود و شیوا سر او را قطع می کند و مجبور می شوند با چسباندن سر فیل به او زنده اش کنند.

نحوه برگزاری جشن

فستیوال شامل آماده کردن مجسمه هایی گلی از این خدای هندو و برگزاری مراسم نیایش برای وی است. در آغاز مجسمه های گانش بر روی سکوهای برافراشته در خانه یا بیرون قرار می گیرند. سرودهای ودایی از متونی مذهبی مانند ریگوِدا، گانپاتی آتاروشیراس Ganapati Atharvashirsa، اوپانیشاد همچون دعا خوانده می شود. در مراسم تقدیس، یک کشیش یک پرانا پراتیشتا (خواندن سرود برای دعوت گانش مانند یک میهمان) را اجرا می کند. پس از آن یک مراسم 16 مرحله ای ادای احترام یا شوداشوپاچارا انجام می شود که طی آن بت با خمیر چوب صندل قرمز و گل های زرد و قرمز مسح می شوند و علف دوروا و گل های هیبیسکوس قرمز به بت تقدیم می شود. مردم نذورات و پراسادا (خوراک گیاهی متبرک)، نارگیل، انگور و موداکا - اعتقاد بر این است که مورد علاقه گانش است- را پخش می کنند. در پایان جشنواره، بت ها در یک راهپیمایی همراه با موسیقی و آواز عبادی و رقص به رودخانه های محلی برده می شوند و در آب غوطه ور می شود (بت گلی منحل می شود) که داستان جالبی در مورد آن وجود دارد. مردم معتقدند که این آیین نماد سفر گانش به سمت خانه یعنی کوه کایلاش است تا در آخرین روز جشن به والدینش شیوا و الهه پارواتی بپیوندد. جشن گانش چاتورتی نشان دهنده اهمیت چرخه تولد، زندگی و مرگ است. گانش به عنوان خدای آغازهای جدید و رفع موانع و همچنین خدای خرد و هوش نیز معروف است. جشن گانش چاتوری از قرن نوزدهم میلادی بین هندوها رواج یافت. اگر زمان سفر شما با برگزاری این جشن هماهنگ بود، توصیه می کنیم که غذای سنتی موداک که در طول این جشن سرو می شود را نیز بچشید که کوفته ای است که از برنج یا آرد گندم درست می شود و با نارگیل رنده شده، میوه های خشک و سایر چاشنی ها پر می شود و بخارپز یا سرخ می شود.

فستیوال ها و جشن های هند از عجیب ترین و منحصربه فردترین جشن ها در دنیا می باشند که بیشتر آن ها ریشه در آیین هندو دارند. امیدواریم فرصت تجربه آن ها در تور هندوستان را از دست ندهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان