آشنایی با کنترل لهجه در فن بیان

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با کنترل لهجه در فن بیان
فرقی نمی‌کند در یک شهر کوچک سخنرانی کنید یا یک در یک مجمع بین‌المللی. مهم این است که به عنوان یک سخنران حرفه‌ای بتوانید لهجه خود را مدیریت کنید و تا حدامکان بصورت استاندارد و معیار صحبت کنید.

مدیریت لهجه در سخنرانی از آن جهت اهمیت دارد که صدای سخنران یکی از مهمترین راه های ارتباطی او با مخاطبان است. با وجود اینکه مخاطبان تحت تاثیر عوامل دیگری همچون پوشش و ظاهر سخنران و یا حتی ویژگی های محل سخنرانی نیز قرار می گیرند، اما مهارت های کلامی و شیوه گفتار سخنران نقش اصلی و تعیین کننده در سخنرانی ایفا می کند.

لهجه چیست؟

در علم زبان شناسی به روش های ادای کلمات و تلفظ های ویژه یک گروه زبانی لهجه می گویند. گوناگونی لهجه تقریبا در تمامی زبان های جهان، دیده می شود. لهجه مختص یک شهر یا کشور بخصوص نیست و معمولا با بسته به مناطق جغرافیایی مختلف، تفاوت دارد. لهجه های گوناگون نشان دهنده اصالت و ارزش های بومی یک کشور به شمار می روند.

کدام لهجه بهتر است؟

گاهی اوقات پیش می آید که شخصی با لهجه ی خاصی فارسی صحبت می کند و در برخی جمع ها به دلیل همین لهجه ی خود خجالت می کشد که حرف بزند. کم کم اعتماد به نفس صحبت کردن را از دست می دهد. همانطور که گفتیم همه لهجه دارند و هیچکس نمی تواند ادعا کند که لهجه ندارد. هیچ لهجه ای هم بهتر یا پایین تر از لهجه ی دیگر نیست؛ اما چرا ما باید این پرسش که کدام لهجه بهتر است را داشته باشیم. دلیل وجود چنین پرسشی این است که لهجه ی عده ای خاص در مکانی خاص حالت رسمیت پیدا کرده است و در صورت استفاده از آن می توان تاثیرگذاری کلام را بیشتر کرد. تصور ما این است که صحبت کردن با آن لهجه می تواند به ما قدرت بیشتری به هنگام سخنرانی بدهد.

برخی تصور می کنند که لهجه ی تهرانی بهترین لهجه است و باید لهجه ی خود را به آن نزدیک کنند. خیر. بحث در مدیریت و کنترل لهجه این است که بدون لهجه ی خاص صحبت کنید؛ یعنی طوری که گویندگان رادیو و تلویزیون صحبت می کنند. لازم به ذکر است که لهجه ی گویندگان رادیو و تلویزیون لهجه ی تهرانی نیست بلکه لهجه ای رسمی است.

اهمیت کنترل لهجه در سخنرانی

اگرچه لهجه های گوناگون زبان فارسی بسیار شیرین و نشان دهنده اصالت افراد است اما بهتر است با مدیریت لهجه، حواس مخاطبان را معطوف به لهجه خودتان نکنید. بطور کلی نمی توان لهجه را یک عامل منفی در سخنرانی محسوب کرد، اما بهتر است آن را برای فهم بهتر مطالب توسط مخاطبان کنترل نمود.

لهجه

چراکه تحقیقات نشان داده است استفاده از لهجه تاثیرگذاری سخنرانی را برای مخاطبان کاهش می دهد و حتی گاهی باعث کاهش اعتبار شخص سخنران نیز می شود.

البته این موضوع چیزی از اصالت یا اعتبار خود لهجه یا فرهنگ منطقه جغرافیایی سخنران کم نمی کند، بلکه به این معنی است که یک سخنران حرفه ای باید از لهجه خود به موقع و به جا استفاده کند.

او باید بتواند با تکرار و تمرین مستمر، در تعاملات اجتماعی و محیط کار تا حد امکان با کمترین لهجه صحبت کند، اما در عین حال در جمع های خانوادگی و دوستانه همان لهجه بومی خود را بکار بگیرد. استفاده از لهجه در برخی موقعیت ها موجب می شود شخص دست کم گرفته شود و یا اینکه از طرف افراد ناآگاه مورد تمسخر و حتی تقلید قرار بگیرد.

داشتن لهجه چه مشکلی دارد؟

بدون هیچ تردیدی هیچ کدام از ما زیبایی های بی نظیر لهجه ها و گویش های مختلف را انکار نمی کنیم اما در جامعه ما اتفاقی رخ می دهد که نه منصفانه است نه درست است اما وجود دارد! واقعیت تلخ متأسفانه افرادی که در صحبت خود لهجه دارند کمتر جدی گرفته می شود و مشکلات زیادی را تحمل می کنند!

چطور بدون لهجه صحبت کنیم؟

لهجه بد نیست ولی اگر می خواهید فن بیانی قوی داشته باشید باید بتوانید در محیط های رسمی تر، از لهجه ی رسمی نیز استفاده کنید. روش هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن مدیریت و کنترل لهجه کنید و در سخنرانی پیشرفت داشته باشید.

1- اخبار گوش کنید. اگر به دنبال از بین بردن لهجه خود هستید باید خودتان را بیشتر در معرض لهجه ای که می خواهید به آن صحبت کنید قرار دهید. لهجه ی رسمی فارسی در طرز صحبت کردن گویندگان اخبار در تلویزیون مشهود است. گویندگان رادیو هم برای از بین بردن لهجه می توانند به شما کمک کنند؛ پس تا می توانید با دقت به آن ها گوش کنید و طرز بیان کلمات و جملات را در نظر داشته باشید.

2- کتاب صوتی. اگر شنیدن اخبار برایتان جالب نیست و حوصله ندارید می توانید از کتاب های صوتی هم استفاده کنید که هم فال است و هم تماشا. برای مدیریت و کنترل لهجه می توانید از وبسایت های معتبر که گویندگان ورزیده ای برای کتاب های صوتی استخدام می کنند استفاده کنید.

3- در سخنرانی ها شرکت کنید. برای اینکه بیشتر بتوانید در معرض لهجه ی رسمی تر قرار بگیرید در سخنرانی ها و سمینارهای حضوری یا آنلاین شرکت کنید. خوب به شیوه ی صحبت کردن افراد دقت کنید و سعی کنید همان شیوه را تقلید کنید.

4- صدایتان را ضبط و مقایسه کنید. زمانی که به کتاب های صوتی یا گویندگان اخبار گوش کردید باید سعی کنید از آن ها تقلید کنید. برای اینکه ببینید تقلیدهای شما موفقیت آمیز بوده یا خیر صدای خودتان را ضبط کنید. این کار را در بازه های مشخصی مثلاً هر روز و یا هر چندروز یکبار انجام دهید تا بتوانید میزان موفقیت خود را در از بین بردن لهجه به درستی بسنجید.

5- نقل مکان کنید. یکی از بهترین روش هایی که می توان مدیریت و کنترل لهجه کرد نقل مکان است. اگر در محلی که زندگی می کنید همه لهجه ی مشابه شما را دارند حتی متوجه لهجه داشتن خود به هنگام صحبت کردن هم نخواهید شد. اگر امکانش را دارید نقل مکان کنید. به محیطی بروید که بیشتر به لهجه ی رسمی نزدیک است. بیشتر در محیط هایی باشید که مجبور باشید رسمی صحبت کنید تا لهجه ی شما هم کم کم به لهجه ی رسمی نزدیکتر شود.

6- کتاب بخوانید. بسیاری از افرادی که لهجه دارند و می خواهند به دنبال از بین بردن لهجه خود هستند بیشتر در استفاده از کلمات مشکل دارند. زمانی که کمی در مدیریت و کنترل لهجه ی خود پیشرفت کردید کتاب هایی بخوانید که به شما کمک کند دایره لغاتتان بیشتر شود. نوشته های ابراهیم نادری، جلال آل احمد و نویسندگان هم دوره ی آن ها پیشنهاد می شود.

کتابخوانی

7- آرام صحبت کنید. هیچ اصراری به تند و سریع صحبت کردن نیست. اگر سرعت صحبت کردن خود را کمتر کنید خیلی بهتر می توانید روی مدیریت و کنترل لهجه ی خود تمرکز کنید. آرام صحبت کردن باعث می شود خیلی سریعتر موفق به از بین بردن لهجه ی خود شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان