ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با لحن صحیح و مناسب صحبت کردن

  چهارشنبه، 13 بهمن 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با لحن صحیح و مناسب صحبت کردن
اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید و فن بیانتان قدرتمند باشد، یکی از مهم‌ترین فاکتورها، «لحن مناسب» است. مدرسین فن بیان معتقدند لحن، می‌تواند حتی مهم‌ترین فاکتور باشد! لحن؛ احساسِ گوینده سخن است که بر محتوای کلامش دلنشینی و زیبایی دو چندان می‌بخشد.

تعریف لحن

لحن، احساس گوینده سخن است که بر کلامش ساری و جاری است. وقتی کسی با شما سخن می گوید علاوه بر کلمات و واژگان، احساسی هم به شما منتقل می شود. در مواردی ممکن است با این پدیده مواجه شده باشید که در یک رابطه، طرف به شما می گوید من که چیزی نگفته ام! راست هم می گوید. چیزی نگفته است اما همان یک کلمه را با لحنی بیان کرده است که به شما احساس تنفر و انزجار دست داده است.

چرا داشتن یک لحن زیبان در فن بیان، ضروری است؟

اگر کسی بتواند به یک لحن درست و دقیق و صحیح در فن بیان دست پیدا کند به این معنا است که قابلیت پیاده سازی بسیاری از تکنیک های فن بیان را در سخنرانی و سخنوری خود دارد. لحن شما، در ذهن مخاطب، تصویرسازی می کند. اگر نتوانید با کلمات و جملات صحبت کردن خود، برای مخاطبان تصویر بسازید، انتظار نداشته باشید کلامتان تاثیرگذار و قدرتمند باشد! لحن در فن بیان و حرف زدن، در حقیقت یک دستگاه است که «تصویر منطقی سخنران» را به «تصویر منطقی مخاطب» تبدیل می کند. بنابارین اگر کسی در سخنان خود نتواند با کلام و گفتار خود، تصویری شفاف برای مخاطبین خود بسازد، ارتباط خود را با مخاطب از دست می دهد. هر قدر در تبدیل تصویر منطقی خودتان به تصویر منطقی مخاطب قوی تر عمل کنید، سخنران حرفه ای تری هستید.

تفاوت لحن و تن صدا در چیست؟

لحن بیشتر به نوع ادای کلمات و جملات گفته می شود؛ مثلا لحن خشن، خنثی، تعجبی، پرسشی، امری و… اما تن صدا، بیشتر به معنای قدرت صدا است؛ مثلا تن صدای زیر، بم، بالا، زمزمه و…

انواع لحن در فن بیان

لحن های مختلف و متفاوتی موقع صحبت کردن و سخنرانی وجود دارد. از جمله مهم ترین این لحن ها عبارتند از

  1. لحن خشن : در این لحن فن بیان، لحن به صورت خشن است و معمولا افراد بعد از شنیدن این لحن صدا حالت تدافعی به خود می گیرند. سرعت صحبت کردن این افراد بالا و تند است! (مثل لحن کسانی که در حال دعوا کردن هستند)
  2. لحن تمسخر کننده و طعنه آمیز: این لحن حالت دو پهلو دارد، با اینکه جملاتی مثبت هستند، اما لحن طعنه آمیز باعث می شود اثر آن جمله مثبت به کلی از بین برود و حالت تمسخر پیدا کند! مثل: «می بینم که خیلی زبونت باز شده!» و یا «می بینم که بلبل زبون شدی !» «می بینم که ماشین مدل بالا سوار شدی! خبریه؟»
  3. لحن صحبت یکنواخت: یکی از عواملی که اطرافیان به صحبت های ما گوش نمی دهند، همین لحن صحبت یکنواخت است. سخنران ها باید حواسشان باشد لحن حرف هایشان به یکنواختی و خسته کننده بودن نرسد.
  4. لحن سوالی طلبکارانه: موقعی که لحن سوالی داریم باید حواسمان باشد سوال را طوری بیان نکنیم که حس طلبکارانه یا عصبانیت داشته باشد! معمولاً در این لحن، جملات با چرا شروع می شوند. مثل: «چرا کاری که گفتم رو انجام ندادی؟» و یا «چرا همیشه سعی می کنی لج منو دربیاری؟»
  5. لحن تعجبی یا هیجان انگیز: در این لحن هم چیزی که از صحبت و لحنِ ما برداشت می شود، حیرت و تعجب است! برای دادن خبرهای جالب یا گفتن چیزهای غیرمنتظره هم به کار می رود. مثل: «می دونی دیروز چه اتفاقی توی محوطه دانشگاه افتاده؟» یا «خبر داری محمدرضا از هنگامه خواستگاری کرده؟!»
  6. لحن محترمانه: لحن محترمانه، از کلامی محترمانه ناشی می شود. درست مقابل لحن خشن، لحن محترمانه قرار دارد. در واقع خیلی اوقات، آدم ها چون لحن محترمانه را به کار نمی برند، لحن صحبت هایشان خشن انگاشته می شود..
  7. لحن ناراحت: معمولاً اخبار منفی یا خبرهایی که ممکن است آزاردهنده باشند، با این لحن داده می شوند. (مثل وقتی صدمه دیدن یا مرگ کسی را می خواهید به او خبر بدهید)

تاثیر واژه بر لحن سخنران

  • باید به یاد داشته باشیم که کلمات و الفاظ دارای بار معنایی و عاطفی نسبت به معنایی که بر آن دلالت دارند، هستند و نمی توانیم همه ی کلمات و الفاظ را به یک شکل گفت و احساس گوینده ی سخن بر همه ی کلمات به یک گونه باشد.
  • نمی توانیم «باران» را همان گونه بیان کنیم که «سنگ» را بیان می کنیم و همان گونه که «عشق» را بیان می کنیم، «نفرت» را بیان کنیم، باید به یاد داشته باشیم که این کلمات اگر متناسب با معنی خود گفته نشوند نمی توانند تاثیر لازم را با خود همراه داشته باشند.
  • آن چیزی که یک فرد می گوید بر اساس محتوای مفهومی، سمت و سویی دارد که باید در کل لحن سخنران و بیان او به گوش برسد. اگر شخصی حرفی غم انگیز می گوید باید لحن کلی صدا و بیان به آن سمت هدایت شود و بالعکس اگر سخنی خوشحال کننده می گوید باید لحن حاکم بر بیان همان گونه باشد تا بتواند پیام را به درستی مخابره نماید.
  • صدای هر انسانی به شرط سلامت قابلیت تاثیر گذاری دارد، یعنی به شرط آن که لحن متناسب با آن صدا رعایت شده و همان گونه استفاده شود. هر انسانی با شناخت صدای خود و تقویت آن باید بتواند لحن همراه با جنس صدای خود را پیدا نموده و تلاش کند که اثر گذاری لازم را داشته باشد.

یادمان باشد که رعایت لحن در سخنرانی سبب تصویر سازی ذهنی مخاطبان خواهد شد.

سخنران

چگونه لحن مناسبی داشته باشیم؟

لحن را شاید بتوان یک سنگ محک دانست، ابزاری که می توانیم به کمک آن، یک سخنران حرفه ای را از سخنران آماتور یا یک فرد عادی، به راحتی تشخیص دهیم. لحن در فن بیان، در اصل برای جان بخشی به کلمات استفاده می شود. ما از تکنیک استفاده می کنیم تا سخنان خود را پویاتر نشان دهیم. استفاده از این مهارت باعث می شود که مخاطب تا بیشترین حد ممکن با کلام ما ارتباط برقرار کند آن در اعماق وجودش حس نماید.

1. صدای خود را گرم کنید

اولین و مهم ترین کاری که باید برای داشتن یک لحن خوب انجام دهید، این است که قبل از هر بار صحبت کردن، صدایتان را گرم کنید. مثلاً اگر قرار است در مکانی سخنرانی کنید، بهتر است قبل از این که به سراغ یخنرانی بروید چند دقیقه ای با خودتان خلوت کرده و با خودتان صحبت کنید! یا برخی صداهای آشنا مثل آهنگ های معروفی که وجود دارند یا صداهایی که برای خودتان آشناست و به آن ها مسلط هستید را با دهان بسته در بیاورید. این کار مانند گرم کردن و تمرین فوتبالیست ها قبل از انجام مسابقه است و کمک می کند که هنگام صحبت کردن، صدایتان نگیرد و لحن بهتری هم داشته باشید.

2. تنفس مناسبی داشته باشید

دلیل این که می گوییم تنفس مهم است، این است که شما وقتی از تمام ظرفیت شش هایتان استفاده می کنید، ناخودآگاه صدایتان پرقدرت تر شده و بهتر می تواند کلمات و جملات را ادا کند. البته یادتان هم باشد که پرقدرت تر شدن صحبت، ارتباطی با تن صدا و بلندی آن که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ندارد؛ صدای رسا و واضح، لزوماً صدای بلند نیست و صدایی است که به گوش همه مخاطبین به طور کامل برسد و آن ها هم آن را متوجه شوند. همچنین تنفس صحیح آرامش شما را افزایش می دهد و آرامش هم، باعث راحتی بهتر لحن صدایتان شده و آن را بهتر و بهتر می کند. پس سعی کنید حتماً قبل و هنگام صحبت کردن، تنفس صحیحی داشته باشید و به طور کامل دم و بازدم داشته باشید.

نفس کشیدن

3. بلندخوانی کنید

تکنیک دیگری که به تقویت لحن صدای شما کمک می کند، این است که یک کتاب یا روزنامه یا هر چیز دیگر را بردارید و متن آن را بلند بلند بخوانید. وقتی شما این کار را انجام می دهید، به مرور زمان لحن صدایتان با جملات مختلف چفت شده و می تواند هر لحنی را به خوبی بیان کند. سعی کنید روزی چند بار این کار را انجام دهید تا بعد از مدتی به خوبی لحن صدایتان تقویت شود.

4. شمرده شمرده یا خیلی تند صحبت کنید

تکنیک آخری هم که می خواهم به شما برای تقویت لحن صدایتان بگویم، این است که شمرده و تند صحبت کنید. یعنی گاهی اوقات سرعت صحبت کردنتان را به اوج برسانید و در تند ترین حالت ممکن حرف بزنید و گاهی هم آنقدر شمرده حرف بزنید که تک به تک حروف به طور کاملاً واضح مشخص شود. این کار یعنی کنترل سرعت صحبت کردن به شما کمک می کند که به طور کامل بر حروف خود مسلط شوید و بتوانید در نهایت لحن خود را هم کنترل کنید.

5. خاطره تعریف کنید!

خاطره گویی آنقدر تاثیرات مثبت دارد که اصلا نوعی درمان به نام «خاطره درمانی» به وجود آمده است! خاطره گویی علاوه بر تاثیرات مثبت روی سلامت روان می تواند به خوبی روی لحن صحبت کردن ما هم تاثیر مثبت بگذارد. توصیه می شود که اگر فعلا این توانایی را در خود نمی بینید که در جمع خاطره بگویید، این کار را با فیلم گرفتن از خود انجام دهید و اشکالات خود را پیدا کنید. ببینید چطور می توانید خاطراتی جذاب تر بگویید و لحن های مختلف را در خاطراتتان امتحان کنید.

6. پادکست بسازید، اخبار بگویید

پروفسور آلبرت محرابیان معتقد است که تقریباً 40 درصد کلامما از طریق لحن ما منتقل می شود. ساخت پادکست (حتی اگر نمی خواهید جایی منتشر کنید و فقط در یک فولدر در گوشی یا کامپیوترتان ذخیره اش می کنید) برای لحن عالی است! حتی اگر اصول ساخت پادکست را بلد نیستید، کافی است متنی از سطح اینترنت انتخاب و شروع به خواندن ان مثل اخبارگوها کنید! چند بار به نوع خبر گفتن اخبارگوها توجه کنید و ببینید چطور اخبار می گویند. آن گاه حرکات و لحن آن ها را تکرار کنید وصدایتان را ضبط کنید!

7. کلام آهنگین داشته باشید

یکی از بهترین تمرین های ایجاد لحن، کلام آهنگین است. یکی از ترانه های کودکانه را که خوب بلد هستید بخوانید. مثلاً ترانه «تولدت مبارک!» حالا سعی کنید صحبت های عادی و عامیانه خود را که در منزل انجام می دهید در قالب آهنگ تولدت مبارک بیان کنید. مسلماً اولین مراحل کمی دشوار به نظر می رسد. لطفاً تلاش کنید و ادامه دهید. با این کار شما لحن خوبی را در صحبت های خود خواهید ساخت. چون ذهن شما تن بالا و پایین صدا را تجربه می کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (440 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (188 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (182 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (173 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (41 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (41 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (38 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (31 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (30 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (25 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (22 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گشت و گذاری در خانه لوکس و دلنشین شبنم مقدمی، داور صداتو+ویدیو/ از دکوری های بامزه‌اش در پذیرایی تا بالکنی پر از گل و گیاه😍 اولین روز مادر شدن فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر ناز و گوگولی+عکس آخرین عکس از عاشقانه های کیومرث پوراحمد و همسرش قبل از ماجرای خودکشی نگاهی به کلاس درس پناه، دختر بزرگ شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ با لباس خونگی رفته مدرسه؟ تغییر چهره جالب و باورنکردنی نیما شاهرخ شاهی، ساسان سریال فاصله ها پس از 15 سال+عکس/ انگار جا افتاده تر شده نه؟ (ویدئو) هوش غیرقابل باور یک گوزن برای فرار از زندان/ یکی ازش بپرسه راز موفقیتش چیه؟ کلاس خصوصی رفته یا چی! دیدار علی دایی با رپر مشهور در رستوران لاکچری محله فرشته+ عکس ظاهر متفاوت هدی استواری خانم وکیل نون خ بدون گریم تلویزیونی / مگه داریم این همه تغییر؟+عکس مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! اولین تصویر از خواهر بانو جورجینا همسر رونالدو/مشخصه برای خواهرزاده هاش خاله خوبیه ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ استعداد جالب علیرضا بیرانوند در یاد دادن زبان لری به خارجی ها/ صدبارم ببینی بازم کمه😂+ویدیو سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! سکانس خنده دار حامد آهنگی: وقتی برنده مسابقه میشه و نمیتونه خوشحالیشو کنترل کنه/این بشر عالیه... یک توله خوک ناقص‌الخلقه قربانی تشعشع رادیواکتیو، فاجعۀ «چرنوبیل» +عکس نگاهی به میز عزای لوکس و پر زرق و برق مادر پانته‌آ بهرام با چیدمانی از گلهای طبیعی و شمع +عکس/ روحشون شاد عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم ابتکار جالب داوطلب کنکور انسانی برای مدیریت زمانش سر جلسه امتحان+عکس/ از الان مشخصه رگه هایی از مدیریت توی وجودش هست👌 تیپ متفاوت پاشا جمالی، مهیار «نون خ» در کافه +عکس رونمایی آریا عظیمی نژاد، داور عصر جدید از همسر جوان و کم سن و سالش+عکس/ چه ژست عاشقانه‌ای هم گرفتن رامین رضاییان ستاره تیم ملی و رونمایی از بدن ورزشکاری اش/ ماشالله به این آمادگی +عکس 50 اُمین سالروز تولد ساناز سماواتی، تانیا خانم نون خ در کنار همسرش+ویدئو / چه عاشقانه متفاوتی... ضیافت ناهار خوشمزه مرتضی پورعلی گنجی در یک رستوران ایرانی به صرف کباب و جیگر /چه جای دنجی😍👌+ویدئو تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر/ روحشان شاد آشپزی ماهرانه و میز رنگارنگ نسرین مقانلو برای بازیگران و رونمایی از خونه زندگی شیک و لوکسش/ چقدر کدبانو+عکس عرض ارادت و ابراز علاقه به رهبر معظم انقلاب به سبک پسر 8 ساله یک کارگر+عکس جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف سفر فصل بهاری حسن روحانی به زادگاهش، سرخه و حضور در خانه ابدی پدر و مادر و خواهرش+عکس قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ ماجرای خنده دار خواستگار سرزده نعیمه نظام دوست که مادرش روی آنتن زنده تلویزیون لو داد/ از همون اول بلبل زبون بودم...+ویدیو گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده (فیلم) تسلط جالب صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ به زبان کره ای/ از خود جومونگ بهتر حرف زد😂 نگاهی به جشن تولد ساده و خودمونی مادر نعیمه نظام دوست شرکت کننده خوش خنده برنامه اُسکار+عکس/ چقد چهره مامانش دلنشینه رئیس بانکی که فقط به معتاد‌ها وام می‌داد، بازداشت شد+ عکس‌ نگاهی به میز و صندلی کار چوبی و نسرین نصرتی فهیمه سریال پایتخت/ شبیه عتیقه و وسایل با ارزشه +عکس همسر بیرانوند قبل و بعد معروف شدن شوهرش +عکس
تیتر امروز   
برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف رازهای پنهان زندگی شخصی علی دایی که از آن بی خبرید/ از گیتار نوازی اسطوره تا مستاجری و تسلطش به 5 زبان و.... قهر پسران دهه هشتادی با دانشگاه/ ثروت فاتحه علم را خواند؟ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده خوانندگی باورنکردنی علی دایی و مهدی مهدوی کیا برای تیم پرسپولیس!+ عکس باند رقص مهرداد و غزاله بهانه ای برای سوء استفاده جنسی از دختران ایرانی/ حواشی داغ امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم