آشنایی با میرور تریدینگ یا معاملات آینه‌ای (Mirror Trading) در بازار ارزهای دیجیتال

  یکشنبه، 29 آبان 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با میرور تریدینگ یا معاملات آینه‌ای (Mirror Trading) در بازار ارزهای دیجیتال
در این مقاله می‌خواهیم یکی از روش‌های معامله در بازار ارز دیجیتال به نام میرور تریدینگ یا همان معاملات آینه‌ ای را برای شما عزیزان شرح دهیم و فواید و معایب استفاده از این روش را برای شما عزیزان بازگو کنیم

به دلیل نوسان شدید بازار ارزهای دیجیتال، کریپتو تریدینگ برای تریدرهای تازه کار ریسک بسیار زیادی دارد. ترید کردن با استراتژی هایی که حرکات تریدرهای مجرب و موفق را شبیه سازی می کند - مثل میرور تریدینگ و کپی تریدینگ - از جمله راه های کاهش ریسک است. در این مقاله نگاهی به استراتژی میرور تریدینگ و کاربرد آن برای بازار کریپتو خواهیم داشت.

میرور تریدینگ چیست؟

میرور تریدینگ استراتژی است که به موجب آن شما دقیقاً تمام حرکات بازار یک معامله گر مستقر و با عملکرد خوب را در قالب زمان واقعی کپی می کنید تا موفقیت آنها را تکرار کنید. این استراتژی معاملاتی بر اتوماسیون تکیه دارد تا فوراً تمام معاملات انجام شده توسط یک معامله گر اصلی را منعکس کند، که رفتار او “میرور یا آینه” می شود. این یک استراتژی معاملاتی الگوریتمی در نظر گرفته می شود.میرور تریدینگ در سال های اول دهه 2000 به لطف پیشرفت در توسعه نرم افزار معاملاتی آغاز شد. اولین بار در بازار سهام و معاملات فارکس مورد استفاده قرار گرفت. اخیراً، میرور تریدینگ در برخی از پلتفرم های معاملات ارزهای دیجیتال نیز در دسترس قرار گرفته است.

در اصل، میرور تریدینگ به معامله گران بزرگ سازمانی محدود می شد. همانطور که تجارت بیشتر به اتوماسیون وابسته شد و هزینه نرم افزار معاملاتی کاهش یافت، سرمایه گذاران خرد نیز شروع به استفاده از آن کردند. در حال حاضر، میرور تریدینگ یک استراتژی رایج در بازار سهام، بازارهای فارکس و کالاها و به طور فزاینده ای در بازار ارزهای دیجیتال است.

میرور تریدینگ

میرور تریدینگ در کریپتو چگونه کار می کند؟

معامله گرانی که مایل به استفاده از استراتژی معاملاتی آینه ای رمزنگاری هستند، ابتدا باید پلتفرمی را انتخاب کنند که از خدمات معاملاتی آینه ای پشتیبانی می کند و سپس یک معامله گر اصلی را انتخاب کنند که می خواهند آن را بازتاب دهند. داده ها و سابقه عملکرد Master Traders در هر پلتفرم فهرست شده است تا به شما کمک کند هنگام تنظیم حساب معاملاتی آینه ای خود انتخابی آگاهانه داشته باشید. خود معامله گران اصلی انگیزه دارند تا استراتژی های معاملاتی خود را با به دست آوردن نسبتی از سود تولید شده توسط پیروان خود به اشتراک بگذارند.

به عنوان یک معامله گر آینه ای، می توانید به سادگی استراحت کنید و همه چیز را روی معاملات خودکار بگذارید زیرا نرم افزار روی پلتفرم دقیقاً حرکات Master Trader انتخابی شما را تکرار می کند. تمام تحلیل ها و کارها توسط Master Trader شما و نرم افزاری که حساب شما را به حساب آنها پیوند می دهد انجام می شود.

هنگام استفاده از معاملات آینه ای، توجه داشته باشید که ویژگی های بازار ارزهای دیجیتال فاکتورهای دیگری را برای در نظر گرفتن معرفی می کند. اول، به دلیل ماهیت سریع در حال تغییر بازار کریپتو، برخی از استراتژی های انتخاب شده توسط Master Trader شما ممکن است نیاز به تنظیمات سریع داشته باشند. اگر Master Trader شما به اندازه کافی سریع به تغییرات ناگهانی قیمت که در معاملات کریپتو رایج است واکنش نشان ندهد، هم شما و هم Master Trader ممکن است به طور ناگهانی دچار ضرر شوید.ثانیاً، انتخاب پلتفرم های معاملاتی آینه ای در کریپتو هنوز نسبتاً محدود است. تنها تعداد کمی از صرافی های رمزنگاری یک پلتفرم معاملاتی آینه ای در مقیاس کامل ارائه می دهند که منجر به کارمزدهای بالاتر و گزینه های تخفیف کمتر می شود.

مزایای میرور تریدینگ رمز ارز

  • کاهش استرس احساسی – سرمایه گذارانی که به تازگی با حوزه ی کریپتو آشنا شده اند با پیچیدگی های آن آشنا نیستند و درکل تجربه ی مفیدی در سرمایه گذاری ندارند. این گروه از سرمایه گذاران به کمک میرور تریدینگ از فعالیت تریدرهای باتجربه ی رمز ارز پیروی کرده و از فشار استرس احساسی می کاهند.
  • بهبود اعتمادبه نفس برای سرمایه گذاری – بازار کریپتو تقریبا جوان است و تنها یک دهه قدمت دارد. این عامل مهمی برای افزایش سطح استرس احساسی در بین سرمایه گذاران است. تریدرهای تازه کار به کمک تکنیک میرور تریدینگ استراتژی های مورداستفاده ی تریدرهای باتجربه را فراگرفته و اعتمادبه نفس سرمایه گذاری خود را بهبود می بخشند. برخی از این آموزش ها عبارت اند از: تکنیک های اولیه ی معامله، اجرای سفارش های بازار، ابزارهای حد ضرر (Stop Loss) و حد توقف (Stop Limit).
  • کاهش زمان نظارت بر بازار و مشاهده ی نمودارها – تکنیک میرور تریدینگ نیاز به نظارت همیشگی نمودارها و ضرورت دنبال کردن روند بازار پرنوسان رمز ارز را به شکل قابل توجهی کم می کند. اغلب سرمایه گذاران زمان و صبر کافی برای پیگیری جریان های نزولی و صعودی بازار دراختیار ندارند. ازسوی دیگر تریدرهای باتجربه برای بررسی بی وقفه و روزانه ی این بازارها پول دریافت می کنند. این نکته در بازارهای کریپتو اهمیت به سزایی دارد، زیرا این بازارها برخلاف بازار بورس سهام فاقد محدودیت زمانی بوده و حتی در تعطیلات رسمی نیز فعال هستند. درنتیجه باشروع سرمایه گذاری کریپتو، کاربران باید همواره و در تمام ساعات روز به نظارت بازارهای مالی بپردازد، درحالی که میرور تریدینگ این روند را تسهیل نموده و به طور خودکار عملیات معاملاتی را برای شخص اجرا می کند.
  • برخورداری از ابزار رهگیری عملکرد – پلتفرم های میرور تریدینگ عموما دارای تاریخچه عملکرد پورتفولیو و سفارشات مالی هر تریدر هستند. با مشاهده ی سوابق عملکرد یک تریدر باتجربه و حرفه ای می توان یک ایده ی کلی درخصوص میزان سودآوری درآینده به دست آورد. از یاد نبرید که در بازارهای پرنوسان مانند رمز ارزها، اکتفا به سوابق گذشته به تنهایی تضمین کننده ی موفقیت آتی نخواهد بود.

معایب میرور تریدینگ رمز ارز

  • مجموعه ی داده های عملکردی نسبتا محدود – رمز ارزها دارایی های جدیدی بوده و داده های تاریخی زیادی برای عملکرد قیمتی آن ها وجود ندارد. برای نمونه بیت کوین قدیمی ترین عضو خانواده ی رمز ارزهاست و درسال 2008 (1387) توسعه یافت. درنتیجه حجم داده های موجود برای تکنیک میرور تریدینگ کمی بیش از 10 سال است که باتوجه به این بازه ی زمانی کوتاه مدت، سرمایه گذاران اطلاعات کافی برای پیش بینی نحوه ی عملکرد این تکنیک در شرایط خاص، مانند بازار خرسی طولانی مدت، دراختیار ندارند.
  • چالش های نقدینگی (Liquidity) – هنگامی که سرمایه گذاران زیادی از الگوی معاملاتی یک تریدر باتجربه پیروی کنند مشکلاتی درخصوص نقدینگی بازار ایجاد می شود. برای نمونه برخی از انواع رمز ارزها ممکن است به مقدار کافی برای تامین تقاضای سرمایه گذاران میرور تریدینگ موجود نباشد.
  • عدم تضمین سودآوری – همان طور که سود معاملاتی تریدر موردنظر در حساب شما منعکس می شود، زیان های مالی وی نیز شامل شما خواهد شد. به همین خاطر باید به یاد داشت که تضمینی برای سودآوری وجود نداشته و با قرارگیری تریدر باتجربه در روند نزولی، وضعیتی مشابه برای شما نیز اتفاق خواهد افتاد.
  • عدم کنترل بر معاملات – عملیات مختلف معاملاتی ازقبیل سفارش های خرید و فروش با استفاده از تکنیک میرور تریدینگ به طور خودکار به اجرا درمی آیند؛ درنتیجه سرمایه گذاران کنترل خود را بر موقعیت های معاملاتی ازدست خواهند داد. سفارش گذاری خودکار فارغ از وضعیت بازار کریپتو رخ داده و تنها تضمین عدم زیان مالی، اعتمادی است که بین سرمایه گذار و تریدر موردنظر وجود دارد.

نکات کلیدی در رابطه با میرور تریدینگ

  1. معاملات آینه ای یا میرور به کاربران این امکان را خواهند داد تا با اجرای معامله صورت گرفته به واسطه یک فرد حرفه ای و با تجربه معاملات خود را انجام دهند.
  2. این معامله هم در بازار فارکس و هم در بازار ارز دیجیتال قابل انجام است و شما عزیزان قادر خواهد بود در هر دو بازار از این استراتژی استفاده کنید.
  3. این روش از معامله از آنجایی که سود بسیار خوبی را برای معامله گران ایجاد خواهد کرد، به یکی از بهترین روش های معاملاتی تبدیل شده است.

معاملات آینه ای کریپتو در مقابل تجارت کپی (Mirror Trading vs. Copy Trading)؛ کدام بهتر است؟

معاملات آینه ای مشابه – اگرچه دقیقاً مشابه – معاملات کپی نیست. در تجارت کپی، شما همچنین یک Master Trader موفق و موفق را دنبال می کنید و حرکات آنها را تکرار می کنید. با این حال، تجارت کپی قابل تنظیم است و برخی از تصمیمات را به معامله گر فالوور واگذار می کند. در حالی که معاملات آینه ای شامل دنبال کردن بدون چون و چرا و خودکار تمام حرکات یک معامله گر اصلی است، معاملات کپی به شما امکان می دهد برخی تنظیمات را انجام دهید. علاوه بر این که به شما انعطاف بیشتری می دهد، تجارت کپی کریپتو در پلتفرم های بیشتری نسبت به معاملات آینه ای در دسترس است.

بازده بالقوه

صرف نظر از اینکه استراتژی معاملاتی آینه ای را اتخاذ می کنید یا استراتژی معاملاتی کپی، بازده بالقوه شما تا حد زیادی به مشخصات ریسک و سبک معاملاتی Master Trader شما بستگی دارد. هر دو معاملات آینه ای و معاملات کپی اساساً روش های تکرار استراتژی را نشان می دهند. به این ترتیب، آنها لزوماً از نظر ریسک در مقابل بازده تفاوت قابل توجهی ندارند. با این حال، از آنجایی که پلتفرم های کمتری معاملات آینه ای را ارائه می کنند، این کارمزدها در نتیجه بالاتر است، که هر گونه سود به دست آمده را کاهش می دهد. از سوی دیگر، تجارت کپی معمولاً کارمزدهای معاملاتی پایینی را ارائه می دهد. در Bybit، تجارت کپی هم برای فالوورها و هم برای معامله گران اصلی رایگان است، که به معنای سود قابل توجهی بالاتر در دراز مدت است.

انعطاف پذیری و سفارشی سازی

تجارت همانطور که در بالا ذکر شد، معاملات آینه ای کمتر از معاملات کپی قابل تنظیم است. بنابراین، تجارت کپی ممکن است انتخاب بهتری برای کسی باشد که می خواهد کنترلی بر معاملات خود داشته باشد. معامله گران کپی این آزادی را دارند که از حرکات خاص Master Traders خود پیروی کنند یا از آن پیروی نکنند، چیزی که برای معاملات آینه ای در دسترس نیست. به عنوان مثال، در معاملات کپی، اگر تصمیم گرفتید که یک حرکت خاص توسط Master Trader شما بسیار خطرناک است، یا به سادگی نادرست است، می توانید تصمیم بگیرید که آن را در آن معامله تقلید نکنید. در مقابل، معاملات آینه ای الزام می کند که حرکات Master Trader خود را دقیقاً دنبال کنید – حتی اگر با برخی از آنها مخالف باشید.

اتوماسیون تجارت

هم معاملات آینه ای و هم تجارت کپی برای کار به اتوماسیون متکی هستند. اولی ممکن است یک استراتژی خودکارتر در نظر گرفته شود، زیرا کاملاً به “تنظیم و فراموش کردن” متکی است. در همین حال، هنگام معامله کپی، می توانید معاملات را متوقف کنید و قبل از اینکه Master Trader این کار را انجام دهد، به صورت دستی یک موقعیت را ببندید.

مناسب بودن

در حالی که تجارت کپی برای معامله گران مبتدی نیز مناسب است، معاملات آینه ای به ویژه برای کسانی که ممکن است دانش طراحی حتی ابتدایی ترین استراتژی های معاملاتی را نداشته باشند مناسب است. معامله گرانی که مایلند حداقل زمان را به مدیریت فعالیت های تجاری خود اختصاص دهند نیز ممکن است معاملات آینه ای را مفید بدانند.

آیا تجارت آینه قانونی است؟

معاملات آینه ای یک فعالیت کاملا قانونی است، هم برای Master Traders و هم برای هر کسی که آنها را منعکس می کند. در بسیاری از نقاط جهان، تجارت آینه ای تنظیم شده است، و Master Traders از نظر قانونی مسئول حفظ شیوه های معاملاتی قانونی است. برخی از معامله گران ممکن است تصور اشتباهی داشته باشند که معاملات آینه ای غیرقانونی است. این امر عمدتاً به دلیل رسوایی تجاری “آینه ای” بسیار تبلیغاتی است که دویچه بانک و برخی از نهادهای مالی در روسیه را درگیر می کند. این رسوایی باعث شد که بزرگترین بانک آلمان در یک طرح غیرقانونی برای انتقال مبالغ هنگفتی پول نقد به خارج از روسیه درگیر شود.

معاملات “آینه ای” تحت این طرح هیچ ارتباطی با معاملات آینه ای نداشت. مورد دیگری که متأسفانه و بدون شایستگی با اصطلاح «تجارت آینه ای» مرتبط است، مربوط به شرکت شکست خورده آفریقای جنوبی به نام Mirror Trading International است، یک اپراتور متقلبان استخر بیت کوین که در سرقت وجوه مشتریان خود دخیل است. مانند رسوایی روسیه در مورد دویچه بانک، Mirror Trading International هیچ ارتباطی با استراتژی معاملات آینه ای ندارد.

میرور تریدینگ هم برای تریدرهای تازه کار و هم افراد مجربی که سعی دارند وقت کمتری را صرف نظارت بر بازار و ثبت معاملات کنند، مفید است. از آنجایی که این استراتژی به صورت خودکار اجرا می شود برای همه تریدرها مزایای چشمگیری دارد.البته مهم ترین محدودیت میرور تریدینگ، فقدان انعطاف پذیری در دنبال کردن استراتژی تریدر اصلی است. برای افرادی که به دنبال استراتژی های خودکار هستند اما مایلند قابلیت کنترل و تنظیم آن را داشته باشند، کپی تریدینگ می تواند جایگزین بهتری باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (130 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (128 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (31 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (25 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (24 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (22 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز