آشنایی با پروتکل Chain و توکن XCN

  یکشنبه، 18 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با پروتکل Chain و توکن XCN
پروتکل زنجیره‌ای به عنوان یک دفتر کل رمزنگاری مشترک، چند دارایی طراحی شده است. در ادامه بیشتر با این پروتکل و رمز ارز آن آشنا می شویم.

پروتکل Chain یک زیرساخت بلاکچین ابری است که سازمان ها را قادر می سازد خدمات مالی بهتری را از پایه ایجاد کنند. پروتکل Chain، هسته Chain Core را راه اندازی کرده است که یک بلاکچین و Sequence مجاز و منبع باز است، دفتر کل آن به عنوان یک محصول خدماتی عمل می کند. مشتریان می توانند تخفیف ها را دریافت کنند و هزینه های معامله ها را با توکن های زنجیره ای (CHN) بپردازند و همچنین در مدیریت پروتکل جامعه و دسترسی به ویژگی های برتر شرکت کنند. امنیت پروتکل Chain توسط تیم سرتیک Certik بازبینی شده است.

پروتکل Chain چیست؟

Chain Protocol یک شرکت تکنولوژی مبتنی بر بلاکچین است که هدف آن، ایجاد اقتصادی هوشمندتر و با نقاط اتصال بیشتر است. آن ها دفترهای کل رمزنگاری شده و زیرساخت های ابری ایجاد می کنند که می تواند زیربنای محصولات مالی متحول کننده و خدمات Web3 باشد. این پروژه سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است.چِین دو مشکل اصلی را در صنعت مالی و بلاکچین شناسایی کرده است که قصد دارد از طریق اکوسیستم محصولات خود با آنها مقابله کند: سیستم های مالی قدیمی و زیرساخت بلاک چین عمومی. در مورد سیستم های مالی سنتی و مشکلاتشان، قبلا بارها صحبت کردیم. امروزه اکثر معاملات و تراکنش ها به صورت الکترونیکی انجام می شوند و مشکلاتی نظیر زمان زیاد تایید، هزینه بالای واسطه ها، عدم شفافیت، امنیت و غیره وجود دارند.

بلاکچین های عمومی به صورت غیرمتمرکز، همتا به همتا و مبتنی بر دفتر کل توزیع شده کار می کنند. راه اندازی و نگهداری یک نود برای این بلاکچین ها معمولا مستلزم صرف زمان زیاد و تهیه منابع محاسباتی گران است. همچنین با توجه با سابقه کم شبکه های عمومی غیرمتمرکز، احتمالا همه جوانب در طراحی آن ها دیده نشده و طی سال ها ممکن است اصلاحاتی در آن ها ایجاد شود. نودهای این شبکه ها ممکن است دچار ایراد شوند یا به دلایل مختلف از شبکه جا بمانند، این موارد مشکلاتی را برای کل شبکه و تجربه کاربران ایجاد می کند. بنابراین مدیریت نودهای این شبکه ها، پیچیده و هزینه بر است.

پروتکل چین قصد دارد این مشکلات را با راه اندازی یک محصول مبتنی بر مدل SaaS حل کند. به این ترتیب منابع پردازشی در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد و هزینه های آن ها کاهش پیدا می کند؛ در نتیجه آن ها می توانند روی محصول و تجربه مشتری زمان و هزینه بیشتری کنند.SaaS یا Software as a Servic روشی برای ارائه اپلیکیشن ها از طریق اینترنت، به عنوان یک سرویس است. به جای نصب و نگهداری نرم افزار، به سادگی از طریق اینترنت به آن دسترسی دارید و خود را از مدیریت پیچیده نرم افزار و سخت افزار رها می کنید.

پروتکل Chain

معرفی تیم پروتکل Chain

آدام لودوین (Adam Ludwin) بنیانگذار Chain است. لودوین در دانشگاه UC Berkeley تحصیل کرده است. او کار خود را به عنوان مشاور با گروه مشاوره بوستون و IDEO آغاز کرد. سپس مدرک MBA را از مدرسه بازرگانی هاروارد گرفت و سرمایه گذاری مخاطره آمیز مراحل اولیه را با تمرکز بر فین تک در RRE Ventures انجام داد. او در شرکت هایی از جمله Vine، Slack، Kik و Paperless Post سرمایه گذاری کرد. او تا سپتامبر ۲۰۱۸ به عنوان مدیرعامل در Chain مشغول بود.

دیپاک تاپلیال (Deepak Thapliyal) مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره فعلی Chain Protocol است. قبل از Chain، تاپلیال یک سرمایه گذار در بخش خصوصی بوده و روی سیستم های معاملاتی آربیتراژ کار کرده است.در سال ۲۰۱۸، Chain توسط Lightyear Corp، بازوی تجاری بنیاد توسعه استلار خریداری شد. قیمت این خرید فاش نشد، اما فوربس ادعا کرد که این مبلغ معادل ۵۰۰ میلیون دلار در قالب ارز دیجیتال XLM پرداخت شده است.در سال ۲۰۲۰، Chain بازخرید شد تا ماموریت خود را برای ایجاد یک سیستم مالی جهانی قوی تر از طریق فناوری بلاکچین ابری ادامه دهد. Chain اکنون به عنوان یک شرکت خصوصی با هیئت مدیره، مدیران و سهامداران جدید فعالیت می کند.

هدف چین پروتکل (Chain Protocol) چیست؟

دو مسئله کلیدی وجود دارد که Chain قصد دارد آنها را حل کند. اولین مسئله، مشکلات مختلف سیستم های مالی سنتی است. این سیستم ها راه حل های نرم افزاری قدیمی را برای تسهیل تراکنش ها، ذخیره سازی وجوه و ضمانت دارایی ها به کار می برند. اکثر بانک ها و مؤسسات مالی سنتی از سیستم های مالی قدیمی استفاده می کنند که دارای نقاط ضعف مشترکی هستند. متمرکزسازی شدید باعث می شود که تعداد اندکی از اعتبارسنج های متمرکز تمام تراکنش ها را پردازش می کنند.

پردازش تراکنش ها زمان زیادی می برد و دقیقاً به همین دلیل است که نقل و انتقالات بانکی ساعت ها یا روزها طول می کشد. حتی تراکنش های کارت پرداخت نیز تا 48 ساعت طول می کشد تا به مقصد برسند. سیستم های مالی قدیمی همچنین به دلیل دریافت کارمزدهای سنگین تراکنش گران هستند. علاوه بر این، چنین سیستم هایی چندان ایمن نیستند و اغلب از پروتکل های ایمنی قدیمی استفاده می کنند. اگر کسی موفق به رخنه به مکانیسم امنیتی آنها شود، تمام سرمایه و داده های کاربران در خطر است.به طور خلاصه، سیستم های مالی قدیمی کند، ناامن، ناکارآمد و گران هستند. چین پروتکل تراکنش های سریع، توان عملیاتی بالا و کارمزدهای پایین تراکنش را برای حل این مشکلات فراهم می کند.

دومین مسئله ای که چین پروتکل با راه کارهای خود سعی در حل آن دارد، مشکل معماری بلاک چین عمومی است. بیشتر بلاک چین های محبوب، بلاک چین های عمومی هستند و از ساختار بدون مجوز استفاده می کنند، به این معنی که هر کسی می تواند در آنها مشارکت کند. بلاک چین های عمومی از هزاران گره غیرمتمرکز استفاده می کنند و نسخه های بلاک چین را در نودها ذخیره می کنند.

این بلاک چین ها برای استفاده انبوه عالی هستند اما گاهی اوقات برای مشاغل خصوصی مناسب نیستند. در عوض، Chain برای مشتریان خود بلاک چین های سفارشی ایجاد می کند. این بلاک چین ها شبکه های نیازمند مجوز (permissioned) هستند که فقط برای کاربرانی که اجازه دسترسی به آن ها را دارند مجاز می باشند. آنها در مقایسه با بلاک چین های عمومی بسیار متمرکزتر هستند. با این حال، گزینه ای امن تر و کارآمدتر برای مشتریان تجاری محسوب می شوند. شبکه های نیازمند مجوز حد وسط بین بلاک چین های عمومی و خصوصی هستند.

توکن XCN

XCN توکن کاربردی و حاکمیتی چین پروتکل است و دارای کاربردهای زیر در اکوسیستم این پروژه است:

  • حاکمیت (حق رای در Chian DAO)
  • استیکینگ (کمک به امنیت شبکه و دریافت پاداش)
  • پرداخت هزینه ها و کارمزدها
  • تخفیف روی خدمات پروتکل چین
  • دسترسی به خدمات پرمیوم

خرید و نگهداری توکن XCN

توکن XCN در صرافی های متمرکز کوکوین، گیت، هیوبی، بیترکس، MEXC، کوینکس، پولونیکس و LBank لیست شده است. همچنین برای خرید و فروش نسخه ERC20 این توکن می توان از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ و نسخه BEP20 از دکس پنکیک سواپ استفاده کرد.همانطور که اشاره شد ارز دیجیتال XCN روی دو شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین وجود دارد،. بنابراین تمام کیف پول هایی که از این دو استاندارد پشتیبانی می کنند، برای نگهداری از این رمزارز مناسب هستند. در این می توان به متامسک، تراست والت، بایننس چین والت و کیف پول سخت افزاری لجر اشاره کرد.

جمع بندی

پروتکل چین یک ارائه دهنده زیرساخت بلاک چین است که بر مشتریان تجاری که به دنبال توسعه راه حل های Web3 هستند تمرکز دارد. این پروژه به شرکت های سنتی پلتفرمی برای ادغام فناوری بلاک چین با کسب وکارشان ارائه می کند. Chain در ساخت شبکه های نیازمند مجوز برای شرکت های خصوصی تخصص دارد، اما راه حل هایی برای پلتفرم های بدون مجوز نیز دارد.چین پروتکل (Chain Protocol) به لطف راه حل های بلاک چین سفارشی برای مشتریان تجاری، نسبتاً سریع به جمع 100 ارز دیجیتال برتر بازار راه یافت. با این حال، رقبای مختلفی وجود دارند که خدمات مشابهی را ارائه می دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (120 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (44 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (38 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (35 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (26 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (21 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (20 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (11 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز