ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با پرزینگی از عیوب مهم نخ

  شنبه، 22 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با پرزینگی از عیوب مهم نخ
پرزینگی نخ یا بعبارت دیگر پرز نخ یکی از عیوبی است که در نخ های ریسیده شده از الیاف غیر یکسره مشاهده می شود و در نخ های فیلامنتی به دلیل یکسره بودن الیاف مصرفی این عیب بروز نمی کند . تمام نخ های ریسیده شده از الیاف غیر یکسره دارای پرز میباشند .

نخ ها ممکن است به دلیل ساختار متفاوتی که دارند، عیوب مختلفی داشته باشند. یکی از این عیوب پرزینگی نخ است. عموما پرزینگی نخ در الیافی مشاهده می شود که غیر یکسره بوده و ریسیده شده باشند. در مقابل در الیاف فیلامنتی که یکسره هستند در هنگام ریسیده شدن این مشکل پرزینگی بوجود نمی آید. در واقع از بهترین روش هایی که می توانید با آن الیاف یکسره را از الیاف غیر یکسره تشخیص دهید، وجود و یا عدم وجود پرز در آنها است. وجود پرز در نخ ها به خودی خود عیب محسوب نمی شود اما اگر پرز از یک حد معینی بیشتر شود به آن پرزینگی گفته شده و یک ایراد در نخ به حساب می آید.

شاخص پرزداری نخ (H) چیست؟

شاخص پرزداری به طول متراکم پرزهای نخ به سانتیمتر در طول واحد نخ اشاره دارد. شاخص پرزداری نخ با H نشان داده می شود و واحد ندارد، زیرا نسبت دو طول بر هم است:

فرمول شاخص پرزداری نخ

دامنه پرزداری نخ های رایج بین 2 تا 12 است. در نخ های ظریف، الیاف کمتری در سطح مقطع نخ وجود دارند و معمولاً از الیاف بلندتری برای ساخت این نخ ها استفاده می شود؛ از این رو نخ های متشکله این الیاف تمایل کمتری برای حرکت به سمت خارج نخ دارند، در نتیجه پرز این نوع از نخ ها کمتر است. معمولاً شاخص H نخ های ریسیده با روش حلقه ای بیشتر از نخ های ریسیده با روش مارپیچ هوایی و نخ های چرخانه ای است، چرا که در ریسندگی حلقه ای اصطکاک بیشتری بین شیطانک و نخ وجود دارد، ضمناً میزان تحرک نخ در این روش ریسندگی بیشتر است. روش های زیادی برای اندازه گیری میزان پرز نخ وجود دارد که از جمله آنها می توان به روش های تجزیه و تحلیل نوری، خازنی، تصویری و روش های نظری اشاره کرد. در بیشتر موارد شاخص پرزداری نخ با روش نوری اندازه گیری می شود و معمولاً از تستر USTER یا Zweigle Hairiness برای اندازه گیری آن استفاده می گردد.

دلایل پرزینگی نخ

همانطور که اشاره کردیم، پرزینگی نخ یکی از عیوب الیاف بوده و می تواند به دلایل ذیل اتفاق بیفتد:

  1. این اتفاق ممکن است به دلیل سرهای آزاد نخ در الیاف بوجود آید.
  2. ممکن است، الیاف حلقوی به دلایل مختلف از محور نخ خارج شوند که این موضوع می تواند پرزینگی را بوجود آورد.
  3. جنس و خواص الیاف مورد نظر هم در بوجود آمدن این عیب نقش مستقیم دارد.
  4. ویژگی های ساختاری و ملکولی الیاف هم در این مسئله و این عیب موثر هستند.
  5. در فرایند تولید نخ، ماشین الات و مواد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، این عوامل هم می تواند سبب بروز پرزینگی در نخ شوند.
  6. ریسندگی نخ به یک شیوه و با یک روش خاص انجام نمی شود و به روش های متفاوتی این کار صورت می گیرد. تفاوت در روش های ریسندگی هم می تواند باعث پرزینگی نخ و الیاف شود.
  7. بعد از فرایند ریسندگی نخ بر روی پایه نخ یکسری عملیات تکمیلی انجام می شود که این عملیات می تواند در بروز پرزینگی موثر باشد.
  8. یکی دیگر از عواملی که باعث پرزینگی می شود، عوامل محیطی مثل رطوبت و یا خشکی هوا است که البته بخشی از آن را می توان کنترل کرد.

عوامل موثر بر پرزینگی نخ

  • خواص الیاف مورد استفاده
  • ویژگی های نخ تولیدی
  • عوامل تاثیرگذار خط تولید
  • نوع سیستم ریسندگی
  • عملیات تکمیلی انجام گرفته بروی نخ پایه
  • عوامل محیطی

این عوامل هرکدام به نوعی بر میزان پرزینگی نخ اثرگذار بوده و برای کنترل میزان پرزینگی ، لازم است شناخت کاملی از هرکدام از آنها وجود اشته باشد .

خواص الیاف مورد استفاده

آن دسته از خواصی که در میزان پرزینگی تاثیر گذارند عبارتند از :طول، قطر ، سختی پیچشی ، استحکام، شکل سطح مقطع، فر و موج و مقاومت در برابر فشردگی. چنانچه در مخلوط الیاف ، میزان ظرافت الیذف مصرفی ثابت و طول آنها متغیر باشد ، الیاف بلندتر تمایل به مهاجرت به مرکز نخ و الیاف کوتاه تر تمایل به مهاجرت به سطح نخ دارند .

تاثیر ویژگی های نخ تولیدی

بسیاری از نخ های تولیدی در عملیات ریسندگی از مخلوط الیاف تهیه می شوند . مخلوط نمودن الیاف عمدتا به جهت استفاده بهینه از خواص الیاف مخلوط شده انجام میگیرد . هنگامی که این الیاف مخلوط شده دارای اختلاف در ظرافت باشند ، الیاف ضخیم تر تمایل به حرکت و یا اصطلاحا مهاجرت به سمت سطح نخ دارند و از این روسهم بیشتری در پرزینگی نخ پیدا می کنند. این اثر هنگامی بزرگتر می شود که طول این الیاف نیز بلندتر باشد . از طرف دیگر هنگامی که در مخلوط الیاف با همدیگر ، سهم الیاف ضخیم تر می شود میزان پرزینگی نخ نیز افزایش نشان می دهد .

این ویژگی ها عبارتند از:

  • نمره نخ
  • تاب نخ

بطور کلی هرچقدر چگالی خطی نخ افزوده گردد و یا بعبارت دیگر نخ ضخیم تر می شود بر میزان پرزینگی آن افزوده می شود از طرف دیگر با افزایش میزان تاب نخ از مقدار پرزینگی کاسته می شود . با توجه به اصول که در ریسندگی وجود دارد برای نخ های نازک تر تاب بیشتر و برای نخ های ضخیم تر تاب کمتر در نظر گرفته می شود بنابراین دو عامل ذکر شده به یکدیگر وابسته میباشند .

عوامل تاثیر گذار خط تولید بر میزان پرزینگی نخ

  • میزان کشش
  • نایکنواختی های ناشی از موج کششی
  • سرعت میل دوک
  • وزن شیطانک
  • تغذیه دو رشته ایی نیمچه نخ در سستم رینگ
  • نحوه موازی شدن الیاف
  • نوع سیستم کشش
  • میزان تاب در نیمچه نخ
  • اندازه بسته نیمچه نخ
  • وجود بالن گیر در سیستم رینگ
  • طول الیاف پنبه مخلوط شده
  • یکنواختی الیاف مصرفی
  • چگالی خطی نیمچه نخ
  • سرعت عملیات بوبین پیچی

عوامل محیطی موثر در ایجاد پرزینگی نخ

طول و قطر نخ، سختی پیچشی، استحکاک نخ، شکل سطح مقطع، شکل نخ یعنی اینکه فر بوده یا مواج باشد و مقاومت آن در برابر فشردگی هم در میزان پرزینگی موثر است.
آن چیزی که باعث می شود، پرزینگی نخ و الیاف در ریسندگی مهم باشد، تاثیر آن بر کیفیت کار است. پرزینگی ظاهر الیاف و نخ را موج دار و نامناسب کرده و باعث می شود کیفیت کار کاهش پیدا کند به همین دلیل در صنعت ریسندگی تلاش می شود این عیب نخ را به شیوه های مختلف به حداقل برسانند.

تاثیر پرزینگی نخ بر پارچه

طول الیاف یکی از مهمترین عوامل موثر بر استحکام، یکنواختی و پرزینگی نخ و خصوصیات پارچه همانند پرزدهی، زیر دست و ظاهر می باشد. افزایش در میزان الیاف کوتاه، سبب افزایش تعداد پارگی و ضایعات در فرآیند ریسندگی می شود. طول لیف عامل اساسی و تأثیرگذار بر اقتصاد ریسندگی و تعیین کننده کیفیت نخ و پارچه می باشد. توزیع الیاف کوتاه در طول نخ یکنواخت نبوده و بنابراین موثر بر یکنواختی و استحکام نخ می باشد. افزایش در میزان الیاف کوتاه سبب افزایش پرزینگی نخ و نهایتا باعث افزایش میزان گلوله شدن الیاف در سطح پارچه می گردد. پرزینگی نخ در ارتباط معکوس با جلای پارچه می باشد.

پرزینگی نخ به دلایل زیر سبب مشکلاتی در پارچه می گردد و از اینرو لازمست تحت کنترل باشد :

  1. اساسا میزان پرز نخ یکی از عواملی است که کیفیت نخ را تعیین می کند . هرچقدر میزان پرز نخ بیشتر از حد معمول باشد ، کیفت نخ پایین تر خواهد بود . وجود پرز در نخ سبب ایجاد ظاهری بد در پارچه می گردد ، بطور کلی بنابر اعلام اوستر ، ۱۵% از عیوب ناشی از پرزینگی نخ میباشد . ایجاد خطوط در جهت تار و پود پارچه ناشی از پرزینگی زیاد و یا تغییرات در آن است . تغییرات پریودیک در پرزینگی نخ سبب ایجاد باندهای نازک و ضخیم متناوب در پارچه می گردد .
  2. هنگامیکه نخ های دارای پرزینگی زیاد در تار پارچه مورد استفاده قرار میگیرد ، پرزهای بلند نخ سبب ایجاد درگیری نخها و بهم چسبیدن آنها بهمدیگر می شود . این وضعیت مانع جداسازی آسان نخ های تار به هنگام تشکیل دهنه می گردد و از اینرو به تعداد پارگی در نخ های تار افزوده شده و بر عیوب پارچه نیز می افزاید .
  3. استفاده از نخ های پرزدار به عنوان دوخت سبب افزایش پارگی های دوخت می گردد .
  4. وجود نخهای دارای پرزینگی زیاد در پارچه ، سبب می شود در هنگام انجام عملیات چاپ بر روی پارچه ، خطوط وانحناهای مربوط در طرح به شکل دقیق بروی پارچه قرار نگیرد و یک حالت تداخل به واسطه وجود پرزها ایجاد گردد.
  5. هرچه میزان پرزینگی نخ بیشتر باشد تمایل به ایجاد پرزدانه در پارچه افزایش میابد و ظاهری نازیبا در پارچه ایجاد میگردد.
  6. با افزایش میزان پرز نخ مقاومت هوا در حین چرخش بالن نخ افزایش می یابد . در مطالعات انجام گرفته چنین استنباط شده است که با افزایش میزان پرز نخ ، ضریب اصطکاک افزایش یافته و در نتیجه آن میزان مقاومت هوا در حین گردش نخ به شکل بالن در ماشین های ریسندگی رینگ افزایش میابد .بررسی ها نشان داده که با انجام پرزسوزی میزان مقاومت هوا تا ۲۶% برای نخ های پنبه ای و تا۳۳% برای نخ های پشمی کاهش می یابد. بطور کلی یک نتیجه عملی افزایش پرز نخ افزایش میزان انرژی مصرفی است .

اثرات مثبت ناشی از پرزینگی نخ

با همه نکات منفی که در خصوص پرز دهی نخ عنوان گردید این سوال به ذهن خطور می کند که آیا پرزینگی نخ هیچگونه اثر مثبتی دارد؟
پاسخ این سوال خیر است ، زیرا پرزینگی نخ اثرات مثبتی بروی احساس راحتی پارچه ، زیر دست آن و گرمی پارچه دارد . این واقعیت را براحتی از مقایسه پارچه های تولید شده از نخ های فیلامنتی و نخهای تهیه شده از الیاف غیر یکسره که دارای الیاف یکسان و نمره نخ ثابت میباشند ، میتوان یافت.
پارچه های تولیدی از نخ های فیلامنتی به دلیل نداشتن پرز ، حسی شبیه حسننمودن پلاستیک را ایجاد می کنند . گرمی ناشی از پارچه های پشمی نظیر انواع شال ، پارچه های فلانل Flunnel و البسه کشباف پشمی تا حدود زیادی ناشی از وجود پرز در نخ آنها میباشد به علاوه پرزینگی نخ سبب بهبود خواص پر بودن پارچه و پوشش پارچه می گردد.
درماشین های بافندگی جت هوا استفاده از نخ های دارای پرزینگی سبب افزایش اصطکاکنخ با هوا شده و از اینروشرایط بهتر برای انتقال نخ پود در داخل دهنه مهیا میشود. مطالعات انجام گرفته در این خصوص نشان داده است که هر چقدر میزان اصطکاک نخ با هوا افزایش یابد، سرعت پود گذاری نیز قابل افزایش است . بنابراین ملاحظه میشود که عدم وجود پرز در نخ کاملا مطلوب نبوده و لازم است همواره مقدار مشخص پرزینگی در نخ وجود داشته باشد.

روش های کاهش دادن میزان پرز نخ

پرزینگی را میتوان با استفاده از روش های زیر کاهش داد :
با استفاده از عملیات پرزسوزی نخ یا پارچه
با استفاده از عملیات واکس زدن نخ در طی عملیات ریسندگی (چرخانه ایی ، بوبین پیچی و تابندگی)
با استفاده از عملیات روغن زنی نخ به خصوص در مورد نخ های پشمی وفاستونی در طی مرحله تابندگی
با استفاده از عملیات اضافه نمودن آنزیم ها

مدت و شدت پرزدهی نخ در فرش ها به چه عواملی بستگی دارد؟

مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی وابسته به عوامل مختلفی است. از مهمترین این عوامل می توانیم به ضخامت نخ زمینه ، کیفیت آهار به کار رفته ، کیفیت الیاف به کار رفته ، نوع نخ ، ساختمان نخ ، چگونگی وصل شدن نخ خاب فرش به زمینه و بسیاری عوامل دیگر اشاره کنیم. یکی از مهمترین عواملی که مدت و شدت پرزدهی فرش های ماشینی را تحت تأثیر قرار می دهد تراکم و تعداد شانه ی فرش است. هر چقدر تعداد شانه و تراکم یک فرش بیشتر باشد پرزدهی نیز کمتر خواهد بود. فرش های ماشینی در انواع شانه های ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه هستند و بر این اساس میزان پرزدهی فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه از ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر است و از مهمترین نکاتی است که در موقع خرید فرش باید به آن توجه شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (161 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (88 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (30 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...