آشنایی با ویژگی های افراد مثبت اندیش

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با ویژگی های افراد مثبت اندیش
مثبت اندیشی یا تفکر مثبت، نگرشی خوش بینانه به زندگی است. فرد خوش بین روی جنبه های خوب و سازنده موضوعات متمرکز می شود و به جنبه های مخرب و منفی زیاد توجه نمی کند. مثبت اندیشی را معادل با امیدواری نیز به کار می برند و به معنای خوشی و دیدگاه روشن نیز استفاده می کنند.

افکار مثبت و منفی

افکار مثبت، افکاری سازنده، امگیزهدهنده و انرژی بخش هستند که بر اثر تلقین، تکرار و تمرین به ذهن راه می یابند و باعث می شوند ذهن و فکر مثبت شود. در این صورت کنترل فکر در اختیار ماست، در حالی که افکار منفی، افکاری بازدارنده و مخرب هستند و وقتی به ذهن راه یابند، تعمیم یافته و به سرعت تمام ذهن را اشغال می کنند. در این حالت، ما در اختیار تفکرات منفی خود قرار داریم.

اثرات مثبت اندیشی

مثبت اندیشی اثرات بسیار خوبی بر روی زندگی و حتی بدن ما دارد. با توجه به اینکه ذهن قدرت بالایی دارد مثبت اندیشی در بسیاری از مواقع غیرممکن ها را ممکن می کند! طبق تحقیقات، نگرش و تفکرات ما تکلیف آینده مان را مشخص می کند. به این معنی که مثبت اندیشی می تواند زمینه های اتفاقات مثبت در زندگی ما را فراهم کند. در زیر به چند مورد از اثرات مثبت اندیشی اشاره شده است:

  • وجود آرامش و اطمینان خاطر در زندگی
  • تمرکز بیشتر و بهتر بر روی موفقیت و کامیابی
  • بسیج شدن فکر و اعضای بدن برای اتفاق های خوب
  • عدم وجود مشکلات حاصل از افکار منفی مانند استرس، اضطراب و افسردگی

آدم های مثبت اندیش قدرتی جادویی ندارند که شما فکر کنید فاقد آن هستید. افراد مثبت اندیش به جای اینکه بگذارند استرس بر آنها مسلط شود، با مدیریت استرس و تلاش روزانه برای بهبود خود، زندگی شان را کنترل و هدایت می کنند. در این مقاله با نکاتی آشنا می شوید که افراد مثبت از انجام آنها اجتناب می ورزند، پس شما هم می توانید با توجه به این موارد و پیروی از آنها، موفقیت و خوشبختی را در خود احساس کنید.

مثبت اندیشی

۱. آنها همیشه بدترین احتمال را در نظر نمی گیرند

واقعا اگر ما خودمان اینقدر مشکلات برای خود جعل نمی کردیم، خیلی از این مشکلات اصلا وجود خارجی نداشتند. افراد مثبت اندیش می دانند عجولانه نتیجه گیری کردن معمولا کار درستی نیست. افراد مثبت اندیش به جای اینکه به خاطر سوالات بی پاسخ از کوره دربروند (مثلا به جای اینکه با خود بگویند: نکند از من خوش شان نیاید؟)، به کارهای شان می رسند و پیش خود فکر می کنند (مثلا می گویند: امم، شاید خیلی مشغله دارند!). آنها قبل از اینکه تصمیم بگیرند که شخصی غیرقابل اعتماد است، واقعا تلاش می کنند تا بیشتر از در مورد آن فرد بدانند.

تفکر مثبت

۲. در برابر حقیقت مقاومت نمی کنند

زندگی در دروغ خیلی راحت تر است، چون دروغ ها می توانند چنان بزرگ و واقعی شوند که بالاخره موجب می شوند افراد حقیقت ماجرا را فراموش کنند. افراد مثبت اندیش می دانند که باید با حقیقت روبه رو شوند و با آن کنار بیایند، چون عذر و بهانه ها هیچ وقت راهکاری برای مسائل ناخوشایند به دست نمی دهند.

۳. آنها ناراحتی ها و رنجش ها را به دل نمی گیرند

افراد مثبت اندیش درک می کنند که ناراحتی ها و رنجش ها در زندگی تنها باعث رنج مکرر و بی پایان می شوند، به همین دلیل هم آنها را به دل نمی گیرند. آنها ترجیح می دهند مسائل مربوط به گذشته را بپذیرند و فراموش کنند تا بتوانند با درس هایی که از آن رویدادها گرفته اند، قدمی به پیش بردارند.

۴. آنها لطف های کوچک را فراموش نمی کنند

شما هم خیلی راحت چیزهای کوچک را از یاد می برید؟ حتما همینطور است. اما افراد مثبت اندیش به چنین رفتاری عادت نمی کنند. در عوض آنها بابت هر لطف و مرحمتی که ببینند، فارغ از اینکه کوچک یا بزرگ باشد مراتب قدردانی و سپاس خود را بیان می کنند. آنها می دانند که چقدر احمقانه است اگر فکر کنند با داشتن وسایل و امکانات بیشتر، احساس خوشبختی خواهند کرد، آن هم وقتی که با داشته های فعلی خودشان این حس را ندارند.

۵. آنها مسئولیت های خود را به گردن دیگران نمی اندازند

افراد مثبت اندیش متوجه هستند که خود مدیرعامل و رئیس زندگی شان هستند و بنابراین، مسئولیت کامل وضعیت زندگی خود را می پذیرند. وقتی دیر می کنند، نمی گویند «در ترافیک گیر کرده بودم» یا وقتی امری را فراموش می کنند، نمی گویند «کاری پیش آمد». افراد مثبت اندیش بهانه نمی آورند که «دست خودم نیست»، چون هر کاری را که بخواهند انجام دهند، از عهده اش نیز برمی آیند.

6. افراد مثبت کارهایی را که دوست دارندانجام می دهند

اینگونه افراد مثبت همیشه به دنبال اموری می روند که خوشحالشان می کند .حتی اگر به دنبال سرگرمی می روند حتما انتخابشان را از روی علاقه انتخاب می کنند .دنبال مشاغلی هستند که دوست دارند و از روی اجبار نیست و افراد مثبت در انتخاب محیط زندگی حتما به دنبال علایق خودشان می روند .

7. افراد مثبت با اعتماد به نفس رفتار می کنند

افراد مثبت نگر حتی اگر بعضی کارها را خراب کرده اند ، برای انجام کارهایی که تا حالا به خوبی انجام داده اند به خودتان اعتماد کنید .

اعتماد به نفس

8. افراد مثبت شکر گزار هستند

این افراد برای نعمت هایی که دارند شکرگزار هستند .بابت آنچه زندگی شان را بهتر و شادتر ساخته شکرگزار هستند تا انرژی مثبت بگیرند .شکر گزار بودن و لبخند داشتن تمرین عالی برای داشتن حس خوب در زندگی است .همیشه لبخند بر لبان افراد مثبت اندیش هست .

9. توانایی دیدن فرصت ها در همه جا را دارند

یک فیلسوف یونانی به نام «پلوتارک» می نویسد: «همان طور که زنبورها از گل های آویشن که قوی ترین و خشک ترین گیاه است عسل می سازند، پس یک انسان عاقل می تواند از بدترین شرایط نیز به بهترین شکل بهره برداری کند». مهم نیست که اوضاع و شرایط چگونه باشد، افراد مثبت همه جا به دنبال فرصت ها هستند. آن ها می دانند که فرصت ها هیچ ربطی به شانس و موقعیت ندارد. آن ها دست پرورده نگرش صحیح هستند. فرصت همان جا است که پیدایش کنید.

10. آنها مشکلات را واقعا «مشکل» نمی بینند

افراد مثبت اندیش کلمه ی «مشکل» را به عنوان «چالش» می شناسند. آنها اعتقاد دارند که باید هر سدی را به عنوان فرصتی بشناسند و باید راهی برای آن کشف کنند. افراد مثبت اندیش شانس خود را برای به چالش کشیدن خود امتحان می کنند و زندگی خود را بهبود می دهند.

11. آنها خودشان را تسلیم واقعیت نمی کنند

«واقعیت» برای اغلب افراد یادآور قتلگاه ترسناک رویاها است. افراد مثبت اندیش می دانند با پشتکار و جدیت هر چیزی امکان پذیر است، به همین خاطر هم آنها خودشان واقعیت را می سازند.

12. آنها در ازای زحمتی که نکشیده اند، انتظاری ندارند

افراد مثبت اندیش گول شیادی های «کاهش وزن سریع» و «یک شبه پولدار شدن» را نمی خورند. آنها می دانند که هر چیزی که ارزش داشته باشد، مستلزم تلاش سخت و مداوم است. افراد مثبت اندیش با این واقعیت مشکلی ندارند که دستیابی به موفقیت کمی بیشتر از آنچه دوست دارند، زمان می برد (و می دانند به همین خاطر هم چنین ارزشی دارد).

13. آنها خسته و بی حوصله نمی شوند

بی حوصلگی جایی است که خلاقیت، الهام و نوآوری را به مرگ می کشاند. افراد مثبت اندیش نسبت به هرچیزی که اطراف شان وجود دارد، علاقه پیدا می کنند. آنها دنیا را با اشتیاق و کنجکاوی مورد کاوش قرار می دهند و هر چه می توانند سوالات متعددی را مطرح می کنند. در همین راستا و در رابطه با همین کنجکاوی و کاوش گری بد نیست به یک واقعیت جالب اشاره کنیم: می دانستید اتم هایی در بدن شما وجود دارند که ۱۳ میلیارد سال پیش در یک ستاره خلق شده اند؟ این قضیه واقعیت دارد.

شادی

14. آنها تمایل به بخشش دارند

بخشش بالاترین درجه زندگی است. افراد بخشنده افرادی مثبت هستند، آن ها وقت و انرژی خود را روی این صرف می کنند که به دیگران چیزی بدهند نه اینکه چیزی بگیرند، هر چقدر انسان بخشنده تر باشد، نگرش او بهتر است.بیشتر افراد ناموفق این مفهوم را درک نمی کنند. باور آن ها چیزهایی است که از مردم به دست می آورند و نگرش آن ها بستگی به داشته هایشان دارد و بسیار مادی فکر می کنند؛ اما این اصلا درست نیست. من کسانی را می شناسم که چیزهای خیلی کمی دارند اما بخشنده های بزرگی هستند و کسانی را هم می شناسم که ثروتمند بوده و خانواده و شغلی عالی دارند اما بسیار خسیس و کوته نظرند و نسبت به دیگران سوء ظن دارند. اینکه چقدر دارید مهم نیست، مهم این است که با آن داشته ها چه کاری انجام می دهید و این بستگی به نوع نگرش شما دارد.

15. آنها نمی گذارند افکار منفی ذهن شان را گروگان بگیرد

افراد مثبت اندیش خودشان را تسلیم ترجیع بند افکار منفی و خودشکنانه نمی کنند. وقتی یک فکر منفی به ذهن آنها وارد می شود، به خودشان یادآوری می کنند: اگر این فکر آنقدر بد است که آرزویش را حتی برای دشمنم هم نمی کنم، پس نباید در مورد خودم چنین فکری داشته باشم.

16. آنها خودشان را با دیگران مقایسه نمی کنند

افراد مثبت اندیش درک می کنند که هر فردی شخصیت متفاوت خود و راه پیشرفت خود را دارد، پس خودشان را با دیگران مقایسه نمی کنند. آنها از بابت داشته ها و اعمال شان به خود اعتماد دارند و به جای اینکه به رفتار و اعمال دیگران توجه نشان دهند، بیشتر توجه خود را معطوف به بهبود زندگی خودشان می کنند.

۱7. آنها بابت هر اشتباه کوچکی خود را عذاب نمی دهند

افراد مثبت اندیش به شکست ها به عنوان فاجعه ای نگاه نمی کنند که باید به هر قیمتی که شده از آن اجتناب کنند. آنها می دانند که در امتحان چیزهای جدید، شکست همواره یکی از احتمالات است. آگاهی از اینکه شکست واقعا چه مفهمومی دارد (فرصتی برای یادگیری و همین و بس)، به افراد مثبت اندیش کمک می کند با یادگیری و رشد خود، بتوانند موفقیت گسترده ای را به دست بیاورند.

۱8. آنها فکر نمی کنند که زندگی عالی و بی نقص است

افراد مثبت اندیش به کمال فکر نمی کنند، چراکه غیرممکن است. چه زمانی آخرین بار پیش خود فکر کرد ه اید «وای، امروز روزی عالی برای رسیدن به اندام مناسبم است» یا «می دانی چی شده؟ امروز از کارم بیرون آمدم، به شهر ایده آلم منتقل شدم تا به کار موردعلاقه ام بپردازم.» اینطور نیست چون هرگز زمان عالی و کاملا مناسبی برای انجام هیچ کاری وجود ندارد. افراد مثبت اندیش در لحظه و مکان کنونی خود دست به هر کاری می زنند، بنابراین لعنت بر کمال گرایی.

19. آرامش و شادی در چهره آنها نمایان است

قطعاً همه شما با افرادی برخورد داشته اید که در هر شرایطی لبخند بر لب دارند و سعی می کنند آرامش را به دیگران انتقال دهند.این یکی از بارزترین ویژگی های افراد مثبت اندیش است. آنها می دانند که با ترش رویی و بدخلقی نه تنها مشکلی حل نخواهد شد، بلکه حس بد نیز به دیگران منتقل می شود. برای همین افراد مثبت اندیش اغلب با چهره هایی شاداب و بشاش در مقابل دیگران ظاهر می شوند و سعی می کنند این لبخند را در هر شرایطی حفظ کنند.

کودک شاد

20. آنها با آدم های سمّی رفاقت نمی کنند

افراد مثبت اندیش اجازه نمی دهند افراد منفی باف و سمّی آنها را به سمت خودشان بکشند. برعکس، آنها دور خود را با دیگر افراد مثبت اندیش، بامزه و الهام بخش پر می کنند. چرا افراد مثبت اندیش باید وقت شان را با افرادی بگذرانند که مدام راجع به هر چیزی شکایت می کنند و پشت سر همه حرف می زنند؟ آنها می دانند که هیچ پاسخ خوبی برای این پرسش وجود ندارد.

21. به دنبال دلایلی برای خودباوری هستند

هرگز اجازه ندهید افکار منفی شما را اذیت کند. شاید افراد به دنبال این باشند که از هر طریقی به شما آسیب برسانند، اما تا زمانی که شما خودتان را باور دارید این خودباوری از هر چیزی برای شما مهم تر و اثرگذارتر خواهد بود. حتی زمانی که شما کاملا احساس ناتوانی و بی ارزش بودن می کنید، دلایل زیادی وجود دارد که خودتان را باور کنید. افکار منفی اکثر اوقات وجود دارند و به عنوان مانعی بر سر راه موفقیت های شما خواهند بود.

22. اجتماعی هستند و کمک به دیگران را دوست دارند

یک فرد مثبت اندیش از شخصیت محبوب دل ها برخوردار می باشد. زیرا آن ها بدون این که تلاش کنند، می توانند بر دیگران حاکم شوند و یا از آن ها بهره کشی نمایند و آن ها را کنترل کنند. آن ها احترام به دیگران را در پیش می گیرند و با روی خوش با دیگران برخورد می کنند. همچنین از طرفی دیگر اطرافیان خود را دوست دارند و از کمک کردن به آن ها لذت می برند و به هر طریقی چه با دادن مال و صرف زمان و یا با آموزش، به آن ها یاری می رسانند.یک شخصیت مثبت اندیش به خوبی در جریان است که سرانجام انسان مرگ است، ولی ایده های انسان می تواند زنده بماند و در جهت کمک به دیگران مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو در دستگیری از مردم و کمک به ایشان، هرگز خساست و بخل نمی ورزد. مطمئنا ویژگی های دیگری بجز این موارد در مورد شخصیت های مثبت اندیش وجود دارد که بیان همه آن ها خارج از حوصله شما می باشد. اما شما باید نسبت به تمامی آن ها آگاهی پیدا کنید، تا بتوانید با استفاده از آن ها در همه زوایای زندگی از خودتان حمایت کرده و بر اساس قانون جذب در راستای پیشرفت و موفقیت خویش قدم بردارید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (646 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (174 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (126 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (93 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (82 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (68 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب چی بخونیم؟ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافر راه های دور آی ماهی آبهای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو