آشنایی با زندگینامه مختار ثقفی و کشف مزار مخفی او

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با زندگینامه مختار ثقفی و کشف مزار مخفی او
بعد از شهادت امام حسین و یاران وفادارش قیام های متعددی در سرتا سر بلاد اسلامی شکل گرفت که مهم ترین و موثر ترین آنها قیام مختار بود.

مختار ثقفی کیست؟

مختار ثقفی ملق به کیسان، رهبر یکی از قیام های خونخواهی امام حسین (ع) و یاران ایشان است. او در رمضان سال ۶۷ قمری به دست مصعب بن زبیر در کوفه کشته شد. سریال مختارنامه در سال ۱۳۸۹ توسط داوود میرباقری ساخته شد که فریبرز عرب نیا در این سریال تاریخی در نقش مختار مقابل دوربین قرار گرفت.

مختار ثقفی

اصل و نسب مختار ثقفی

مختار بن مسعود بن عمرو بن عمیر بن عوف بن عقده بن غیره بن عوف بن ثقیف ثقفی که کنیه اش ابواسحاق بود و به او لقب کیسان داده بودند اهل طایف و از قبیله ثقیف بود. نقل است که امام علی (ع) دو بار او را با صفت کیس (به معنی باهوش و زیرک) خطاب کردند و همین باعث شد که لقب کیسان را به او بدهند. البته بعضی هم معتقدند که این لقب برگرفته از نام یکی از مشاوران و فرمانده های اوست.پدر مختار از صحابه پیامبر (ص) بود و در جنگ جسر (یکی از جنگ های قادسیه) به همراه سه برادرش وهب، مالک و جبر در زمان خلیفه دوم کشته شد. مادرش دومه بن عمرو بن وهب از طایفه بنی طیفور و زنی صاحب فصاحت و بلاغت بود. عموی او هم سعد بن مسعود ثقفی نام داشت و از طرف امام علی (ع) به عنوان والی مدائن انتخاب شده بود.

زندگی سیاسی مختار ثقفی

وی درکنار عمویش، سعد بن مسعود کـه حاکم مدائن بود از سال 37 هجری قمری یعنی در 37 سالگی زندگی سیاسی خودرا آغاز کرد. بعد از صلح حسن بن علی بـه کوفه رفت و چون امام حسن «ع» را یاری نکرده بود برای جبران این اتفاق در زمره کسانی قرار گرفت کـه از کوفه بـه امام حسین «ع» نامه نوشت. خانه مختار محل ورود مسلم بن عقیل بود.پس ازآن کـه مسلم وارد کوفه شد، مستقیماً بـه خانه مختار رفت، او مسلم را گرامی داشت، رسماً از او پشتیبانی کرد و با او بیعت کرد. با ورود عبیدالله بن زیاد بـه کوفه، مسلم صلاح دید بـه خانه هانی بن عروه نقل مکان کند. مختار نیز بـه منطقه خطرنیّه و اطراف کوفه برای جمع آوری افراد و گرفتن بیعت برای مسلم حرکت کرد. اما با دگرگونی اوضاع کوفه و تسلیم مردم در مقابل ابن زیاد، دوباره بـه کوفه بازگشت.

زندانی شدن مختار ثقفی

ابن زیاد دستور داد کـه دعوت کنندگان حسین و طرفداران مختار با وی بیعت کنند، وگرنه دستگیر و اعدام می شوند. وی طی ماجرایی طولانی هانی و مسلم را دستگیر و اعدام کرد. ابن اثیر دراین زمینه گفته اسـت: «ابن زیاد پس از مسلط شدن بر اوضاع و قتل مسلم و هانی، بـه شدت در جستجوی مختار بودو برای دستگیری او جایزه اي معین کرد.» وی همچنین گفته اسـت:هنگام دستگیری مسلم و هانی، مختار در کوفه نبود و او برای جذب نیرو بـه اطراف شهر رفته بودو وقتی خبر وخیم دستگیری مسلم را شنید، با جمعی از افراد و یارانش بـه کوفه آمد. هنگام ورود بـه شهر، با نیروهای مسلح ابن زیاد برخورد کرد ودر پی یک گفتگوی لفظی شدید، بین آنان و مختار و افرادش، درگیری پیش آمد و فرمانده آن گروه مسلح کشته شد و افراد مختار متفرق شدند.

چرا مختار به کربلا نرسید؟

گزارش های تاریخی حاکی از آن است که مختار در صدد یاری رساندن به مسلم بود، اما روز شهادت مسلم، وی به خطرنیه نقطه ای در بیرون کوفه رفته بود تا نیرو جمع آوری کند و هنگامی به کوفه رسید که مسلم و هانی شهید شده بودند ؛ بنابراین مختار در بیرون از کوفه بود وبه قصد پیوستن به قیام مسلم که می خواست وارد کوفه شود وکوفه سخت در محاصره سربازان عبیداله بن زیاد بود، دستگیر وروانه زندان شد، مختار در زندان افتاد تا واقعه کربلا روی داد ؛ سرانجام به عبدالله ابن عمر که شوهر صفيه خواهر مختار بود از حبس نامه فرستاد كه درباره او وساطت کند چون به جهت فرزند خلیفه بودن در نزد یزید دارای منزلت بود لذا به يزيد نوشت و در باره آزادی مختار شفاعت كرد. يزيد هم به ابن زياد دستور داد که سریعا او را آزاد كند وی هم آزادش کرو ولى گفت بيش از سه روز در كوفه نماند.

قیام مختار در کوفه

مختار خود را نماینده محمد حنفیه در کوفه معرفی کرد و مردم رابه قیام دعوت کرد. این باعث شد کـه مختار در کوفه جایگاه ویژه اي یابد. لذا تعداد زیادی از شیعیان با او بیعت کردند و از میان آنها سپاه بزرگی از قبایل نیرومند شیعه فراهم شد. وی با شعار توابین؛ «یا لثارات الحسین» «بـه پارسی: بـه خونخواهی حسین» و شعار «یا منصورُ اَمِت؛ اي پیروز، بمیران» کـه پس از پیروزی در جنگ بدر رایج شده بود، در کوفه بـه پاخاست. او تجهیز و جمع آوری سپاهی بـه کمک ابراهیم پسر مالک اشتر قلمرو کوفه را تا شهر موصل گسترش داد و فقط بصره و حجاز زیر سلطه آل زبیر بود. نخستین اقدام او پس از بدست گرفتن قدرت، خونخواهی از مسببان واقعه کربلا بود. گرچه تعداد زیادی از آنها در قیام مختار بـه بصره گریختند، در اکثر اسناد کشته شدگان بـه دست مختار را حدود ۳۰۰۰ نفر ذکر کرده اند. در آخرین نبرد، سپاه مختار لشکر عبیدالله بن زیاد را در شهر موصل شکست داد.

مختار ثقفی

شهادت مختار ثقفی

در سال ۶۷ مصعب بن زبیر به کوفه حمله کرد و بعد از غلبه بر مختار او را در تاریخ ۱۴ رمضان سال ۶۷ هجری قمری در سن ۶۷ سالگی به شهادت رساند. مصعب بعد از کشتن مختار ۶۰۰۰ نفر از طرفداران او را هم که تسلیم شده بودند گردن زد. مصعب حتی گردن همسر مختار را هم زد.مزار مختار در شهر کوفه در صحن مسلم بن عقیل و متصل به مسجد کوفه قرار دارد.

مزار پنهان مختار ثقفی

پس از شهادت مختار توسط مصعب بن الزبیر، پیکر او در دیوار دارالاماره مدفون شد. این قبر مخفی ماند تا اینکه آیت الله العظمی سید مهدی بحرالعلوم حدود ۲۳۰ سال پیش، در جست وجو برای یافتن بقایا و محراب مسجد کوفه برآمد.با توجه به اینکه مسجد کوفه در آن زمان پایین تر از زمین های اطراف بود و امکان جاری شدن آب های سطحی در آن وجود داشت، ایشان تشخیص داد مسجد کوفه با خاک پاک پر و همسطح زمین های مجاور شود.پیرو دستور آیت الله بحرالعلوم و هنگام عملیات همسطح سازی، قبری پنهان شده در انتهای راهرو در زیرزمین و به طرف خارج مسجد به سمت دارالاماره پیدا شد که سنگ قبر آن به نام «مختار ثقفی» منقوش بود.پس از یافتن قبر، «محسن الحاج عبود شلاش» ساختن حرم جدید و بزرگی برای مختار را بر عهده گرفت و آن را به رواق حرم حضرت مسلم از سمت جنوب ملحق کرد و برای قبر پنجره ای آهنین قرار داد و درب راهرو را که در حجره ای در کنج مسجد کوفه قرار داشت، مسدود کرد.

دستاوردهای قیام مختار ثقفی

قیام مختار دستاوردهای زیادی برای اسلام، مسلمانان و شیعه داشت که به چند نمونه اشاره می کنم، بقیه در کتابی که تحت عنوان «قیامهای پس از نهضت عاشورا » که به زودی منتشر می شود تبیین شده است .مهمترین دست آورد قیام مختار انتقام از قاتلین امام حسین (ع)بود که با انتقام وی جمعی از ظالمین خونخوار که در کشتار فجیع کربلا شرکت داشتند و عده ای جانی که وجودشان برای نه تنها اهل اسلام وشیعه بلکه برای بشریت خطرناک بود، مختار آنها را ریشه کن کرد وی دست خدا در زمین بود که بر انها مسلط و ریشه آنهارا خشکاند، چه بسا اگر بودند، جنایات بیشتری مرتکب می شدند و حکومت امویان ریشه ودوام بیشتری می یافت ،هرچه عمر حکومت اموی بیشتر می شد، اسلام و سنت های دینی و فرهنگ اسلام لطمه بیشتری می خورد، بنابراین قیام مختار فواید وآثار بی شماری داشت، قیام مختار موجب ایجاد امید در میان محبان اهل بیت شد، شیعه با قیام مختار بار دیگر امیدوار شد که درمقابل ظلم باید ایستاد لذا درس مبارزه، ایستادگی و مقاومت در مقابل ظلم از دیگر دستاوردهای قیام مختار بود، پس از قیام مختار در زمان حیات ائمه، شیعه یک حکومت تشکیل داد وراه برای تشکیل حکومت باز شد، اهل بیت امام سجاد (ع) با این خبر که مختار انتقام قاتلان اهل بیت (ع) را گرفت، مسرور و در حق مختار دعا کردند.ایرانیان در این حکومت و تشکیلات نقش مهمی داشتند، در قیام علوی و حسینی هم عنصر ایرانی نقش بر جسته ای داشت و در پیروزی مختار بر امویان و پیروزی حق بر باطل هم عنصر ایرانی نقش مهم دراسلام ایفا کرده است همچنین قیام های دیگر ضد اموی بر اساس قیام مختار و مبانی فکری آن شکل گرفت واین قیامها استمرار یافت ودست آوردهای زیادی برای شیعه و اسلام به دنبال داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان