دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سرگرمی / ضرب المثل /

آشنایی با ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت 

دوشنبه، 05 آبان 1399
با ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت و معنی و مفهوم آن در این بخش از ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت

داستان ضرب المثل

آدم قرار نیست به همه ضرب المثل ها اعتقاد داشته باشد و آن ها را قبول کند. ممکن است بعضی از آن ها فکر اشتباهی را در ذهن آدم ها جا بیندازد تا آنجا که تبدیل به یک فرهنگ اشتباه شده و حتی باعث رنجش دیگران بشود. یکی از این ضرب المثل ها، از دل برود هر آنکه از دیده برفت است، من این جمله را از آدم های بسیاری که دوست دارند همیشه نقش قربانی و مظلوم را بازی کنند بارها شنیده ام، اما هرگز به آن معتقد نیستم!

از نظر من علاقه ای که فقط با جلوی چشم دیگری بودن وجود داشته باشد و با دور شدن از بین برود، از اول هم احساس جدی ای نبوده که بعدا برای از دست رفتنش غصه بخوریم. اما اگر شما توقع دارید وقتی از کسی دور شدید، طرف مقابلتان شب و روز گریه و زاری کند و از کار و زندگی بیفتد، متاسفانه کمی لوس و پر توقع تشریف دارید. پس لطفا اینقدر از ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت به عنوان نیش و کنایه و آه و افسوس استفاده نکنید!

طبیعی است که هر انسانی وقتی از عزیزی دور می شود، یا خدای ناکرده عزیزش را از دست می دهد، در عین دلتنگی و پریشانی، به زندگی اش ادامه می دهد و پس از مدتی هم زندگی روال عادی و روزمره را به خودش می گیرد. اما بدون شک عشق و علاقه واقعی وقتی در قلب نفوذ کند هرگز از بین نمی رود و چه بسا با کهنه شدن این احساس در دل، عمیق تر هم بشود.

اگر نگاهی به تاریخ ادبیات دنیا بیندازید و اشعار شاعران را از گذشته تا کنون بخوانید می بینید که عشق های واقعی با دور شدن، پر رنگ تر شده اند و از میان نرفته اند. این را در زندگی روزمره خود نیز می توانیم مشاهده کنیم. تلفن های راه دوری که فرزندان و پدر و مادرها را به هم نزدیک می کند، تماس های تصویری دو دوست که سال هاست از هم دورند اما دوستی شان پابرجاست، مزارهایی که پس از گذشت سال ها هنوز هر جمعه گلباران می شوند، و یادبودهایی که برای قهرمانان تاریخی هر ملتی برگزار می شود... همه و همه نشان می دهد خوبی و محبت از میان رفتنی نیست و نیازی به حضور فیزیکی ندارد.

من برای کسانی که به ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت باور دارند، بسیار متاسفم. شاید آن ها از عزیزان و اطرافیان خود بی مهری و بی وفایی دیده اند. اما نباید به خاطر بدرفتاری بعضی از آدم های ناسپاس، بدبین باشیم و به عشق و محبت، ایمانمان را از دست بدهیم.

گونه دیگر داستان

آدم ها موجودات عجیبی اند، زود دل می بندند و عادت می کنند و زود دل می کنند و فراموش می کنند. از دو روز دنیا یک روز و نیمش را در حال دل بستن هستند و نیم روز باقی مانده را در حال حسرت و پشیمانی از آن. اما می رسیم به این ضرب المثل که می گوید از دل برود هرآنکه از دیده برفت! همانطور که گفته شد آدم ها زود دل می بندند و زود ادعای عاشقی می کنند اما بعد از گذر چند صباحی با ندیدن و دوری از آن زود فراموش می کنند و به دیگری دل می بندند.

چرخه ی طبیعت اینگونه است تا زمانی که جلوی چشم دیگران هستی و تو را می بینند در یادشان باقی می مانی ولی تا همین که دور شوی و دوری کنی و به قول معروف از جلوی دید آن ها بروی تو را فراموش می کنند. اما بیاییم با دیدی مثبت به این ماجرا نگاه کنیم. بیاییم آدم هایی که با حضورشان در زندگی ما به ما امواج منفی وارد می کنند و دل ما را از سیاهی و کدورت تیره می کنند را از خود دور کنیم به طوری که دیگر آن ها را نبینم تا رفته رفته با ندیدن آن ها از دل و از زندگی ما بیرون روند به دنبال آن دل ها باری دیگر صاف و سفید شوند و کینه از دل ما فراری شود.

با همه ی این اوصاف این ضرب المثل راه و روشی درست را پیش روی ما می گذارد آن ها سنجش و آزمونی است که انسان می تواند در مسیر زندگی از خود بگیرد بر فرض مثال اگر ادعای عشق و محبت کرد مدتی را از او دوری کند، اگر هم چنان در یاد او بود آن موقع به این نتیجه می رسد که نیامده که برود آمده تا بماند و در زندگیش نقش آفرین باشد و گر نه هر آدمی که مهم نباشد خیلی زود با دوری از آن از دل می رود.

معنی ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت

اگر علاقه ظاهری از بین برود کم کم علاقه قلبی هم از بین خواهد رفت.

یعنی هرچی از چشم بیفته از دل هم بیرون میره.

انسان هر چه را که از طریق چشم می بیند و به آن علاقه مند می شود، اگر مدت طولانی نبیندش به فراموشی می سپارد.

انسان وقتی رفتار ناشایست کسی را با چشمانش می بیند، دیگر مهر او را از دلش خارج می کند.

دل، وقتی از آلودگی ها پاک می شود که نگاه از آن ها پاک شده باشد.

یعنی دل کندن و دل بریدن از کسی که از دیگر چشم افتاده است و نبودن هیچ اهمیتی ندارد.


20 پسندیدم 7 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
ملیکا
4 ماه پیش

منطقیه بنظرمنم
پاسخ
🔐🖤😐
1 سال پیش

💔💔
پاسخ
حاج علی
2 سال پیش

ولی به نظرم : از دل نرود هرآنکه از دیده برفت.
پاسخ
نازنین
2 سال پیش

ضرب المثلیه ک پر از کنایه و تیکه انداختن برای ادمای این دووزمونس ک خیلی پرکاربرده
پاسخ
یک مخاطب
2 سال پیش

بادرود. اتفاقا ضرب المثل خوبی هست ومعنی زیادی پشتش هست. داره طعنه آمیز صحبت میکنه.طعنه خوبی به آدمهای بیوفا میزنه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس