آشنایی با ضرب المثل هایی درباره شانس و بخت و اقبال

  سه شنبه، 18 آبان 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با ضرب المثل هایی درباره شانس و بخت و اقبال
هر کس در زندگی ناظر اتفاقاتی است که به آن شانس می گوید. اتفاقاتی که بدون تصور و یا دور از انتظار اتفاق می افتد و همه تعجب می کنند ولی نام اتفاقاتی مانند این را جز «شانس و اقبال» چیز دیگری می توان گذاشت؟ با ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل هایی درباره شانس و بخت و اقبال

با دیدن و شنیدن رویدادهای اتفاقی خیلی از مردم می گویند: «خوش شانس بوده اند! چه می شود کرد؟»، «خدا خواسته به آن ها داده، نخواسته به ما نداده!» یا «امان از وقتی که بخواهد بیاید و وای بر وقتی که نخواهد بیاید!» واز این قبیل حرفها و ضرب المثل ها که ما در اینجا به تعدادی ضرب المثل درباره شانس و اقبال اشاره می کنیم.

شانس

طالع هر کسی به دست خودش است

گفته می شود که قدمت ضرب المثل آلمانی Jeder ist seines Glückes Schmied که ترجمه لغوی آن این است که "هرکسی آهنگر بخت و اقبال خودش است" و به این معناست که خوشبختی هر کس دست خودش است، به روم باستان می رسد و تصویر آهنگری را تداعی می کند که در حال شکل دادن فلز سخت به دست خود است. منظور از این ضرب المثل این است که هر انسانی خودش مسئول خوشبختی و سعادت خویش است.

آدم خوش شانسی است

کسی که به او به زبان آلمانی لقب "گلوکز پیلتس" Glückspilz می دهند که معنای لغوی آن "قارچ خوشبخت" است، یعنی کسی که خیلی در زندگی شانس می آورد. به نظر می رسد ارتباط دادن شانس و خوشبختی با قارچ در این ضرب المثل اشاره به ویژگی این گیاه باشد که یکباره از دل زمین سر برمی آورد و به اصطلاح ما "سر راه سبز شدن" می شود. در آلمان قارچ به عنوان نماد بخت و اقبال هم به کار می رود.

سعادت و خوشبختی تنها چیزی است که اگر قسمت شود، دو برابر می شود

این جمله Glück ist das Einzige, das sich verdoppelt, wenn man es teilt به آلبرت شوایتزر نسبت داده شده است؛ پزشک، فیلسوف، عالم الهیات پروتستانتیسم و موسیقی دان آلمانی و برنده جایزه نوبل صلح. صائب تبریزی می سراید: «گر باغبان زکات زر گل برون کند / باد خزان طراوت گلشن فزون کند». پروین اعتصامی می گوید: «تو نیکی کن به مسکین و تهیدست / که نیکی، خود سبب گردد دعا را»

قسمت کردن شادی، شادی را دوبرابر می کند

این ضرب المثل "شادی تقسیم شده، شادی دوبرابر شده است" Geteilte Freude ist doppelte Freude هم معنایی چون ضرب المثل پیشین دارد. شادی در اینجا معانی گوناگونی دارد. می تواند مترادفی باشد برای خوشبختی یا لذتی باشد که از انجام کار و وظیفه ای به انسان دست می دهد. در شعر فارسی، فردوسی می سراید: «چو نیکی کنی، نیکی آید برت/ بدی را بدی باشد اندر خورت». یا حافظ می گوید: «گفتا: خوش آن کسان که دلی شادمان کنند»

اگر خوشبختی، به همان راضی باش

این جمله تئودور فونتانه، نویسنده آلمانی است: کسی که خوشبخت است نباید خواست خوشبختی بیشتر کند. "Wenn man glücklich ist, soll man nicht noch glücklicher sein wollen"، به این معنا که با خوشبختی اش راضی باشد و به گفته حافظ "زیادتی مطلبد". عطار درباره راضی بودن با داشته ها می سراید: «هست دنیا بر مثال قطره ای/ بگذر از وی زانکه داری بهره ای/ هر که سازد بر سر پل خانه ای/ نیست عاقل او بود دیوانه ای»

خوشبختی و شیشه، چه آسان می شکنند

این ضرب المثل آلمانی که می گوید "خوشبختی و شیشه، چه راحت می شکند" (Glück und Glas, wie leicht bricht das) به این معناست: خوشبختی گذراست و مانند شیشه شکننده. کسی که به این نکته پی ببرد که خوشبختی و شادی گذرا هستند می تواند با خیال راحت و آرامش به اینکه این دو دوباره برمی گردند، اعتماد کند. حافظ می سراید: «غمی که چون سپهِ زنگ، مُلک دل بگرفت/ ز خیل شادی روم، رخت زداید باز».

برای یکی رحمت و برای دیگری زحمت

"برای یکی شادی و برای دیگری رنج" (Des einen Freud, des anderen Leid) یکی از ضرب المثل های آلمانی است و به این معناست که چیزی که سبب خوشحالی یکی می شود می تواند برای دیگری به معنای رنج و زحمت باشد. این ضرب المثل را برای مثال برای تشریح موقعیت هایی به کار می برند که در آنها یکی سود می برد و تحت همان شرایط دیگری خسران.

قضا و بلا بود!

آلمانی ها می گویند، چینی و شیشه شکسته خوش شانسی می آوردند: Scherben bringen Glück. اما چرا باید شکسته شدن یک لیوان یا یک ظرف برای نمونه خوش شانسی بیاورد؟ شاید به این دلیل که در گذشته اعتقاد بر این بود که صدای ایجاد شده از این شکسته شدن، أرواح خبیث را دور می کند!

ضرب المثل های دیگر درباره شانس

کالسکه شانس همیشه به سر منزل مقصود نمی رسد

کسی که به امید شانس زنده باشد سالها قبل مرده است

در پی برقی که در اسمان شانس زده می شود ابر تیره را هم در انتظار داشته باش

مردم بینوا و تیره بخت درمانی جز امید ندارند

آدم خوش شانسی است

خوشبختی هر کس دست خودش است؛ طرف آدم خوش شانسی است؛ برای یکی رحمت و برای دیگری زحمت

شانس و اقبال اسلحه ای است که شیطان به دست ما می دهد

عمر شانس، با عمر یک گلوله برفی بر روی بخاری برابر است


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (69 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (58 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه