آشنایی با ضرب المثل موش و قالب پنیر

  سه شنبه، 14 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با ضرب المثل موش و قالب پنیر
ضرب المثل موش و قالب پنیر درباره موشی سخن میگوید که داوری های اشتباه دارد در این زمینه با ساعدنیوز همراه باشید.

ضرب المثل موش و قالب پنیر

داستان ضرب المثل:

روزی روزگاری، دو موش زرنگ و بازیگوش با یکدیگر در یک انباری بزرگ زندگی می کردند. آنها هرکدام برای خود در گوشه ای از این انبار لانه ای ساخته بودند. در این انبار یک گربه ی پیر و یک سگ نگهبان هم زندگی می کردند. این دو موش هر روز صبح با هم به دنبال غذا می رفتند و هرکدام برای خود غذایی پیدا می کردند به لانه می آوردند و می خوردند. و در پایان روز با یکدیگر می نشستند و اتفاقاتی را که در آن روز برایشان رخ داده بود تعریف می کردند و می خندیدند.

گربه که خیلی پیر، تنبل، و خواب آلود بود از این همه جنب و جوش و تلاش موش ها عصبانی بود و آرزو می کرد که جوان بود و توان داشت تا جستی بزند آنها را بگیرد و بخورد تا هم یک شکم سیر غذا خورده باشد و هم اینکه از صدای بازی و خنده ی موش ها برای همیشه راحت شود ولی هیچ گاه به آرزوی خود نمی رسید.

یک روز که هر دو موش به دنبال غذا می گشتند، بوی مطبوعی به مشام آنها رسید هر دو موش به طرف بو کشیده شدند، بله بوی پنیر بود هر دو با هم به قالب پنیر رسیدند و خواستند که آن را بردارند. این موش می گفت من زودتر رسیدم این قالب پنیر مال من است. آن یکی موش می گفت من زودتر رسیدم این قالب پنیر مال من است.

کم کم داشت دعوایشان می شد، اما تصمیم گرفتند به جای دعوا کردن مثل دو تا دوست واقعی پنیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنند تا هر دو از پنیر استفاده کنند، موشها برای اینکه اختلافی بینشان پیش نیاید پیش سگ نگهبان انبار رفتند، سگ خواب بود، چون تمام شب را بیدار بود. و از انبار نگهبانی کرده بود، هرچه صدایش کردند جواب نداد. آنها از سگ که ناامید شدند به سراغ گربه رفتند تا مثل یک قاضی عادل و با انصاف قالب پنیر را بین دو موش تقسیم کند تا هیچ گونه اختلاف و مشکلی پیش نیاید.

گربه که در حال چرت زدن بود با دیدن موشها بیدار شد و موش ها ماجرا را برای گربه تعریف کردند. گربه که دوست داشت به نحوی خودش صاحب پنیر شود و یک قالب پنیر را بخورد، گفت: باید ترازویی درست کنیم. یک پرتقال بیاورید. موش ها یک پرتقال آوردند گربه آن را نصف کرد، داخل آن را خارج کرد و با کمک یک تکه چوب و کمی نخ توانست یک ترازو با دو کفه درست کند. سپس قالب پنیر را به دو قسمت نامساوی تقسیم کرد و در داخل ترازو گذاشت یک کفه سنگین تر از کفه ی دیگر بود.

تکه ای از کفه سنگین تر برید و خورد تا مساوی شود. این بار کفه ی دیگر سنگین تر شد، دوباره تکه ای از این کفه کند تا برابر شود ولی باز طرف دیگر سنگین تر شد و دوباره از پنیر کَند و خورد تا جایی که فقط در یکی از کفه های ترازو مقدار کمی پنیر ماند. درنهایت گربه آخرین تکه ی پنیر را در دهان خودش گذاشت و گفت: این هم حق الزحمه ی من، موش ها که در تمام این مدت سکوت کرده و کارهای گربه را نگاه می کردند با عصبانیت یکدیگر را نگاه کردند و فهمیدند که با سادگی خودشان باعث شدند کلاهی بزرگ بر سرشان رود.

تصویر

کاربرد ضرب المثل:

ضرب المثل حکایت موش و قالب پنیر کنایه از فردی است که در داوریها همیشه نفع خودش را در نظر می گیرد.

تعریف لغوی داوری

داوری یک کلمه فارسی است.در شاهنامه چنین آمده است: «... نشستند سالی چنین سوگوار / پیام آمد از داور کردگار ... توشاهی و گر اژدها پیکری / بباید بر این داستان داوری ...»
داور و داوری از ریشه داد می باشد. داد به معنی قانون بوده و نیز به برخی نوشته های دینی اطلاق می گردد. داور در واقع همان دادور بوده است یعنی کسی که اهل داد است. به داوری، دادیه (dadieh) نیز می گویند.
داوری در لغت به معنای «شکایت پیش قاضی بردن، تظلم، یکسو کردن مرافعه، حکومت میان مردم، قضاوت و ...» می باشد. در لغت نامه دهخدا نیز ذیل این واژه چنین آمده است: «عمل داور، حکومت ، حکمیت، حکم میان دو خصم و ...». معنای عرفی داور به معنای لغوی آن نزدیکی دارد. در عرف نیز به شخص قضاوت کننده که با رای خویش اختلافی را پایان می بخشد، داور گویند.
در زبان عربی، حکم و محکم (به تشدید و کسر کاف) به معنی داور و حکومه و حکومه در معنای داوری آمده است. داوری به معنی قضاوت کردن و رای دادن نیز آمده است. برای نمونه در عبارت «ان الله قد حکم بین العباد» مقصود از حکم، همان داوری و رای دادن است. داوری واژه ای فارسی است و طبیعتاً در متون فقهی از این کلمه استفاده نشده است؛ ولی حکمیت و قاضی تحکیم واژگانی اند که در بسیاری کتب فقهی به خصوص در باب نکاح، قضا و ... استعمال شده است. تحکیم به معنی داوری و عقد التحکیم به مفهوم موافقت نامه داوری است. به همین ترتیب آثار عقد التحکیم به معنی آثار موافقت نامه داوری می باشد.
در زبان انگلیسی واژه های arbitration و arbitrator در مواردی به کار می رود که طرفین جهت حل مشکل خود به راه حلی خصوصی رضایت می دهند و داور نیز کسی است که در این راه به آنها کمک می کند. در این معنا، تکیه اصلی بر توافق طرفین است نه نهاد داوری و وظایف او.
در زبان فرانسه (arbi trage)، اعطای صلاحیت قضاوت به شخصی است که به او داور (arbiter) گویند. همچنین دادخواهی نزد داور به معنای داوری آمده است و داور نیز کسی است که از سوی طرفین اختلاف جهت حل منازعه برگزیده می شود.

توضیحات:

۱- این داستان تذکر می دهد که حواسمان را جمع کنیم و گول ظاهر مظلوم نمای بعضی ها را نخوریم تا مبادا پشیمان شویم.

۲- درباره قضاوت های ناعادلانه این حکایت را استفاده می کنند.

۳- زمانی این حکایت را به کار می برند که فردی با حیله گری حق دیگری را ضایع کند.

۴- در این داستان، موش ها نماد افراد ساده لوح و بی تدبیرند که برای قضاوت و داوری، دشمن خود را قاضی می کنند! و گربه هم نماد افراد طماع و حیله گری است که ظاهرشان را دوستانه جلوه می دهند اما از باطن، دشمن زرنگ و سرسختی هستند.

۵- منظور داستان یعنی: تصرف کردن مال کسی، با نیرنگ بازی و آگاه کردن دیگران از این موضوع.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (470 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (368 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (118 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (106 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (31 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (29 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (22 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده اهوازی، با نوشته جالب پشت آمبولانس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر)
تیتر امروز   
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌