آشنایی با اجزای سیستم ترمز خودرو

  جمعه، 17 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با اجزای سیستم ترمز خودرو
نوع رانندگی شما در کیفیت کارایی روغن ترمز بسیار تأثیرگذار است؛ مثلاً اگر شما زیاد در مسیرهای سراشیبی و سربالایی رانندگی کنید، روغن ترمز خودرو بیش از حد داغ می شود. حرارت بالا، عامل فاسد شدن روغن ترمز است. 

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، خودروها برای توقف از نیروی اصطکاک استفاده می کنند و در سیستم ترمز خودرو، ایجاد نیروی اصطکاک به عهده لنت های ترمز است. این لنت ها زمانی که راننده پدال ترمز را فشار دهد روی دیسک ها قرار می گیرد و به آن فشار می آورند. نیروی اصطکاک تولید شده باعث کاهش سرعت چرخ ها و در نهایت توقف کامل خودرو می شود. قدمت لنت ترمز تقریبا به اندازه قدمت خودرو است، اولین لنت ترمزها در سال ۱۹۰۲ توسط فردی به نام فردریک لکنستر اختراع شد. خودروهای قدیمی تر از لنت کفشکی استفاده می کردند و خودروهای امروزی تقریبا همه به لنت دیسکی مجهز هستند.

بررسی سیستم ترمز، لنت ترمز

مهم ترین نکته در مورد لنت ترمز، توجه به مرغوب بودن جنس و کیفیت آن هنگام خرید است. با هر بار فشار دادن پدال ترمز در طول روز، این قطعه صدها بار با دیسک ترمز درگیر می شود، پس باید کارایی مناسبی داشته باشد تا پیش از موعد آسیب نبیند. این موضوع ممکن است بر عکس هم اتفاق بیفتد؛ یعنی با اینکه مدت زیادی از عمر لنت ترمز خودرو گذشته است، وقتی آن را باز می کنید، با لنت ترمز سالم مواجه می شوید! این مورد، یکی از مهم ترین دلایل تصادفات است. در مورد اینکه چه چیزی سبب سالم ماندن لنت ترمز می شود، در مقاله «مرگ خاموش با لنت ترمز سالم» به تفصیل پرداخته شده است.

نشانه های خرابی لنت ترمز:

لرزش پدال ترمز

زیاد شدن مسافت خط ترمز

کاهش سطح روغن ترمز در مخزن

عملکرد ضعیف سیستم ترمز و کاهش قدرت آن

روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز در صفحه پشت آمپر

کم شدن ارتفاع پدال ترمز و نزدیک شدن به کف اتاق خودرو

کشیده شدن خودرو به سمت راست یا چپ هنگام گرفتن ترمز

شنیدن صدای جیغ یا سایر صداهای غیر متعارف از سمت چرخ ها هنگام گرفتن ترمزگیری

روشن شدن چراغ ترمز دستی در بعضی مواقع به دلیل خرابی لنت ترمز است.

چرب بودن لنت ها (در چنین مواقعی، پس از رانندگی طولانی مدت و گرم شدن لنت ترمز، ممکن است از این قسمت دود بلند شود و بوی سوختگی به مشامتان برسد)

دلایل خرابی لنت ترمز:

ترک برداشن یا شکستن لنت ترمز

بی کیفیتی مواد اولیه لنت ترمز

نشت روغن از کانال های مربوطه و ریختن آن روی لنت ترمز

آسیب دیدن محفظه ترمز و جابه جایی بی دلیل و بی موقع لنت ها

ساییده شدن بیش از حد لنت ترمز و سهل انگاری در تعویض به موقع آن

داغ شدن بیش از حد سیستم ترمز و آسیب رساندن به قطعاتی مثل لنت ها

استفاده از لنت ترمزی که مخصوص خودروی شما نیست و قرار گیری نامناسب آن در جای خود

وارد شدن ضربه های شدید و ناگهانی به لنت ترمز که موجب لقی قطعه در جای خود یا آسیب دیدن آن می شود.

بررسی سیستم ترمز، دیسک ترمز

یکی از دلایلی که منجر به خرابی دیسک ترمز می شود، سرد شدن ناگهانی این قطعه است. یکی از مواردی که سبب تغییر دمای دیسک ترمز می شود، زمانی است که دیسک ها داغ شده اند و ناگهان از آبراهی عبور می کنید. در این شرایط، دیسک ترمز داغ با آب سرد برخورد می کند که علاوه بر سکته ای که در عملکرد آن به وجود می آید، تعادل خودرو نیز برهم می خورد، حتی ممکن است دچار تغییر حالت فیزیکی هم بشود. بعد از این تغییر دما، امکان اینکه قطعه به تراشکاری اساسی، نیاز پیدا کند، زیاد است.

نشانه های خرابی دیسک ترمز:

لرزش پدال ترمز

روشن شدن چراغ چک خط ترمز

متمایل خودرو به یک سمت

عملکرد زودتر از موعد سیستم ترمز

سفت شدن پدال ترمز و دیر عمل کردن آن

شنیدن صدای صوت کشیدن یا صداهای غیر عادی دیگر از سمت دیسک ترمز

دلایل خرابی دیسک ترمز:

وارد شدن فشارهای مضاعف و ناگهانی به دیسک

از دست دادن شکل اولیه و تغییراتی مثل خم شدن یا تاب برداشتن

فرسودگی دیسک ترمز به دلیل مستهلک شدن آن طی زمان طولانی

وارد شدن فشار مضاعف به دیسک ها و بالا رفتن دمای حرارت آن ها (ترمز گرفتن های پی در پی، اضافه بار خودرو و عبور از مسیرهای صعب العبور، از جمله عوامل داغ شدن بیش از حد دیسک هاست)

تمام شدن لنت ترمز، بی توجهی به تعویض آن (وقتی لنت ترمز تمام شود، سطح کالیپر با دیسک ترمز تماس پیدا می کند و دیسک ترمز آسیب می بیند)

بررسی سیستم ترمز، روغن ترمز

نوع رانندگی شما در کیفیت کارایی روغن ترمز بسیار تأثیرگذار است؛ مثلاً اگر شما زیاد در مسیرهای سراشیبی و سربالایی رانندگی کنید، روغن ترمز خودرو بیش از حد داغ می شود. حرارت بالا، عامل فاسد شدن روغن ترمز است.

نشانه های خرابی روغن ترمز:

تغییر بو و رنگ روغن ترمز

عملکرد زودتر از موعد سیستم ترمز

شفاف نبودن روغن و وجود ذرات زائد در آن

کم شدن ارتفاع پدال ترمز و نزدیک شدن آن به کف اتاق خودرو

تمایل خودرو به یک سمت در وقت ترمزگیری

استشمام بویی شبیه به روغن از سمت لنت ها به ویژه هنگام ترمزگیری

دلایل خرابی روغن ترمز:

نامرغوب بودن روغن ترمز

عدم توجه به سرویس های دوره ای

گرفتگی لوله ها و کانال های انتقال روغن

پوسیدگی یا پارگی لوله های انتقال روغن و نشت روغن

کثیف شدن روغن ترمز و عدم توجه به تعویض به موقع آن

رطوبت روغن (روغن ترمز به دلیل کارکرد طولانی مدت و داغ شدن بیش از حد، رطوبت را به خود جذب می کند)

بررسی سیستم ترمز، کالیپر ترمز

به مجموعه قطعات فلزی شبیه به پیچ که در سیلندر ترمز به کار می رود، کالیپر می گویند. در طراحی سیلندر ترمز و کالیپرهای آن، قطعاتی پلاستیکی میان آن ها قرار می گیرد. وقتی این قطعات پلاستیکی با گذشت زمان، خورده و پوسیده می شوند، کالیپر ترمز با پوسته سیلندر درگیر می شود. از برخورد این دو بخش فلزی با یکدیگر، صدایی شبیه تق تق از خودروی در حال حرکت شنیده می شود.

متمایل شدن خودرو به یک سمت نیز ناشی از اصطکاک به وجود آمده توسط این قطعات در یکی از طرفین خودرو است. در واقع، خودرو به سمتی که کالیپر ترمز آن گیر کرده است، کشیده می شود. از جمله عواملی که منجر به خرابی کالیپر ترمز می شود، پوسیده شدن قسمت پلاستیکی این قطعه بر اثر استفاده زیاد و آسیب دیدن محفظه ترمز است.

شاید تا به حال، نام گریس مخصوص کالیپر ترمز لوبریک به گوشتان خورده باشد. این ماده، تمام صداهای آزاردهنده در سیستم ترمز را حذف می کند. استفاده از این محصول برای سیستم ترمز، در بزرگ ترین شرکت های خودروسازی دنیا الزامی شده است. در حال حاضر، گریس مخصوص کالیپر لوبریک یکی از بهترین محافظان سیستم ترمز به شمار می رود. توربومگ در مقاله ای جامع به نام «گریس مخصوص کالیپر لوبریک، معجزه ای برای سیستم ترمز خودرو + ویدئو» در مورد چگونگی عملکرد و فواید این گریس در خودرو برای شما نوشته است.

بروز اشکال در سیستم ترمز، در قطعاتی بیشتر شایع است که در بالا نشانه ها و دلایل خرابی آن ها ذکر شد. علاوه بر قطعات بالا، قطعاتی مثل بوستر ترمز و پمپ آن هم در سیستم ترمز وجود دارد که ممکن است خراب شده باشند. عملکرد ضعیف ترمز و سفت شدن پدال آن از نشانه های خرابی بوستر ترمز و خالی کردن ترمز و همچنین تمایل خودرو به یک سمت و پایین رفتن پدال ترمز از نشانه های خراب شدن پمپ این سیستم است. بنا بر آنچه گفته شد، خرابی قطعات مختلف ممکن است نشانه هایی شبیه به هم داشته باشد، بنابراین مراجعه به یک تعمیرکار بعد از بررسی، ضروری است، حتی اگر تشخیص شما درست باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز