آشنایی با انواع بیمه خودرو

  دوشنبه، 19 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با انواع بیمه خودرو
طبیعی است که بازار خدمات و قطعات خودرو نیز به‌تبعیت از خودرو، دچار التهاب و افزایش شدید قیمت شود. درچنین شرایطی، بهتر است علاوه‌ بر بیمه اجباری شخص ثالث و سرنشین، بیمه بدنه را نیز خریداری کنید تا هنگام ایجاد خسارت، کم‌ترین بار مالی را تحمل کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شرایط بیمه های خودرو در کشورهای مختلف جهان بنا به ملاحظات قانونی هر کشور متفاوت است. البته در میان انواع بیمه خودروها نیز تفاوت هایی وجود دارد. برای مثال، بیمه شخص ثالث در کشور ما اجباری است؛ اما بیمه بدنه خودرو چنین شرایطی ندارد.
البته ممکن است با توجه به افزایش شدید قیمت خودروها و بالاگرفتن میزان خسارت ها و دعاوی قضائی در این زمینه، بیمه بدنه نیز برای مالکان خودرو اجباری شود. البته تاکنون چنین قانونی در کشور تصویب نشده است که بیمه بدنه را برای مالکان وسایل نقلیه اجباری کند.

انواع بیمه خودرو و ویژگی آنها

برای ارائه یک پاسخ جامع و صحیح به این سوال، ابتدا انواع بیمه خودرو در ایران را تفکیک می کنیم و سپس توضیحات مربوط به هرکدام را به صورت مجزا بیان خواهیم کرد. طبق قوانین ایران، سه نوع بیمه نامه خودرو وجود دارد:
1. بیمه شخص ثالث یا همان بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در برابر اشخاص ثالث
2. بیمه حوادث راننده
3. بیمه بدنه خودرو

بیمه شخص ثالث

شناخته شده ترین و البته مهم ترین نوع بیمه خودرو در ایران، بیمه شخص ثالث است. این بیمه تمامی خسارات حادثه را تا سقف تعیین شده و با شرایط مندرج در قرارداد پوشش می دهد.

شخص ثالث کیست؟

به طورکلی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر در صحنه تصادف به جز راننده مقصر حادثه، شخص ثالث به حساب می آیند. حال این شخص ممکن است اصلا در صحنه تصادف حضور نداشته باشد و فقط خودروی او خسارت دیده باشد.

هم چنین ممکن است شخص ثالث در برخی حوادث یک شخص حقوقی یا شرکتی که اموالش آسیب دیده است، باشد؛ بنابراین تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی زیان دیده از حادثه به غیر از راننده مقصر، واجد شرایط دریافت غرامت تحت بیمه نامه شخص ثالث هستند.

انواع خسارت ها در بیمه شخص ثالث

در بیمه شخص ثالث، به طور کلی با دو نوع خسارت جانی و مالی مواجه هستیم. هرگونه آسیب جسمی، از یک زخم و برخورد معمولی تا از کارافتادگی، نقص عضو، قطع عضو، هزینه های پزشکی ایجادشده در اثر حادثه و فوت، از جمله خسارات جانی تعریف شده در این بیمه نامه هستند. خسارات مالی نیز شامل تمامی خسارت های ایجادشده برای شخص ثالث و اموال منقول و غیرمنقول او هستند.

نکته مهمی که بیمه شخص ثالث را از سایر انواع بیمه خودرو متمایز می کند، اجباری بودن آن است. مطابق قانون، رانندگی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث ممنوع است و می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. حتی تاخیر در تمدید این نوع بیمه نامه نیز جریمه روزانه از زمان منقضی شدن بیمه نامه تا روز تمدید مجدد را به همراه دارد.

خسارت های جانی و مالی تعریف شده در این بیمه، هرکدام بنا به عواملی مانند دیه در سال تصادف، مبلغ کارشناسی شده خسارات و عوامل مشابه، ممکن است در سال های مختلف متفاوت باشد. مثلا دیه در 5 سال گذشته به دلیل کاهش ارزش پول و عوامل مشابه اقتصادی، گران تر شده است. در چنین شرایطی که خسارات جانی و مالی افزایش پیدا می کند، نرخ بیمه شخص ثالث نیز به صورت سالیانه افزایش می یابد.
همچنین در تغییراتی که به نفع رانندگان کم حادثه در این بیمه نامه داده شده است، تخفیف هایی برای تشویق رانندگان به رعایت قوانین و احتیاط بیشتر لحاظ شده است. هم چنان که تخفیف های قبلی مانند عدم استفاده از بیمه نامه در سنوات مشخص، تا بیش از 50 درصد نیز تخفیف تمدید بیمه نامه را به همراه داشته است.

بیمه حوادث راننده یا بیمه سرنشین

این نوع از بیمه های خودرو، مربوط به خسارت های واردشده به راننده مقصر است. به موجب تبصره 6 ماده اول قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه سرنشین همراه با بیمه شخص ثالث به صورت مکمل ارائه می شود؛ پس می توان این نوع بیمه را نیز اجباری دانست. سقف تعهدات بیمه یادشده، معمولا سالیانه افزایش می یابد.

بیمه بدنه خودرو، یک بیمه اختیاری اما مفید!

اگر در یک سانحه خودرو دچار خسارت شود و شما مقصر باشید، زیان واردشده به شما را چه کسی جبران می کند؟ اگر نتوانید به هر علت حتی در صورت مقصربودن افراد دیگر، خسارت خودرو خود را از آن ها دریافت کنید، چه خواهید کرد؟

بیمه بدنه یکی انواع بیمه های اختیاری است که می تواند خسارت های مالی راننده را در هر صورت جبران کند؛ یعنی در این بیمه نامه، شرکت بیمه حتی در صورت مقصربودن راننده، باید خسارت های مالی او را پوشش دهد. پرداخت خسارت بیمه بدنه حتی ممکن است مربوط به برخورد ساده خودرو با در پارکینگ یا هر چیز دیگری باشد.

علت اصلی این امر، افزایش شدید قیمت خودرو و به دنبال آن، افزایش شدید قیمت قطعات، خدمات، سرویس و تعمیر خودروها است. بیمه بدنه می تواند تا سقفی مشخص و بسته به مدل، میزان سالم بودن، نوع خودرو و آپشن های اضافی، با دریافت مبلغی، تا حد زیادی خسارت های واردشده به خودرو را جبران کند.
لازم به ذکر است که خسارت های واردشده به خودروی شما، از جمله هزینه قطعات، صافکاری، نقاشی و… از سوی شرکت بیمه ارزیابی و کارشناسی شده و به شما پرداخت می شود.

نکته مهمی که در مورد بیمه بدنه در ایران به چشم می آید، تغییرات ناگهانی و ماهیانه ارزش خودرو، قطعات و خدمات آن است. بنابراین شرکت های بیمه، بسته به میزان افزایش قیمت هرنوع خودرو، طی اطلاعیه ای الحاقیه های متناسب با بیمه بدنه خودروی شما را ارائه می کنند تا ضمن افزایش ارزش خودرو، شما نیز بتوانید سقف تعهدات را با پرداختی الحاقیه افزایش دهید.
حوادثی که بیمه بدنه خسارت های ناشی از آن ها را پوشش می دهد:
• تصادف
• سرقت
• آتش سوزی
• انفجار
تمامی هزینه های ایجادشده برای خودرو، از جمله دستمزد تعمیرات، هزینه تعمیر یا تعویض قطعات و… بر اساس قیمت میانگین هر قسمت محاسبه و پرداخت می شود. بیمه بدنه قسمتی تحت عنوان آپشن های اضافی دارد که براساس آن، می توانید شکستگی شیشه، سرقت وسایل و قطعات و… را نیز تحت پوشش قراردهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (707 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس