دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

آشنایی با انواع سایش دندان 

دوشنبه، 20 بهمن 1399
یکی از عمده ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد به آن دچار می شوند، سایش دندان یا اروژن دندانی DENTAL EROSION است. این مشکل زمانی بروز می کند که مینا و عاج دندان به دلایل مختلف تخریب شوند. علت اصلی این اتفاق را می توان باکتری ها و پلاک های دندانی دانست

یکی از عمده ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد به آن دچار می شوند، سایش دندان یا اروژن دندانی DENTAL EROSION است. این مشکل زمانی بروز می کند که مینا و عاج دندان به دلایل مختلف تخریب شوند. علت اصلی این اتفاق را می توان باکتری ها و پلاک های دندانی دانست.پوسیدگی دندان به صور جزئی و معمولی فقط قسمتی از دندان را تخریب می کند که با مراجعه زود هنگام به دندانپزشکی می توان آن را ترمیم وبازسازی نمود. اما در مواقعی پوسیدگی به اروژن تبدیل می شود که در این هنگانم تمام ساختار دندان تخریب شده و نیاز به درمان تخصصی دارد.عاج دندانی که اروژن می شود بدون پوشش باقی خواهد ماند. دندان های فرد در هنگام خوردن غذای گرم و سرد به شدت حساسیت پیدا می کنند. احساس درد نیز یکی دیگر از علائم سایش دندانی است. دندانی که دچار اروژن شده، هیچگاه به حالت اولیه باز نمی گردد و اگر از سایش جلوگیری نشود امکان از دست رفتن کل دندان وجود دارد.

علت سایش دندان چیست؟ عادت های غلط، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها و ... عوامل سایش دندان ها و از بین رفتن مینای دندان هستند. سایش دندان با پوسیدگی تفاوت دارد و عوامل مختلفی می توانند باعث بروز آن شوند. سایش دندان می تواند به دلیل آسیب فیزیکی نیز رخ دهد

اروژن دندان یا سایش شیمیایی دندان (Dental Erosion) انحلال مواد تشکیل دهنده ی دندان در تماس مداوم و بدون واسطه مینا یا عاج دندان با یک ماده ی اسیدی را گویند. برخلاف پوسیدگی دندان علت اروژن دندان تنها وجود باکتری های دهانی نیست. علت های زیادی برای بوجود آمدن اروژن دندان در افراد وجود دارد که عدم مراجعه سروقت به پزشک متخصص به مرور زمان منجر به سایش دندان به طور کامل و از بین رفتن ساختار تشکیل دهنده ی دندان شود. از عوارض بارز و قابل مشاهده اروژن دندان که در اثر فرسایش مینای دندان به وجود می آید، می توان به ساییدگی دندان، خوردگی دندان جلو و در نهایت از بین رفتن مینای دندان جلو اشاره داشت.

اروژن دندان که در بیشتر منابع پزشکی از آن تحت عنوان سایش دندان یاد می کنند، عارضه ای با فرسایش مینای دندان است که در کودکان نیز با حالت هایی مثل ساییدگی دندان کودک دیده می شود. در این مواقع درمان خانگی ساییدگی دندان پیشنهاد می شود. بهتر است برای رفع اروژن دندان با مراجعه به پزشک دوره درمان را گذرانده و دندان های خود را از آسیب جدی در اثر سایش دندان در امان نگهدارید.

انواع سایش دندان

ابریژن ABRASION

این نوع سایش از تماس مخرب وسیله ای با دندان حاصل می شود. جایگاه رایج آن طوق دندان و در مجاورت لثه است وگاهی همراه با تحلیل بافت استخوانی و لثه است.
عوامل آن :مسواک زدن محکم، استفاده از مسواک های زبر،خلال دندان،دستگاه های متحرک داخل دهان (پروتز های متحرک-پلاک های ارتودنسی)

اروژن EROSION

این سایش به دلیل تماس مواد شیمیایی با سطح دندان ایجاد بوجود می آید.به عنوان مثال : تماس انواع اسیدها با دندان مانند (اسید داخل نوشابه ها) ، برگشت اسید معده به داخل دهان در افرادی که دچار ریفلاکس هستند .در عمق این سایش ها به طور معمول بافت پوسیده دندانی قابل مشاهده است

اتریشن ATTRITION

سایشی است که در سطح جونده دندان ها ایجاد می شود. در حین جویدن و به مرور زمان سطح جونده دندان ها صاف میشود به خصوص اگر غذایی که جویده می شود حاوی مواد ترش و اسیدی باشد روند سایش سریعتر می شود. سطح این سایش کاسه ای و بسیار براق بوده و گاهی رنگ عاج دندان قابل دیدن است .

ابفرکشن ABFRACTION

این سایش هم مانند ابریژن در کنار لثه و در طوق دندان ایجاد می شود ولی عامل آن تماس های مخرب دندان ها در هنگام حرکت های طرفی فکین است.

تفاوت ابریژن و ابفرکشن

سایش ابریژن در عمق سایش زاویه ای گرد شده و کاسه ای داردر تمام انواع سایش به خاطر لخت شدن لایه عاجی ، دندان به سرما و گرما و شیرینی جات حساس می شود که اگر به موقع درمان نشود .عصب دندان صدمه خواهد دید و چون درمان ریشه از روی تاج انجام میشود لذا دندان به ناچار بافت زیادی از دست خواهد داد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس