آشنایی با انواع شیر خشک برای نوزادان

  یکشنبه، 01 دی 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با انواع شیر خشک برای نوزادان
شیر خشک مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو نوزاد را فراهم می‌کند. با این حال، فواید سلامت شیر مادر را ندارد. به عنوان مثال نمی‌تواند نوزاد را از عفونت محافظت کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، شیر خشک معمولا از شیر گاو تهیه می شود که برای نوزادانی که نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند، تهیه می شود. طیف گسترده ای از انواع شیر خشک در داروخانه ها وجود دارد. به همین دلیل باید برچسب آن را با دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید شیر مناسب برای نوزاد تهیه کرده اید.
شیر خشک به دو شکل ارائه می شود: پودر خشک که با آب آماده می شود و شیر خشک مایع که گرانتر است و بعد از باز شدن باید سریعتر مورد استفاده قرار گیرد.
اولین شیر خشک نوزاد

مناسب از بدو تولد

شیر خشک بدو تولد شامل دو نوع پروتئین وی و کازئین است. شیر خشک اولیه نوزاد براساس پروتئین وی است که تصور می شود هضم آن نسبت به سایر شیر خشک ها آسان تر است. شیر خشک بدو تولد مورد نیاز نوزاد شما. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تغییر دادن شیر خشک می تواند باعث آسیب و ضرر شود، وجود ندارد. با این حال اگر فکر می کنید یک نوع خاص از شیر خشک برای نوزاد شما مناسب نیست بهتر است با پزشک در این باره صحبت کنید. هنگامی که کودک یک ساله شد، می تواند نوشیدن شیر گاو، گوسفند یا بز را شروع کند، البته به شرط آنکه پاستوریزه باشد.

شیر خشک بز

مناسب از بدو تولد

انواع مختلفی از شیر خشک نوع بز در داروخانه ها وجود دارد. شیر خشک بز کمتر از شیر خشک گاو باعث آلرژی در نوزادان نمی شود. شیر خشک بز برای شیرخواران با حساسیت به شیر گاو مناسب نیست زیرا پروتئین های موجود در آن بسیار مشابه شیر خشک گاو است.

شیرخشک گرسنه

مناسب از بدو تولد

این نوع شیرخشک با عنوان شیر خشک hungry حاوی کازئین بیشتری نسبت به پروتئین وی است و هضم کازئین برای نوزادان سخت تر است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوزادان هنگام تغذیه با این نوع شیر خشک خواب بهتری دارد و طولانی تر می خوابد، وجود ندارد.

شیر خشک آنتی ریفلاکس

مناسب از بدو تولد (فقط تحت نظر پزشک)

این شیرخشک با هدف پیشگیری از ریفلاکس در نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه این شیر خشک در داروخانه ها موجود است اما توصیه می شود فقط با تجویز پزشک مصرف شود. دستورالعمل ساخت شیرخشک ضد ریفلاکس با شیرخشک معمولی متفاوت است. در این نوع شیر خشک از آب جوشانده استفاده میشود که 30 دقیقه در آن مانده باشد به طوری که درجه حرارت هنوز بالاتر از 70 درجه سانتی گراد باشد.
در تهیه و ذخیره این محصولات باید از مراقبت های بیشتری استفاده کرد زیرا شیر خشک استریل نیست و تهیه آن در دماهای پایین تر باعث از بین رفتن باکتری های مضر موجود در آن نمی شود.

شیرخشک ضد یبوست (comfort)

مناسب از بدو تولد (باید تحت نظر پزشک تجویز شود)

این نوع شیرخشک حاوی پروتئین های شیر گاو است که قبلا تا حدودی شکسته شده است. هدف از این کار هضم آسانتر و جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند قولنج و یبوست است. با این حال هیچ مدرکی برای این امر وجود ندارد. این شیرخشک برای نوزادانی که حساسیت به شیر گاو دارند، مناسب نیست.

شیرخشک عاری از لاکتوز

مناسب از بدو تولد (باید تحت نظر پزشک باشد)

این شیر خشک برای کودکانی که تحمل لاکتوز ندارند، مناسب است. این به آن معنی است که آنها نمی توانند لاکتوز را جذب کنند، لاکتوز قندی است که به طور طبیعی در شیر و لبنیات وجود دارد. عدم تحمل لاکتوز در نوزادان نادر است. علائم این مشکل شامل اسهال، درد شکم، باد و نفخ است. شیرخشک عاری از لاکتوز در داروخانه ها موجود است اما اگر فکر می کنید ممکن است نوزاد شما عدم تحمل به لاکتوز دارد بهتر است با پزشک در این باره مشورت کنید.

شیرخشک هایپوآلرژنیک

مناسب از بدو تولد (باید تحت نظر پزشک باشد)

اگر نوزاد شما به شیر گاو حساسیت داشته باشد، پزشک معالج یک شیر خشک مناسب نوزاد را با پروتئین های کاملا هیدرولیزه شده تجویز می کند. شیر خشک با پروتئین های جزئی هیدرولیز شده در داروخانه ها موجود است اما برای نوزادانی که حساسیت به شیر گاو دارند مناسب نیست.
بیشتر بخوانید: علائم حساسیت نوزاد به شیرخشک

شیر خشک Follow-on

مناسب بعد از 6 ماهگی (باید تحت نظر پزشک باشد)

شیر خشک Follow-on نباید قبل از 6 ماهگی به نوزاد داده شود. تحقیقات نشان می دهد تغییر شیر خشک به نوع Follow-on بعد از 6 ماهگی چندان فایده ای ندارد. کودک شما تا یک سالگی می تواند اولین شیر خشکی را که استفاده کرد، مصرف کند.
مواد به کار رفته در این نوع شیر خشک بسیار شبیه نمونه شیر خشک های اولیه است. اما برای پیشگیری از اشتباه بهتر است برچسب را با دقت بخوانید.

شیرخشک سویا

مناسب بعد از 6 ماهگی (باید تحت نظر پزشک باشد)

شیر خشک سویا از سویا تهیه می شود نه شیر گاو. این شیر گاهی به عنوان جایگزینی برای شیر خشک با شیر گاو برای کودکانی که حساسیت به شیر گاو دارند، استفاده می شود. نگرانی هایی در مورد این واقعیت وجود دارد که سویا حاوی فیتواستروژن هاست. این ها به طور طبیعی در بعضی گیاهان یافت می شود. ساختار شیمیایی فیتواستروژن ها مشابه هورمون زنانه استروژن است. به همین دلیل نگرانی در این زمینه وجود دارد که آنها می توانند بر شد کودک تاثیر بگذارند. وزن کم نوزادان به این معنی است که در مقایسه با کودکان بزرگتر یا بزرگسالانی که محصولات سویا می خورند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل مقادیر بسیار بالایی از فیتواستروژن ها را مصرف می کنند. همچنین به دلیل اینکه شیر خشک سویا حاوی گلوکز است بنابراین احتمال آسیب دیدن دندان های کودک بیشتر است. این شیرخشک نیز فقط در صورت توصیه پزشک باید استفاده شود.

شیر خشک نوپا

مناسب برای یک سال به بالا

شیرخشک های نوپا جایگزینی برای شیر خشک شیرگاو برای کودکان بالای یک سال است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این محصولات مزایای غذایی اضافی برای کودکان خردسال دارند. شیر گاو یک انتخاب مناسب به عنوان نوشیدنی اصلی برای فرزند بالای یک سال است. توصیه میشود همه کودکان 6 ماه تا 5 سال هر روز قطره ویتامین حاوی ویتامین های C، A و D داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (455 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (440 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (129 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (46 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (24 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (24 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (16 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (14 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس