آشنایی با ارز دیجیتال کامپاند دای (Compound Dai)

  شنبه، 22 خرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال کامپاند دای (Compound Dai)
کوین کامپاند (Compound) در جهان امور مالی غیر متمرکز (DeFi) تازه‌وارد محسوب می‌شود و پروتکل بازار مالی آن بر اساس بلاکچین اتریوم ساخته شده است. اکوسیستم اتریوم به کامپوند کمک می‌کند که بازار مالی جدید مبتنی بر دارایی‌ اتریوم را در نودهای غیر متمرکز خود ایجاد کند. در ادامه مطلب بیشتر با این ارز دیجیتال آشنا میشوید.

وام دهی یکی از محبوب ترین روش ها برای کسب سود در دیفای است. اما آیا می دانید این کار آسان تر از همیشه شده است؟ همان طور که می دانید، کامپاند (Compound)، یک پروتکل بازار پول، به شما امکان می دهد در ازای تأمین نقدینگی توکن هایی که سایر کاربران می توانند وام بگیرند، سود دریافت کنید. نسخه دوم این پروتکل شامل پیشرفت های بزرگی است که از جمله آنها می توان به افزودن توکن های کامپاند یا سی توکن ها (cTokens)، مانند cDai، cETH و موارد دیگر، اشاره کرد. در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال کامپاند دای (cDai) و چگونگی عملکرد آن می پردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال کامپاند دای

برای بررسی آینده ارز دیجیتال کامپاند یا کامپوند (Compound) ابتدا کمی با آن آشنا می شویم.

کوین کامپاند (Compound) در جهان امور مالی غیر متمرکز (DeFi) تازه وارد محسوب می شود و پروتکل بازار مالی آن بر اساس بلاکچین اتریوم ساخته شده است. اکوسیستم اتریوم به کامپوند کمک می کند که بازار مالی جدید مبتنی بر دارایی اتریوم را در نودهای غیر متمرکز خود ایجاد کند. اساساً این بازار همچون استخری از دارایی ها عمل می کند و الگوریتم آن بر اساس نرخ بهره ناشی از عرضه و تقاضای دارایی قرار دارد.

پلتفرم کامپاند در راستای ایجاد ارتباط میان وام دهندگان و وام گیرندگان فعالیت می کند و کاربران می توانند با گرو گذاشتن ارزهای دیجیتال موجود در بازار، وام بگیرند.

ارز دیجیتال کامپاند دای

به طور مثال اگر بیت کوین نگهداری می کنید و قصد دارید DAI وام بگیرید، در این صورت کاربر باید بیت کوین را به کامپاند عرضه کند و پس از آن وام دهنده سی توکن (cToken) را به جریان بیندازد (سی توکن ها (cToken) توکن های معادل شده در شبکه کامپاند هستند). سپس برای وام دهی مستقیماً کامپوند به DAI تبدیل می شود. این پروتکل وام دهی و وام گیری خود به عنوان نرخ بهره شناور عمل می کند، در نتیجه در این میان خبری از اصطلاحاتی مانند نرخ بهره، وثیقه و سررسید نیست.

مروری بر وضعیت کامپاند (Compound)
نام پروژه کامپاند (Compound)
نماد COMP
عرضه کل 10,000,000
وبسایت رسمی Compound.finance
مبتنی بر امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)
سال عرضه 2018
اوج قیمت 193.01 دلار
پلتفرم صرافی Coinbase, MXC, FTX, Hotbit, Hoo, Probit Exchange, Poloniex, BiKi
کیف پول Coinbase Wallet, Ledger, Metmask

بازار مبادلات متمرکز بر اساس مارجین کار می کند اما بازار وام دهی سیستم مورد اعتمادی را فراهم می سازد که در آن مشکلاتی مانند پس گرفتن و فرار از قانون رفع شده است. بازار وام دهی پروتکل نظیر به نظیری (Peer to Peer) است که امکان وام های باپشتوانه و بی پشتوانه را برای کاربران بازار تسهیل می کند و لازم است هر وام دهنده برای حفظ و تداوم وام های وثیقه دار مدیریت و نظارت لازم را به جای آورد. به نظر می رسد با توجه به زیرساخت های پروژه، آینده ارز دیجیتال کامپاند از لحاظ ارزش و قیمت مساعد باشد.

سی توکن ها چگونه کار می کنند؟

پیش از این و در نسخه یک کامپاند، سود متعلق به شما به سادگی به موجودی حسابتان اضافه می شد و در کامپاند باقی می ماند. با این حال، در نسخه دوم این پروتکل، زمانی که شما به عنوان مثال، توکن ارز دیجیتال Dai را به استخر کامپاند واریز می کنید، در ازای آن ارز دیجیتال cDai دریافت خواهید کرد. نرخ تبدیل ارز به این صورت است که به ازای هر 1 Dai، معادل 50 cDai پرداخت می شود و با توجه به سود تعلق یافته در بازار، هر cDai ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، همان طور که سود شما افزایش می یابد، برای بازخرید دارایی های اصلی خود به سی توکن های کمتری نیاز خواهید داشت. به عبارت دیگر، نرخ تبدیل ارز بین Dai و cDai متناسب با نرخ سود رشد می کند.

چه چیزی ارز دیجیتال cDai را منحصربه فرد می کند؟

کامپاند با طراحی سی توکن ها به عنوان توکن های ERC20، دنیای جدیدی از عملکردها و نقدینگی را ایجاد کرده است. تمام دارایی هایی که قبلاً در کامپاند قفل می شدند، اکنون می توانند در کل اکوسیستم جابه جا شوند و برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

شما می توانید سی توکن ها را مانند سایر توکن های اتریوم منتقل کنید، مبادله نمایید یا به کیف پول های سرد انتقال دهید. علاوه بر این، شما حتی می توانید این توکن ها را در پروتکل های دیگر ادغام کنید. به این ترتیب، علاوه بر بهره مندی از مزایای پروتکل مورد نظر، سود نیز دریافت خواهید کرد.

به عنوان یک مثال برای این قابلیت، می توان به استخر نقدینگی Dai به cDai در صرافی یونی سواپ (Uniswap) اشاره کرد. کاربران (و قراردادهای هوشمند) می توانند Dai یا هر توکن دیگر مرتبط با سی توکن ها را در این صرافی مبادله کنند. به این ترتیب، در مقایسه با نگهداری ساده Dai، شما با واریز cDaiها به استخر یونی سواپ علاوه بر کسب سود، کارمزد کمتری نیز برای انجام تراکنش ها در این صرافی پرداخت خواهید کرد.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال cDai

ارز دیجیتال cDai در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شد. در آن زمان، هر واحد توکن CDAI با قیمت ۰٫۰۲ دلار معامله می شد. این توکن در سه ماه ابتدایی خود، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و در این میان، توانست سطح قیمتی ۰٫۰۲۴ دلار را ثبت کند. پس از آن، قیمت ارز دیجیتال cDai دوباره کاهش یافت و تا چند ماه، با در پیش گرفتن یک روند خنثی در محدوده ۰٫۰۲ دلار قرار داشت.

اواخر سال ۲۰۲۰ نیز برای توکن cDai بسیار پرنوسان بود. این بار cDai با تجربه یک روند صعودی، در ۲۹ سپتامبر توانست بالاترین رکورد قیمتی خود را در ۰٫۰۸۸ دلار به ثبت برساند.

نمودار قیمت توکن cDai از ابتدا تاکنون
نمودار قیمت توکن cDai از ابتدا تاکنون

سخن پایانی

پلتفرم کامپوند از پروتکل مبادلاتی بدون ریسک بهره می برد و در راستای ایجاد زیرساخت های مدیریتی و مالی قابل ارتقا فعالیت دارد. این پروتکل وام دهی از لحاظ تعیین نرخ بهره، خودگردان و مستقل است و برای توسعه دهندگانی مناسب است که در زمینه توسعه اپلیکیشن های مالی کار می کنند. کاربرد مقدماتی کامپاند به وام دهی مربوط است که فرآیند عرضه اولیه و تأمین مالی آن از طریق وام دهی اتریوم انجام می شود. کامپوند همچنین برای کاربران و اپلیکیشن های غیرمتمرکز، قرار داد هوشمند فراهم می کند.

آینده ارز دیجیتال کامپاند روشن ارزیابی می شود. پیش بینی می شود که قیمت ارز دیجیتال کامپاند در کوتاه مدت، یعنی تا پایان سال های 2021 و 2022، به ترتیب تا 892 و 1102 دلار افزایش یابد و در بلند مدت، یعنی تا پایان سال های 2025 و 2030، تا محدوده قیمتی 1900 و 3200 دلار پرواز کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (16 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲