آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)

  دوشنبه، 07 تیر 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)
در واقع توکن اینترنت کامپیوتر (ICP) نگاه جدیدی به نرم‌افزار دارد که امکان توکن کردن وبسایت‌های سازمانی و سنتی، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و پلتفرم‌های صنعتی را ایجاد می‌کند. اگر میخواهید بیشتر درباره این ارز دیجیتال بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

اینترنت کامپیوتر یکی از بلاک چین های نوظهور در دنیای ارزهای دیجیتال است که به دلیل اهداف جالب توجهی که دارد مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و توسعه دهندگان این حوزه قرار گرفته است. ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر که با نماد ICP نشان داده می شود، در کمتر از چند هفته توانست رتبه قابل توجهی را در میان ارزهای دیجیتال برتر از نظر مارکت کپ در این بازار کسب کند. با توجه به اینکه تحلیل فاندامنتال و آگاهی از ویژگی های اصلی و تیم توسعه دهنده، در کنار تحلیل قیمت، یکی از گام های اصلی برای سرمایه گذاری و خرید اینترنت کامپیوتر یا هر ارز دیجیتال دیگری است در این مقاله به معرفی کامل این بلاک چین و ارز دیجیتال بومی آن خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال Internet Computer چیست؟

ارز دیجیتال Internet Computer (توکن اینترنت کامپیوتر) اولین بلاکچینی است که با سرعت وب و با ظرفیت نامحدود اجرا می شود. این ارز دیجیتال همچنین سومین نوآوری بزرگ در بلاکچین را بعد از بیت کوین و اتریوم، ارائه می دهد. توکن ICP یک کامپیوتر بلاکچینی را معرفی می کند که داده ها و قرارداد های هوشمند را با سرعت وب اجرا می کند، داده ها را به صورت کارآمد پردازش و ذخیره می سازد و فریم ورک های نرم افزاری قدرتمندی را به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

پروژه ارز دیجیتال Internet Computer در اکتبر سال 2016 به دست دومینیک ویلیامز (Dominic Williams) پایه گذاری شد. این پروژه توجه زیادی را در دنیای ارزهای دیجیتال به خود جلب کرد. دیفینیتی (DFINITY) در مجموع 121 میلیون دلار از مشارکت کنندگانی مانند Andreessen Horowitz ،Polychain Capital ،SV Angel ،Aspect Ventures ،Electric Electric ،ZeroEx ،Scalar Capital و Multicoin Capital و چندین حامی برجسته اولیه اتریوم جمع آوری کرد. در سال 2018، بیش از 50،000 شرکت کننده، توکن های ابزاری ICP را در ایردراپ دریافت کردند.

ارز دیجیتال Internet Computer
در 18 دسامبر سال 2020، دیفینیتی (DFINITY) شبکه آلفای ارز دیجیتال Internet Computer را راه اندازی کرد. دیفینیتی (DFINITY) در گام آخر به سوی تمرکززدایی، در 10 می 2021، توکن اینترنت کامپیوتر (توکن ICP) را در دامنه عمومی راه اندازی کرد. این نقطه عطف مهم به این معنی است که اینترنت اکنون به عنوان یک رایانه جهانی غیرمتمرکز عمل می کند که با انتشار همه کدهای منبع توکن اینترنت کامپیوتر در دامنه عمومی و همچنین توکن ابزاری ICP، به ده ها هزار نفر از اعضای جامعه کریپتو این امکان را می دهد که شبکه ارز دیجیتال Internet Computer را مدیریت کنند.

ارز دیجیتال Internet Computer چه ویژگی منحصربه فردی دارد؟

هدف از ارز دیجیتال Internet Computer گسترش اینترنت عمومی است؛ بنابراین می تواند پلتفرم محاسبه جهانی نیز باشد. امروزه اینترنت شبکه ای است که همه را به هم متصل می کند، اما سیستم ها و خدمات در حال حاضر از زیرساخت های خصوصی استفاده می کنند. پیشرفت علمی خاصی که توکن اینترنت کامپیوتر داشته، فناوری Chain Key است که ده ها فناوری پیشرفته مانند مکانیزم اجماع جدید، ایجاد کلید توزیع نشده غیرتعاملی (NI-DKG)، سیستم عصبی شبکه (NNS)، شناسه اینترنتی و … را در بر می گیرد.

تکنولوژی Chain Key از مجموعه ای از پروتکل های رمزنگاری تشکیل شده است که نود های سازنده توکن اینترنت کامپیوتر را تنظیم می کنند. این یکی از موفقیت های اساسی در توکن اینترنت کامپیوتر است که به آن امکان می دهد یک کلید عمومی منفرد داشته باشد. این ویژگی یک مزیت بزرگ است؛ زیرا به هر وسیله ای از جمله ساعت های هوشمند و تلفن های همراه اجازه می دهد که بتوانند از طریق توکن اینترنت کامپیوتر کار تأیید اعتبار را انجام دهند، در حالی که چنین امکان برای بلاکچین های سنتی وجود ندارد. کلید عمومی منفرد، نوک کوه یخ است: فناوری Chain Key موتوری است که توکن اینترنت کامپیوتر را هدایت می کند و عملکرد آن را امکان پذیر می کند.

شبکه دیفینیتی امکان اضافه کردن نود های جدید برای تشکیل زیرشبکه های جدید را فراهم می کند تا شبکه مقیاس پذیر شود. نود های معیوب یا خراب با نود های جدید جایگزین می شوند بدون اینکه شبکه متوقف شود. زیرشبکه ها نیز حتی اگر نود های خراب زیادی داشته باشند، قابل احیا کردن هستند. ارتقای پروتکل ارز دیجیتال توکن اینترنت کامپیوتر به صورت یکپارچه، به شبکه امکان رفع اشکالات و افزودن ویژگی های جدید را می دهد.

تیم تحقیق و توسعه دیفینیتی (DFINITY) پروتکل جدید غیرتعاملی ای را برای اشتراک مجدد کلید ابداع کرده است. هر یک از امضاکنندگان قدیمی فقط باید یک پیام واحد برای امضاکنندگان جدید پخش کند. برای اطمینان از اینکه این کار به طور ایمن انجام می شود، از بسیاری از مفاهیم رمزنگاری پیشرفته مثل رمزگذاری با Forward secrecy و اثبات دانش صفر غیر تعاملی (noninteractive Zero-knowledge proofs) استفاده می شود.

بررسی تاریخچه و بنیاگذاران ارز دیجیتال ICP

این پروژه در اکتبر 2016 توسط دومینیک ویلیامز تاسیس شد و مورد توجه جامعه رمزنگاری قرار گرفت. Dominic Williams بنیانگذار و رئییس دانشمند DFINITY است. او یک نظریه پرداز رمزنگاری است و مسئول اختراع، اجماع شکاف احتمالی و سایر تکنیک های جدید رمزنگاری و عضو اولیه انجمن های فنی بیت کوین و اتریوم است. پیش از این، او رئیس و مدیر ارشد فناوری آزمایشگاه های String بود.

وی همچنین چندین استارتاپ مانند Airdocs، System7 و Smartdrivez را تاسیس کرد.

عملکرد پلتفرم ارز دیجیتال ICP چگونه است؟

همانطور که گفتیم اینترنت کامپیوتر Internet Computer پلتفرم ارائه دهنده ارز دیجیتال ICP است که در این قسمت از مقاله می خواهیم به بررسی عملکرد ان بپردازیم.

اینترنت کامپیوتر یک پروتکل غیرمتمرکز جدید است که ترکیبی از قدرت محاسبه جمعی تعداد زیادی از نودهای رایانه ای است و یک پلتفرم رایانه ای واحد ایجاد می کند که قادر به پشتیبانی از برنامه های کاربردی در هر مقیاس است.

با استفاده از اینترنت کامپیوتر، قراردادهای هوشمند به واحدهایی با امنیت بالا تفکیک می شوند که این واحدها، واحدهای محاسباتی هستند که به عنوان برنامه کاربردی یا عملکردهای جداگانه عمل می کنند. کاربران نهایی می توانند از طریق یک قسمت ورودی با این واحدها ارتباط برقرار کنند و تجربه کاربری آنها شبیه اینترنت امروزی خواهد بود.

برخلاف اینترنت سنتی، اینترنت رایانه به جای تکیه بر زیرساخت های متمرکز، مستقیما میزبان و سرویس دهنده برنامه ها و داده ها است. در لایه اصلی آن، شبکه ای از مراکز داده می تواند نودهایی را اجرا کند که پروتکل ICP را اجرا می کنند. سپس این نودها را می توان به زیر شبکه هایی مرتب کرد که برای میزبانی از نرم افزارها استفاده می شود و کاربران می توانند به عنوان بخشی از وب خود با آنها ارتباط برقرار کنند.

چه کسی نودهای اینترنت کامپیوتر را اجرا می کند؟

در زمان آغاز به کار بلاک جنسیس در روز 10 می 2021 (20 اردیبهشت 1400)، اینترنت کامپیوتر توسط 48 مرکز داده مستقل پشتیبانی شد که در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا قرار داشته و 1,300 نود را اجرا می کنند. این شبکه برای پشتیبانی از نسل بعدی برنامه های غیر متمرکز، رشد نمایی خواهد داشت و تا انتهای سال میلادی جاری، 123 مرکز داده 4,300 نود را اجرا خواهند کرد. مهم تر از همه اینکه هر کسی می تواند به یک نود در شبکه Internet Computer تبدیل شود.

سرعت شبکه اینترنت کامپیوتر چقدر است؟

این دستاورد علمی که فناوری Chain Key نام دارد، به اینترنت کامپیوتر اجازه می دهد تا با سرعت وب فعالیت کند. در این حالت، هر درخواست پرس وجویی (Query Call) در چند میلی ثانیه اجرا شده و درخواست های به روزرسانی (Update Call)، بین 1 تا 2 ثانیه برای نهایی شدن زمان می برند. از همه مهم تر اینکه در بلاک چین Internet Computer، نرخ بلاک جنسیس 2.5 بلاک بر ثانیه (bps) است که تا اواخر سال، به تقریبا 1000 bps خواهد رسید.

مثلا در صورتی که نسخه آزاد وب سایت ردیت روی اینترنت کامپیوتر اجرایی شود، هنگامی که کاربری انجمنی را باز کند، با اجرای درخواست های پرس وجو که طی تنها چند میلی ثانیه توسط یک نود نزدیک به آن هدایت می شود، تصویر شخصی سازی شده محتوای مورد نظر تولید و روی مرورگر کاربر نمایش داده می شود که تجربه کاربری فوق العاده ای را برای وی به ارمغان می آورد. اما مثلا زمانی که کاربر اقدام به ارسال پست کند، یا درصدد ارسال توکن به نویسنده پستی به صورت انعام باشد، این اقدام یک درخواست به روزسانی را شامل می شود که بین 1 تا 2 ثانیه به طول خواهد انجامید.

توکن ICP چه کاربرد هایی دارد؟

این ارز دیجیتال توسط بنیاد دیفینیتی (Dfinity) طراحی شده است. این بنیاد در شهر زوریخ کشور سوئیس قرار دارد و تا کنون کارهای علمی زیادی انجام داده است. به همین دلیل در همان ابتدای کار توانست سرمایه گذاران قوی و مطرحی را به پروژه خود جذب کند. با توجه به تیم قوی و سرمایه گذاران این پروژه و همچنین استقبال خوبی که در ابتدای ورود به بازار ارزهای دیجیتال از این پروژه شد، به نظر می رسد این رمزارز یکی از ارزهای آینده دار است.ICP توکن های کاربردی و ارز دیجیتال بومی شبکه اینترنت کامپیوتر هستند که در شبکه سه نقش اساسی دارند:

تسهیل حاکمیت شبکه

توکن ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ICP نام دارد که توکن ابزاری این شبکه است و کارآیی های زیادی در شبکه دارد. هدف این شبکه این است که بلاکچینی ایجاد کند که بتواند با سرعت وب اجرا شود و همچنین مقیاس پذیری بالایی داشته باشد.کاربران می توانند توکن های ICP خود را در اختیار شبکه قرار دهند یا اصطلاحا آنها را قفل کنند تا سلولهای عصبی ایجاد شود که به آنها امکان رای دادن و شرکت در حاکمیت شبکه و همچنین کسب پاداش و درآمد را فراهم میکند.

تولید چرخه برای محاسبه

ICP یک منبع ذخیره ارزش را فراهم می کند که می تواند به چرخه تبدیل شود. در واقع این سوخت محاسبات است که در طی این فرایند سوزانده می شود. کاربران شبکه می توانند همیشه چرخه های جدیدی را با هزینه تقریباً ثابت به صورت ایجاد کنند ، این یعنی هزینه دستیابی به سوخت برای محاسبات قابل پیش بینی باشد.

پاداش دادن به مشارکت کنندگان

شبکه اینترنت کامپیوتر توکن های ICP جدیدی را برای پاداش دادن و تشویق افرادی که نقش مهمی در شبکه دارند و به عملکرد آن کمک می کنند، تولید می کند. پس یکی از مهم ترین کاربرد های توکن ICP شامل: الف) ارائه پاداش رأی دادن به کسانی که در حاکمیت شبکه مشارکت می کنند ، ب) ارائه پاداش رأی دادن به کسانی که نودهای میزبان شبکه را اجرا می کنند و ج) سایر فعالیتهای متفرقه.

تفاوت اینترنت کامپیوتر ICP و اتریوم ETH

برخلاف اتریوم، که بستری را برای برنامه های غیرمتمرکز فراهم می کند که عمدتا مربوط به جابجایی و استفاده از دارایی های دیجیتال است، اینترنت کامپیوتر وظیفه دارد با اختصاص هویت های خاص به داده ها، اینترنت سنتی را با استفاده از انتقال حاکمیت ICP به کاربران نهایی جایگزین کند.

از طرف دیگر، اتریوم از قراردادهای هوشمند برای اجرای خودکار توافق ها و اقدامات استفاده می کند. اما اینترنت کامپیوتر از واحدهایی استفاده می نماید که بسیار شبیه به قراردادهای هوشمند هستند، اما ساخته شده اند تا فوق العاده مقیاس پذیر باشند.

فراتر از همه ی اینها، دو پلتفرم از نظر سرعت و کارایی تفاوت قابل ملاحظه ای دارند. در حالی که اتریوم در حال حاضر از کارمزدهای بالا و زمان بالای تایید تراکنش رنج می برد، توان عملیاتی اینترنت کامپیوتر به لطف نواوری های آن بالا می باشد.

این نکته را در نظر بگیرید که مقایسه اینترنت کامپیوتر با نسخه اولیه اتریوم صورت گرفته است و در Ethereum 2.0 این تفاوت ها می تواند به میزان قابل توجهی تغییر کند.

کیف پول های اینترنت کامپیوتر

با توجه به اینکه این ارز دیجیتال به تازگی راه اندازی شده است و بلاک چین منحصر به فرد خود را دارد، در حال حاضر والت های کمی از ذخیره و ارسال و دریافت این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران و تریدر ها برای نگهداری از این ارز در حال حاضر از کیف پول های داخلی صرافی ها، مثلا کیف پول صرافی بایننس، برای ذخیره ICP استفاده می کنند. در میان کیف پول های گرم که قابلیت نصب بر روی گوشی های تلفن همراه اندروید و آی او اس را دارند نیز والت CoinList قابلیت ذخیره این رمز ارز را فراهم می کند.

قیمت ارز دیجیتال Internet Computer و توکن (ICP)

قیمت توکن ICP در شروع عرضه اولیه برابر با 0.00000001 دلار بود اما این توکن در همان ابتدا با استقبال فراوانی در بازار روبه رو شد و قیمت ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر در عرض چند ساعت به 640 دلار افزایش یافت. این افزایش قیمت ارز دیجیتال Internet Computer فقط در چند ساعت ابتدایی عرضه اولیه، نشان از اعتقاد زیاد سرمایه گذاران به این ارز دیجیتال دارد. البته بعد از این افزایش ناگهانی، قیمت توکن ICP در همان روز با نزول ناگهانی روبه رو شد و قیمت ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر تا 275 دلار کاهش یافت. قیمت توکن ICP دوباره صعودی ناگهانی تا بالای عدد 500 دلار داشت. تمام این نوسانات شدید قیمت توکن اینترنت کامپیوتر در کمتر از یک روز اتفاق افتاد. پس از آن قیمت ارز دیجیتال Internet Computer در یک شیب نزولی قرار گرفت.

ارزش کل بازار این ارز دیجیتال بیش از 12 میلیارد دلار است. نمودار قیمت ارز دیجیتال Internet Computer را در ماه گذشته در تصویر زیر مشاهده می کنید.

نمودار قیمت ارز دیجیتال Internet Computer
نمودار قیمت ارز دیجیتال Internet Computer

نحوه خرید ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر

توکن ICP در اکثر صرافی های معتبر مثل بایننس، کوین بیس، کوکوین و … قابل خرید و فروش است.در حال حاضر جفت های معاملاتی ICP/USDT ،ICP/BTC ،ICP/BUSD ،ICP/BNB ،ICP/GBP ،ICP/ETH و ICP/EUR در صرافی ها بایننس، اکی کوین، کوین بیس پرو، Gate.io، کوکوین و بسیاری دیگر در دسترس است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (53 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (12 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان با پوشش متفاوت در مراسم تنفیذ+عکس/ حماسه آفرینی در دانلود ورژن جدید...
مادری که در قبر زایمان کرد
لحظه به لحظه با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه بیت رهبری
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
یادی کنیم از درخشانترین بازی لیلا حاتمی در یک سکانس متفاوت عاشقانه که اشک هر بیننده‌ای رو درمیاره
(ویدئو) شاهکار هنرمندان شیرازی جانبخشی به یک تنه درخ خشکیده در 40 روز!/هنر نزد ایرانیان است و بس
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌