آشنایی با ارز دیجیتال نیر پروتکل NEAR Protocol

  پنجشنبه، 18 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال نیر پروتکل NEAR Protocol
رمز ارز NEAR Protocol یکی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های بلاکچین است که در طولانی‌مدت عملکرد خوب خود را نشان می‌دهد. این رمزارز برای مشکلات زیرساختی موجود در اتریوم 2 و پولکادات راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند. از جمله این راه‌حل‌ها می‌توان به حفظ امنیت و تمرکززدایی از طریق افزایش استفاده از شاردینگ، اشاره کرد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ارز دیجیتال NEAR یکی از مهمترین فناوریهای جذاب در سال ۲۰۲۰ است زیرا به مشکلات مقیاس بندی و قابلیت استفاده می پردازد که مانع از شکسته شدن زنجیره های موجود و بالا رفتن هزینه ها شده است، بنابراین برنامه ها در نهایت توانایی کار در مقیاس مصرف کننده با مصرف کنندگان واقعی را دارند.
NEAR یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز است که در بالای پروتکل NEAR ساخته شده است، یک بلاکچین انقلابی اثبات سهام عمومی که از sharding برای مقیاس گذاری و یک مدل حساب ابتکاری استفاده می کند تا برنامه ها را بطور مشابه با برنامه های امروزی قابل استفاده کند.

عناصر و ویژگی های NEAR Protocol

نیر پروتکل (NEAR Protocol) ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد که توجه کاربران و توسعه دهندگان، ولیدیتورها را جلب کند. همواره، مهمترین اصول در طراحی پلتفرم نیر پروتکل، مقیاس پذیری، کاربردی بودن، سادگی و غیرمتمرکز بودن است.

ویژگی های توسعه دهندگان ارز دیجیتال NEAR Protocol

توسعه دهندگان می توانند از طرف کاربران خود، معاملات را امضا و پیش پرداخت آن را انجام دهند. این کار، دانش فنی مورد نیاز برای تعامل با نرم افزارهای غیر متمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و باعث جذابیت نرم افزارهای غیر متمرکز برای کاربران می شود.

همچنین رمزارز NEAR Protocol ابزارهای مورد نیاز توسعه دهنده را نیز فراهم می کند که آنها را قادر می سازد با استفاده از بسیاری از زبان های برنامه نویسی، برنامه ها و قراردادهای هوشمند را بسازند. بنابراین، این پلتفرم می تواند، توجه اکثر برنامه نویسانی را که نمی خواهند با زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) یا زبان های خاص بلاکچین کار کنند، جلب کند.

توسعه دهندگانی که کارشان نوشتن قراردادهای هوشمند برای استفاده در چند برنامه است، می توانند با هر بار انعقاد قرارداد، درصدی از هزینه معاملات را دریافت کنند. این فرمول می تواند انگیزه زیادی برای توسعه دهندگان ایجاد کند که به گسترش زیرساخت ها کمک کنند.

ویژگی های کاربران NEAR Protocol

رمز ارز NEAR Protocol، پروگرسیو یو ایکس (Progressive UX) را طراحی کرده است تا از قادر بودن کسانی که به تازگی وارد شبکه شده اند و می خواهند به کیف پول یا دارایی خود دسترسی پیدا کنند، اطمینان یابد.

ویژگی های ولیدیتور (Validator) در نیر پروتکل

الگوریتم نیر پروتکل که اثبات سهام دارای سقف (Thresholded Proof of Stake) نام دارد، یکی دیگر از تغییرات در الگوریتم اثبات سهام واگذار شده است. نمایندگان می توانند رمز ارزهای خود را در هر اعتبارسنجی که در نظر دارند در یک استخر که با قرارداد کنترل می شود، ذخیره کنند. بنابراین، ولیدیتورها (یا اعتبارسنج ها) می توانند خدمات متنوعی را ایجاد کنند و این امر باعث می شود که NEAR Protocol برای ولیدیتورها جذاب باشد.

اجزای NEAR Protocol

پلتفرم NEAR Protocol یک نوع لایه زیرساختی است که شباهت بسیاری به پلتفرم های توسعه مانند اتریوم دارد. توسعه دهندگان، نرم افزارهای غیرمتمرکز (DApps) را می نویسند و فعالیت های عملیاتی مانند ایجاد حساب یا اجرای تراکنش در پلتفرم را با نودهای موجود در شبکه مدیریت می کنند.

مجموعه توسعه یافته نیر (NEAR) از امکانات متنوعی تشکیل شده است که شامل کیت های توسعه نرم فزار (SDK)، کیف پول ها و مرورگرهای بلاکچین است

دیگر اجزای NEAR Protocol شامل توکن NEAR و رمزارزها یا دارایی های صادر شده در بستر پلتفرم نیر هستند. در نهایت، این امکان نیز وجود دارد که دارایی های ایجاد شده در بلاکچین های دیگر به NEAR Protocol بپیوندند. اخیراً، تیم NEAR به توسعه رینبو بریج (Rainbow Bridge) یا پل رنگین کمان پرداخته اند که یک ارتباط دهنده میان بلاکچینی است که سیستم عامل های NEAR و اتریوم را به هم متصل می کند.

نحوه عملکرد NEAR Protocol

وایت پیپر رمزارز NEAR Protocol بسیار جامع است با این حال، می توان آن را به طور خلاصه در 4 مؤلفه اصلی معرفی کرد که عبارت اند از شاردینگ، سهام داری، اجماع و تصادفی بودن.

رمز ارز NEAR Protocol از سیستم شاردینگ افقی برای طراحی نایت شید (Nightshade) استفاده می کند. به طور کلی شباهت هایی با اتریوم 2 دارد. در نایت شید فرض بر این است که در معاملات، همه شاردها برای تشکیل یک بلاک با هم ترکیب می شوند، بنابراین، هر شارد، یک بخش از بلاک را ارسال می کند که به آن تکه (Chunk) می گویند.

یک ولیدیتور مسئولیت جمع آوری هر بلاک از تکه های تهیه شده توسط شاردها را به عهده دارد. هر شارد، ولیدیتور اختصاصی خود را می دهد تا تکه خود را تولید کند. ولیدیتورها با استفاده از یک فرآیند تصادفی امن انتخاب می شوند.

مدل اجماع با نام اثبات سهام دارای سقف (Thresholded Proof of Stake) شناخته می شود.

این مدل از مکانیزم برش (Slashing) استفاده می کند که به موجب آن ولیدیتورها در صورت تأیید نادرست معاملات، بخشی از سهام خود را از دست می دهند. پروتکل برش (Slashing) برای جبران خطر یک برش تصادفی در شبکه به وجود آمده است. همچنین ولیدیتورهای پنهانی وجود دارند که برای شناسایی فعالیت مخرب شبکه به شاردها مراجعه می کنند.

رویکرد تصادفی که NEAR Protocol از آن استفاده می کند، با بازدارنده های سیستمیک می تواند تا دو سوم کاربران مخرب را قبل از ایجاد تأثیر خود، از شبکه خارج کند. بنابراین NEAR ساخته شده است تا در برابر حملات شبکه بسیار ایمن و مقاوم باشد.

توکن نیر (NEAR)

توکن NEAR، هم نام و هم نماد توکن اصلی رمزارز NEAR Protocol است. این قابل مقایسه با چگونگی استفاده از توکن اتریوم در اتریوم 2 است، از این نظر که توکن NEAR کارمزد پردازش معاملات را پرداخت می کند و سهام خود را برای ولیدیت کردن (یا اعتبارسنجی) نود ها نگه می دارد.

با این حال، دارندگان توکن NEAR که می خواهند به ولیدیتورها افزوده شوند، می توانند از پلتفرم نیر استفاده کنند. یک میلیارد توکن NEAR در زمان انتشار، صادر شد. مدل توکنومیک اجازه می دهد که تا حداکثر 5 درصد از توکن های جدید را در هر سال استفاده کنید.

ولیدیتور ها شرایط لازم را برای دریافت 4.5 درصد از رمز جدید صادر شده دارند؛ در حالی که 0.5 درصد باقی مانده به صندوق اختصاصی برای توسعه آینده رمزارز NEAR Protocol اختصاص می یابد.

ولیدیتورها واجد شرایط دریافت هر گونه سهم از کارمزد معاملات نیستند. در عوض، 30 درصد از کارمزد ها به توسعه دهنده قرارداد هوشمند معامله تعلق می گیرد و 70 درصد از کارمزد های معامله نیز سوزانده می شود.

تیم رمزارز NEAR Protocol

رمز ارز NEAR Protocol به دست الکساندر اسکیدانوو (Alexander Skidanov) و ایلیا پولوسوخین (Illia Polosukhin) ساخته شد. این دو در ابتدا کار خود را با یک دیدگاه مشترک در زمینه آسان تر کردن زندگی برای توسعه دهندگان آغاز کردند. در جولای 2018، آنها رمزارز نیر (NEAR) را به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز ابداع کردند که به توسعه دهندگان و کارآفرینان امکان ساخت نرم افزار و آوردن آن به بازارهای جدید را به صورت بسیار ساده، می دهد.

اسکیدانوو کار خود را در مایکروسافت در سال 2009 شروع کرد و در ادامه به عنوان اولین مهندس در MemSQL شناخته شد. او در مسابقات معتبر بین المللی برنامه نویسی دانشگاهی که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مسابقات برنامه نویسی است، دو بار مدال کسب کرده است. همچنین پولوسوخین نامزد نهایی ICPC است که بیش از ده سال تجربه برنامه نویسی دارد که سه سال آن در گوگل بوده است.

تامین بودجه NEAR Protocol

اولین قدم بزرگ رمزارز NEAR Protocol در ژوئیه سال 2019 اتفاق افتاد که این پروژه با موفقیت 12.1 میلیون دلار بودجه را از طریق چندین سرمایه گذار مشهور از جمله الکتریک کپیتال (Electric Capital) و پانتره کپیتال (Pantera Capital) تأمین کرد.

پس از راه اندازی شبکه اصلی در آوریل 2020، یک بار دیگری برای تأمین بودجه با رهبری صندوق بلاکچین Andreessen Horowitz اقدام شد که 21.6 میلیون دلار جمع گردید. در ماه آگوست سال 2020، فروش توکن عمومی NEAR یک موفقیت سریع بود و طی کمتر از دو ساعت به فروش رسید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (554 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان