ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ارز دیجیتال لیسک

  یکشنبه، 09 آذر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال  لیسک
در لیسک برخلاف اتریوم یا بیت کوین امکان ماینینگ وجود ندارد و مکانیزم تراکنش آن نیز متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، لیسک یک شبکه غیر متمرکز مانند بیت کوین، Nxt و یا بیت شیرز است.توکن و کد های لیسک LSK نامیده می شوند. این پلتفرم از مدل Proof of Work ( اثبات کاروپاداش) مانند بیت کوین یا Proof of Stake ( اثبات سهام و پاداش) مانند Nxt استفاده نمی کند. لیسک از الگوریتم اجماع که در بیت شیرز هم استفاده شده است، استفاده می کند که با نام مدل Delegated Proof of Stake شناخته می شود. این بدان معناست که هر کاربر دارای LSK می تواند به نمایندگان mainchain که امنیت شبکه را تامین می کنند رای دهد. حداکثر ۱۰۱ نماینده می توانند فعالیت کنند و پاداش دریافت نمایند که به این معنی است که انگیزه زیادی برای تبدیل شدن به نماینده فعال وجود دارد. پس مجبور هستند کاربران را راضی نگاه دارند تا بتوانند رای کاربران را دریافت کنند.

Lisk یک ارز دیجیتال است و توکن آن LSK نامیده می شود. برای ارسال LSK از یک حساب به حساب دیگر حدود ۱۰ ثانیه طول می کشد. پس در حدود ۱ دقیقه می توان تراکنش را تمام شده دانست. لیسک مانند اتروم قادر به اجرای قراردادهای هوشمندانه است و می تواند نرم افزار ها را بر روی آن توسعه داد. همچنین لیسک با جاوا کد گذاری شده است که اجازه می دهد توسعه دهندگان بدون نیاز به یادگیری زبان برنامه نویسی جدید از آن استفاده کنند.

تفاوت لیسک با اتریوم و سایر پلتفرم های بلاک چین

هر دوی این ارزها یک پلتفرم کلی دارند، اجرای برنامه های غیرمتمرکز. اما از تفاوت های این دو می توان گفت که:

۱.زبان برنامه نویسی برای لیسک Javascript و برای اتریوم Solidity می باشد.

۲.لیسک داده ها را در یک زنجیره جانبی (Sidechain) و اتریوم داده ها در همان زنجیره اصلی ذخیره می کند.

۳.لیسک از طراحی DPoS و اتریوم از طراحی PoW استفاده می کند.

۴.برنامه های اتریوم روی یک ماشین مجازی (EVM) اجرا می شود اما لیسک مجهز به این ماشین مجازی نیست اما در حال ارتقا دادن این بخش است.

چندین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین وجود دارد که توسعه دهندگان با استفاده از آن می توانند اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Dapp) را روی شبکه خودشان اجرایی کنند. برخی از آنها همه چیز را در یک بلاک چین واحد میزبانی می نمایند ولی برخی دیگر قابلیت ایجاد بلاک چین شخصی سازی شده و خصوصی را می دهند.

از جمله برجسته ترین این پلتفرم ها، شبکه اتریوم است که قراردادهای هوشمند را تسهیل می کند. در حقیقت شایعاتی وجود داشت که Lisk یک فورک از اتریوم است، ولی بنیانگذاران Lisk این شایعه را رد کردند.

در هر حال، Lisk با چنین پلتفرم هایی تفاوت عمده دارد. توسعه دهندگان Lisk علاوه بر امکان توسعه اپلیکیشن ها، می توانند بلاک چین خودشان را به عنوان یک بلاک فرعی (sidechain) ایجاد و تنظیم نمایند. این بلاک های فرعی که خودشان به نوعی یک بلاک چین محسوب می شوند با بلاک چین اصلی شبکه Lisk که زنجیره اصلی (Mainchain) نامیده می شود مرتبط هستند.

توسعه دهندگان کنترل کاملی برای ایجاد بلاک فرعی خودشان را دارا هستند. یک مشکل اصلی که پلتفرم های دارای یک بلاک چین با آن مواجهند، وجود درخواست های پردازش قلابی یا تراکنش های اسپم است که به سرعت می تواند در بلاک ها و فرایند پردازش تنها بلاک چین موجود، اخلال ایجاد کند و باعث کندی شدید آن شود.

اسپمرها ممکن است یک آسیب پذیری را در یک اپلیکیشن بیابند و همین حفره امنیتی می تواند روی کل بلاک چین تاثیر بگذارد. اما Lisk قابلیت این را می دهد که هر اپلیکیشن روی زنجیره فرعی خود اجرایی شود و در نتیجه، زنجیره اصلی چابک، آزاد و کارآمد باقی بماند.

معماری Lisk همچنین امکان اهرم سازی اپلیکیشن ها را می دهد (استفاده از سایر اپ ها و سرویس ها در شبکه Lisk). مثلا فرض کنید یک توسعه دهنده در حال ایجاد یک فروشگاه تجارت الکترونیک است و نیاز به عکس محصول نیز دارد. به دلیل اینکه همه چیز در Lisk متن باز و شفاف است، توسعه دهنده می تواند به راحتی اپلیکیشن تجارت الکترونیک خود را به یک اپ دیگر که عکس ها را نگهداری می کند متصل نماید، بدون اینکه نیاز باشد آن عملکرد خاص را از صفر کدنویسی نماید.

الگوریتم (DPoS (Delegated Proof of Stake چگونه عمل می کند؟

در لیسک برخلاف اتریوم یا بیت کوین امکان ماینینگ وجود ندارد و مکانیزم تراکنش آن نیز متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال است. در واقع به جای استفاده از فرایند Proof of Work یا Proof of Stake برای تائید تراکنش های صحیح از Delegated Proof of Stake استفاده می کند. در این فرایند همه کاربران لیسک ابتدا متقاضی شرکت در یک سیستم رای دهی یا Delegate می شوند که ۱۰۱ نماینده یا Delegate از این مجموعه انتخاب شده و مسئول تائید تراکنش ها هستند.

DPoS تاثیرات منفی متمرکز بودن شبکه را از طریق استفاده از شاهدان (که نمایندگان نامیده می شوند) کاهش می دهد. DPoS دارای ضمانت هایی است تا اطمینان حاصل شود که کسانی که از طرف شبکه به عنوان نماینده بلوک ها را تأیید می کنند، به درستی و بدون تعصب عمل خواهند نمود. علاوه بر این، هر بلوک امضا شده باید تأیید کند که بلوک قبل از آن توسط یک گره قابل اعتماد امضا شده است. این کاهش نیاز به تأیید باعث افزایش سرعت معاملات می شود.

در مقابل تائید هر تراکنش، شبکه لیسک برای سال اول ۵ توکن LSK و هر ۳ میلیون بلوک (تقریباً ۱ سال) پاداش ایجادکنندگان ۱ LSK کاهش می یابد و برای سال بعد ۴ توکن پاداش می دهد و این پاداش هر سال ۱ توکن کاهش می یابد تا به ۱ توکن می رسد. سهمی از این پاداش Delegateها نصیب افرادی می شود که به آن ها رای داده اند و به این صورت انگیزه شرکت در سیستم رای دهی برای کاربران و شرکت در سیستم تائید تراکنش برای داوطلبان، به وجود می آید. پاداش به طور مساوی بین تمام نمایندگان فعال (۱۰۱ نفر) توزیع خواهد شد. یکی از مزیت های انجام تراکنش های این ارز در سرعت انجام آن نسبت به بیت کوین است که حدود ۱۰ ثانیه به طول می انجامد و از این جهت نسبت به بیت کوین قابلیت بیشتری برای انجام معاملات عادی و روزمره را دارد.

کیف پول نگهداری ارز دیجیتال لیسک Lisk

لیسک رمز ارزی است که با ایده خود برای توسعه نرم افزارهای غیرمتمرکز و ایجاد زنجیره های جانبی بسیار محبوب شده است. اگر شما هم از طرفداران این ارز رمز باشید، مسلما برای نگهداری آن به کیف پول های امن و مطمئن احتیاج پیدا خواهید کرد. در این مطلب چند کیف پول معتبر برای نگهداری LSK به شما معرفی شده است.

۱.لیسک نانو – Lisk Nano (کیف پول نسخه دسکتاپ)

لیسک نانو کیف پول رسمی لایت کلاینت دارای رابط کاربری گرافیکی ( GUI – graphical user interface ) است که توسط تیم Lisk طراحی شده است.

این کیف از شما نمی خواهد که تمام بلا کچین را دانلود کنید و شما به طور خودکار به فول نودهای (full nodes) لیسک متصل می شوید که توسط بنیاد Lisk پشتیبانی می شوند. از این رو، نیاز به هیچگونه همگام سازی وجود ندارد. شما می توانید با استفاده از رابط ساده و کاربرپسند این کیف پول و وقتی که به یک جفت کلید عمومی/خصوصی دسترسی پیدا می کنید، توکن های LSK را ارسال و دریافت نمایید.

کاربران حرفه ای همچنین می توانند از ویژگی هایی مانند رای دادن به نمایندگان (delegate voting) استفاده کنند و می توانند از طریق لیسک نانو عبارت ثانویه امنیتی را برای شبکه و یا وجوه خود ایجاد کنند. Lisk Nano در حال حاضر از ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می کند.

۲.لیسک هاب – Lisk Hub (کیف پول شبکه و دسکتاپ)

لیسک هاب جدیدترین کیف پول LSK است که در زمان راه اندازی مجدد Lisk معرفی شد. البته Lisk Hub بسیار بیشتر از یک کیف پول است، چرا که یک راه حل همه جانبه به منظور مدیریت شناسه Lisk شما است، قابلیت دسترسی و ارسال توکن های LSK را دارد و نیز قادر به دادن رای به نمایندگان است. لیسک هاب این قابلیت ها را از کیف پول سابق و مرورگر بلاک چین با هم ترکیب می کند.

Lisk Hub در آینده دارای DEX ) decentralized exchange یا صرافی غیرمتمرکز)، ثبت نام زنجیره فرعی (sidechain) و ایجاد قابلیت راه اندازی ICO خود شما خواهد بود. این کیف پول همچنین به شما اجازه می دهد تا کارهای مشخص دیگری را نیز انجام دهید. مانند:

۱.ثبت نام به عنوان نماینده

۲.فورج کردن بلاک یا سهام داری لیسک (Forging or staking)

۳.مرورگر بلاکچین لیسک

علاوه براین، شما در این کیف پول وجوه خود را از طریق یک عبارت بازیابی معتبر کنترل می کنید که به کلید های عمومی/خصوصی ترجمه می شوند تا شما بتوانید توکن های LSK را به صورت همزمان دریافت، ارسال و ذخیره کنید. در حال حاضر لیسک هاب از ویندوز و مک پشتیبانی می کند.

۳.خط فرمان دهنده لیسک – CLI Desktop Wallet (کیف پول دسکتاپ با رابط کاربری خط فرمان)

فرمان دهنده لیسک (که قبلا لیسکی Lisky نام داشت) رابط خط فرمان برای بلاکچین Lisk است. این یک کیف پول رسمی دیگر است که توسط تیم لیسک توسعه داده شده و نگهداری می شود. تفاوت این کیف پول با سایر کیف پول ها این است که این یک کیف پول CLI است، که یعنی توسط خط فرمان کنترل می شود.

فرمان دهنده Lisk به شما اجازه می دهد تا با یک نود (Node) دور یا محلی ارتباط برقرار کنید و قابلیت های مرتبط با لیسک را با استفاده از ابزار خط فرمان تعاملی یا غیرتعاملی (interactive or non-interactive) مورد استفاده قراردهید.

این کیف پول مخصوص کاربران حرفه ای است که با نحوه عملکرد خط فرمان آشناتر هستند. در این کیف پول، شما می توانید توکن های LSK خود را ذخیره، ارسال و دریافت کنید.

۴.لیسک کور – Lisk Core (کیف پول نسخه دسکتاپ)

Lisk core نیز کیف پول رسمی است که توسط تیم Lisk برای کاربران لیسک طراحی شده است، اما برخلاف لیسک نانو، لیسک کور یک کیف پول فول نود است. کیف پول فول نود یعنی اینکه شما به همگام سازی کامل با بلاکچین نیازدارید.

با استفاده از این کیف پول می توانید کارهای زیادی را انجام دهید، مانند:

۱.ارسال، دریافت و ذخیره توکن های LSK

۲.فورج و سهام داری پاداش ها، زیرا LSK دارای رمزنگاری POS است.

۳.توسعه کامل application programming interface برای توسعه دهندگان

استفاده از این لیسک تنها و منحصراً برای کاربران حرفه ای فنی توصیه می شود. اگر هنوز می خواهید استفاده از آن را تجربه کنید، به دستورالعمل های رسمی نصب آن مراجعه فرمایید.

۵.کیف پول سخت افزاری ترزور (TREZOR)

کیف پول ترزور یکی از مشهورترین ابزارهای ذخیره سرد رمزارزها در دنیا به شمار می رود که اخیرا در ورژن Trezor Model T قابلیت پشتیبانی از LSK را اضافه کرده است.

۶.کیف پول آنلاین کوین پیمنت ( CoinPayments )

کوین پیمنت ( CoinPayments ) یکی از قدیمی ترین و در عین حال یکی از محبوب ترین کیف پول های تحت وب است که تقریبا از تمام ارز های دیجیتال معتبر جهان پشتیبانی می کند. کوین پیمنت در واقع یک پلتفرم جامع و کامل را در اختیار کاربران خود قرار می دهد؛ به گونه ای که شما با استفاده از این کیف پول دیجیتالی دیگر به هیچ ابزاری برای فعالیت در حوزه کریپتوکرنسی نیاز نخواهید داشت.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (229 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (178 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (80 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (46 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (43 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (43 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای حل مشکل تیر چراغ برق شهرداری حماسه آفرید/ مهندس تویی بقیه اداتو درمیارن😂 (ویدئو) سفری شیرین به گذشته ها، این مدل پیام بازرگانی رو کیا یادشونه؟/حتما با صدا تماشا کنید تا خاطراتتون زنده بشه😍 سکانس خنده دار لیسانسه ها: سشوار کشیدن حبیب در توالت و ژست های لاکچری او آخر خندست+ویدئو سنگ تمام فلور نظری در میزبانی از بازیگران با چیدن میز غذا و دسر لاکچری و باکلاس+عکس/ ماشالله چه خونه زندگی لوکسی هم دارن👌 بازی کردن های بامزه نبات دختر بانمک شاهرخ استخری با دایی جونش/ شاهرخ استخری چه برادر خانوم خوشتیپی داره👌 تصویری جالب از اولین روز تولد پنجمین نوه احمدی نژاد در آغوش پدربزرگش/ چقدر کوچولو و زیباست خلاقیت خنده دار نصاب باهوش در وصل کردن دوربین مداربسته به دیوار حماسه آفرید+عکس/ دست و پنجه ات درد نکنه اوستا😂 (ویدئو) سکانسی فراموش نشدنی از شبهای برره /دو برره برای چهره نگاری به پلیسا کمک میکنه😂 خلاقیت شاهکار و زیبای یک شاطر خوش ذوق برای تبلیغ نانوایی‌اش با آرد/ هنرمند واقعی فقط خودت+ویدیو
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد! ضرب المثل های ایرانی با هوش مصنوعی جان گرفت
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده