آشنایی با ارز دیجیتال یرن فایننس (YFI)

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال یرن فایننس (YFI)
یرن فایننس یک پلتفرم حوزه دیفای در بستر اتریوم است که توسط آندره کرونیه توسعه یافته است. در حال حاضر یرن فایننس به اکوسیستمی از پروتکل‌ها تبدیل شده که هدف آن به حداکثر رساندن درصد بازده سالانه (APY) سرمایه گذاری برای کاربران است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یرن فایننس (Yearn Finance) که به صورت وای ارن فایننس (yEarn finance) نیز شناخته می شود، یک پلتفرم غیر متمرکز فضای دیفای (DeFi) در پلتفرم اتریوم است. در واقع می توان یرن فایننس را اکوسیستمی از پروتکل های ساخته شده در اتریوم دانست. در حال حاضر این رمزارز به مجموعه ای از پلتفرم ها با هدف ساده سازی دیفای و کسب بیشترین درصد بازده سالانه (APY) برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. در واقع کاربران در این اکوسیستم می توانند با ترکیب پلتفرم های گوناگون، کشت سود خود را بهینه کنند.

در این مقاله قصد داریم ارز دیجیتال پرهیاهوی یرن فایننس (yearn finance) را از زمان پیدایش تاکنون بررسی کنیم.

تاریخچه پیدایش یرن فایننس

بنیان گذار این ارز دیجیتال آندره کرونژ (Andre Cronje)، دانشجوی انصرافی رشته حقوق، است. او تحصیلات خود را در این رشته نیمه تمام رها کرد تا رویای خود را در حوزه علوم کامپیوتر دنبال کند. سرانجام نیز توانست پس از ۶ ماه تحصیلات خود را در این رشته به اتمام برساند و در عرصه فناوری مالی (فین تک یا FinTech) مشغول به کار شود. پس از مدتی با آشنایی با دنیای رمز ارز ها و فضای دیفای، مقدمات خلق YFI را فراهم نمود.

کرونژ می خواست با استفاده از استیبل کوین ها و پروتکل های موجود در آن زمان به سود برسد، اما محاسبه دستی درصد بازده سالانه هر کدام از پروتکل ها کار آسانی نبود. بنابراین او یک نسخه اولیه از یرن فایننس را برای خود ایجاد کرد تا بخشی از قراردادهای هوشمند را طوری رمزنگاری کند که کارهایی مانند پرداخت کارمزد به صورت اتوماتیک انجام شود. کم کم این سیستم را در اختیار اطرافیان خود نیز قرار داد. با بیشتر شدن تعداد کاربران، تعداد تراکنش ها و بازده حاصل از آن و البته پیچیدگی محاسبات نیز افزایش یافت. تا جایی که انجام محاسبات به صورت دستی امکان پذیر نبود. بنابراین کرونژ به فکر ساده سازی این روند افتاد. اینجا بود که یرن فایننس به شکل امروزی آن خلق شد و کرونژ به یکی از الهام بخش ترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شد. هم اکنون او یک مهندس نرم افزار است که به رشد دیفای در یک صنعت چند میلیارد دلاری کمک کرده است.

یرن فایننس چیست ؟

خب حالا نوبت به پاسخ به این پرسش میرسد که یرن فایننس چیست ؟ یرن فایننس رمزارزی است که طی هفته گذشته موفق شد از لحاظ قیمتی بیت کوین را پشت سر گذاشته و به گران ترین رمزارز بازار بدل شود.

یرن فایننس یک پلتفرم حوزه دیفای در بستر اتریوم است که توسط آندره کرونیه توسعه یافته است. در حال حاضر یرن فایننس به اکوسیستمی از پروتکل ها تبدیل شده که هدف آن به حداکثر رساندن درصد بازده سالانه (APY) سرمایه گذاری برای کاربران است.

از طرفی یرن فایننس با توزیع توکن کامپوند (Compound) در ایجاد علاقه به کشت سود یا همان یلد فارمینگ (Yield Farming) میان کاربران، نقش مهمی ایفا کرده است.

یلد فارمینگ چیست ؟

یلد فارمینگ راهی برای کسب ارز دیجیتال بیشتر، از طریق وام دهی یا همان لندیگ (Lending) رمزارزها است. و این وام دهی در اکوسیستم دیفای با استفاده از قراردادهای هوشمند اتفاق میفتد. در این سیستم، شما در ازای وام دادن رمزارزهای خود، قادر به کسب کارمزد به صورت رمزارز خواهید بود.

وای ارن (yEarn) که بصورت خلاصه یِرن خوانده میشود، از پروتکل های معروف دیفای مانند کرو (Curve)، کامپوند، آوه (Aave) و دی وای دی ایکس (dYdX) برای بهینه سازی اجرای “وام دهی توکن” استفاده می کند. به طور خلاصه، یرن یک پروتکل پیچیده است که نقدینگی را به بخش های مختلف حوزه دیفای هدایت می کند تا در نهایت بهترین بازده بدست آید. یرن احتمالاً به دلیل استفاده از مکانیزم وای پول (yPool) یا همان استخر نقدینگی در پروتکل کرو، شناخته شده است.

هنگامی که توکن ها توسط کاربر به درون استخر نقدینگی واریز می شوند، به توکن های بهینه شده برای کشت سود یا به اصطلاح وای توکن هایی (yTokens) مانند وای تتر (yUSDT)، وای یو اس دس کوین (yUSDC) و وای دای (yDAI) تبدیل می شوند. این اتفاق به کاربر اجازه می دهد تا علاوه بر دریافت کارمزدهای معمول وام دهی، کارمزدهای معاملاتی خارج از پروتکل را نیز بدست آورد. بدین ترتیب یرن نقدینگی را به بخش های مختلف حوزه دیفای هدایت می کند. گفتنی است که ایده وای پول (yPools) بهترین نرخ وام دهی در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرده است.

یرن به عنوان یکی از غیر متمرکزترین پروژه های رمزنگاری، شناخته می شود. همچنین این رمزارز به خاطر درصد بازده سالانه بالایی که برای پذیرندگان اولیه اش داشته، با عنوان “بیت کوین دیفای” نیز شناخته می شود.

وای توکن ها چگونه کار می کنند؟

به وای توکن ها (yToken) به عنوان یک استخر نگاه کنید. همانطور که گفته شد، با هر بار برداشت یا واریز سرمایه به استخر، قراردادهای هوشمند، نرخ درصد سالانه (APR) را بررسی می کنند. وای توکن ها تا حدود زیادی مانند اوراکل ها عمل می کنند اما دقیقاً مانند آنها نیستند. کرونیه اینگونه توضیح می دهد که:

“اوراکل ها بررسی های خارج از زنجیره را انجام می دهند در حالیکه برای وای توکن ها، همه بررسی ها درون زنجیره ای است.”

در واقع از نظر کرونیه، وای توکن ها شباهتی به تعریف سنتی اوراکل ها ندارند. بلکه وی از آنها به عنوان “اوراکل های APR” یاد می کند. آنها مانند رباتی که بالاترین بازده را جستجو می کند، اطلاعات درون زنجیره ای را نرمالایز می کنند. لازم به ذکر است که تمام فرآیندهای لازم برای جابه جایی وجوه به مقصد مورد نظر، از طریق قراردادهای هوشمند و به صورت خودکار انجام می شوند.

یک استخر دای (DAI) را در نظر بگیرید. عملکر قراردادهای هوشمند به این صورت است که هر چه کاربر، دای بیشتری به استخر واریز کند، قرارداد هوشمند از اوراکل APR می پرسد که بیشترین APR در کجا قرار دارد؟ اگر اوراکل APR، پروتکل آوه را پیشنهاد کند، توکن های دای، به آوه منتقل می شوند.

بدین ترتیب کاربر می تواند کنار بایستد و به راحتی در آوه، سود کسب کند. حال فرض کنید که یک سپرده گذار دیگر با دای وارد استخر می شود. قرارداد هوشمند مجدداً اوراکل APR را بررسی کرده و این بار می فهمد که بهترین نرخ بازده در کامپوند است. بنابراین دای را از آوه برداشت کرده و توکن a را به آوه باز می گرداند و دای را در کامپوند واریز می کند.

اکنون کاربر دارای توکن c کامپوند است. بنابراین، هر بار که کاربر تراکنشی را انجام می دهد، اوراکل APR بررسی می کند که وجوه واریزی برای کسب بهترین نرخ به کجا باید بروند.

محاسبه ریسک یرن فایننس

در نسخه اولیه یرن فایننس، پروتکل نمی توانست ریسک را محاسبه کند و فقط سرمایه کاربر را به پروتکلی با بالاترین نرخ منتقل می کرد. هنوز هم مشکلات و ریسک هایی وجود دارد مثلاً اینکه جا به جایی سرمایه چه تأثیری بر استخر خواهد گذاشت؟

در روزهای ابتدایی، انتقال ۱۰۰۰۰ دلار به پروتکل های پایین دستی می توانست تأثیر کمی روی APR داشته باشد. اما این روزها با محبوبیت روزافزون یرن فایننس، جابجایی میلیون ها دلار به پروتکل های مختلف می تواند، اثرات عمیقی به همراه داشته باشد.

هنگامی که مبلغ زیادی پول جا به جا می شود، این احتمال وجود دارد که APR به سرعت افت کند (مثلا بازگشت ۱۰٪ به ۵٪). بنابراین قرارداد هوشمند نه تنها باید نقدینگی را ارزیابی کند بلکه در صورت لزوم باید به سرعت توکن ها را جابجا کند. از طرفی باید ارزیابی کند که وقتی مقدار زیادی سرمایه به یک پروتکل واریز می شود، چه اتفاقی برای APR می افتد.

اکوسیستم یرن فایننس

یرن فایننس یا وای ارن (yEarn) اکوسیستم کاملی است که علاوه بر یرن فایننس پروتکل های ytrade.finance ،yliquidate.finance ،iborrow.finance و yswap.exchange را نیز شامل می شود. یرن از استیبل کوین های دای (DAI)، یو اس دی کوین (USDC)، تتر (USDT)، ترو یواس دی (TUSD) و اس یو اس دی (sUSD) پشتیبانی می کند.

افرادی که به تازگی با دیفای آشنا شده اند شاید فکر کنند که یرن یک پروتکل بسیار پیچیده است. از طرفی کمبود اطلاعات کافی در مورد این پروژه، یرن را برای کاربران به یک موجود ناشناخته و عجیب تبدیل کرده است. اما نگران باشید. مفهوم یرن بسیار ساده است.

یرن با توجه به اینکه کدام استخر دارایی بیشترین بازده را ارائه می دهد، استیبل کوین های پشتیبانی شده را بین پروتکل های آوه، کامپوند، کرو و دی وای دی ایکس جابجا می کند.

هدف استفاده از پروتکل کرو افزایش پاداش در توکن های یرن است. بنابراین هنگامی که یک کاربر دای را واریز می کند، در عوض yDAI دریافت می کند. سپس کاربر می تواند yDAI را در کرو عرضه کند تا علاوه بر بازده پاداش، کارمزد معاملاتی نیز دریافت کند. این پروتکل، بخش کوچکی را در اختیارتان قرار می دهد که فقط در دسترس دارندگان توکن های YFI است.

برای امتحان کردن آن، کافی است به آدرس yearn.finance/zap رفته و حداقل یکی از این توکن ها را واریز کنید و سپس شروع به کسب سود کنید. توجه داشته باشید که این محصول هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، بنابراین همیشه با مقادیر اندک شروع کنید تا بتوانید کنترل درستی بر روی دارایی هایتان داشته باشید.

حاکمیت YFI

YFI یک توکن ERC20 حاکم بر اکوسیستم یرن فایننس است. این پروتکل میان ارائه دهندگان نقدینگی (LP) که وای توکن های خاصی را تهیه می کنند، YFI توزیع میکند.

هدف اولیه از این کار این بود که از YFI برای رأی دادن استفاده شود و نه به عنوان وسیله ایی برای مبادله. کرونیه چندین بار تأکید کرده است که توکن YFI فاقد هرگونه ارزش است و در صرافی ها قابل معامله نیست. با این حال، به نظر می رسد که رفتار کرونیه، اثر روانشناسی معکوس داشته است. زیرا در حال حاضر YFI با قیمتی بالاتر از بیت کوین در حال معامله است.

در حال حاضر، کاربران می تواند از طریق صرافی های ارز دیجیتال بایننس (Binance) و یونی سواپ (Uniswap) برای مبادله YFI اقدام کنند. وقتی بایننس YFI را به لیست معاملاتی خود اضافه کرد، ارزش YFI طی مدت کوتاهی تا ۵۰٪ افزایش یافت. همچنین با اضافه شدن YFI به لیست معاملاتی یونی سواپ، قیمت آن تا ۴۰۰۰٪ افزایش یافت.

بازار با ارزش گذاری صفر YFI به شدت مخالف است و موفقیت YFI مدیون ایجاد حق چاپ است. اما کرونیه معتقد است که حامیان قوی تر افرادی هستند که از پروتکل استفاده می کنند. او همیشه توصیه کرده است که مردم به جای خرید یرن فایننس از صرافی ها، با استفاده از پروتکل، YFI بدست آورند. سرمایه گذاران نیز تصمیم گرفته اند به نیت کسب درآمد در آینده، آن را از پروتکل خریداری کنند.

کل ارزش قفل شده در YFI

کرونیه معتقد است که میان هدف اولیه یرن فایننس و ارزش گذاری سرمایه گذاران، یک تضاد فاحش وجود دارد. بر اساس گزارش منتشر شده توسط دیفای پالس (DeFi Pulse)، ارزش کل قفل شده (TVL) در یرن فایننس در زمان نوشتن این مطلب، برابر با ۸۴۵.۸ میلیون دلار است. دارندگان YFI می توانند در مورد تمام پروتکل های موجود در اکوسیستم یرن فایننس رای دهند. در زمان راه اندازی این پروتکل، هیچ ICO وجود نداشت.

اگر علاقه مند هستید می توانید با ارائه نقدینگی در اکوسیستم یرن فایننس، کسب درآمد کنید. یا می توانید YFI را در بایننس یا یونی سواپ (Uniswap) خریداری کنید. بد نیست بدانید که حداکثر عرضه YFI برابر با ۳۰ هزار توکن است.

پیش بینی آینده یرن فایننس

وقتی کرونیه گفت که دیفای برای یک فرد معمولی، خیلی پیچیده است، حق با او بود. در حال حاضر هرکسی که بتواند روند کار را ساده کرده و تجربه کاربری بهتری ارائه دهد، شانس بهتری برای به دست آوردن پذیرش انبوه دارد. تمامی استراتژی های کشت سود شامل سطح بالایی از ریسک هستند. این در حالی است که یرن فایننس بازده خوبی را با ریسک نسبتاً محدود ارایه می دهد.

البته هر زمان که کاربر بازی را در yGov و با توکن BPT شروع کند، لایه هایی از مشتقات زیرمجموعه دارایی اصلی فعال می شوند. این بدان معنی است که تنها یک پیوند اشتباه در زنجیره ، می تواند همه چیز را خراب کند و بدین ترتیب سخت است که آن را به عنوان یک استراتژی کم خطر مد نظر قرار داد.

در حالی که کرونیه تنها توسعه دهنده یرن فایننس است، اما yEarn دارای جامعه ای متعهد مختص به خود است. گفتنی است که yEarn یک توکن با طراحی کامل و بسیار مطلوب است. در این پروتکل تغییرات از طریق پیشنهادات درون زنجیره ای و رأی گیری انجام می شوند و کاربران باهوش دیفای می توانند از این طریق پاداش کسب کنند.

گفتنی است که در حال حاضر YFI با قیمتی بالاتر از پادشاه ارزهای دیجیتال، بیت کوین، معامله می شود. البته قیمت این توکن می تواند نتیجه ارزش کل قفل شده در پروتکل باشد. در تیتر حساب توئیر yearn.finance نوشته شده:

“این توکن برای مدیریت پلتفرم است. اما خیلی از سرمایه گذاران معمولاً این جمله را نادیده می گیرند. اگر علاقه ای به مدیریت پلتفرم ندارید، از این توکن دوری کنید.”


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (464 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (59 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند