آشنایی با پارک آزادگان

  سه شنبه، 07 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با پارک آزادگان
"پارک آزادگان" که در جنوب شرقی تهران قرار گرفته، از شمال به اتوبان بعثت و سه راه افسریه ، از شرق به کانال سرخه حصار و پارک پامچال (مشیریه ) از جنوب به اتوبان دولت آباد و از غرب به بزرگراه آزادگان و پارک توسکا و شهرک سعیدیه و حمیدیه محدود می شود.

آزادگان که در جنوب شرقی تهران قرار گرفته، از شمال به اتوبان بعثت و سه راه افسریه، از شرق به کانال سرخه حصار و پارک پامچال (مشیریه)، از جنوب به اتوبان دولت آباد و از غرب به بزرگراه آزادگان و پارک توسکا و شهرک سعیدیه و حمیدیه محدود می شود. اطراف این پارک را فضاهای سبز، جنگلی و تفریحی احاطه کرده اند؛ بطوریکه محوطه جنگلی توسکا، پارک آبی و پارک مادر (بانوان) در اطراف آن قرار گرفته اند. بوستان آزادگان با 112 هکتار وسعت به عنوان بزرگترین بوستان شهری کشور ویژگی های خاص خود را دارد. این پارک مجهز به رستوران، کتابخانه ای با 46 هزار جلد کتاب، زمین بازی 20 هزار متری، دریاچه 5 هزار متری، پارکینگ خودرو، امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی ویژه است. فضای سبز پارک آزادگان بافت جنگلی دارد و نکته جذاب آن، وجود یک پارک آبی بزرگ و مجهز برای خانم ها و آقایان است.

پارک آزادگان 

تاریخچه پارک آزادگان

این منطقه در گذشته سلیمانیه نام داشت، نام سلیمانیه منسوب به امیر سلیمانی پسرعضدالملک رئیس ایل قاجار است.اراضی این بوستان در گذشته متعلق به روستای اصفهانک از روستاهای جنوب شرقی تهران بوده است و تا دهه های اخیر در آن کشاورزی می کردند، در این اراضی کاخی متعلق به امیرسلیمانی وجود داشت که این کاخ بر فراز قنات های هاشم آباد و محمود آباد بنا شده بود که اکنون اراضی سلیمانیه محصور به محلات شهری دولت آباد ، هاشم آباد، مشیریه ، کیانشهر و افسریه است.
این اراضی بعد از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بنیاد نیز در اسفند ماه ۱۳۶۹ اراضی مذکور را به شهرداری تهران واگذار کرد و نهایتا شهرداری در سال ۱۳۷۹ این اراضی را تبدیل به بوستان بزرگی به نام آزادگان کرد.این بوستان با مساحتی حدود ۱۲۰ هزار متر مربع ، بزرگترین بوستان کشور محسوب می شود.

بوستان آزادگان پارکی به وسعت یک شهر

پیش از شروع باید بدانید که بوستان آزادگان تهران با 112هزار هکتار وسعت، بزرگ ترین بوستان شهری در تمام ایران است. در این پارک کتابخانه ای 2طبقه مجهز به 46هزار جلد کتاب نفیس قرار دارد که در نوع خود بی نظیر است. وجود 20هزار مترمربع زمین بازی و 5هزار مترمربع دریاچه مصنوعی جزو سایر افتخارات این پارک محسوب می شود. بوستان آزادگان در منطقه ای قرار دارد که در گذشته آن را با نام «سلیمانیه» می شناختند. بر اساس اسناد تاریخی، این منطقه به فردی با نام امیر سلیمانی تعلق داشت که یکی از اشراف قاجار بود. حتی هنوز هم عمارتی قدیمی در این پارک قرار دارد که آن را با نام کوشک سلیمانیه می شناسند. این بوستان در سال 1384 پس از سال ها تلاش و کوشش مسئولان، افتتاح شد.

پوشش گیاهی پارک آزادگان

در این بوستان از 90 گونه مختلف درخت و درختچه استفاده شده است. در بوستان آزادگان تهران می توانید شاهد انواع درختان پهن برگ، سوزنی برگ و همچنین 400 نوع بوته مختلف باشید. از این میان می توان به صنوبر، کاج، توت، اکالیپتوس، زبان گنجشک، تبریزی، زیتون، بید، گردو، شمشاد، واگلیا، نخل، سیدالاشجار، توسکا، کاتالپا و بلوط اشاره کرد.

امکانات پارک آزادگان

  • دریاچه به وسعت ۵ هکتار به اضافه ی یک هکتار حریم دریاچه و جزیره به وسعت ۷ هزار متر مربع
  • کتابخانه با دو طبقه به مساحت ۸۵۰ متر مربع که دارای ۴۶ هزار جلد کتاب است .
  • مسجد به مساحت ۸۰۰ متر مربع
  • آبنمای موزیکال
  • رستوران
  • مسیر دوچرخه سواری و دو میدانی
  • زمین بازی کودکان
  • زمین فوتبال بزرگسالان
  • نمازخانه
  • سرویس های بهداشتی
  • استخر
  • ساختمان تریا در محدوده ی جزیره
  • ساختمان اداری
  • و همچنین در محدوده ی بوستان ۶ نمازخانه به صورت آلاچیق و ۶ سقاخانه و وضوخانه تعبیه شده است.

پارک زیبای آزادگان مجهز به رستوران ، کتابخانه ۴۶ هزار جلدی ، زمین بازی ۲۰ هزار متری ، دریاچه ی ۵ هزار متری و همین طور امکانات فرهنگی و ورزشی می باشد. اطراف پارک آزادگان رو فضاهای سبز جنگلی و تفریحی احاطه کرده مانند محوطه ی جنگلی توسکا ، پارک آبی ، پارک مادر و شهر بازی
این پارک به خاطر دارا بودن آلاچیق های مناسب، سرویسهای بهداشتی ، مسجد ، فضای بازی کودکان و داشتن باربیکیوهای مناسب ، یکی از بهترین پارک ها جهت دورهمی های خانوادگی محسوب می شود.

بوستان آزادگان

تفریح در کنار دریاچه پارک آزادگان

برای تفریح در پارک آزادگان تهران نیازی به جست وجو و تحقیق ندارید. از همان لحظه که وارد پارک می شوید، با ده ها گزینه مختلف برای تفریح و وقت گذرانی رو به رو خواهید شد. از قایق سواری و قدم زدن کنار دریاچه پارک آزادگان گرفته تا فوتبال در زمین مخصوص جزو تفریحاتی هستند که می توانید در این پارک تجربه کنید. زمین بازی مخصوص کودکان، ساعت ها سر فرزندان شما را گرم خواهد کرد. پس به این ترتیب می توانید با آرامش کامل از استراحت زیر سایه درختان یا غذا دادن به پرندگان دریایی روی دریاچه پارک آزادگان لذت ببرید.

دوچرخه سواری و دویدن در پیست مخصوص جزء تفریحاتی است که می توانید در این پارک تجربه کنید. با توجه به اینکه پارک مساحت بزرگی دارد، مسیر دویدن و دوچرخه سواری آن نیز به طبع بزرگ است و خسته کننده نخواهد بود. در بخشی از این پارک می توانید از وسایل ورزشی و تناسب اندام استفاده کنید. اگر به دنبال محیطی آرام برای مطالعه هستید، می توانید سری به کتابخانه مجهز این پارک با 46هزار جلد کتاب بزنید. در این کتابخانه 2 سالن بزرگ و مجزا مخصوص بانوان و آقایان وجود دارد.

با توجه به امنیت مناسب پارک، پیک نیک خانوادگی روی چمن یکی دیگر از تفریحاتی است که می توانید در بوستان آزادگان تجربه کنید. میز تنیس روی میز، تور بدمینتون، تور والیبال و ده ها آیتم تفریحی دیگر در این پارک وجود دارند تا شما را سرگرم کنند. پس در هر سن وسالی که هستید، در این پارک سرگرم خواهید شد و از امکانات آن به بهترین شکل ممکن لذت خواهید برد.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه پارک آزادگان

  • پارک آبی آزادگان؛
  • شهربازی پامچال؛
  • بوستان پردیس (مخصوص حضور بانوان)؛
  • پارک جنگلی توسکا.

مسیر دسترسی بوستان آزادگان

این بوستان در ناحیه 4 شهرداری منطقه 15 تهران، میدان بسیج، کمربندی آزادگان، جنوب بوستان آبی آزادگان قرار دارد. برای دسترسی به این پارک می توانید از چهار مسیر ورودی استفاده کنید. دو مسیر ورودی در غرب پارک قرار دارند و امکان دسترسی از بزرگ راه آزادگان را فراهم می کنند. دو ورودی در بخش شمالی قرار دارند و دسترسی را از خیابان مشیریه ممکن می کنند. دو ورودی دیگر نیز در بخش شرقی پارک قرار دارند و دسترسی به آن ها از پارک پامچال و فقط برای عابرین پیاده مقدور است. چهار ورودی نیز در بخش جنوبی پارک قرار دارند و امکان دسترسی به آن ها از بزرگ راه دولت آباد وجود دارد.

متأسفانه ایستگاه مترو یا اتوبوس در نزدیکی این بوستان قرار ندارد و بهترین روش دسترسی به آن استفاده از تاکسی، آژانس و وسیله نقلیه شخصی است. خوشبختانه پارکینگی بزرگ و وسیع برای مراجعان در نظر گرفته شده است؛ پس نیازی نیست نگران یافتن فضای پارک خودرو باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (604 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان