آشنایی با اصطلاحات بازار طلا

  شنبه، 10 خرداد 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
آشنایی با اصطلاحات بازار طلا
یک اونس برابر است با 28.35 گرم و یک شانزدهم پوند. واحد اونس در دستگاه‌های گوناگون همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده کاربرد داشته است. اونس واحدی جهت اندازه گیری وزن مواد است که در برخی از نقاط ممکن است متفاوت باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،یکی از گران قیمت ترین کالاهایی که امروزه زیاد هم معامله می شود همین طلا و جواهرات زینتی است. اما بهتر است خریداران و فروشندگان طلا قبل از هرکاری اصولی را بلد باشند تا در حین معامله سرشان کلاه نرود.خرید و فروش جواهرات و طلا از خرید و فروش هایی می باشد که دارای رمزها و داستانهای بسیاری است و صد البته مهارت های ابتدایی را طلب می کند

برای خرید و فروش طلا بهتر است اصطلاحات مربوط به این بازار را بدانیم:

ر بازار لندن، سیدنی استرالیا، ایالات متحده مبادلات به صورت دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار می گیرد. (اونس مخفف: oz از واحدهای جرم است. Oz سرواژه عبارت ounce است).

یک اونس برابر است با 28.35 گرم و یک شانزدهم پوند. واحد اونس در دستگاه های گوناگون همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده کاربرد داشته است. اونس واحدی جهت اندازه گیری وزن مواد است که در برخی از نقاط ممکن است متفاوت باشد. همچنین برای اندازه گیری وزن فلزات گرانبها از قبیل طلا، نقره، پلاتین و… از واحد troy ounce استفاده می شود که معادل 31.1034768 گرم است.

۱- یک اونس طلا برابر با۱۰۳۴۳۱/ ۳۱ گرم با عیار (۹۹۹. ۹) که عیار (۲۴) هم خوانده می شود.

۲- یک مثقال طلا برابر با ۶۰۸/ ۴ گرم است.

۳- مظنه طلا در ایران (که بر سر زبان ها است) یعنی قیمت ۶۰۸/ ۴ گرم طلای ۱۷ عیار یا (۷۰۵).

۴- سکه تمام بهار آزادی (قدیمی و امامی) عیار ۶/ ۲۱ است؛ یا همان عیار (۹۰۰) که عیار ۲۲هم خوانده می شود، وزن هرسکه۱۳۳ /۸ گرم است.

۵- سکه نیم بهار آزادی (وزن۰۶۶۵ / ۴ گرم با عیار۹۰۰ )است.

۶- سکه ربع بهارآزادی (وزن۰۳۲۲۵/ ۲ گرم با عیار۹۰۰)است.

۷- مظنه = به قیمت یک مثقال طلا با عیار ۷۰۵ (۱۷) گفته می شود.

۸- مثقال = ۶۰۸۳ / ۴ گرم است.

۹- گرم = ۱۰۰۰ سوت است.

۱۰- قیراط = ۲۰۰ سوت است.

۱۱- گرم = ۵ قیراط گرمی است.

۱۲- متفرقه: به کار ساخته مستعمل، متفرقه گفته می شود.

۱۳- آبشده: طلایی را که آب کرده و در قالب ریخته شده است، آبشده نام دارد.

۱۴- انگ: به شماره قبض ری گیری که بر روی آبشده حک شده است، گفته می شود.

۱۵- ری گیری: جایی که عیار طلا را تشخیص می دهند، ری گیری نام دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (379 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (111 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (41 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز