آشنایی با موزه برادران امیدوار

  دوشنبه، 03 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با موزه برادران امیدوار
موزه برادران امیدوار به عنوان نخستین موزه انسان شناسی ایران، یکی از دیدنی ترین موزه های تهران برای علاقمندان به سفر است، چرا که حاصل سالها تجربه گشت و گذار در فرهنگ و تاریخ و ماجراجویی در سرتاسر این کره خاکی توسط دو برادر به نام عیسی و عبداله امیدوار است.

عیسی و عبداله امیدوار، دو برادر پژوهشگر و ماجراجوی ایرانی در سال ۱۳۳۳ با همتی پولادین عـزم کردند تا جهان را با تمامی پیچید گیهایش کاوش کنند. در آن دوران که امکانات سفر قابل مقایسه با جهان امروز نبود آنها سفر خود را به وسیله دو موتورسیکلت از تهران به سوی مشهد و سپس مشرق زمین آغاز کردند.
در این ماجراجویی منـحصر به فرد در تاریخ ایران برادران امیدوار از صحراهای سـوزان آفریقا تا جنگلهای انبوه آمازون، در سال ۱۳۳۷ به قطب شمال و زندگی با افراد اسکیمو در دشوارترین شرایط جوی، در سفر پر حادثه دیگر در سال ۱۳۴۵ اولین افراد آسیایی بودند که به همراه گروه علمی کشور شـیلی به ششمین قاره سرسخت جهان ، قطب جنوب سفر کردند. همچنین قاره استرالیا و سراسر خشکی های سیاره زمین را در نوردیدند و زندگی با ابتدایی ترین انسانهای نقاط مختلف جهان را در سخت ترین شرایط اقلیمی تجربه کرده به تحقیق و مطالعه پرداختند.
نخـستین سفر این دو بـرادر ۷ سال به طول انجامید و در سال ۱۳۴٠ به مـیهن بازگشتند.
پس از سـه ماه بار دیگر جذابیتهای پر راز و رمز سیاره زمین و شوق آشنایی دوباره با آداب و رسوم، تفاوت ها و شباهت های فرهنگی اقوام و ملل گوناگون آنان را به سفر بزرگ دیگری رهنمون ساخت. این باربه وسیله اتومبیل سیتروئن ۲ سیلندر از طریق کویت و عربستان سعودی رهسپار قاره آفریقا شدند و بار دیگر به مدت ۳ سال به جستجو و اکتشاف پرداختند.

حاصل این سفرهای پر مخاطره عکسها، فیلمهای مستند، اشیاء و لوازم مربوط به زندگی قبایل و اقوام گوناگون در مـوزه برادران امیدوار بازتاب دهـنده غنا، پیـچیدگی و گـونا گونی فرهـنگهای مختلف بشری است که گواهی بر عـظـمت و گسـتردگی کار برادران امیدوار هستند. هم اکنون موزه برادران امیدوار، در بخش شمال غربی مجموعه فرهنگی–تاریخی سعدآباد دایر است و بنای آن متعلق به دوره قاجار می باشد.

لازم به ذکر است که سفرنامه برادران امیدوار خلاصه ای است از ده سال تلاش آنها در جهت شناخت ناشناخته ها. سفرنامه برادران امیدوار در 776 صفحه، پنج بار تجدید چاپ شده است. این سفرنامه در کشور مکزیک نیز توسط انتشارات Renacimieto چاپ گردیده و در کلیه کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی در دسترس است.

چهارمین مدال شهروندی جهان نیز به عیسی امیدوار اعطا شده است. این مدال تا کنون نصیب سه ورزشکار در رشته های قایقرانی، بوکس و پینگ پنگ شده است که هر یک به علت رشادت و رفتار اخلاقی ویژه ای که داشتند موفق به کسب این مدال جهانی شدند. عیسی امیدوار چهارمین شخص در جهان است که موفق به دریافت این مدال شد.

چرا موزه برادران امیدوار؟

  • در بین موزه های تهران ، موزه ای منحصر به فرد به حساب می آید.
  • دستاورد 10 سال سفر به دور دنیای دو برادر ایرانی را در آن می بینید.
  • با قبایلی در نقاط دوردست آشنا می شوید و مراسم عجیب آنها را می شناسید.
  • با شیوه سفر نخستین جهانگردان معاصر ایرانی آشنا می شوید.

موزه برادران امیدوار

آثار موجود در موزه برادان امیدوار

  1. محوطه فوق العاده زیبای بیرونی موزه: در محوطه بیرونی موزه برادران امیدوار ماشین سیتروئن و موتور مجلس در محفظه­ های شیشه­ای قرار دارد و قابل مشاهده هستند. علاوه بر این صحنه­های زیبا در راهرو ورودی نمونه ای از لباس این دو برادر ماجراجو، که در طول سفرشان از آن استفاده کرده اند، وجود دارد.
  2. نقشه سفر برادران امیدوار: وقتی وارد موزه می­شوید، اولین گالری موجود مربوط به نقشه سفر گردشگری این دو برادر است. این نقشه شامل کلیه کشورها، مناطق و مسیرهایی است که این دوبرادر سفر کردند، می­شود.
  3. عکس های موجود در موزه برادران امیدوار: سراسر دیوارهای این موزه با عکس­هایی فوق العاده بی­نظیر از گردشگری این دو برادر تزئین شده است. عکس­هایی که دراستقبال مردم ایران مقابل سینما هنگامی که مستند این سفر ماجراجویی برادران امیدوار را پخش کرد، عکس­های با شاخ­های گوریل­های شکار شده توسط خودشان، عکس­هایی با مردم قومیت­های مختلف مانند مردان کوتاه قد و بلند قد آمازون، عکس­هایی از پنگوئن­های قطب شمال و جنوب و صد­ها عکس شگفت انگیز دیگر.
  4. اشیای موجود در موزه: در موزه برادران امیدوار ابزارآلات شکار بومیان آفریقا، آمازون و اسکیموها وجود دارد که توسط این دو برادر به دور دنیا گردآوری شده است.
  5. ظروف سفالی موجود در موزه: اگر به سفالگری علاقه دارید و می خواهید مجموعه­ای بی­نظیر از کارهای سفالگری را از نزدیک ببینید حتما سری به این موزه بزنید. ظروف سفالی بسیار زیبایی در موزه برادران امیدوار می توان مشاهده کرد که متعلق به قوم اینکا هستند. قوم اینکا از بومیان آمریکای جنوبی هستند که از دیرباز سفالگری از کاردستی های این قوم به حساب می آید که توسط زنان آن­ها درست می­شود.
  6. حیوانات تاکسیدرمی شده موجود در موزه: دیدن منظره­ی بی­نظیر حشرات و حیوانات اکسیدرمی شده­ای همچون پروانه­های رنگارنگ، ماهی، آرمادیلو را به شما پیشنهاد می­کنیم. آرمادیلو پستانداری همه چیزخوار است و در دسته نزدیک مورچه­خوار­ها قرار دارد. نسل آن در حال منقرض شدن است و انسان را شگفت­زده می­کند. همچنین استخوان­های نهنگی که با آن شمشیر و چاقو درست کرده­اند و پا عاج فیل­هایی که از آفریقا با خود آورده­اند، در این موزه می­توانید از نزدیک ببینید.
  7. ابزار و سازهای موسیقی موجود در موزه: در موزه برادران امیدوار می­توان مجموعه از ادوات موسیقی کشور­های متنوعی از جمله استرالیا، افغانستان، آفریقای جنوبی، اندونزی، مالزی، برزیل و غیره را مشاهده کرد. یکی از ساز­های موجود در موزه ساز زهی چوبی است که داخل آن کاسه­ای چوبی قرار دارد و تارهایی از بدنه چوبی کاسه بیرون کشیده شده است. کالیمبا یکی دیگر از سازهای موجود که متعلق به آفریقا است و با استفاده از نیروی مغناطیسی و آهنربا صدا تولید می کند.
  8. فسیل­ های موجود در موزه: فسیل­های جانوران دریایی، مرجان ها، سنگواره های متعلق به میلیون­ها سال پیش در این موزه وجود دارد.
  9. اشیایی جالب و متنوع: اشیای جالبی و حتی دور از باور وجود دارد مانند سر کوچک شده­ی متعلق به قبیله وحشی جیورا که توسط رئیس قبیله به این دو برادر هدیه داده شد.

 موزه برادان امیدوار

راه دسترسی موزه برادان امیدوار

درهای مختلفی برای ورود به مجموعه سعدآباد وجود دارند که عبارتند از: درِ نظامیه که در گذشته بیشتر مورد استفاده رضاخان بود، در زعفرانیه، درِ خیابان دربند که بیشتر محمدرضا پهلوی ار آن استفاده می کرد، درِ میدان دربند، دو در در جعفرآباد، در رودخانه و درِکاخ سفید. البته بازدیدکنندگان تنها می توانند از دو در زعفرانیه و میدان دربند وارد مجموعه شوند.

آدرس ورودی زعفرانیه: استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

مترو: راهی ایستگاه تجریش در خط 1 شوید. پس از رسیدن به میدان تجریش درضلع غربی میدان یعنی خیابان شهید ملکی سوار بر تاکسی های آصف یا اسدآباد شوید. این تاکسی ها شما را به در مجموعه نمی رسانند؛ اما با پیاده شدن در ابتدای خیابان شهید طاهری و حدود 10 دقیقه پیاده روی به سعدآباد می رسید. برای استفاده آسان تر مطلب مترو تهران را بخوانید.

اتوبوس و خط بی آر تی: میدان تجریش مقصد خطوط مختلف اتوبوس است و تقریبا از نقاط اصلی شهر به راحتی می توانید به پایانه این میدان دسترسی پیدا کنید. از جمله این خطوط می توان به میدان راه آهن - میدان تجریش، فاز 2 شهرک قائم - میدان تجریش، جماران - میدان تجریش و ... اشاره کرد. خط بی آر تی پایانه راه آهن - میدان تجریش نیز گزینه مناسبی برای پیمودن بخشی از مسیر است.پس از رسیدن به میدان تجریش هم به ابتدای خیابان شهید ملکی بروید و با تاکسی های آصف یا اسدآباد خودتان را به ابتدای خیابان طاهری برسانید. پس از 10 دقیقه پیاده روی، سعدآباد پیش روی شماست.

تاکسی: از بسیاری از نقاط شهر تهران تاکسی هایی برای رسیدن به میدان تجریش وجود دارند. پس از رسیدن به این میدان مانند دو روش قبل عمل کنید.

خودروی شخصی: وارد خیابان ولیعصر به سمت جنوب شوید و به خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه سابق) در سمت راست خود بروید. بعد از چراغ قرمز در دست راست خود خیابان شهید ظاهری را می بینید. وارد این خیابان شوید و سعی کنید پیش از رسیدن به انتهای آن و مجموعه سعدآباد جای پارک مناسبی بیابید.

آدرس ورودی دربند: استان تهران، شهر تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند

مترو: با متروی خط 1 خودتان را به ایستگاه تجریش برسانید. در میدان تجریش، ابتدای خیابان جعفری و میدان قدس، جنب ایستگاه مترو می توانید تاکسی هایی را برای رسیدن به میدان دربند بیابید.

اتوبوس و خط بی آر تی: اتوبوس های خطوط متعددی به میدان تجریش می روند و تقریبا از نقاط اصلی شهر به راحتی می توانید به این پایانه و میدان قدس دسترسی پیدا کنید. از جمله این خطوط می توان به میدان راه آهن - میدان تجریش، میدان رسالت - میدان قدس، پایانه دستواره - میدان قدس، پیچ شمیران - میدان قدس، میدان امام خمینی - میدان قدس، جماران - میدان تجریش و ... اشاره کرد. خط بی آر تی پایانه راه آهن - میدان تجریش نیز گزینه مناسبی برای پیمودن بخشی از مسیر است.

پس از رسیدن به میدان قدس یا تجریش هم به ابتدای خیابان جعفری یا جنب ایستگاه مترو بروید و با تاکسی خودتان را به میدان دربند برسانید.

تاکسی: از بسیاری از نقاط شهر تهران تاکسی هایی برای رسیدن به میدان تجریش وجود دارند. پس از رسیدن به این میدان مانند دو روش قبل عمل کنید.

خودروی شخصی: به میدان تجریش بروید و در ضلع شمالی آن وارد خیابان دربند شوید. در انتهای این خیابان به میدان دربند می رسید. مجموعه پارکینگ ندارد پس در همین محل باید جای پارک مناسبی بیابید.

پیشنهاد: اگر با وسایل نقلیه عمومی راهی سعدآباد می شوید و در ابتدای ورود نمی خواهید به واحد روابط عمومی و یا حراست مراجعه کنید بهترین گزینه برای شما ورودی دربند است. در صورت استفاده از خودروی شخصی به درِ زعفرانیه مراجعه کنید چرا که یافتن جای پارک در آنجا آسان تر است.

تماس با مجموعه سعدآباد

تلفن: 9-22752031-021

کدپستی: 1989643936


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان