آشنایی با تنگه واشی فیروزکوه

  چهارشنبه، 26 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با تنگه واشی فیروزکوه
تنگه واشی از بهترین ییلاق های نزدیک تهران و مقصدی مناسب برای سفر یک روزه از تهران و گذراندن آخر هفته های گرم تابستانی است. این منطقه در نزدیکی فیروزکوه واقع شده و طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار، از جاذبه‌های آن است.

تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کیلومتر بعد از فیروزکوه ، خروجی به سمت چپ هست که به سوی تنگه واشی حرکت می کند.جاده تنگه واشی در جاده فیروزکوه و 2 کیلومتر قبل از آن قرار دارد.برای رفتن به جاده فیروزکوه باید از اتوبان شهید بابایی به سمت رودهن و دماوند و جاده فیروزکوه بروید. در حقیقت اگر از تهران به سمت فیروزکوه در حال حرکت هستید این جاده قبل از شهرستان فیروزکوه و در سمت چپ شما قرار می گیرد.

برای رفتن به تنگه ساواشی در کیلومتری 2 جاده فیروزکوه ـ تهران، پس از ورود به یک جاده فرعی و طی حدود 9 کیلومتر، روستای جلیزجند نمایان می گردد. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده است. بعد از عبور از روستا و طی حدود 4 کیلومتر در جاده ای که میان دشت و در کنار جوی های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه ساوشی شروع می شود.

چرا تنگه واشی؟

  • جایی خنک در نزدیکی تهران است که می توان از گرمای تابستان به آن پناه برد.
  • پیاده روی درون رودخانه ای کم عمق را در طول مسیر تجربه می کنید.
  • فرصت آب بازی، پیاده روی و طبیعت گردی در یک روز را خواهید داشت.
  • یکی از سه کتیبه به جا مانده از دوره قاجار را در بخشی از مسیر خواهید دید.
  • آبشاری تماشایی در پایان مسیر انتظار شما را می کشد.

 تنگه واشی

سفر به تنگه واشی و دیدنی های آن

زمانی که از روستای جلیزجند می گذرید، در حین مسیر طبیعت سرسبز و محیط اطراف، شما را بسیار به خود مبهوت می کنند. به طوری که دوست دارید همان لحظه از اتومبیل پیاده شوید و با طبیعت عکس بگیرید.گندم و انواع باغ های میوه، زمین های کشاورزی، نمای صخره های غول پیکر از دور، همه و همه از زیبایی های مسیر تنگه واشی فیروزکوه است.بد نیست بدانید که واشی به معنی چمن و سرسبزی است. به همین جهت نام این تنگه را واشی گذاشته اند. در این تنگه، انواع گیاهان دارویی کمیاب پیدا می شود که برای درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود.

زمانی که به ورودی تنگه رسیدید؛ باید از اتومبیل خود پیاده شوید و پیاده ادامه مسیر را بروید. پیشنهاد می کنیم از همان ابتدا کفش های پلاستیکی مخصوص آب را از محلی های روستا خریداری کنید، تا در رودخانه و آبشارهای واشی مشکلی برایتان پیش نیاید. در ادامه دیدنی های مسیر واشی را معرفی می کنیم.

  • تنگه اول: ابتدا وارد تنگه اول واشی می شوید و باید پاهایتان را در آب قرار دهید. زمانی که پاهایتان را در داخل آب قرار می دهید، ممکن است از سردی اذیت شوید؛ اما بعد از مدتی به سردی آب عادت می کنید. حس کردن و لمس کردن قلوه سنگ ها در آب، آنقدر لذت بخش است که تجربه دلنشینی را برایتان می سازد. میزان آب تنگه در فصل تابستان، تقریبا تا زانوهایتان می آید، اما حجم آب با توجه به فصل های دیگر متفاوت است.
  • کتیبه واشی: بعد از این که 150 متر از تنگه اول عبور کردید کتیبه ای تاریخی، مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار توجه شما را به سمت خود جلب می کند. شاید باورتان نشود، اما این کتیبه دیدنی و جذاب، حدود 185 سال عمر دارد و به دستور فتحعلی شاه قاجار روی دیوار حکاکی شده است. زمانی که از نزدیک کتیبه را مشاهده می کنید، به قدیمی بودن آن پی می برید و نام نقاش و معماران این کتیبه را هم می توانید ببینید.
  • دشت ساواشی: اگر تنگه اول را با موفقیت پشت سر بگذارید و سردی آب شما را خسته نکند؛ به دشت ساواشی برای استراحت می رسید. در این دشت می توانید کنار درخت های سرسبز، زیر آفتابی گرم استراحت کنید و خستگی خود را رفع کنید. اگر از سختی مسیر خسته نشده باشید، می توانید ادامه مسیر را بروید تا به تنگه سا برسید.
  • تنگه سا: این تنگه حجم آب کمتری دارد و مسیر آن از تنگه اول راحت تر است. چشمه های آب، گیاهان روی دیواره ها نمای جذابی به این تنگه داده اند، به طوریکه دوست دارید ساعت ها به آن ها خیره شوید. اگر از این تنگه هم با موفقیت عبور کنید و در حین مسیر خسته نشوید. در انتهای این تنگه به آبشار تنگه واشی، جذاب ترین آبشار می رسید.
  • آبشار واشی: زمانی که صدای خروشان آب را در نزدیکی آبشار می شنوید، آرامشی وصف نشدنی دست پیدا می کنید. سفر در فصل تابستان به این تنگه، این تمایل را در شما ایجاد می کند که به زیر آبشار بروید و آبتنی حسابی داشته باشید. کنار آبشار می توانید بنشینید و خستگی خود را رفع کنید. اگر اهل کوهنوردی هستید، پیشنهاد می کنیم مسیر آبشار را ادامه دهید، تا به طبیعت زیبا و بهشت واشی برسید و در آنجا کمپ کنید.

تنگه واشی

تنگه واشی در زمستان

تنگه واشی در منطقه ای کوهستانی قرار دارد. در بیشتر زمان های سال، این منطقه بسیار سرد است و تردد در آن صورت نمی گیرد. ضمن این که برای رسیدن به آبشار باید زمان زیادی در آب باشید و تحمل سرمای آب در بیشتر ایام سال ممکن نیست. حتی در شروع بهار نیز، این منطقه هم چنان سرمای زمستانی دارد و بادهای سرد کوهستانی تردد در آن را دشوار می کنند.

تنگه واشی در تابستان

تنگه واشی مستعد رگبار و بارش های ناگهانی شدید است و به دلیل باریکی قسمت هایی از مسیر تنگه، در زمان بارش این مسیر سیلابی می شودبهترین زمان سفر به تنگه واشی در گرم ترین زمان های سال یعنی فصل تابستان است. برای این منظور بهتر است از اواخر خرداد تا اواسط شهریورماه برای این سفر برنامه ریزی کنید. با این وجود اگر قصد تردد به این تنگه در ماه های خرداد یا شهریور را دارید، بهتر است قبل از حرکت، وضعیت جوی منطقه و دمای تنگه را استعلام کنید. این منطقه مستعد رگبار و بارش های ناگهانی شدید است و به دلیل باریکی قسمت هایی از مسیر تنگه، در زمان بارش این مسیر سیلابی می شود و خطرات جدی دارد. تیر و مرداد بهترین زمان ها برای سفر به تنگه واشی هستند.

نکته قابل توجه در سفر یک روزه به این تنگه برنامه ریزی دقیق زمانی است. با توجه به فاصله ۱۷۰ کیلومتری تهران تا فیروزکوه، به خاطر داشته باشید که حتما برای شروع سفر صبح زود را انتخاب کنید تا زمان کافی برای بهره بردن از طبیعت زیبا و تردد تا آبشار را داشته باشید. اگر ساکن شهر فیروزکوه هستید، زمان بیشتری برای اتراق در این منطقه خواهید داشت.

جاذبه های طبیعی و تاریخی تنگه واشی

روستای جلیزجند در ابتدای مسیر تنگه، روستایی پرپیچ وخم و با پستی و بلندی فراوان است. در بسیاری از قسمت ها مسیر بسیار باریک می شود. می توانید زمانی را به قدم زدن در روستا و لذت از آب و هوای بکر آن اختصاص دهید. گردش در روستای جلیزجند خالی از لطف نیست. دوغ پنج گیاه این روستا که ترکیبی از گیاهان محلی آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه جنگلی و پونه کوهی است، طرفداران زیادی دارد.

پس از گذشتن از روستا، به پهنه ای سرسبز و زیبا خواهید رسید که مزارع گندم و سیب زمینی و باغ های میوه در آن خودنمایی می کنند. در اغلب اوقات، کشاورزان و باغداران مشغول کار هستند و با رویی گشاده از گردشگران استقبال می کنند.

قسمت ابتدایی تنگه، چشم انداز و فضای خاصی برای اتراق ندارد. برای لذت بردن از طبیعت این منطقه باید دل به آب بزنید. با وارد شدن به تنگه واشی و گذراندن فاصله ای در حدود یک و نیم کیلومتر در آب، به دشت زیبای ساواشی خواهید رسید. اگر تمایل به اتراق کردن دارید، این دشت زیبا برای این منظور مناسب است. به یاد داشته باشید که عبور از تنگه واشی برای همه افراد ساده نیست. این منطقه گرچه یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی اطراف تهران است، اما طی کردن این مسیر برای کودکان و افراد دارای ناتوانی های جسمی مقدور نیست.تنگه سا سنگلاخی است و گذشتن از آن نیاز به صخره نوردی و سنگ نوردی سبک دارد، اما عمق آب آن از تنگه واشی کمتر و مسیر آن نیز کوتاه تر است

پس از اتراق در این دشت و رفع خستگی، نوبت به ورود به تنگه دوم می رسد. تنگه سا سنگلاخی است و گذشتن از آن نیاز به صخره نوردی و سنگ نوردی سبک دارد، اما عمق آب آن از تنگه واشی کمتر و مسیر آن نیز کوتاه تر است. در طول این مسیر، منظره آب جاری روی سنگ ها و ریزش آن به پایین، آبشارهای کوچک و زیبا ساخته اند. باید خیلی مراقب باشید که روی سنگ های خیس سر نخورید.

با رسیدن به انتهای تنگه سا، آبشار ساواشی آشکار می شود و تماشای زیبایی آن، خستگی شما را ازبین می برد. این قسمت از تنگه کاملا سنگلاخی است و برای اتراق کردن خیلی فضای مناسبی ندارد. به خصوص اگر در روزهای تعطیل به این منطقه سفر کنید، بهتر است برای اتراق طولانی و صرف غذا و تنقلات، دشت ساواشی را انتخاب کنید. در پشت آبشار دشت زیبا و مناظر دیدنی وجود دارند، اما تردد به آنجا چندان هم ساده نیست.

نقش برجسته تنگه واشی

در طول مسیر تنگه واشی، کتیبه تاریخی زیبایی خودنمایی می کند، که یادگار از دوران قاجار است. این کتیبه سنگی ابعادی در حدود ۶ در هفت متر دارد و یکی از سه کتیبه معروف فتحعلی شاه قاجار است. عمر این کتیبه تاریخی به حدود ۱۸۵ سال می رسد و تصویر شکارگاه با منظره اسب، نیزه ها، شکارها و پسران و نوادگان فتحعلی شاه در آن حکاکی شده اند. این شاه قاجار با الگوبرداری از نقش برجسته های شیراز، سه هنرمند معمار ،نقاش و سنگ تراش را به خلق این اثر مامور کرد. قرار گرفتن این کتیبه در دل کوه، آن را از آسیب های طبیعی حفظ کرده است اما متاسفانه در طول زمان گردشگران آسیب هایی به ایین کتیبه رسانده اند.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری فیروزکوه قرار گرفته است. در کیلومتر دو جاده فیروزکوه به تهران، مسیر فرعی به سمت روستای «جلیزجند» وجود دارد. این روستا در ۱۰ کیلومتری این جاده فرعی، دروازه ورود به سمت تنگه واشی است. با گذشتن از روستا و دشت وسیع کشاورزی پس از آن و باغ های میوه، به رودخانه ای می رسید که در طول تنگه واشی جریان دارد و از آبشار ساواشی سرچشمه می گیرد. از این منطقه چشم انداز مناسبی به تنگه و مسیر وجود ندارد.

آدرس تنگه واشی: جاده تهران - فیروزکوه، کیلومتر ۱۷ جاده


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد
تیتر امروز   
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر