آشنایی با طریقه شستن کلم بروکلی

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با طریقه شستن کلم بروکلی
استفاده از میوه‌ها و سبزی های تازه در رژیم غذایی امری حیاتی است اما نه همراه با حشرات، مواد شیمیایی و باکتری‎هایی که همراه با آن است. پس برای از میان بردن باکتری‌ها، کثیفی و پسماندهای شیمیایی، حتماً میوه‌ها و سبزی ها را قبل از مصرف به خوبی بشویید.

مواد غذایی و به خصوص سبزیجاتی که ما در سبد غذایی خودمان استفاده می کنیم به دلیل اینکه به صورت خام مصرف می کنیم نیاز به رعایت بهداشت و شستشوی صحیح و بیشتری دارند که ما در این مطلب شما را با سه روش شستن کلم بروکلی آشنا می کنیم.

3 روش عالی و مطمئن برای شستن کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از خوشمزه ترین سبزیجاتی است که برای انواع سالاد و غذاها استفاده می شود، ولی این سبزی خوش طعم کرم های ریزی دارد که با شستشوی ساده از بین نمی رود گفته می شود داخل کلم بروکلی کرم هایی وجود دارد که با شستن معمولی از بین نمی رود، پس برای انگل زدایی و شستشوی کلم بروکلی چه باید کرد؟ در این نوشتار چند راه برای انگل زدایی از این سبزی مفید و پرخاصیت را یادآور می شویم.

شستن کلم بروکلی با آب

سینک را با آب سرد پر کنید و بروکلی را برای 5-10 دقیقه در آن خیس کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی بروکلی در آب کافی قرار دارد. سپس بروکلی را در آب بگذارید، تا کثیفی و خاک ها در آب حل شود.

زمانی که ابتدا بروکلی را در آب قرار دادید، چند بار آن را در آب بچرخانید تا تمام خاک ها و کثیفی ها شل شوند. اگر از آب گرم استفاده کنید، بروکلی کمی پژمرده می شود.

اگر به سینک دسترسی ندارید، می توانید از یک کاسه بزرگ به جای آن استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که بروکلی به زیر آب فرو برود.

بروکلی را در آبکش قرار دهید و آن را در آب سرد اجرا کنید.بعد از خیس کردن بروکلی، سینک را خالی کنید و آب سرد رویش بگیرید. اجازه دهید آب، بروکلی را بشورد و آن را در آبکش قرار دهید تا دو طرفش را آب بکشید.اگر آبکش ندارید، می توانید به راحتی بروکلی را در دستانتان قرار دهید و تکان دهید.

از دستان خود برای مالیدن و پاک کردن سبزی ها از کثیفی ها استفاده کنید. سر بروکلی، شکاف های زیادی دارد که در آن کثیفی می تواند به دام بیفتد. برای شل کردن آن ها، انگشتان خود را بالای نوک بروکلی بکشید و کناره ها و کف ساقه ها را بمالید. اگر برس برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات دارید، می توانید از آن برای تمیز کردن بروکلی استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که هنگام مسواک زدن مراقب باشید.

آن ها ظریف هستند و ممکن است به راحتی از ساقه جدا شوند. بروکلی را قبل از پختن در غذا یا آشپزی خشک کنید. آنها را روی سینک نگه دارید و بگذارید آب به مدت چند ثانیه از آن خارج شود. سپس، ان را با دست خود 3-4 بار تکان دهید تا جایی که آب را از داخلش پاک کنید. اگر ساقه و سرش هنوز مرطوب است، می توانید قبل از آماده کردن بروکلی، یک دستمال کاغذی یا حوله تمیز را امتحان کنید.

استفاده از محلول سرکه برای شستن کلم بروکلی

یک کاسه بزرگ را با مخلوطی از 3 قسمت آب و 1 قسمت سرکه سفید پر کنید. دقت کنید که کاسه به اندازه کافی بزرگ باشد تا بروکلی را نگه دارد. مخلوط را با یک قاشق هم بزنید تا آب و سرکه ترکیب شوند. دقت کنید که آب کافی داشته باشید، به طوری که کل بروکلی به طور کامل زیر آب فرورفته باشد. به عنوان مثال، اگر 3 فنجان (710 میلی لیتر) آب در کاسه بریزید، یک فنجان (240 میلی لیتر) سرکه سفید اضافه کنید.

بروکلی را در این محلول برای خیساندن 15-20 دقیقه قرار دهید. بروکلی را در اطراف کاسه بچرخانید تا هر گونه کثیفی را شل کنید و سپس بگذارید دست نخورده باقی بمانند. استفاده از سرکه کمی طولانی تر از آب سرد است، اما می تواند در از بین بردن آفت کش ها و باکتری ها نسبت به آب موثرتر باشد. بروکلی را از محلول بیرون آورید و آن را با آب سرد آبکشی کنید.

زمانی که در حال تمیز کاری هستید، از دست هایتان و یا برس زبر استفاده کنید تا ساقه و سرش را بمالید. دقت کنید که تمام قسمت های بروکلی، از جمله کف ساقه و زیر گلهایش را با آب بشویید. اگر بروکلی را به مدت بیش از 30 دقیقه خیس شود، می تواند سرکه را جذب کرده و طعم تلخی بگیرد.

نحوه شستن کلم بروکلی با نمک

  1. کلم بروکلی را به صورت وارونه در یک ظرف آب سرد قرار دهید. اگر از کلم بروکلی خانگی یا ارگانیک استفاده می کنید، باید نگران کرم های گلدان نیز باشید. برای اطمینان بیشتر، گل های کلم را در محلول آب نمک خیس کنید. کرم ها معمولا در لابه لای گل کلم زندگی می کنند، زیرا در این نقطه از کلم فضای زیادی برای پنهان شدن وجود دارد. اگر نگران کرم های موجود در ساقه هستید، می توانید کل ساقه را نیز در آب قرار دهید، اما حتما گل ها را رو به پایین نگه دارید.
  2. به ازای هر 1 فنجان (950 میلی لیتر) آب سرد، 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) نمک اضافه کنید. نمک را بعد از افزودن کلم بروکلی به آب اضافه کرده و با چرخاندن سر کلم در آب، نمک را حل کنید. این کار همچنین باعث بیرون آمدن کرم ها از مخفیگاه خود شده و بسیاری از آن ها را از کلم جدا می کند. اگر در طول شستن کلم بروکلی، هیچ کرمی مشاهده نمی کنید، روند خیساندن را ادامه دهید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ کرمی در کلم مخفی نشده است.
  3. اجازه دهید کلم بروکلی به مدت 15 تا 30 دقیقه خیس بخورد تا کرم ها از بدنه گیاه خارج شوند. با قرار دادن کلم بروکلی در آب، کرم ها در آب سرد منقبض شده و به سمت بالا شناور می شوند. برای بیرون کرم ها و حشرات از آب، آن ها را با الک یا قاشق منفذدار بیرون بیاورید. لازم نیست حتما کرم ها و حشرات را از آب خارج کنید، اما فیلتر کردن آن ها از چسبیدن مجدد آن ها به کلم در زمان بیرون آوردن آن جلوگیری می کند.
  4. گل های کلم را در آب سرد بشویید تا نمک موجود در آن پاک شود. بعد از شستن کلم بروکلی در آب نمک، ممکن است مقداری از نمک به کلم چسبیده باشد. اگر هنوز کلم بروکلی را با استفاده از برس یا انگشتان خود تمیز نکرده اید، می توانید این کار را در هنگام آبکشی انجام دهید.
  5. پس از شستن کلم بروکلی، آن را به خوبی تکان داده و خشک کنید. کلم را به صورت وارونه روی سینک ظرفشویی نگه دارید و با ضربه زدن به پایین ساقه، کرم ها و حشرات باقیمانده را از آن خارج کنید. سپس، با استفاده از یک حوله تمیز، آب اضافی کلم را گرفته و آن را از نزدیک بررسی کنید. وقتی کلم بروکلی تمیز و خشک شد، می توانید آن را برش زده و بپزید یا بلافاصله سرو کنید.

انگل زدایی کلم بروکلی

  • ابتدا به مدت 10 دقیقه بروکلی ها را در 3 لیتر آب ولرم همراه با یک گرم (نصف قاشق چای خوری) پودر پرکلرین 70 درصد خیس کنید. سپس کلم ها را از روی کفاب جمع آوری کرده و آن ها را دوباره با آب سالم شستشو دهید تا باقی مانده مایع ضدعفونی کننده از آن جدا شود.
  • یک روش دیگر هم برای از بین بردن انگل های بروکلی، این است که آن ها را حدود 3 دقیقه در آب جوش بگذارید. به این ترتیب می توانید با خیال راحت از این سبزی مفید استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (62 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن