آشنایی با زمرد طبیعی و زمرد مصنوعی

  شنبه، 28 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با زمرد طبیعی و زمرد مصنوعی
نام زمرد از نام یونانی آن به اسم Smaragdos گرفته‌ شده که به معنای رنگ سبز هست.بنابر اعلام زر، زمرد نام سنگی در خانواده بریل است و می‌توان گفت که از مهم‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان در صنعت طلا و جواهرسازی هست.عنصر رنگ‌زای سنگ زمرد، کرومیوم هست. رنگ زمرد در برابر نور و حرارت ثابت هست و فقط در حرارت ۷۰۰-۸۰۰ درجه تغییر می‌کند

نام زمرد از نام یونانی آن به اسم Smaragdos گرفته شده که به معنای رنگ سبز هست.بنابر اعلام زر، زمرد نام سنگی در خانواده بریل است و می توان گفت که از مهم ترین سنگ های قیمتی جهان در صنعت طلا و جواهرسازی هست.عنصر رنگ زای سنگ زمرد، کرومیوم هست. رنگ زمرد در برابر نور و حرارت ثابت هست و فقط در حرارت ۷۰۰-۸۰۰ درجه تغییر می کند.بهترین زمردها شفاف می باشند و درون آن ها ناخالصی به صورت ابری مانند به نظر می رسد.زمردها با فرآیند هیدروترمال (آبی - حرارتی)، تشکیل می شوند. مهم ترین منابع سنگ زمرد در کلمبیا هست. همچنین معادن سنگ زمرد در زامبیا، برزیل، افغانستان، استرالیا، غنا، هند، ماداگاسکار، نیجریه، تانزانیا ونیز وجود دارد.از آنجایی که سنگ زمرد بسیار به ضربه حساس هست، چهارگوشه آن زده می شود و اصطلاحاً بهترین تراش برای آن تراش امرالد کات هست.

ترکیبات سنگ زمرد

زمرد سنگی بسیار زیبا و بلورین است. این سنگ در رنگ های سبز، طلایی، آبی، سفید و غیره وجود دارد ولی بهترین زمرد، زمرد سبز است و همگان از نگاه کردن به رنگ سبز سیر آن لذت می برند.همچنین باید بدانید که ترکیب شیمیایی و کانی شناسی، زمرد با فرمول Be۳Al۲(SiO۳)۶ از بریلیوم، آلومینیوم و سیلیکات بوجود آمده و به همراه آکوامارین آبی، مورگانیت صورتی، هلیدور طلایی به خانواده بزرگ بریل تعلق دارد. بریل در حالت خالص بی رنگ هست ولی اضافه شدن مقدار کمی کروم و وآنادیوم، رنگ سبز زیبای زمرد را در آن ایجاد می نماید.انواع ترکیبات شیمیایی زمرد شامل سیلیکا، آلومینیوم، آهک، اکسید آهن بوده و رنگ سبز آن به دلیل وجود اکسید کروم بوده است.

عنصر رنگزای سنگ زمرد، کرومیوم می باشد. رنگ زمرد در برابر نور و حرارت ثابت می باشد و فقط در حرارت 700-800 درجه تغییر می کند.
بهترین زمردها شفاف می باشند و درون آنها ناخالصی به صورت ابری مانند به نظر می رسد.
زمردها با فرآیند هیدروترمال (آبی - حرارتی)، تشکیل می شوند. مهمترین منابع سنگ زمرد در کلمبیا می باشد. همچنین معادن سنگ زمرد در زامبیا، برزیل، افغانستان، استرالیا، غنا، هند، ماداگاسکار، نیجریه ، تانزانیا و .. نیز وجود دارد.از آنجایی که سنگ زمرد بسیار به ضربه حساس می باشد، چهارگوشه آن زده می شود و اصطلاحا بهترین تراش برای آن تراش امرالد کات می باشد.از این نوع تراش در انواع مدل های طلا و جواهر مانند انگشتر زمرد، آویز زمرد، گردنبند زمرد و ... استفاده میشود .همچنین برای زمرد های پاک و شفاف از تراش گرد نیز استفاده می کنند . از سنگهای کدر و تیره زمرد نیز به عنوان زیور آلات استفاده میشود . سنگهای کدر و تیره سنگ زمرد را به شکل دامله و یا دانه های تسبیحی تراش خورده در می آمورند که بیشتر در زیورآلاتی چون گردنبند طلا و دستبند طلا مورد استفاده قرار می گیرد.

زمرد مصنوعی:

اولین زمردهای مصنوعی در سال 1848 شناخته شد. در حدود 100 سال پیش روشهای گوناگونی روج یافت. از سال 1950 تولیدات تجاری با کیفیت عالی در بازار دیده شد. سنگهای مصنوعی بیشتر از سنگهای طبیعی نور ماورا بنفش را انتقال می دهند. پس برای شناسایی سنگ زمرد طبیعی از زمرد مصنوعی می توان از نور ماورا بنفش کمک گرفت.برای پنهان کردن ایرادات و ترک های زمرد، اغلب آنها را در روغن های مخصوص غوطه ور می کنند.

آیا زمرد مصنوعی بدل و بی ارزش است؟

زمردهای مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می شوند و بنابراین سعی می شود تا ساختاری مشابه به سنگ طبیعی داشته باشد. اما به طور کلی باید گفت که زمرد مصنوعی لزوما فیک و بی ارزش نیست. اما اگر نمونه مصنوعی را به عنوان زمرد اصل به شما قالب کنند، آن وقت است که کلاه سرتان رفته و باید نزد فروشنده بازگردید.برای اینکه در همان زمان خرید بتوانید زمرد مصنوعی را از زمرد طبیعی تشخیص دهید، باید به مجموعه ای از نشانه ها توجه کنید. اول از همه باید بدانید که زمرد مصنوعی بسیار یکدست و تمیز و شفاف دیده می شود و ترک و خلل و فرج کمی در سطح آن مشاهده می شود. این در حالیست که زمرد طبیعی خلل و فرج زیادی دارد که با چشم عادی هم قابل تشخیص هستند.برخی از سنگ های زمرد مصنوعی را می توان با تاباندن نور فرابنفش تشخیص داد. به این صورت که با تابش این اشعه، سنگ زمرد مصنوعی بازتاب نوری قرمزرنگ دارد. البته این روش تشخیص چندان قابل اعتماد نیست زیرا برخی از زمردهای طبیعی هم در برخی شرایط بازتاب نوری قرمز از خود نشان می دهند.

بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص زمرد اصل از بدل این است که آن را نزد متخصص جواهرات ببرید تا با آنالیز سنگ واقعیت امر را برایتان بازگو کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان