دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با جاذبه های کاخ سلطنتی استکهلم در کشور سوئد 

پنجشنبه، 24 فروردین 1402
کاخ سلطنتی استکهلم در کشور سوئد یکی از جاذبه های بسیار دیدنی این شهر می باشد که محل اقامت خاندان سلطنتی سوئد است و یکی از زیباترین قصرهای شمال اروپا به حساب می آید. این کاخ در قرن هفدهم میلادی به عنوان یک کاخ تابستانی ساخته شد.

قصر دروتنینگهلم (Drottningholm) در جزیره «لوون» (Lovön) و در کرانه دریاچه «مالارِن» (Mälaren) قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند با یک سفر پنجاه دقیقه‌ای از مرکز شهر استکهلم با قایق به قلمرو قصر سلطنتی برسند. در قرن شانزدهم، «کاترین» همسر پادشاه «جان سوم» جزیره لوون را برای بنای کاخ تابستانی انتخاب کرد. نام دروتنینگهلم از همین گرفته شده و در زبان سوئدی به معنای «جزیره ملکه» است. ساخت قصر در سال 1580 تکمیل شده و توسط معمار فلاندری، «ویلم بوی» (Willem Boy) به سبک رنسانسی طراحی گردید. در سال 1661 قصر گرفتار آتش‌سوزی شده و سال بعد از آن حادثه، ملکه معماری دیگر را برای ساخت یک ساختمان جدید انتخاب کرد. این معمار نقشه‌های خود را بر اساس طراحی غالب سبک باروکی کاخ‌های فرانسوی و ایتالیایی آماده نمود. بعد از مرگ وی در سال 1681 پروژه کاخ توسط پسر او به پایان رسید.

در شهر استکهلم قصری به نام دورتنینگهلم وجود دارد که محلی برای اقامت خاندان سلطنتی سوئد بوده که در قرن هفدهم برای استراحت و تفریحات تابستانی از آن استفاده می کردند، این مجموعه یکی از زیباترین قصرهای شمال اروپا به شمار می ‌رود. قصر دروتنینگهلم در یکی از جزایر این شهر به نام جزیره لوون در کرانه ی دریاچه مالارن قرار گرفته است. به منظور بازدید و تماشای قصر دروتنینگهلم می توانید با یک سفر پنجاه دقیقه ای از مرکز شهر استکهلم با قایق به قلمروی قصر سلطنتی بروید. همسر پادشاه جان سوم جزیره ی لوون که در قرن شانزدهم بر این کشور حکومت می کردند نیز قصر دروتنینگهلم در استکهلم را به عنوان کاخ تابستانی خود انتخاب کردند. نام دروتنینگهلم از همین گرفته شده و در زبان سوئدی به معنای جزیره ملکه مشهور است. ساخت قصر در سال 1580 تکمیل شده و توسط معمار فلاندری، ویلم بوی (Willem Boy) به سبک رنسانسی طراحی گردید.

این قصر زیبا و سلطتنی در سال 1661 آتش گرفت و سال بعد از این حادثه ی هولناک برای بازسازی ملکه معماری را برای ساحت یک ساختمان جدید انتخاب کرد. این معمار نقشه ‌های خود را بر اساس طراحی غالب سبک باروکی کاخ‌ های فرانسوی و ایتالیایی آماده نمود. بعد از مرگ وی در سال 1681 با توجه به این اکثر قسمت های تخریب شده ی کاخ بازسازی شده بود اما معمار این بنا فوت کرد و ادامه کار وی را پسر Nicodemus Tessin ادامه و طرح های جزئی که باقی مانده بود را تکمیل کرد.

فضای داخلی قصر دروتنینگهلم

اکثر تزئینات فضای داخلی به سبک باروک طراحی شده‌اند. زمانی که معمار بنا در سال 1715 فوت کرد اکثر اتاق‌ها ناتمام مانده بودند. جذاب‌ترین بخش فضا را شاید بتوان پلکان بزرگ و باشکوه آن دانست که در مرکز بنا قرار دارند. 9 تندیس بزرگ الهگان شعر و موسیقی در قسمت نرده‌ها به چشم می‌خورند که توسط «تسین» (Tessin) طراحی شده‌اند. نقاشی‌های دیواری و سقف، بسیار خیره‌کننده و چشم‌نواز هستند.

زیباترین اتاق این مجموعه را شاید بتوان اتاق «هِدویگ النورا» (Hedvig Eleonora) دانست که در سال 1683 تکمیل شد. علاوه بر آن، کتابخانه مجلل سلطنتی که برای ملکه «لویزا اولریکا» (Lovisa Ulrika) طراحی و ساخته شده بود نیز بسیار دیدنی است. نقاشی‌های بزرگ موجود در گالری پادشاه چارلز دهم و یازدهم مناظری از رویدادهای تاریخی، به ویژه عبور از دانمارک در سال 1658 و جنگ «لوند» (Lund) سوئد در سال 1667 را نشان می‌دهند.

تئاتر دربار دروتنینگهلم

از دیدگاه تاریخی شاید بتوان ادعا کرد مهم‌ترین ساختمان دروتنینگهلم، تئاتر دربار، قدیمی‌ترین ساختمان تئاتر با ماشین‌های مکانیکی در جهان باشد. این بنا در سال 1766 و به سبک نئوکلاسیک، برای ملکه «لویزا اولریکا» ساخته شد و در واقع، جایگزین ساختمانی بود که قبل‌تر در آتش‌سوزی سال 1762 سوخته بود. فضای داخلی تئاتر در زمان حکومت پسر او، «گوستاو سوم» که حامی جدی تئاتر و اپرا بود مجدداً طراحی شد. به گوستاو سوم لقب «پادشاه تئاتر» نیز اطلاق می‌گردید.

بعد از مرگ این پادشاه در سال 1792، جانشین او ترجیح داد تا در کاخ سلطنتی اقامت کرده و همین امر سبب فراموشی تئاتر دربار شد. در سال 1922 تاریخ‌شناسی به نام «آگنه بِیِر» (Agne Beijer) تئاتر را با سن بی‌همتای قرن هجدهمی‌اش بازیافت. این فرد نیروی محرک پشت ساخت یک موزه روبه‌روی این ساختمان بود. همچنین وی را برای بازسازی و ترمیم تئاتر که تا به امروز برای اجراهای زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد مسئول کردند. سیستم مکانیکی قرن هجدهمی که برای تعویض صحنه، ایجاد رعد و افکت باد ساخته شده بود هنوز هم کاربرد دارد.

باغ‌های دروتنینگهلم

دو باغ با سبک‌های متفاوت در قصر دروتنینگهلم وجود دارند. باغ قدیمی‌تر به سبک باغ‌های باروکی فرانسوی ساخته شده است و مجسمه‌هایی که آن را باشکوه‌تر می‌کنند توسط یک هنرمند رنسانسی خلق و طی فتح شهرهای مختلف توسط ارتش سوئد جمع‌آوری شدند. آب‌نمای هرکول که در اینجا خواهید دید در اصل متعلق به یکی از کاخ‌های دانمارک بوده است. بزرگ‌ترین قسمت باغ با مسیر‌های پیچ در پیچ و یک حوضچه نامنظم، با بخش رسمی باروکی در تضاد می‌باشد. این ناحیه با کپی مجسمه‌های باستانی که شاه گوستاو در سال 1783 از سفرش به رم آورده بود تزئین شده است. نسخه‌های اصلی در موزه عتیقه‌جات شاه گوستاو سوم در قصر سلطنتی نگهداری می‌شوند.

جذاب‌ترین ساختمان داخل باغ‌ها، کاخ چینی است. در سال 1753 ملکه لویزا اولریکا در تولد سی سومین سال زندگی‌اش یک سازه چوبی چینی از همسرش هدیه گرفت. این سازه، پنهانی در استکهلم ساخته شده و قطعه قطعه به دروتنینگهلم منتقل گردید. 10 سال بعد، این سازه شکننده چوبی با چیزی که امروز شاهدش هستید جایگزین شد. در آن زمان خاندان‌های سلطنتی اروپا شیفته فرهنگ چین بوده و تقریباً تمام کاخ‌های تفریحی یک آلاچیق چینی در خود داشتند.

خلاصه

کاخ سلطنتی استکهلم اقامتگاه رسمی پادشاه سوئد است. این کاخ در نزدیکی ساختمان پارلمان سوئد و همچنین کلیسای جامع استکهلم، در گَملا سْتان شهر استکهلم واقع شده‌است. امروزه خانواده سلطنتی سوئد در کاخ دروتنینگهلم در حومه استکهلم زندگی می‌کنند، اما دفتر کار پادشاه و ملکه هنوز در کاخ استکهلم قرار دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی متن
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش