دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با جاذبه های منطقه حفاظت شده کبیرکوه در ایلام 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
کبیرکوه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رشته‌کوه استان ایلام است و از مجموعه‌ای کوه بلند تشکیل شده که قسمتی از رشته‌کوه بزرگ زاگرس هستند. این رشته‌کوه در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد. کبیرکوه از مناطق پر باران، سرسبز و پرآب در ناحیه کوهستانی زاگرس است.

منطقه حفاظت‌شده کبیرکوه یک منطقه حفاظت‌شده در شهرستان‌های دره‌شهر و بدره در استان ایلام ایران است که با مساحت 179 کیلومتر مربع در دامنه شمالی رشته‌کوه کبیرکوه و در ارتفاع 950 تا 2790 متری قرار دارد. منطقه حفاظت‌شده کبیرکوه منطقه‌ای کوهستانی، با شیب‌های تند و خاک کم‌عمق از رشته‌کوه‌های زاگرس است که در دامنه ارتفاعی 950 تا 2810 متر از سطح دریا قرار دارد. این منطقه به لحاظ داشتن تنوع ارتفاعی دارای اکوسیستم‌های مختلف بوده که اغلب غیرقابل دسترس هستند و نسبت به سایر مناطق، به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند. با توجه به تنوع و تغییرات شرایط فیزیکی که در سطح منطقه وجود دارد، علاوه بر برخورداری از غنای زیستی دارای ارزش‌های گردشگری و اکوتوریسم بالایی نیز می‌باشد.

منطقه کبیرکوه طی مصوبه شماره 216 شورای عالی محیط زیست مورخ 1380/7/25 با مساحت 17٬923 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌است. از آن تاریخ به بعد این منطقه شاهد تحولات مثبتی در روند افزایش گونه‌های گیاهی و جانوری بوده و امروزه این منطقه یکی از مناطق شاخص استان ایلام در راستای تنوع گیاهی و جانوری محسوب می‌شود.

دره‌ شهر از شهرهای کوهپایه ای کبیرکوه (از سلسله جبال زاگرس) و مرکز شهرستان دره‌ شهر است. کبیرکوه امتداد جنوبی این شهرستان را احاطه کرده و پوشش جنگلی آن موجب تلطیف هوا و زیبایی منطقه بخصوص در فصول زمستان (اواخر فصل) و بهار شده است. دره شهر محل شهر باستانی ماداکتو پایتخت عیلامیان بوده‌ است. شهر باستانی ماداکتو (نام قدیمی دره شهر) در امتداد ضلع جنوبی شهر کنونی دره‌ شهر واقع شده است.

منطقه حفاظت شده کبیرکوه منطقه ای است کوهستانی از سلسله جبال زاگرس که در دامنه ارتفاعی 950 تا 2790 متر از سطح دریا قرار دارد. این منطقه به لحاظ داشتن تنوع ارتفاعی دارای اکوسیستم های مختلف بوده که اغلب غیر قابل دسترس هستند و نسبت به سایر مناطق، به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند. با توجه به تنوع و تغییرات شرایط فیزیکی که در سطح منطقه وجود دارد، علاوه بر برخورداری از غنای زیستی دارای ارزش های گردشگری و اکوتوریسم بالایی نیز می باشد.
منطقه کبیرکوه طی مصوبه شماره 216 شورای عالی محیط زیست مورخ 1380/7/25 با مساحت 17,923 هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. از آن تاریخ به بعد این منطقه شاهد تحولات مثبتی در روند افزایش گونه‌ های گیاهی و جانوری بوده و امروزه این منطقه یکی از مناطق شاخص استان ایلام در راستای تنوع گیاهی و جانوری محسوب میشود.

پوشش گیاهی کبیرکوه

در دامنه‌های کبیرکوه وضعیت پوشش گیاهی به تدریج تغییر یافته و هرچه از روستاها دورتر شده و به مناطق کوهستانی نزدیک می‌شود پوشش گیاه وضع بهتری پیدا می‌کند.

هرچه به ارتفاعات منطقه نزدیک شویم گونه‌های درختی که غالبیت با بلوط ایرانی است، به صورت گونه‌های غالب ظاهر می‌شوند.

در منطقه حفاظت شده کبیرکوه و در نزدیکی شهر بدره و در پشته بدره یکی از گونه‌های نادر درختی به نام لرگ (Pterocarya fraxinifolia) در اطراف آبراهه‌ها و چشمه‌های منطقه با حدود 100 پایه وجود دارد که نظر هر بیننده‌ای را در آن منطقه به خود جلب می‌کند.

تعدادی از گونه‌های گیاهی موجود در منطقه حفاظت شده کبیرکوه عبارتند از: زبان گنجشک، داغداغان، ارژن، آلبالو وحشی، پرسیاوش، اسپند، گوش بره، دافنه، بلوط ایرانی، بروموس، بومادران، جو دوسر، چمن، بنه، بادام، زالزالک، تمشک، گاو زبان، کنگر، پنیرک، ملیکا، شنبلیله و…

گونه‌های جانوری کبیرکوه

منطقه حفاظت شده کبیرکوه به علت شرایط خاص، پستی و بلندی و برخورداری از صخره‌ها، تپه‌ماهورها، اراضی کم شیب ناهموار، بیشه‌زارها و دره‌های عمیق شامل طیف متنوع زیستگاهی است و به همین دلیل توان مناسبی برای ازدیاد حیات وحش خصوصاً کل و بز دارد. تهیه شناسنامه‌ای کامل از حیات وحش این منطقه نیاز به مطالعات خیلی زیادی دارد. گونه‌های پستاندار منطقه حفاظت شده کبیرکوه عبارتند از:

خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه وحشی، کاراکال، گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، سمور، راسو، کل و بز، گراز، خرگوش، سنجاب ایرانی، خارپشت اروپایی، خارپشت گوش بلند، هامستر خاکستری و موش خانگی.

سهم منطقه حفاظت شده کبیرکوه از پرندگان ایران که تاکنون گزارش شده؛ 46 گونه می‌باشد که در 7 راسته و 19 تیره جای می‌گیرند. این منطقه با توجه به تنوع زیستگاه‌ها از نظر تنوع گونه‌ای پرندگان نیز غنی می‌باشد.

راه های دسترسی به منطقه حفاظت‌شده کبیرکوه

برای رفتن به این منطقه می توان از مسیر های گوناگونی اقدام کرد.اگر هم تصمیم دارید با خودرو شخصی به این محل سفر کنید می توانید از راه های مختلفی خود را به این محل برسانید.

در صورتی که تمایل دارید از این محل دیدن کنید باید بدانید که می توانید در هر روز هفته به این محوطه سفر کنید. پیشنهاد می کنیم در فصل های گرم سال به این محل بروید تا از زیبایی ها و سرسبزی های آن بهرمند شوید. در سال های سرد به علت بارش برف و باران در این منطقه امکان گردش برای شما کمتر می شود.

خلاصه

منطقه حفاظت شده کبیرکوه منطقه‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس به شمار می رود که در دامنه ارتفاعی 950 تا 2810 متر از سطح دریا قرار دارد. این منطقه به لحاظ داشتن تنوع ارتفاعی دارای اکوسیستم‌های مختلف است که اغلب غیرقابل دسترس هستند و نسبت به سایر مناطق، به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند. کبیرکوه مهم ‌ترین و بزرگترین رشته کوه استان ایلام محسوب می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
هزینه چاپ یک کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی کتاب
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست