دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با جاذبه های تالاب چکر ایلام 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
تالاب چکر ایلام ،درغرب شهرستان ایلام ودر منطقه بولی و در ناحیه چکر واقع شده است عمق آن در حدود 5/2 متر است . این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دایمی است .عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد. منبع آب آن نزولات جوی و چند چشمه جوشان میباشد.

تالاب چکر در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی و در ناحیه چکر قرار دارد. نیزارهای اطراف به همراه طبیعت بکر زیبای پیرامون آن واقعا دلنشین هستند و آن را به یکی از مکان‌ های دیدنی ایلام تبدیل کرده‌اند. این تالاب محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده‌ای و اردک سر سبز است.

آب تالاب زیبای چکر دائمی است اما در فصول مختلف به دلیل اختلاف میزان بارش ممکن است عمق آن تغییر کند. حیات وحش تالاب چکر به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای گرمسیری با متوسط دمای 24 درجه سانتیگراد، محل زندگی زمستانی پرندگان مهاجر زیادی از سیبری، کشورهای شمالی و آسیای میانه است. پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، اردک سرسبز، چنگر و کشیم هر ساله هنگام زمستان به این منطقه مهاجرت می‌کنند. پوشش گیاهی تالاب نیز علفزار است که در آب رشد کرده‌اند و در کنار پوشش گیاهی و نیزارهای اطراف تالاب به زیستگاه مناسبی برای جانوران تبدیل شده است. اگر به پرنده‌نگری علاقه دارید در فصل مهاجرت پرندگان می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید و به تماشای پرندگان مهاجر زیبا بنشینید و تصاویر زیبایی را به یادگار ثبت کنید.

در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی و در ناحیه چکر، تالاب زیبای چکر قرار دارد. مساحت آن در حدود 3 هکتار و ارتفاع آن 600 متر بوده و عمق آن در حدود 2.5 متر است. این تالاب در منطقه گرمسیری قرار دارد ولی آب آن دائمی است. عمق آن بستگی به میزان بارش در طول سال دارد و منبع آبش نزولات جوی و چند چشمه جوشان می باشد. متوسط دمای آن 24 درجه سانتیگراد است و نیزارهای اطراف آن به همراه طبیعت بکر زیبای اطراف واقعا دلنشین است.

حیات وحش تالاب چکر

تالاب مذکور مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود . این تالاب محل زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است. این تالاب هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری است که در ماه های سرد به این منطقه مهاجرت میکنند.

پوشش گیاهی تالاب زیبای چکر

پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است. گیاهان مرتعی، گیاهان علفی و گرامینه تیره جگن و نی از پوشش گیاهی غالب در تالاب محسوب می شوند. پوشش گیاهی اطراف آن چشم انداز زیبایی را بوجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم نموده است.

خلاصه

تالاب‌های استان ایلام مناظر فوق‌العاده چشمگیری دارند اما نام آن‌ها را کمتر شنیده‌ایم. تالاب چکر در غرب شهرستان ایلام و نزدیکی مرز عراق قرار دارد و یکی از دیدنی های ایلام است که در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به خود می‌کشاند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه چاپ یک کتاب
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
ویدیویی پربازدید از زورگویی بچه گربه به داداشش موقع شیر خوردن/ خیلی ماهرانه داره بهش میگه برو پیِ کارِت😂
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب