آشنایی با کاربرد و نقش هدلایت خودرو

  شنبه، 29 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با کاربرد و نقش هدلایت خودرو
لامپ های مورد استفاده در نور بالا، نور پایین و پروژکتور خودرو روز به روز پیشرفت کرده اند. در گذشته از لامپ های زنونی استفاده می شد اما امروزه نسل جدید لامپ ها به نام هدلایت به بازار آمده اند که نسبت به نمونه های قبلی امکانات بیشتری دارند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره کاربردهای هدلایت در خودرو بحث می کنیم.

اگر اخیراً به دنبال خرید یک چراغ مناسب برای خودروی خود بوده باشید، قطعاً نام لامپ هدلایت به گوشتان خورده است. این دسته از لامپ ها به عنوان نسل جدید چراغ های خودرو شناخته می شوند که از هر جهت نسبت به مدل های قبلی برتری دارند. این موضوع باعث شده تا طیف زیادی از افراد به سمت آن روی بیاورند. اگرچه حجم این طرفداران روز به روز افزایش می یابد، اما هنوز هم طیف زیادی از آن ها به خوبی با ماهیت و کاربرد هدلایت آشنایی ندارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراه کنید

لامپ هدلایت چیست؟


لامپ هدلایت به نسل جدیدی از چراغ های خودرو گفته می شود که مزیت های بسیار بیشتری نسبت به سایر لامپ ها دارند. امنیت بالا، ساختار عالی، عمر طولانی، مصرف انرژی کمتر و…. همگی بخشی از این مزیت ها می باشد. لامپ های هدلایت عموماً در کاسه چراغ های جلو و یا نور افکن های سپر مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت این دسته از لامپ ها از تکنولوژی هایی نظیر ال ای دی و اس ام دی استفاده می شود که هر دو جزو فناوری های ایمن و البته به روز در صنعت روشنایی هستند. این تکنولوژی ها نه تنها باعث ایجاد نوردهی مناسب تر می شوند، بلکه انرژی کمتری هم مصرف می کنند که در نوع خود منحصر به فرد است.

لامپ هدلایت

کاربرد انواع هدلایت خودرو


هدلایت‌ها انواع مختلفی دارند که در شدت نور دهی و توان مصرفی با هم تفاوت دارند. بهتر است بدانید که شدت نور دهی با واحد لومن (LM)، و توان مصرفی با واحد وات (w) مشخص می‌شود. جا دارد بگوییم به طور متوسط شدت نور دهی یک لامپ معمولی برابر با 3800 لومن می‌باشد.

هنگام خرید هدلایت باید به این نکته توجه کنید که توان مصرفی لامپ‌های رایج در هر خودرو متفاوت است. این بدان معناست که توان مصرفی مهم است ولی می‌تواند تغییر کند. توان رایج در بین لامپ‌ها معمولاً 40 وات است. با فرض اینکه برای پروژکتورها که محفظه‌ی آن‌ها نسبت به کاسه چراغ کوچک‌تر است، توان 30 وات یا نهایتاً 40 وات مناسب باشد، توان 80 وات باعث سوختن و از بین رفتن سوکت لامپ و آب شدن آن می‌گردد. به همین دلیل در صورت انتخاب هدلایتی با توان بالاتر باید توان سیم و سوکت پایه لامپ هم بالاتر برده شود. در طراحی بعضی از هدلایت‌ها از 4 عدد SMD استفاده شده که به آن‌ها چهار طرفه می‌گویند و در بعضی دیگر 2 عدد SMD به‌ کار رفته که به نام دو طرفه شناخته می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع پرکاربرد هدلایت اشنا می‌شوید.

کاربرد هدلایت خودرو C9

این محصول سری جدید هدلایت‌های سایز کوچک با توان بالا و نور دهی بیشتر می‌باشد. به‌گونه‌ای که پرنورترین و قویترین هدلایت موجود در میان هدلایت‌های 2 طرفه در بازار کشور است. بدنه‌ی این محصول تماماً از فلز بوده و در ساخت آن از فن دور بالا استفاده شده است. همین طراحی خنک کننده و فن قوی‌، باعث افزایش طول عمر مفید این هدلایت نسبت به نسل‌های قبلی هدلایت مینی گردیده است.

مزیت دیگر این محصول کابل ابریشمی آن می‌باشد که آن را در برابر آب و رطوبت کاملاً مقاوم کرده است. نصب آن نیز بسیار آسان بوده و فقط کافیست با لامپ اصلی خودرو جایگزین شده و سوکت آن وصل گردد. همچنین مقدار جریان مصرفی این نوع هدلایت برابر با 2.6 آمپر است.

کاربرد هدلایت خودرو H7

هدلایت H7 نوعی دیگر از این وسیله است که برای گستره‌ی وسیعی از خودروها نظیر محصولات متعددی از کمپانی‌های هیوندای، کیا، ایران خودرو، سایپا و… مناسب است. عبارت ” H7 ” در واقع به نوع پایه‌ی این محصول اشاره دارد. همین مسئله در مورد هدلایت H4 نیز صدق می‌کند. در واقع هدلایت H4 دارای زیرمجموعه‌ی وسیعی از انواع این محصول است که دارای پایه‌ی نوع H4 می‌باشند.

لامپ هدلایت

ویژگی های هدلایت


هدلایت ها عموماً به عنوان نسل جدیدی از چراغ های خودرو شناخته می شوند که در مقایسه با مدل های مشابه نظیر لامپ های زنونی، مزیت های بسیار زیادی دارند. ما در ادامه مروری بر این ویژگی ها داریم که عموماً در مدل های قدیمی دیده نمی شود. مجموع این ویژگی ها باعث شده تا لامپ هدلایت گزینه ای بسیار مناسب برای خودرو های امروزی باشد.

عمر بیشتر

عمر هدلایت ها عموماً بر حسب دقیقه محاسبه می شود و در مقایسه با لامپ های هم رده ی خود عمر بسیار بیشتری دارند. در بیشتر موارد این دسته از لامپ ها از خود کاسه چراغ عمر بیشتری خواهند داشت که این موضوع برای یک وسیله ی الکتریکی بسیار حائز اهمیت است. دلیل این موضوع را می توان وجود فن در بخش پشتی آن دانست که برای خنک کردن چیپ ست هدلایت است. این در حالی است که لامپ های زنونی چنین مزیتی ندارند.

مقاومت بالاتر

هدلایت ها بر خلاف لامپ های زنونی شکننده نیستند و به همین جهت دوام بسیار بالایی دارند. از طرفی دیگر متریال به کار رفته در ساختار آن ها به گونه ای است که در برابر ضربه و تغییرات دمایی مقاومت بسیار بالایی دارند. این مقاومت به گونه ای است که بارها در تصادفات کاسه ی چراغ از بین رفته اما هدلایت همچنان سالم مانده است.

نوردهی مناسب تر

لامپ هدلایت با استفاده از تکنولوژی های اس ام دی و ال ای دی ساخته می شود. ترکیب این دو نه تنها نوردهی را بهتر می کند، بلکه باعث می شود تا نور آن، چشم سایر رانندگان را هم اذیت نکند. این عامل باعث می شود تا نوردهی این چراغ ها ملایم تر و البته بهتر از چراغ های زنونی باشد که روشنایی بسیار مناسبی را به همراه دارد.

مصرف کمتر

هدلایت ها با توجه به نوع تکنولوژی به کار رفته در ساختارشان، انرژی الکتریکی کمتری را مصرف می کنند. از طرفی دیگر این موضوع به نوبه خود باعث روشن شدن سریع تر آن ها می شود و در طول زمان هم مشکلی برای سیم کشی ماشین ایجاد نمی کنند. این در حالی است که لامپ های زنونی انرژی بیشتری مصرف کرده و برای روشن شدن هم باید ابتدا گرم شوند.

امنیت بیشتر

فاکتور دیگری که در لامپ هدلایت بسیار ایده آل است، امنیت بالای آن است. عموماً در ساختار لامپ های زنونی از نوعی گاز استفاده می شود که در صورت بروز تصادف و یا مشکلات سیم کشی، می تواند منجر به آتش سوزی شود. از طرفی خود لامپ های زنونی بعد از مدت زمان مشخصی باعث بروز مشکلات مختلف در سیم کشی خودرو می شوند. این موضوع در حالی است که لامپ هدلایت چنین مشکلی را ندارد.

هدلایت مناسب خودروی شما


شما می‌توانید بسته به نوع نیاز، نوع ماشین و بودجه خود هدلایت مناسب خود را انتخاب نمایید. هنگام خرید هدلایت توجه به چند مورد بسیار مهم است. این موارد شامل نوع پایه لامپ، نوع چیپ، نوع فن، تعداد ضلع نور ده و نوع درایور می‌باشند. پایه لامپ درواقع همان سوکت لامپ است. که بسته به نوع خودرو و نوع لامپ (نور بالا، نور پایین، پرژکتور) متفاوت می‌باشد. بنابراین پیش از اقدام به خرید هدلایت نیاز است حتماً از نوع پایه‌ی هدلایت اتومبیل خود مطلع باشید.

در رابطه با نوع چیپ باید بدانید چیپ‌های LED هدلایت‌ها به سه دسته CSP، COB ،SMD تقسیم می‌شوند و هریک از آن‌ها خصوصیات خاص خود را دارند. کاربر می‌بایست با توجه به نیاز خودرو و بودجه‌ی خود، مناسب‌ترین نوع را انتخاب کند. همچنین در مورد نوع فن باید بگوییم که هدلایت‌ها به دو دسته‌ی فن‌دار و بدون فن تقسیم شده و هدلایت‌های فن‌دار، نور قوی‌تری دارند. دلیل این امر هم آن است که وقتی از یک فن برای خنک کردن هدلایت استفاده شود توان خروجی هدلایت افزایش پیدا می‌کند. البته لازم به ذکر است که نصب هدلایت‌های فن‌دار مقداری پیچیده‌تر از انواع بدون فن آن است. حتماً باید با کمک افراد دارای تجربه در این زمینه انجام شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان