دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با مناطق دیدنی و جذاب نطنز در اصفهان 

چهارشنبه، 29 شهریور 1402
نطنز یکی از باغ‌شهرهای تاریخی و زیبای ایران است که در استان اصفهان واقع شده است. قدمت این شهر به هزاران سال قبل می‌رسد و بناهای تاریخی، مناطق تفریحی و جاذبه‌های طبیعی فراوانی در این شهر وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های دیدنی در اطراف این شهر با ما همراه شوید.

غار پریان

غار پریان یکی از غارهای زیبای استان اصفهان و از جاذبه‌های گردشگری نطنز است که در 8 کیلومتری ابیانه در دره‌ای موسوم به «پری هول» قرار گرفته است. این غار در سال 1379 خورشیدی کشف شده و تا به امروز هنوز کشفیات جدیدی از آن یافت می‌شود. غار پریان در هشت کیلومتری روستای ابیانه از دیگر دیدنی‌های نطنز است که در سال 1379 شمسی در دره‌ای زیبا به نام پری هول کشف شد و از آن زمان تا به امروز، 11 تالار آن کشف شده است. آخرین تالار کشف شده غار پریان 120 متر با دهانه غار فاصله دارد و به داخل زمین می‌رود. دهانه این غار 160 در 120 سانتی‌متر ابعاد دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 2,967 متر است. تماشای استلاگمیت‌ها و استلاکتیت‌های غار پریان از بهترین تجربیاتی است که می‌توانید در این جاذبه طبیعی به آن بپردازید. برای دسترسی به این غار باید از شرق شهر میمه خارج شوید و 20 کیلومتر رانندگی کنید؛ سپس 500 متر کوه پیمایی با شیب تند انجام دهید تا به دهانه غار برسید.

منطقه گردشگری متین آباد

منطقه نمونه گردشگری متین‌‌آباد در 60 کیلومتری جنوب شرق کاشان است که با هدف توسعه گردشگری پایدار و هدفمند و حفاظت از زیست بوم منطقه احداث شد. در این مجموعه می‌توانید اقامتی خاطره‌انگیز در دل کویر را تجربه کنید و از تفریحات مختلفی نظیر دوچرخه‌سواری در کویر، شترسواری، تماشای ستارگان در شب و سواری دلیجان در میان ماسه‌ها لذت ببرید. این کمپ گردشگری در ابتدای رمل‌های شنی بزرگ کویر «پشت ریگ» در جنوب دریاچه نمک «مسیله» ساخته شده است. منطقه گردشگری متین آباد، اولین اکوکمپ ایران است که در 25 کیلومتری شمال نطنز در جنوب دریاچه نمک نزدیک به مسیر قلعه کرشاهی قرار دارد. گردشگران برای تجربه تفریحات کویری مانند شترسواری،‌ موتور و ماشین سواری در شن و غیره به این منطقه گردشگری می‌روند. در منطقه گردشگری متین‌آباد چادرهای دائمی، رستوران، سوییت و مزرعه ارگانیک نیز به چشم می‌خورند.

کوه کرکس

رشته کوه کرکس در مناطق مرکزی ایران، با مساحتی حدود 3,400 کیلومتر مربع و در جهت شمال غربی به جنوب شرقی قرار دارد؛ کوهی که در اثر خروج گدازه‌های داخل زمین از شکاف‌های موجود در سطح زمین به وجود آمده و جنس سنگ‌های آن، آذرین است. قله کرکس، بلندترین قله این رشته کوه با 3,895 متر ارتفاع است؛ این قله نیمی از سال پوشیده از برف است و چشمه‌هایی چون کامو، چورنگی و گزرتو از آن سرچشمه می‌گیرند. کوه کرکس زیستگاه انواع جانوران وحشی از خزندگان گرفته تا پرندگان و پستان‌داران مانند شغال، کفتار، میش، قوچ، گرگ و روباه، آهو، پلنگ، پایکا، کل، بز، مار جعفری و مار دو سر است. لاله‌های واژگون، بوته‌های پراکنده گیاهان دارویی، گون و درختچه‌های پراکنده نیز پوشش گیاهی کوه کرکس را تشکیل می‌دهند. در بالای قله کرکس یک اتاقک به چشم می‌خورد که در برخی روایت‌ها آن را آرامگاه کرکسی می‌دانند که جان حاکم نطنز را نجات داده است. از دیدنی‌های اطراف کوه کرکس می‌توان به یک چشمه، روستای کشه و دهکده گردشگری و تفریحی رایان نطنز به‌ همراه دریاچه و پل معلق اشاره کرد. گنبد باز یکی دیگر از بناهای تاریخی نطنز است که در بالای کوه کرکس قرار دارد؛ گنبدی هشت‌‌ضلعی و ساخته‌شده از گل و خشت که در گذشته شکارگاه پادشاهان صفوی بوده و توسط شاه‌ عباس ساخته شده است.

روستای ابیانه

روستای ابیانه در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز و دامنه کوه کرکس قرار دارد؛ روستایی تاریخی با خانه‌های پلکانی در دل کوه که شباهت زیادی به ماسوله گیلان دارد. خانه‌های این روستا با خشت و گل آجر سرخ رنگ ساخته شده‌ و چشم‌اندازی بی‌نظیر در دل کوه پدید آورده‌اند. یک رودخانه فصلی به نام برزرود نیز از میان روستای ابیانه عبور می‌کند که طراوت و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است.

روستای طامه

روستای طامه در 10 کیلومتری جنوب غربی نطنز در مسیر کاشان به اصفهان در شرق دامنه کوه کرکس قرار دارد. این روستا با آب و هوایی بسیار دلپذیر، از ییلاقات نطنز است و از دیدنی‌های آن می‌توان به دو دره زیبای پاپول و پاکدار، آبشار طامه با 23 متر ارتفاع، چشمه دلاوون، چشمه خواجه فاضل و چشمه لاگله، امامزاده سید فاضل طامه با بقعه مربوط به دوره تیموری، خانه‌های چوبی با سقف‌های گاه‌گلی اشاره کرد. عکاسی، پیاده‌روی، شنا در چشمه‌ها و پیک‌نیک از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در روستای طامه هستند.

قلعه طرق رود

قلعه طرق رود از زیباترین آثار تاریخی نطنز با قدمتی مربوط به دوره اشکانیان است که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه شباهت بسیاری به ارگ بم دارد و مساحت آن، 30,000 متر مربع است. قلعه طرق رود، 400 اتاق، یک چاه سنگی و پنج برجک نگهبانی دارد که از جذابیت‌های آن به شمار می‌روند.

آتشکده نطنز

آتشکده نطنز، آتشکده‌ای چهار اتاقی متعلق به دوران ساسانیان است که در کوچه پشتی مسجد جامع نطنز در باغی به نام «باغ امام جمعه» واقع شده است. این آتشکده از جاهای دیدنی نطنز محسوب می‌شود که راه دسترسی به آن بسیار دشوار است و از میان باغ‌ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. از روی بام خانه‌های اطراف نیز می‌توانید قسمتی از این آتشکده دیدنی را تماشا کنید.

روستای هنجن

روستای هنجن در شهر نطنز در جایی که دور تا دور آن را کوه‌ها و رودها احاطه کرده‌اند، قرار گرفته است. همجواری با کوه‌ها و رودها، آب و هوای مطبوعی برای روستا به ارمغان آورده است. در روستای هنجن معماری قدیمی حفظ شده و بیشتر خانه‌ها از گل، سنگ و چوب ساخته شده‌اند و به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی نطنز ارزش بازدید دارد. روستای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای هنجن در 20 کیلومتری شمال غرب نطنز در میان کوه‌ها قرار دارد. این روستای سرسبز هر سال، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند و از دیدنی‌های آن می‌توان به کوه‌های لاوزه و برزقو، کاخ و باغ عباس ‌آباد، پل و قلعه تاریخی هنجن، رودخانه هنجن، رودخانه‌های چیمه و برز، امامزاده سید داوود، بی‌‌بی زینب خاتون، چند چشمه و دو قنات اشاره کرد. خانه‌های روستای هنجن معماری زیبایی دارند و با مصالح بومی مثل سنگ، گل و چوب ساخته شده‌اند.

کاخ تاج‌آباد

کاخ‌های تاج ‌آباد و عباس‌ آباد از زیباترین بناهای تاریخی نطنز هستند. کاخ تاج آباد در زمان شاه عباس صفوی در اطراف نطنز ساخته شد و به کوشک تاج‌ آباد نیز شهرت دارد. این مجموعه با 100 هکتار مساحت از چندین بنا مانند کاخ اصلی، حمام، شربت‌خانه، محل گلا‌ب‌گیری و هشتی ورودی تشکیل می‌شود. کاخ تاج آباد از باغ‌های موردعلاقه شاه عباس صفوی بوده است و به‌ دلیل موقعیت مکانی خود، بهترین نوع گیاهان عطری بومی ایران از جمله گل محمدی و گل معروف به یاس شاه عباسی در آن کشت می‌شود.

چشمه آب‌سرخ فریزهند

چشمه آب‌سرخ فریز‌هند چشمه‌ای سرخ رنگ است که در فاصله 45 کیلومتری شمال‌غربی نطنز قرار گرفته است. آب این چشمه از دسته آب‌های بی‌کربناته مخلوط، همراه با گاز است و برای درمان بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی، معده و روده، بیماری‌های تغذیه و دستگاه گوارش بسیار موثر است. علاوه بر این نوشیدن آب این چشمه به سبب وجود املاح آهن در ترکیبات آن باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین خون می‌شود و در نهایت به درمان انواع کم‌خونی کمک می‌کند. به همین دلیل از این چشمه به‌ عنوان یکی از دیدنی‌های نطنز یاد می‌شود. چشمه آب‌سرخ فریزهند در روستایی به نام فریزهند در 45 کیلومتری شمال غرب نطنز واقع شده است؛ چشمه‌ای با خواص درمانی بی‌نظیر که گردشگران را به‌سمت خود جلب می‌کند. آب چشمه فریزهند به‌ دلیل وجود آهن فراوان، سرخ‌رنگ است و خوردن آن نیز کمبود آهن بدن را رفع می‌کند. دیگر املاح موجود در چشمه آب‌سرخ فریزهند نیز برای درمان بیماری‌هایی مانند مشکلات تغذیه و دستگاه گوارش مفید هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 18 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات
هزینه چاپ یک کتاب
ویدیو/ خاطرۀ دلنشین موتورسواری استاد موسوی واعظ، حاج آقای برنامۀ "محفل" در دورۀ تدریسِ دانشگاه/ دعایی که خدا خیلی زود مستجاب کرد...
(ویدئو) خوانندگی فرزاد فرخ در اتاق خوابش / صداش یه آرامشی داره
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
رونمایی از سولماز، خواهر بزرگ و دست راستِ سردار آزمون+عکس/ حساب کتاب و مدیریت مجموعه های ستاره فوتبال دست ایشونه👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌