دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با پارک کروکودیل یا پارک نوپک در قشم 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
جزیره زیبای قشم با برخورداری از جاذبه‌های تماشایی فروان، یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار به‌ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان است. یکی از دیدنی‌های این جزیره رویایی، پارک کروکودیل یا پارک نوپک است که اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل ایران و خارومیانه به شمار می‌آید.

قشم یکی از جذاب ترین جزیره های جنوب ایران است که با دیدنی های بسیار و جاذبه های طبیعی و فرهنگی ای که در خود جای داده، به یکی از مناطق توریستی ایران تبدیل شده است. در این مطلب از مجله ی گردشگری ساعد نیوز می خواهیم به سمت پارک کروکودیل در قشم برویم که هیجان انگیزترین دیدنی های این جزیره است. این پارک تنها مرکز تکثیر و پرورش کروکودیل به صورت مصنوعی است که در ایران و خاورمیانه نیز در حال فعالیت است. جالب است بدانید که بزرگترین کروکودیل ایران هم در این مجموعه زندگی می کند. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره این پارک هیجان انگیز در جزیره قشم اطلاعات بدست بیاورید.

پارک کروکودیل قشم اولین جایی در خاورمیانه بود که پرورش و نگهداری تمساح را انجام داد، این پارک در زمستان سال 1389 کار خود را شروع کرد و راه اندازی شد. در ابتدا، 8 کروکودیل از کشور مالزی وارد این پارک شد و در حال حاضر این تعداد بیشتر شده و از نظر انواع کروکودیل ها، یکی از منحصر بفردترین پارک ها محسوب می شود. کروکودیل هایی که در پارک کروکودیل قشم نگهداری می شوند، در آب شور زندگی می کنند و به آن ها پروسوس می گویند، از آن جا که کروکودیل های پروسوس بهترین نوع کروکودیل برای پرورش در دنیا محسوب می شوند، این نژاد از آن ها به ایران آورده شده است. حدود 100 کروکودیل در این پارک زندگی می کنند و در کنار آن ها پرندگان و پستاندارانی هم هستند در این پارک زندگی بکنند.

معرفی و تاریخچه فعالیت پارک کروکودیل نوپک

ایده شکل‌گیری پارک نوپک متعلق به «مژگان روستایی»، دانش‌آموخته رشته جانورشناسی است که با کمک همسر آقای «بهروز سالاروند» خود اقدام به راه‌اندازی مزرعه و پارک کروکودیل در جنوب کشور کردند. مزرعه پرورش نوپک قشم در سال 1380 در جزیره هنگام با 21 هزار متربع مساحت شروع به کار کرد و هشت سر (واحد شمارش کروکودیل) کروکودیل بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا به این محل منتقل شدند.

در سال 1390 بخش گردشگری نوپک با عنوان پارک کروکودیل نوپک قشم با 20 سر کروکودیل در جزیره قشم راه‌اندازی شد و در سال 1395 نیز مساحت این مجموعه به 31 هزار متر مربع توسعه پیدا کرد. هدف از شکل‌گیری این مجموعه نگهداری و حمایت از حیوانات است و کروکدیل‌های پرورش یافته در این مجموعه به باغ‌وحش‌ها و زیستگاه‌های طبیعی ایران فرستاده می‌شوند.

کروکودیل‌هایی که در پارک نوپک پرورش داده می‌شوند از نوع کرودکودیل پروسوس است که از بهترین گونه‌های پرورشی در جهان به شمار می‌روند و در آب‌های شور زندگی می‌کنند. بزرگ‌ترین کروکودیل این مجموعه «خان بابا» نام دارد که چهار متر طول و حدود 400 کیلوگرم وزن دارد.

نحوه پرورش کروکودیل ها در نوپک

نحوه تولید مثل کروکودیل ها تخم گذاری است و نوزادان پس از سه ماه از تخم سر در می آورند و در پارک کروکودیل در قشم نگهداری و پرورش می یابند. در سال اول برای رسیدن به زادآوری، به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذادهی و تاثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان نیز انجام می گردد. اولین مشکلی که خودش را نشان داد مربوط به دمای خاک بود که در برخی ماه های سال به شدت بالا می رود و مشکلاتی جدی برای زادآوری کروکودیل ایجاد می کند. برای حل این مشکل همه تخم ها به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند تا دما قابل کنترل باشد و کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.

چه حیواناتی در پارک کروکودیل نگهداری می‌شوند؟

در پارک نوپک قشم علاوه بر کروکودیل حیوانات دیگری نیز نگهداری می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. انواع پرندگان مانند سار، مرغ مینا، کبک، طوطی، بلدرچین، کرکس مصری، مرغ شاخدار، طاووس، عقاب تالابی و شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری از جمله پرندگان این مجموعه هستند. راسو، بز کوهی، بز تالی، میمون، جوجه تیغی، انواع خزندگان چون لاک‌پشت کوهی و ایگوانا، مار پیتون برمه و آبزیان زیبا نیز از دیگر حیوانات این پارک است.

تفریحات پارک کروکودیل قشم

قلمروی کروکودیل‌ها، خانه پرندگان، خانه پستانداران، خزندگان و آبزیان از دیدنی‌های پارک نوپک است. قلمروی کرودکودیل‌ها جذابترین بخش پارک به شمار می‌رود که در آن می‌توانید انواع کروکودیل در سنین و اندازه‌های مختلف و به ویژه از بزرگ‌ترین کروکودیل ایران یعنی خان بابا دیدن کنید.

ارینوکو، نیل، کایمن سیاه و کروکودیل آمریکایی مهم‌ترین گونه‌های این پارک هستند که از نزدیک می‌توانید با این خزندگان آشنا شوید و از آن‌ها عکس بگیرید. علاوه براین، می‌توانید از تماشای حیوانات دیگر لذت ببرید و حتی در محل‌های مشخص شده و با راهنمایی راهنمایان پارک به این حیوانات غذا دهید.

خدمات پارک کروکودیل قشم

  • آموزش مدیریت مزرعه، نگهداری و پرورش کروکودیل به‌صورت خصوصی، همراه با کارورزی و ارائه گواهی سابقه کارورزی

  • فروش کروکودیل به مراکز دارای مجوز نگهداری و دارای فضای مناسب

  • ارائه مشاوره به پارک‌های حیات وحش و مراکز نگهداری حیوانات

  • حمایت از حیات وحش آسیب دیده و مداوا، تیمار و رهاسازی حیوانات زخمی و بیمار در جزیره قشم و همکاری داوطلبانه با محیط‌زیست و دام‌پزشکی استان هرمزگان

سخن پایانی

بازدید از پارک کروکودیل قشم و آشنایی با زندگی این خزندگان، تجربه‌ای است که به این زودی‌ها فراموش نخواهید کرد.پس اگر به قشم رفتید، یکی از جاهای دیدنی قشم که به هیچ عنوان نباید از دست بدهید، همین پارک کروکودیل نوپک قشم است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
نگاهی به ماشین رِنج روور هوش پران سردار آزمون که همه آرزوشو دارن/ستاره فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی متن
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب