آشنایی با پارک کروکودیل یا پارک نوپک در قشم

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با پارک کروکودیل یا پارک نوپک در قشم
جزیره زیبای قشم با برخورداری از جاذبه‌های تماشایی فروان، یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار به‌ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان است. یکی از دیدنی‌های این جزیره رویایی، پارک کروکودیل یا پارک نوپک است که اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل ایران و خارومیانه به شمار می‌آید.

قشم یکی از جذاب ترین جزیره های جنوب ایران است که با دیدنی های بسیار و جاذبه های طبیعی و فرهنگی ای که در خود جای داده، به یکی از مناطق توریستی ایران تبدیل شده است. در این مطلب از مجله ی گردشگری ساعد نیوز می خواهیم به سمت پارک کروکودیل در قشم برویم که هیجان انگیزترین دیدنی های این جزیره است. این پارک تنها مرکز تکثیر و پرورش کروکودیل به صورت مصنوعی است که در ایران و خاورمیانه نیز در حال فعالیت است. جالب است بدانید که بزرگترین کروکودیل ایران هم در این مجموعه زندگی می کند. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره این پارک هیجان انگیز در جزیره قشم اطلاعات بدست بیاورید.

پارک کروکودیل قشم اولین جایی در خاورمیانه بود که پرورش و نگهداری تمساح را انجام داد، این پارک در زمستان سال 1389 کار خود را شروع کرد و راه اندازی شد. در ابتدا، 8 کروکودیل از کشور مالزی وارد این پارک شد و در حال حاضر این تعداد بیشتر شده و از نظر انواع کروکودیل ها، یکی از منحصر بفردترین پارک ها محسوب می شود. کروکودیل هایی که در پارک کروکودیل قشم نگهداری می شوند، در آب شور زندگی می کنند و به آن ها پروسوس می گویند، از آن جا که کروکودیل های پروسوس بهترین نوع کروکودیل برای پرورش در دنیا محسوب می شوند، این نژاد از آن ها به ایران آورده شده است. حدود 100 کروکودیل در این پارک زندگی می کنند و در کنار آن ها پرندگان و پستاندارانی هم هستند در این پارک زندگی بکنند.

پارک کروکودیل

معرفی و تاریخچه فعالیت پارک کروکودیل نوپک

ایده شکل‌گیری پارک نوپک متعلق به «مژگان روستایی»، دانش‌آموخته رشته جانورشناسی است که با کمک همسر آقای «بهروز سالاروند» خود اقدام به راه‌اندازی مزرعه و پارک کروکودیل در جنوب کشور کردند. مزرعه پرورش نوپک قشم در سال 1380 در جزیره هنگام با 21 هزار متربع مساحت شروع به کار کرد و هشت سر (واحد شمارش کروکودیل) کروکودیل بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا به این محل منتقل شدند.

در سال 1390 بخش گردشگری نوپک با عنوان پارک کروکودیل نوپک قشم با 20 سر کروکودیل در جزیره قشم راه‌اندازی شد و در سال 1395 نیز مساحت این مجموعه به 31 هزار متر مربع توسعه پیدا کرد. هدف از شکل‌گیری این مجموعه نگهداری و حمایت از حیوانات است و کروکدیل‌های پرورش یافته در این مجموعه به باغ‌وحش‌ها و زیستگاه‌های طبیعی ایران فرستاده می‌شوند.

کروکودیل‌هایی که در پارک نوپک پرورش داده می‌شوند از نوع کرودکودیل پروسوس است که از بهترین گونه‌های پرورشی در جهان به شمار می‌روند و در آب‌های شور زندگی می‌کنند. بزرگ‌ترین کروکودیل این مجموعه «خان بابا» نام دارد که چهار متر طول و حدود 400 کیلوگرم وزن دارد.

نحوه پرورش کروکودیل ها در نوپک

نحوه تولید مثل کروکودیل ها تخم گذاری است و نوزادان پس از سه ماه از تخم سر در می آورند و در پارک کروکودیل در قشم نگهداری و پرورش می یابند. در سال اول برای رسیدن به زادآوری، به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذادهی و تاثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان نیز انجام می گردد. اولین مشکلی که خودش را نشان داد مربوط به دمای خاک بود که در برخی ماه های سال به شدت بالا می رود و مشکلاتی جدی برای زادآوری کروکودیل ایجاد می کند. برای حل این مشکل همه تخم ها به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند تا دما قابل کنترل باشد و کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.

پارک کروکودیل

چه حیواناتی در پارک کروکودیل نگهداری می‌شوند؟

در پارک نوپک قشم علاوه بر کروکودیل حیوانات دیگری نیز نگهداری می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. انواع پرندگان مانند سار، مرغ مینا، کبک، طوطی، بلدرچین، کرکس مصری، مرغ شاخدار، طاووس، عقاب تالابی و شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری از جمله پرندگان این مجموعه هستند. راسو، بز کوهی، بز تالی، میمون، جوجه تیغی، انواع خزندگان چون لاک‌پشت کوهی و ایگوانا، مار پیتون برمه و آبزیان زیبا نیز از دیگر حیوانات این پارک است.

تفریحات پارک کروکودیل قشم

قلمروی کروکودیل‌ها، خانه پرندگان، خانه پستانداران، خزندگان و آبزیان از دیدنی‌های پارک نوپک است. قلمروی کرودکودیل‌ها جذابترین بخش پارک به شمار می‌رود که در آن می‌توانید انواع کروکودیل در سنین و اندازه‌های مختلف و به ویژه از بزرگ‌ترین کروکودیل ایران یعنی خان بابا دیدن کنید.

ارینوکو، نیل، کایمن سیاه و کروکودیل آمریکایی مهم‌ترین گونه‌های این پارک هستند که از نزدیک می‌توانید با این خزندگان آشنا شوید و از آن‌ها عکس بگیرید. علاوه براین، می‌توانید از تماشای حیوانات دیگر لذت ببرید و حتی در محل‌های مشخص شده و با راهنمایی راهنمایان پارک به این حیوانات غذا دهید.

خدمات پارک کروکودیل قشم

  • آموزش مدیریت مزرعه، نگهداری و پرورش کروکودیل به‌صورت خصوصی، همراه با کارورزی و ارائه گواهی سابقه کارورزی

  • فروش کروکودیل به مراکز دارای مجوز نگهداری و دارای فضای مناسب

  • ارائه مشاوره به پارک‌های حیات وحش و مراکز نگهداری حیوانات

  • حمایت از حیات وحش آسیب دیده و مداوا، تیمار و رهاسازی حیوانات زخمی و بیمار در جزیره قشم و همکاری داوطلبانه با محیط‌زیست و دام‌پزشکی استان هرمزگان

سخن پایانی

بازدید از پارک کروکودیل قشم و آشنایی با زندگی این خزندگان، تجربه‌ای است که به این زودی‌ها فراموش نخواهید کرد.پس اگر به قشم رفتید، یکی از جاهای دیدنی قشم که به هیچ عنوان نباید از دست بدهید، همین پارک کروکودیل نوپک قشم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان