آشنایی با روستایی سرسبز و بی‌نظیر به نام برغان!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با روستایی سرسبز و بی‌نظیر به نام برغان!
در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز روستایی سرسبز و بی‌نظیر به نام برغان وجود دارد که مقصدی برای گردش است. این روستا که یکی از جاهای دیدنی کرج به شمار می‌آید، با وجود باغ‌ها و مزارع سرسبز، درختان میوه، رودخانه‌های پرآب در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. پس با ما همراه باشید تا شما را به کوچه‌های پرپیچ‌و‌خم این روستا ببریم.

ما تهرانی‌ها همیشه این پا و آن پا می‌کنیم برای پیدا کردن یک مقصد خوب در اطراف تهران که هم نزدیک باشد، هم باصفا. دو ویژگی که در وصف روستای برغان کرج می‌گنجد و آن را توصیف می‌کند.

شما هم فرقی ندارد ساکن تهران باشید یا مسافر آن، امروز را سوار اتوبوس ساعد نیوز شوید و بی‌خیال فکر و خیال و کار و بارتان در تهران باشید. نگران نباشید! مقصد در همین نزدیکی‌ست و زود بازمی‌گردیم.هر کجا که آب باشد، حیات هم هست. دقیقا به همین دلیل است که در میان دو رود سنج و شاهرود، شاهد به وجود آمدن روستایی خوش‌آب‌وهوا به نام روستای برغان کرج هستیم. مکانی که به روستای برغان ساوجبلاغ نیز شهرت دارد و در 13 کیلومتری کرج قرار گرفته است.

روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و قدمت بازار و برخی از خانه‌های قدیمی آن به دوره قاجار برمی‌گردد. در این روستا که آن را با لقب «مهد چنارهای هزارساله» می‌شناسند، درختانی کهنسال و دیدنی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند برغان روستایی از گذشته‌های دور است. این روستا دارای سه اثر تاریخی ثبت‌ شده ملموس است که شامل حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع می‌شوند. آلوی‌ برغان با شهرت جهانی، بستنی‌گله و تعزیه برغان سه اثر دیگر هستند که تا به امروز توسط سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری به ثبت رسیده‌اند.

روستای برغان در دهستان برغان، بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز واقع شده است و در دل کوه‌های البرز در ارتفاع 1,650 متری از سطح دریا، در میان کرج و هشتگرد قرار دارد. رونق صنعت گردشگری در این روستا به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر کرج به‌سمت کردان است؛ البته نباید فراموش کرد که موقعیت جغرافیایی برغان در بین دو رود سنج و شاهرود نیز یکی از دلایل مهم توسعه این روستا به شمار می‌آید؛ رودهایی که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند و از کنار روستا عبور می‌کنند.

مختصات جغرافیایی برغان 50 درجه و 56 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی است. برغان در شمال غربی کرج قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر کرج 21 کیلومتر (حدود 40 دقیقه رانندگی) است. این روستا با مرکز شهر تهران حدود 68 کیلومتر (یک ساعت و نیم) فاصله دارد.

معماری روستای برغان

روستای برغان در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز قرار دارد و بافت مسکونی آن متمرکز است. خانه‌های این روستا با توجه شرایط طبیعی، نوع فعالیت و معیشت خانوار روستایی ساخته شده‌اند و مصالح عمده به کار رفته در آن‌ها سنگ، چوب، خشت و گل است؛ البته بیشتر این خانه‌ها به‌دلیل مهاجرت ساکنان آن‌ها به شهر از بین رفته و متروکه شده‌اند. خانه‌های ساده و قدیمی برغان اغلب دو طبقه هستند و یک طویله زیر آن‌ها وجود دارد تا گرمای ایجاد شده توسط دام‌ها طبقه بالا و محل سکونت افراد را گرم کند. شما می‌توانید نمونه‌ای از این خانه‌ها را در محله «بزرگ محله» ببینید. در سال‌های اخیر خانه‌های ویلایی در برغان با تاثیرپذیری از الگوی معماری شهری و با مصالحی چون تیرآهن، سیمان، بتن، آجر و گچ ساخته شده‌اند.

 روستای برغان

آداب و رسوم در برغان

مردم روستای برغان آداب و رسوم مخصوص به خودشان را دارد و مراسم ایرانی و اسلامی را به شیوه خود برگزار می‌کنند. در ادامه شما را با برخی از مراسم مهم این روستا آشنا خواهیم کرد.

  • عید نویی: مردم روستای برغان در عید نوروز مانند بسیاری از شهرها و روستاهای دیگر دور هم جمع می‌شوند و به خانه کسانی می‌روند که در سال گذشته عزیز خود را از دست داده‌اند. این کار برای تسکین خانواده درگذشتگان و احترام به آن‌ها است.

  • چهارشنبه سوری: اهالی برغان اعتقاد دارند که در شب چهارشنبه‌سوری، مختار قصد کودتا داشته و بر بالای پشت بام‌ها آتش روشن کرده است. در جریان این کودتا مختار و یاران وی به جشن ابن‌زیاد حمله‌ور می‌شوند و همه را می‌کشند. مردم برغان نیز برای شادمانی از کشته‌شدن قاتلان امام حسین (ع) روی پشت‌بام‌ها آتش روشن می‌کنند و به شادی و پایکوبی می‌پردازند.

  • تعزیه‌خوانی در محرم: یکی از آیین‌های باشکوه برغان، تعزیه‌خوانی در محرم است که در حسینیه اعظم یا تکیه برمله برگزار می‌شود.

  • سرتراشان در عروسی: در برغان هفت شب شب قبل از عروسی همه اعضای خانواده و بستگان دور هم جمع می‌شوند و با مراسم خاص و به‌صورت نمایشی موی سر داماد را اصلاح می‌کنند تا برای جشن عروسی آماده شود.

سوغاتی برغان چیست؟

حتما این را می‌دانیم که هر شهری به یک چیزی معروف است. مثلا اصفهان به سی و سه پل و گز، شیراز به آرامگاه سعدی و حافظ و بسیاری موارد دیگر مشهور می باشد. آنچه که اساس و اصل روستای برغان است و همه با شنیدن آن یاد این روستا می‌افتند، اول از همه آلوهای این منطقه است و بعد از آن گردو و توت‌هایش می‌باشد که به عنوان سوغاتی برغان نیز می‌توانید برای عزیزانتان ببرید.

مکان‌های تاریخی و دیدنی روستای برغان

برای یک سفره یک روزه حتما روستا برغان را انتخاب کنید؛ زیرا علاوه‌بر اینکه گشت و گذار در آن لذت بخش است دارای مکان‌های دیدنی می‌باشد که تا شب شما را سرگرم خواهد کرد. در ادامه با مکان‌های تاریخی و دیدنی برغان آشنا خواهید شد.

 روستای برغان

آتشگاه کرج

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های روستای برغان آتشگاه کرج است که در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. این آتشگاه یا بهتر است بگویم روستا به دلیل آب و هوای خوبی که دارد مقصد اصلی گردشگران می‌باشد تا بتوانند علاوه‌بر گشت و گذار و تفریح، هوای سالم را نیز استشمام کنند. اگر اهل عکس و عکاسی هم باشید این روستا برای شما مناسب خواهد بود.

مسجد روستا برغان

از بناهای دیدنی دیگر آن مسجد روستای برغان است، دلیل زیبایی آن هم این است که این مسجد و حسینیه برغان توسط یک پل به هم متصل شده‌اند. قدمت این مسجد به دوران خیلی دور برمی‌گردد و جزو بناهای تاریخی برغان محسوب می‌شود.

پل تاریخی برغان

همانطور که از اسم آن مشخص است یکی دیگر از مکان‌های تاریخی این روستا پل تاریخی برغان آن می باشد که به دوران صفوی برمی‌گردد. این پل مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و جزو آثار ملی نیز محسوب می‌شود.

میدان برغان

میدان‌ها معمولا جایگاهی برای تجمع مردم در مراسم‌ها و تعزیه‌ها می‌باشد. میدان برغان هم از این قاعده مستثنی نبوده و هرساله مراسم های مختلفی در این مکان برگزار می‌شود.

زیارتگاه چهل دختر برغان

یکی از مکان‌های دیدنی و زیارتی، زیارتگاه چهل دختر برغان است. در این زیارتگاه درخت سیبی قرار دارد که داستان‌های مختلفی به آن نسبت دادند و برای مردم آنجا ارزش زیادی دارد. اما آنچه که ذهن آدم را درگیر می‌کند اسم این زیارتگاه است. حتما زمانی که به این زیارتگاه رفتید از مردم آنجا دلیل این نامگذاری را بپرسید، شاید لا‌به‌لای داستان‌هایی که به درخت سیب نسبت داده شده است دلیلی برای این نام گذاری بوده باشد.

روستای سنج برغان

روستای برغان در نزدیکی روستای سنج قرار گرفته است و شما می‌توانید هنگامی که قصد رفتن به برغان را داشتید به روستای سنج برغان هم سر بزنید. زیبایی این روستا با داشتن باغ و درختان گیلاس و گوجه سبز و آلبالو تکمیل شده است. در واقع برغان و روستا‌های اطراف آن را می‌توان بهشتی در زمین تصور کرد.

روستا سرهه برغان

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای سرهه برغان است. اگر علاقمند به هیجان هستید و جاده‌ای مثل چالوس را می‌پسندید، جاده روستا سرهه هم به همین شکل است، اما حتما جوانب احتیاط را رعایت کنید و از سلامت خودرو خود مطمئن باشید تا با مشکل روبه‌رو نشوید و بتوانید تفریحی خاطره‌انگیز را در این سفر داشته باشید.

طبیعت برغان

تا اینجا در لابه‌لای مواردی که بیان کردیم بارها از طبیعت برغان، فضای سبز و منظره بی‌نظیر این روستا سخن گفتیم. اگر می‌خواهید بدانید دلیل این همه زیبایی چیست باید به شما بگوییم که داشتن چشمه‌ها در اطراف این روستا، درختان که قدمتی طولانی دارند و انواع میوه‌های رنگی زیبایی این روستا را به حد علا رسانده‌اند.

 روستای برغان

مسیر دسترسی به روستای برغان

روستای برغان یکی از جاذبه های گردشگری استان البرز است که برای رسیدن به آن دو راه وجود دارد. از تهران وارد آزادراه تهران - کرج و سپس کرج - قزوین شوید تا به کردان برسید. سپس در کیلومتر 20 اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز قرار گرفته و یک رودخانه در کنار آن در جریان است. پس از عبور از چند روستا (چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان، امین‌آباد) به برغان خواهید رسید.

مسیر دسترسی دوم از داخل شهر کرج است. از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان - آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به‌سمت برغان بروید. این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی است و از میان کوه می‌گذرد. در این مسیر در ابتدا به آتشگاه و یک دوراهی می‌رسید. از مسیر سمت چپ دوراهی تا روستای برغان حدود 10 کیلومتر فاصله است.

خلاصه

روستای برغان یکی از خوش آب و هواترین مناطق تفریحی در اطراف کرج و تهران است که از تهران دورتر و به کرج نزدیک‌تر می‌باشد. گشت و گذار در این روستا ساعاتی شما را از زندگی شلوغ شهری دور می‌کند و حس آرامش و سکوت را به شما هدیه خواهد داد. منظره و فضای سرسبز این روستا، جاذبه‌های دیدنی آن، مکان‌های تفریحی و همه و همه دست به دست هم دادند تا برغان را به یکی از بهترین مناطق گردشگری تبدیل کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان