ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ساز سنتی رباب

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با ساز سنتی رباب
رباب یکی از انواع سازهای قدیمی و باستانی ایران است که قدمت طولانی دارد و در محافل بسیاری از آن بهره برده می شود، رباب نوازندگان نامی و قدیمی بسیاری دارد، برای آشنایی بیشتر با این گوش نواز کهن در این مطلب همراه ساعد نیوز باشید.

رباب از جمله قدیمی‌ترین سازهای زهی مضرابی(زخمه ای) ایران است که نواختن آن بیشتر در شرق و جنوب شرق کشورمان رواح دارد. ساز رباب معمولان از چوب، پوست، زه یا نخ نایلون ساخته می‌شود.
نواختن انواع رباب در برخی نواحی ایران و دیگر کشورهای همجوار نیز متداول است. این ساز در دهه 30 و 40 شمسی در گروه‌نوازی سازهای ملی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در گروه‌نوازی‌های شهری، رباب را به صورت افقی روی زانو می‌گذارند (مانند عود یا تار) و با مضراب می نوازند.رباب به صورتی که امروزه در گروه‌نوازی شهرها متداول است سازی است که غالبا از چوب گردو یا توت و چوب‌های سخت دیگر ساخته می‌شود.
این ساز از 4 قسمت کلی، شکم، سینه، دسته و سر تشکیل شده و تعداد سیم‌های رباب 6 یا 3 سیم جفتی است.

معرفی ساز رباب

رباب Rabab نام معرب یکی از سازهای قدیمی و کهن ایرانی می باشد که در اصل خواستگاه آن به آرایانای کهن، خراسان اسلامی، سیستان و بلوچستان و افغانستان باز می گردد، این ساز با اسم رباب بیشتر ازهزاز سال قدمت داشته و نام پارسی آن رواده می باشد. استفاده از این ساز همچنین در خوزستان نیز مرسوم بوده و عرب بان ها در خوزستان به آن ربابه نیز می گویند. ساز مورد نظر در دو نوع محلی و ملی وجود دارد، از نوع ملی این ساز در دستگاه های موسیقی ایران و از نوع محلی ان به منظور نواختن موسیقی های فولک و کحلی استفاده می گردد. اعراب به اندازه ای از این نوع ساز حمایت نموده اند که بالاخره توانستند آن را به یکی از سازهای ملی خود تبدیل کنند. عرب ها به چندین ساز زهی آرشه رباب می گویند، ولی یک نوع از آن که دارای رویه ای صاف و مسطح می باشد و مانند ایرانی ها کمانچه نامیده می شود رباب ملی اعراب شده است. همانطور که گفتیم این ساز قدیمی ترین ساز زهی مضزابی ایران می باشد که اغلب در شرق و جنوب شرق ایران نواخته می شود. این ساز در حالت معمول بیشتر از جنس چوب، پوست، زه یا نخ و نایلون ساخته می گردد. ساز ربابه به شکل امروزی که در گروه نوازی ها از آن استفاده می شود بیشتر از چوب گردو یا توت و چوب های سخت ساخته می شود.

از نوازندگان مشهور و چیره دست این ساز در افغانستان می توانیم به رحیم خوشنواز و همچنین در ایران می توانیم به بیژن کامکار و سعید اشتری اشاه نماییم، بعلاوه از سازندگان این ساز می توان از استاد حسین قلمی نام برد. نواختن ساز مذکور در برخی کشورهای همجوار ایران نیز متداول می باشد. این ساز در دهه های 30 و 40 شمسی در گروه نوازی سازهای ملی ایران نواخته می شده است، در این گروه نوازی ها این ساز را به شکل افقی بر روی زانو می گذارند و با مضراب آن را می نوازند.


تاریخچه رباب

ساز رباب جزء کهن ترین و قدیمی ترین سازهای زهی در ایران به شمار میرود و نام این ساز در کُتُب قدیمی مانند اشعار حافظ، مولانا، ناصرخسرو، نظامی و… وجود دارد که نشان از قدمت هزار ساله ی این ساز میباشد. طبعاً این ساز در آن دوران از شکل و شمایل دیگری برخوردار بوده که با گذشت زمان و توسط اهالی موسیقی دچار تغییراتی شده و تبدیل به ساز ربابی شده است که امروزه در ایران و افغانستان رایج میباشد.

طبق شواهد موجود و گفته هایی که نسل به نسل منتقل شده است، ابداع جدید و ساخت نوع تازه ای از این ساز به قرن 16 میلادی و توسط فردی به نام ” نتن خان ” که در افغانستان کنونی میزیست، بازمیگردد.


رباب در موسیقی دستگاهی ایران

ربابی که امروزه در گروه نوازی شهر‌ها متداول است سازی است که غالبا از چوب گردو یا توت و چوب‌های سخت دیگر ساخته می‌شود و اجزای اصلی آن عبارت‌اند از کاسه، سینه، دسته، سرپنجه و برخی اجزای کوچک‌تر. تمام قسمت‌های ساز رباب معمولا از چوب یک تکه ساخته می‌شود.
ساختار و نوع استفاده‌ی این ساز در طی گذر زمان دچار تغییراتی شده است. رباب را هم می‌توان به صورت عمودی در دست گرفت و با آرشه نواخت (مثل کمانچه) و هم مانند تار و سه تار با زخمه زدن به سیم‌ها. در بیشتر گروه نوازی‌ها آن را به صورت افقی روی زانو می‌گذارند و با مضراب مثل عود و تار می‌نوازند. مضرابی که با آن رباب را می‌نوازند ناخنک یا شهباز می‌نامند.
این ساز در شرق و جنوب شرق ایران رواج داشته است. پررنگ شدن نقش ساز رباب در موسیقی ایرانی به دلیل داشتن صدای بم و کمبود صدای بم در ساز‌های ایرانی، است.از سازندگان به نام این ساز می‌توان به استاد حسین قلمی اشاره کرد.

ساز رباب

ساختار رباب

ساز رباب هم از نظر ظاهری و هم از نظر ساختاری، شکل سنتی و اصیل خود را حفظ کرده و بر خلاف برخی سازهای ایرانی مانند سازهای تار و عود، با تکنولوژی آمیخته نشده است. این ساز در سه اندازه ی شاه رباب، رباب میانه و زیلچه ساخته میشود؛ علاوه بر آن، این ساز میتواند در شکل و شمایل های متفاوتی نیز ساخته شود.

صدای این ساز داخل بخش بدنه ی آن تشکیل میشود که بدنه آن دارای دو بخش کاسه و سینه میباشد. باقی اجزای تشکیل دهنده ی ساز زهی رباب عبارتند از دسته، دستان (پرده)، سرپنجه، خَرَک، پوست، شیطانک، سیم گیر، گوشی ها و سیم هایی که با ضربه زدن نوازنده به آنها، صدای ساز خارج میشود.

همچنین گفتنی است که این ساز مانند تار و شورانگیز، 6 سیم دارد که در قدیم سیم های این ساز را از روده تهیه میکردند ولی امروزه از پلاستیک نیز برای ساخت سیم ها استفاده میشود.اجزای اصلی رباب عبارتند از:

  • کاسه طنینی: شامل 2 قسمت کاسه و سینه است. کاسه تو خالی و بزرگ‌تر است و بر دهانه آن پوست قرار می گیرد. در دو طرف بالای این کاسه که به سمت سینه می رود، دو فرو رفتگی وجود دارد که باعث می شود کاسه دو قسمتی به نظر آید. در ساخت برخی رباب ها این دو فرو رفتگی کمی بالاتر، بین کاسه و سینه ایجاد شده اند.

  • سینه: سینه جعبه ای است تو خالی و تقریبا مثلثی شکل، به طول تقریبی کاسه ساز که از یک طرف هم عرض کاسه در محل اتصال و از یک طرف هم عرض دسته در محل اتصال به سر پنجه است. سطح سینه با صفحه ای چوبی که تراش نازکی خورده پوشیده شده است.

  • در نوع شهری رباب چون از وترهای واخوان استفاده نمی شود، گوشی های کوچک سطح جانبی آن، تزیینی به نظر می رسد و سوراخ‌های آن که برای عبور وترهای واخوان ایجاد شده اند به خاطر خروج بهتر صدا از جعبه طنینی، باز می ماند.

  • دسته: دسته رباب کوتاه و ادامه چوب سینه است و به صورت هرم به سرپنجه می رسد. تعداد چهار دستان بر آن بسته می شود و غالبا تزئیناتی با استخوان در ادامه سینه است بر روی آن دیده می شود.

  • سرپنجه: جعبه کوچک تو خالی، در ابتدای طول دسته و محل قرار گرفتن یک سر ِ وترهای اصلی و گوشی هاست. سر پنجه را کمی متمایل به عقب می سازند و شش گوشی به تعداد وتر های رباب (در هر طرف سه گوشی) در طرفین آن قرار دارد. اگر در انتهای سر پنجه شکل ها و حالتهای تزیینی به کار رود آن را صراحی می گویند.

خلاصه

«رباب» یکی از سازهای زهی-زخمه ای می باشد و با مضرابی به نام «ناخنک» یا «شهباز» نواخته می شود. از سازهای باستانی ایرانی است و خاستگاه آن آریانای کهن، خراسان دوره اسلامی، سیستان و بلوچستان و افغانستان می باشد. متاسفانه این ساز در ایران به دست فراموشی سپرده شد اما در موسیقی افغانستان سازی بسیار محبوب و پرطرفدار است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (22 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...