آشنایی با شهر غاری واردزیا

  چهارشنبه، 03 اسفند 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با شهر غاری واردزیا
شهر غاری واردزیا در جنوب گرجستان، در دامنه‌های کوه اروشتی و در کرانه چپ رود کوتا قرار دارد. بیشتر ساخت‌و‌سازهای این شهر در نیمه دوم قرن 12 صورت گرفته است. اکثر فضای کنده‌شده در کوه برای سکونت در نظر گرفته شده بودند و شامل سه اتاق متصل به‌ یک‌دیگر می‌شوند.

شهر غاری واردزیا از قیدیمی ترین شهرهای غاری در کشور گرجستان است. در اواخر دهه 1100 میلادی، پادشاهی قرون وسطی گرجستان برای مقاومت در برابر حملات انبوه مغول ها تصمیم به دستورساخت شهری نفوذناپذیر در کوه های این منطقه را داد.

شهر واردزیا گرجستان شهر غاری باستانی از دیدنی های گرجستان

شهر غاری واردزیا به دستور ملکه تامار پادشاه گرجستان در قرن دوازدهم میلادی ساخته شد. ملکه تامار در سال 1185 ساختن این پناهگاه زیرزمینی را صادر کرد و حفاری آن آغاز شد و واردزیا در دل کوه اروشلی (Erusheli mountain) که در جنوب کشورگرجستان است و در نزدیکی شهر آسپیندزا (Aspindza) واقع شده، ساخته شد. هنگامی که شهرغاری واردزیا تکمیل شد، دارای 13 طبقه با 6000 غار مسکونی، اتاق پادشاهی و کلیسای بزرگ با برج ناقوس بود.

معماری واردزیا گرجستان

حفاری‌های مربوط به دورهٔ برقراری اتحاد بین جمهوری‌های موسوم به شوروی، نشان می‌دهند که واردزیا در عصر برنز مسکونی بوده‌است و این موضوع نشان دهندهٔ تأثیر و نفوذ فرهنگ منطقهٔ تریالتی گرجستان در این منطقه بوده‌است. مراحل ساختمانی در واردزیا اینگونه مشخص می‌شود.

مرحلهٔ اول: هنگام سلطنت گیورگی سوم (1156 – 1184) م، در این مرحلهٔ زمانی، این مکان در معرض دید قرار داشته و اولین غار به منظور سکونت حفر شده‌است. مرحلهٔ دوم: بین مرگ او (گیورگی سوم) و ازدواج جانشین وی ملکه تامار در سال 1186 م، یعنی زمانی که کلیسای تعهد با کنده کاری و سنگ‌تراشی‌هایی، تزئین شد. مرحلهٔ سوم: از آن تاریخ (1186 م) تا زمان جنگ باسیان در سال 1203 که در این مدت خانه‌هایی مسکونی ساخته شد که از آن‌ها برای استحکامات دفاعی، محل ذخیره کردن آب و شبکهٔ آبیاری استفاده شد. مرحلهٔ چهارم یک دورهٔ زمانی برای بازسازی جزئی بناها بود، چرا که زمین لرزهٔ سال 1283 به این مکان خسارات سنگینی وارد کرد.

 شهر واردزیا

منطقه های مختلف شهر واردزیا

این شهر سنگی در اصل در طول چند مرحله و در زمان حکومت پادشا‌ه‌هان مختلف ساخته و تکمیل شده است. در این شهر سنگی شماری کلیسا و اتاق‌ها برای استراحت راهبان وجود دارد، همچنین اتاق‌های مسکونی، سالن اجتماعات، سکونت‌گاه ملکه تامار، اتاق پذیرایی و حتی داروخانه بخش‌های دیگر این شهر سنگی بزرگ و شگفت‌انگیز را تشکیل می‌دهند. در این شهر انبارهای متعددی برای نگهداری آذوقه و غذای ساکنان شهر وجود دارد و همچنین نانوایی و اجاق پخت نان از دیگر بخش‌هایی هستند که نشان می‌دهند در این منطقه شهری با تمام امکانات وجود داشته است.

کلیسای تعهد

در این شهر غاری، یک کلیسا به نام کلیسای تعهد وجود داشته است که به نظر می‌رسد آن را در سال 1180 ساخته‌اند. زمانی که عثمانی‌ها به این منطقه نفوذ کردند؛ این کلیسا تقریباً متروکه و بدون استفاده باقی ماند. در بخش بیرونی این بنا برجی بلند با ناقوس وجود دارد. همچنین قسمت‌های مختلف این سازه خصوصا دیوار‌های آن با نقش‌ها و کتیبه‌هایی تزیین شده‌اند که هر کدام از این نقاشی‌ها تمثالی را به تصویر کشیده است. این نقاشی‌ها را می‌توان نشان‌دهنده اهمیت ظهور و پیشرفت دیوارنگاره در قرون وسطایی دانست.

برای مثال، تمثالی از ملکه تامار و کتیبه‌ای به این مضمون که "خدا به او عمر طولانی عنایت کند" وجود دارد. نقاشی‌های دیواری از سال 2012 به این سو توسط چند مرکز از جمله مؤسسه ملی حفظ میراث گرجستان مورد حفاظت قرار گرفتند. این کلیسا را باید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر واردزیا گرجستان دانست، این مکان در زمان ملکه تامارمیزبان جشن‌های پیروزی بوده است.

این کلیسا را باید مرکز روحانی – معنوی و کانون تاریخی این محل دانست که از دل صخره تراشیده شده است. دیوارهای سنگی این کلیسا 27 فوت در 48 فوت است و به ارتفاع آن به 30 فوت می‌رسد. روی دیوار شمالی کلیسا، تمثالی از راتی سوراملی وجود دارد که همراه با این تمثال کتیبه‌ای نیز با دیده می‌شود که مضمون کتیبه به این شرح است: «خدایا، این هدیه را از بنده ات راتی بپذیر… که او این کلیسا را برای رضای تو تزئین کرده‌است»

روی همان دیوار (دیوار شمالی) تمثال‌های از مؤسسان سلطنتی، گیورگی سوم و ملکه تامار نیز دیده می‌شود. اما همراه تمثال گیورگی کتیبله‌ای وجود ندارد و این موضوع نشان دهنده این است که تاریخ این نقاشی‌ها بین مرگ گیورگی در سال 1184 و ازدواج تامار در سال 1186 بوده‌ است. همچنین نقاشی‌هایی از حوادث مهم زندگی عیسی در این کلیسا وجود دارند که دیوارهای زیر زمین و همچنین دیوارهای بالایی را پوشانده‌اند. این نقاشی‌ها با بشارت جبرئیل به مریم مقدس آغاز شده است. در قسمت پایینی دیوارها هم می‌توان تصاویر قدیسان را دید. دسترسی به این بخش راحت‌تر از سایر بخش‌هاست.

 شهر واردزیا

وضعیت امروزی واردزیا

بعد از زلزله، حصارهای بیشتر اتاق‌ها و سالن‌ها فرو ریخت و این اتاق‌ها که تا قبل از آن نمایان نبودند دسترسی به این مکان‌ها راحت‌تر شد. قسمت‌های مختلف این شهر را از بیرون با نرده‌های فلزی امن کرده‌اند تا گردشگران هنگام بازدید و تماشا دچار حادثه نشوند و خطری تهدیدشان نکند.

نحوه دسترسی به شهر غاری واردزیا

سفر به این شهر تاریخی و تماشای خانه‌های غاری در حدود یک روز زمان نیاز دارد. به دلیل اینکه در محوطه اطراف کافه و رستورانی وجود ندارد، بهتر است همراه خود خوراکی و نوشیدنی ببرید و عازم یک ماجراجویی جذاب شوید. جهت دسترسی به این جاذبه می‌توانید یکی از سه مسیر زیر را انتخاب کنید:

  • شهر آخالتسیخه: از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و به غاری واردزیا بروید.

  • برجومی: اگر مبدأ حرکت شما برجومی باشد، با استفاده از تاکسی پس از دو ساعت به آنجا خواهید رسید.

  • تفلیس: ابتدا به شهر آسپیندزا بروید و سپس با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به این شهر برسید.

پیشنهاد می‌شود برای اینکه از گردش در قسمت‌های مختلف این شهر غاری خسته نشوید، لباس سبک و کفش راحت داشته باشید. همچنین برای جلوگیری از آسیب نور آفتاب حتماً از کلاه یا ضد آفتاب استفاده کنید.

سخن پایانی

گرجستان کشوری‌ست که نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگرش در اروپا است و از سنت‌ها و آیین‌های هر دو قاره، سهمی برده است. به جز این، کشور تاریخ کهنی دارد و به همین سبب پر است از آثار تاریخی جذاب. این ویژگی‌ها در کنار نزدیکی این کشور به ایران، گرجستان را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است. گردشگرهای زیادی هستند که بیش از یک بار به این کشور سرسبز سفر می‌کنند و دوست دارند به جز تفلیس پایتخت و باتومی زیبا، جاهای دیگر را هم ببینند. واردزیا گرجستان ، یکی از جاذبه‌هایی است که مورد توجه گردشگرهای ایرانی قرار گرفته است و در طول سفر به گرجستان، بازدید از آن را در برنامه‌شان قرار می‌دهند.از اینکه در این مطلب همراه ما بودید متشکریم...


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان