آشنایی با جذابیت های موزه باستان شناسی آنتالیا

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با جذابیت های موزه باستان شناسی آنتالیا
موزه آنتالیا در سال 1922 توسط یک معلم به نام سلیمان فیکری ارتن تاسیس شد. بعد از مسجد علاءالدین، از مناره ییولی که در شهر قدیمی قرار داشت به عنوان موزه استفاده می شد و ساختمان آن در سال 1972 به محل کنونی اش انتقال یافت. این موزه هم اکنون فضایی به مساحت سی هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است .

موزه باستان شناسی آنتالیا از جمله محبوب ترین موزه هایی است که علاقمندان به آثار تاریخی را به خود جذب می کند. این موزه ، به موزه آنتالیا موزیسی نیز خوانده می شود که بخش های متعددی را از جمله گالری سکه ها، اتاق های امپراتوری، بخش مقبره ها و نمادهای مسیحیت را شامل می شود. آثار تاریخی و اکتشافات باستانی موجود در این موزه اغلب متعلق به نواحی اطراف ترکیه است. گفتنی است این موزه در سال ۱۹۲۲ میلادی از سوی سلیمان فکری افتتاح شد. موزه باستان شناسی آنتالیا دارای مساحتی در حدود ۳۰،۰۰۰ متر مربع است. همچنین این موزه شامل سیزده گالری و بخش های گوناگونی است که هریک آثار دوران های مختلف تاریخی را به نمایش می گذارد.

موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا

این موزه که کلکسیون گرانبهایی از آثار باستانی به جا مانده از دوران مختلف تاریخی را در خود جای داده، عصاره ای از اعتقادات، طرز فکر و فرهنگ پیشینیان این سرزمین را در معرض نمایش بازدیدکنندگان گذاشته است و اکنون یکی از جاهای دیدنی آنتالیا به شمار می رود. بازدید از موزه آنتالیا به مثابه بازگشت به گذشته این شهر دیرینه است؛ به زمانی که این شهر شگفت انگیز به جای سازه های مدرن امروزی خود، از عمارت ها و قلعه های باشکوهی ساخته شده بود. موزه آنتالیا بافت تاریخی این شهر دیدنی را برای شما بازآفرینی کرده و پاسخ این پرسش را که چگونه آنتالیای باستانی به شکل و شمایل امروزی خود درآمده است، برشما آشکار می کند. از تندیس ها و مجسمه های یونان باستان گرفته تا سکه های باستانی و ابزار ساخت دست انسان های دوران بیزانس، هر آنچه را که از ساکنین متمدن این شهر تاریخی برجای مانده است، در موزه آنتالیا خواهید یافت. نکته جالب توجه در مورد این موزه این است که اکثر اشیاء باستانی موجود در این مکان در شرایط بسیار مناسبی قرار دارند و به خوبی برای مطالعه باستان شناسان و عاشقان تاریخ در بخش های مختلفی دسته بندی شده اند. ناگفته نماند که موزه آنتالیا از ۳۰ هزار متر مربع تشکیل شده که ۱۴ سالن نمایش، باغ تندیس روباز و چندین نمایشگاه را در برمی گیرد.

موزه باستان شناسی آنتالیا

آشنایی با بخش های پربازدید موزه باستان شناسی آنتالیا

هر مکانی بخش هایی دارد که بیشتر به چشم می آیند و در خاطر می مانند. در رابطه با موزه باستان شناسی آنتالیا هم بعضی تالارها جور دیگری بازدیدکنندگان را سر ذوق می آورند، که قصد دارم در این بخش ۴ تالار محبوب را به شما معرفی کنم.

تالار سکه ها؛ براق های چشم نواز!

در تالار سکه ها انواع سکه با جنس های مختلف دیده می شود. هرکدام از این سکه ها به دوره تاریخی خاصی تعلق دارد که همین تنوع و امکان بررسی و مقایسه آن ها با یکدیگر، سبب جذابیت زیاد این تالار شده است.

هرچند این موزه از تفریحات آبی آنتالیا محسوب نمی شود، اما جایی بسیار دیدنی است. پیشنهاد می کنم حتی اگر زمان کافی برای بازدید از تمام تالارها را ندارید، تالار سکه ها را از دست ندهید. سکه هایی با جنس طلا، مس، نقره و الکترون در این بخش وجود دارد که سیر تاریخی و پیشرفت سکه ها را به خوبی نشان می دهد. سکه های پادشاهی و شهری، از جذاب ترین سکه ها برایتان خواهند بود.

باغ گالری؛ قدم زدن در گذشته

گالری فضای باز موزه باستان شناسی آنتالیا یکی دیگر از بخش های محبوب این موزه است. قدم زدن در هوای آزاد و محیطی سرسبز، لذت تماشای تخته سنگ های قدمت دار را دوچندان می کند.تخته سنگ هایی که به دلیل اندازه بسیار بزرگشان نمی توانند در داخل تالارها قرار بگیرند، در این بخش مستقر شده اند.

تالار مجسمه سازی؛ دورهمی خدایان!

بی شک تالار مجسمه سازی که به تالار خدایان نیز شهرت دارد، از خیره کننده ترین بخش های موزه باستان شناسی آنتالیا به حساب می آید.این تالار پر از افسانه و داستان است. داستان خدایانی که روزی منشا قدرت های گوناگون شناخته می شدند و جای تعجب است که امروز به راحتی و با صلح در کنار هم آرام گرفته اند!مجسمه هایی در این تالار دیده می شوند که متعلق به قرون ۲ و ۳ میلادی دوره روم هستند و در حفاری های شهر باستانی پرگه کشف شدند. مینروا، زئوس، آرتمیس، هارپوکراتس، آفرودیت، آسکلپیوس، تایچی، ملایگر، هکات، هرمس و مارسیاس از جمله خدایانی هستند که در یک گوشه از تالار در انتظارتان نشسته اند

تالار مردم نگاری؛ زندگی به سبک گذشتگان

از هزار و یک اثر تاریخی پرداستان هم که بگذریم، تصور اجدادِ انسان های امروزی همواره جالب است. در تالار مردم نگاری مصنوعاتی دیده می شود که نحوه زندگی گذشتگان را برایمان مصور می کند. مصنوعاتی همچون فرش ها، لباس های سنتی، سلاح های جنگی، کاشی کاری های دوره سلجوقی و عثمانی، نسخه های خطی، شمعدان ها، مجموعه بزرگی از قاشق های چوبی و حتی وسایل نقلیه ای که به اسب ها متصل می شده و… .

جالب ترین بخش این تالار که خودش به تنهایی از جاهای دیدنی آنتالیا به حساب می آید، بازسازی یک خانه معمولی آناتولی در قرن ۱۹ام است. دیدن این آثار، تصور زندگی در آن زمان و مقایسه ناخودآگاهی که با زندگی امروزی می شود، حس جالبی را در بازدیدکنندگان به وجود می آورد.

بخش کودکان؛ فرصتی برای کشف علایق

لزوما هر مکانی که برای بزرگسالان جذاب است، برای کودکان دلچسب نیست! موزه هم می تواند از همان مکان هایی باشد که در حالت معمول توسط کودکان انتخاب نمی شود. اتفاق بسیار خوبی که در موزه باستانشناسی آنتالیا شاهد آن هستیم، طراحی بخشی مخصوص کودکان است. شاید با خودتان بگویید بخش های مخصوص کودکان در بسیاری از جاها وجود دارد و اتفاق خاصی نیست؛ اما آنچه که این بخش را متمایز می کند، سرگرم شدن کودکان با برنامه های تاریخی است.

سالن مخصوص کودکان در ابتدای درب ورودی موزه قرار دارد که در نوع خود، برای اولین بار در ترکیه دیده می شود. در ویترین های این بخش، اسباب بازی های مختلف کودکان در زمان گذشته و صندوق های پول عتیقه دیده می شود.

فرصت انجام فعالیت های آموزشی مانند ترمیم های ساده، مجسمه سازی و طراحی سرامیک از جاذبه هایی است که کودکان را ترغیب به حضور در این بخش می کند. بدیت ترتیب هم شما مجال بازدید متمرکزتر پیدا خواهید کرد، هم کودکان می توانند از وقت گذراندن در موزه احساس رضایت کنند. البته حضور کودکان در این بخش اجباری نیست و اگر تمایل داشته باشند می توانند همراه خانواده خود به بازدید از تالارها مشغول شوند.

دسترسی به موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا حوالی منطقه قدیمی کالیچی (kaleiçi) واقع شده است. بهترین راه برای رسیدن به موزه، استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی یا ترامواست. برای استفاده از تراموا، باید تراموای Antik-nostalji tramvay را سوار شده و در ایستگاه موزه پیاده شوید.اما اگر تاکسی انتخاب شماست، از راننده بخواهید شما را به محله کنیالتی، خیابان موراتپاشا ببرد.

در حال حاضر موزه باستان شناسی آنتالیا، در تمام روزهای هفته از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است. اما باتوجه به متغیر بودن ساعات کاری موزه و همچنین روزهای آن، حتما قبل از حضور در موزه ساعت و روز بازدیدتان را از طریق سایت یا شماره تماس موزه، چک کنید.

موزه باستان شناسی آنتالیا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان