موزه زندان (اولوجانلار) کجاست؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
موزه زندان (اولوجانلار) کجاست؟
موزه زندان اولوجانلار که زندان سابق آنکارا است، در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. این اولین موزه زندان در ترکیه است. افرادی که به سیاست و تاریخ علاقه دارند، می‌توانند از این مکان دیدن کنند، اما برای افراد دیگر به دلیل اتفاقات وحشتناکی که در این مکان افتاده است، این مکان باعث افسردگی و ناراحتی‌شان می‌شود.

موزه زندان اولوجانلار، یک زندان ایالتی سابق در آنکارا و اولین زندان جمهوری ترکیه بوده است که در سال 1925 در زمینی به مساحت 34000 متر مربع توسط وزارت امور داخلی ساخته شده و بعد از 81 سال در اول ژوئیه 2006 به عنوان زندان تعطیل شد. این زندان توسط شهرداری آلتیندا (Altındağ) مرمت و در ژوئیه سال 2011 به عنوان موزه زندان افتتاح شد که نخستین موزه در نوع خود در ترکیه است.

در ورودی موزه، بخش نهم و دهم قرار دارد که به دلیل اندازه کوچکتر نسبت به سایر بخش های زندان و بنابراین آسایش نسبی، به نام بخش هیلتون شناخته می شود. سیاستمداران برجسته ای مانند بولنت اجویت و عثمان بلوک باشی در این بخش ها قرار گرفته اند که شرح حال آنها بر روی تخت هایشان نشان داده شده است.

فریادهای وحشتناک زندانیان شکنجه شده در سلول های جدا، به هنگام راه رفتن در راهروها از بلندگوها به گوش می رسد. اشعار و آهنگ های عامیانه و تاریخی ترکی نیز به گوش می رسند که یادآور دوره شکنجه و اعدام ها برای بازدیدکنندگان است.

در بخش چهارم، بیست و دو مجسمه مومی وجود دارد که زندانیان را در موقعیت های مختلف در زندگی روزمره خود به نمایش در می آورند. بر روی تخت های بخش پنجم، زندگی نامه زندانیان مهم درج شده است و بخش ششم علاوه بر زندگی نامه های بیشتر، وسایل شخصی زندانیان مانند ساعت، سیگار، ظروف، عینک، قوری و سایر موارد شخصی را نیز در بر می گیرد.

در حیاط زندان حمامی برای زندانیان قرار دارد و عکس زندانیان مهم بر روی شاخه های درخت آرزو در این حیاط آویزان است. همچنین یک چوبه دار در حیاط وجود دارد که نوزده اعدام توسط آن صورت گرفته است.

در صورت درخواست، یک سلول جداشده ویژه وجود دارد که بازدید کنندگان می توانند با پرداخت هزینه، برای پانزده دقیقه یا یک ساعت در این سلول زندانی شوند تا شرایط زندان را بهتر درک کنند.

تاریخچه موزه زندان (اولوجانلار)

موزه زندان (اولوجانلار) به دنبال تاسیس جمهوری ترکیه در سال 1923 در سال 1925 ساخته شد. بنابراین نگاهی به تاریخ این زندان به معنای تحلیل تاریخ سیاسی ترکیه است، زیرا بسیاری از زندانیان سیاسی در این زندان حبس شده بودند. تقریبا غیرممکن است نام همه زندانیانی را ذکر کنیم که ناعادلانه حبس شده اند و در معرض شکنجه یا اعدام قرار گرفتند. این زندانیان شامل نمایندگان پارلمانی مانند عثمان بلوکباشی، نخست وزیرانی مانند یولِنت اسویت، شاعران معروفی مانند ناظم حکمت و احمد عارف، روزنامه نگارانی مانند کانیت آرکایورک، کارگردانانی مانند ییلماز گونی و رهبران انقلابی مانند دنیز گزمیش هستند. بخش های تاریخی خاصی در این زندان طی شده اند تا توجه همه کشور به آن جلب شود و تحلیل آنها مهم است. به دنبال مداخله نظامی در سال 1971، ارتش ترکیه یک دولت تکنوکرات تشکیل داد که به اصلاح قانون اساسی، محدود ساختن آزادی های شهروندان و آغاز کمپینی در مقابل جنبش انقلابی جوانان در ترکیه دستور داد. سه رهبر معروف ارتش آزادی بخش مردمی ترکیه در زندان “Ulucaklar” زندانی شده و حقوق آنها نقض شد. دادگاه رای به اعدام آنها صادر کرد و دنیز گزمیش، یوسف اصلان و حسین اینان در تاریخ 6 می 1972 اعدام شدند. پس از کودتای نظامی 1980، اردال ارن (17) یک دانش آموز دبیرستانی چپ گرا در این مکان زندانی شد. در 18 دسامبر 1980 پس از اینکه وی به سن قانونی 18 سال رسید اعدام شد زیرا اعدام افراد زیر 18 سال ممنوع بود. یکی از ظالمانه ترین بخش های تاریخ این زندان در 26 دسامبر 1999 رخ داد. به منظور افزایش سطح انزوا، ارتش تصمیم گرفت زندانیان سیاسی را از بخش ها به سلول ها منتقل نماید و در این زمان درگیری خونینی در زندان شکل گرفت که یکی از خونبارترین حوادث زندان های ترکیه است که عمدتاً زندانیانی را شامل می شد که در برابر این انتقال مقاومت کرده بودند. دولت این عملیات را بازگشت به زندگی نامید اما زندانیان به آن روز زندانیان 19 دسامبر می گویند. زمانی که عملیات در زندان به پایان رسید، 10 زندانی کشته و صدها نفر زخمی شده بودند. در سال 2000 پارلمان ترکیه کمیته تحقیق تشکیل داد تا در مورد این اقدام تفحص کنند. این گزارش تائید کرد که زندانیان با سلاح گرم یا خشونت فیزیکی کشته شدند و در زندان کشتار رخ داده است. این کمیته همچنین درخواست مجازات عاملین را ارائه نمود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان