آشنایی با زیبایی های مقبره پیر پالاندوز در مشهد

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با زیبایی های مقبره پیر پالاندوز در مشهد
مقبره پیر پالاندوز از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌‌رود و در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع) قرار گرفته است. این مقبره به یکی از عرفا و پیران سلسله ذهبیه تعلق دارد. با ما همراه شوید تا بیشتر درباره مقبره پیر پالاندوز بدانید.

مقبره پیر پالان دوز مربوط به دوره صفوی ـ دوره معاصر است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری و قطب سلسله ذهبیه است. بنای مزبور چهار ضلعی بوده و دارای گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبا است. در داخل بقعه بر سقف ها بقایای نقاشی هایی از دوران صفویه وجود دارد. بنا با کاشی های ساده فیروزه ای رنگ تزئین شده است. تاریخ ساخت بنا مربوط به سال ۹۸۵ قمری می باشد.

مقبره پیر پالاندوز

معرفی مقبره پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز منسوب به شیخ محمد مقتدی کارندهی (کاردهی) از عرفای شیعه مذهب ذهبیه، مشهور به پیر پالاندوز است که در قریه کارده مشهد به دنیا آمد و در شهر مشهد خانقاهی بر پا ساخت. وی اگرچه از شیخ های سلسله ذهبیه بود، اما برای امرار معاش پالاندوزی می کرد. از وی قرآن هفت سوره ای بر جای مانده که به خط ثلث نوشته شده است.

چرا بازدید از آرامگاه پیر پالاندوز پیشنهاد می شود؟

  • این آرامگاه ۴۰۰ سال قدمت دارد.
  • آرامگاه پیر پالان دوز به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
  • معماری دوره صفویه جلوه خاصی به این بنا داده است.

تاریخچه مقبره پیر پالاندوز

بنای اولیه آرامگاه پیر پالاندوز در زمان شاه محمد خدابنده صفوی (پدر شاه عباس صفوی، فردی نابینا بود) به سعی قنبر علی بن خواجه حسین در سال ۹۸۵ قمری ساخته شده است. این بقعه در سال های اخیر به طور کامل بازسازی شده و مشتمل بر درگاه ورودی، رواق ها و فضاهای طرفین، صحن و فضای اصلی مقبره است. نمای دیوارهای بیرونی با طاق نماها، قاب، لچکی و کاشی کاری زیبا آراسته و درون آن با نقش های هندسی و ترنج مزین شده است.این بنای تاریخی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری مقبره پیر پالاندوز

این مقبره شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن و ایوانی آجری در مقابل است. در داخل بقعه، شاه نشینی است که در بالای آن، یزدی بندی هایی اجرا شده که در اصل دارای نقاشی بوده و به داخل بقعه جلوه خاصی می بخشیده است. بدنه های بنا، از دوران صفویه، دارای تزیینات نقاشی بوده که بر اثر گذشت زمان و نفوذ رطوبت، جز بخش کمی از آن که مرمت و ثابت گردیده، بقیه از میان رفته است. در زیر کاسه گنبد نیز ترنج زیبایی با نگاره های گیاهی نقش اندازی شده است.

نمای خارجی بنا به ایجاد طاق نماهای تیزه دار آجری و پشت بغل های کاشی و قاب های مستطیل تزئینی بر فراز آن ها، در عین سادگی، منظره ای زیبا دارد. سطح گنبد پیازی شکل فراز بنا که روی گردنی استوانه ای شکل استوار شده، دارای پوشش ساده ای از کاشی فیروزه ای است. شکل کلی بنا و بازمانده های نقاشی های درون آن، بنا را اثری از دوران صفوی معرفی می کند که در سال ۹۸۵ هجری قمری ساخته شده است. تاریخ مزبور، بر کتیبه سنگ سفید مربعی کنده شده است.

مقبره پیر پالاندوز

شیخ پیرپالاندوز و مقاله های عرفانی

شیخ پیرپالاندوز علاوه بر این که مقاله های زیادی در زمینه ی عرفان داشتند ضمن این که در زمینه ی خطاطی و کیمیاگری نیز تبحر خاصی داشتند، به گونه ای که نگارش هفت سوره قرآن به خط خوش این عالم فرهیخته می باشد که هم اکنون موجود است.

آرامگاه پیرپالاندوز در سال های مورد باسازی قرار گرفت که شامل درب ورودی، فضاهای طرفین و در رواق ها، صحن و قسمت اصلی آرامگاه می باشد. نمای دیوارهای بیرون آرامگاه با کاشی کار یهای بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده است که درون آنها را با نقش های هندسی و ترنج تزئین کرده اند. بگونه ای که نظر بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است.

در آرامگاه پیر پالاندوز از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

از در چوبی و بزرگ آرامگاه که بگذرید، از همان بدو ورود به محوطه محو تماشای تزئینات نمای خارجی بنا می شوید، چون هارمونی رنگ های به کار رفته و کاشی کاری های زیبا در عین سادگی چشم و دل را به تسخیر در می آورند. نمای دیوارها به طرز زیبایی با طاق نماها، قاب، کاشی و لچکی آراسته شده اند و داخل آن ها به نقوش هندسی و ترنج مزین گشته است.
سرتان را به سمت بالا بچرخانید، گنبد پیازی شکلی را می بینید که پوششی ساده از کاشی های فیروزه ای را به تن کرده و جلوه خاصی به این بنا می دهد. وارد بقعه شوید تا شاه نشین آن و یزدی بندی های معروفش را ببینید. قسمتی از نقاشی های مرمت شده را در داخل بقعه می بینید، علاوه بر آن زیر کاسه گنبد نیز ترنجی زیبا با نقوش گل و گیاه طراحی شده است.

مقبره پیر پالاندوز

اگرچه نیاز ازست هزینه بلیط هواپیما مشهد را پرداخت کنید اما برای بازدید از این بنا هیچ هزینه ای از گردشگران دریافت نمی شود. از آنجایی که ممکن است غرق در ثبت سلفی با زمینه این بنا شوید، دست کم باید یک ساعتی را به بازدید از مقبره پیر پالان دوز اختصاص دهید.

معمولا اکثر هتل های مشهد برنامه ویژه ای برای دسترسی به حرم امام رضا دارند، البته بیشتر زائران هتل هایی نزدیک به حرم را برای اقامت خود انتخاب می کنند. حتی اگر در هتلی دور از حرم نیز اقامت داشته باشید، با تمام وسایل نقلیه عمومی و شخصی از هر نقطه شهر به راحتی می توان به حرم امام رضا و آرامگاه پیر پالان دوز دسترسی داشت.

سخن آخر

  1. تا به حال به مقبره پیر پالان دوز رفته اید؟
  2. از شیخ محمد عارف چیزی می دانستید یا از کراماتش چیزی شنیده بودید؟
  3. نظرات، خاطرات و عکس های خود را با ما در میان بگذارید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (124 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (61 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (49 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن