آشنایی با زیبایی های مقبره پیر پالاندوز در مشهد

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با زیبایی های مقبره پیر پالاندوز در مشهد
مقبره پیر پالاندوز از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌‌رود و در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع) قرار گرفته است. این مقبره به یکی از عرفا و پیران سلسله ذهبیه تعلق دارد. با ما همراه شوید تا بیشتر درباره مقبره پیر پالاندوز بدانید.

مقبره پیر پالان دوز مربوط به دوره صفوی ـ دوره معاصر است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری و قطب سلسله ذهبیه است. بنای مزبور چهار ضلعی بوده و دارای گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبا است. در داخل بقعه بر سقف ها بقایای نقاشی هایی از دوران صفویه وجود دارد. بنا با کاشی های ساده فیروزه ای رنگ تزئین شده است. تاریخ ساخت بنا مربوط به سال ۹۸۵ قمری می باشد.

مقبره پیر پالاندوز

معرفی مقبره پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز منسوب به شیخ محمد مقتدی کارندهی (کاردهی) از عرفای شیعه مذهب ذهبیه، مشهور به پیر پالاندوز است که در قریه کارده مشهد به دنیا آمد و در شهر مشهد خانقاهی بر پا ساخت. وی اگرچه از شیخ های سلسله ذهبیه بود، اما برای امرار معاش پالاندوزی می کرد. از وی قرآن هفت سوره ای بر جای مانده که به خط ثلث نوشته شده است.

چرا بازدید از آرامگاه پیر پالاندوز پیشنهاد می شود؟

  • این آرامگاه ۴۰۰ سال قدمت دارد.
  • آرامگاه پیر پالان دوز به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
  • معماری دوره صفویه جلوه خاصی به این بنا داده است.

تاریخچه مقبره پیر پالاندوز

بنای اولیه آرامگاه پیر پالاندوز در زمان شاه محمد خدابنده صفوی (پدر شاه عباس صفوی، فردی نابینا بود) به سعی قنبر علی بن خواجه حسین در سال ۹۸۵ قمری ساخته شده است. این بقعه در سال های اخیر به طور کامل بازسازی شده و مشتمل بر درگاه ورودی، رواق ها و فضاهای طرفین، صحن و فضای اصلی مقبره است. نمای دیوارهای بیرونی با طاق نماها، قاب، لچکی و کاشی کاری زیبا آراسته و درون آن با نقش های هندسی و ترنج مزین شده است.این بنای تاریخی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری مقبره پیر پالاندوز

این مقبره شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن و ایوانی آجری در مقابل است. در داخل بقعه، شاه نشینی است که در بالای آن، یزدی بندی هایی اجرا شده که در اصل دارای نقاشی بوده و به داخل بقعه جلوه خاصی می بخشیده است. بدنه های بنا، از دوران صفویه، دارای تزیینات نقاشی بوده که بر اثر گذشت زمان و نفوذ رطوبت، جز بخش کمی از آن که مرمت و ثابت گردیده، بقیه از میان رفته است. در زیر کاسه گنبد نیز ترنج زیبایی با نگاره های گیاهی نقش اندازی شده است.

نمای خارجی بنا به ایجاد طاق نماهای تیزه دار آجری و پشت بغل های کاشی و قاب های مستطیل تزئینی بر فراز آن ها، در عین سادگی، منظره ای زیبا دارد. سطح گنبد پیازی شکل فراز بنا که روی گردنی استوانه ای شکل استوار شده، دارای پوشش ساده ای از کاشی فیروزه ای است. شکل کلی بنا و بازمانده های نقاشی های درون آن، بنا را اثری از دوران صفوی معرفی می کند که در سال ۹۸۵ هجری قمری ساخته شده است. تاریخ مزبور، بر کتیبه سنگ سفید مربعی کنده شده است.

مقبره پیر پالاندوز

شیخ پیرپالاندوز و مقاله های عرفانی

شیخ پیرپالاندوز علاوه بر این که مقاله های زیادی در زمینه ی عرفان داشتند ضمن این که در زمینه ی خطاطی و کیمیاگری نیز تبحر خاصی داشتند، به گونه ای که نگارش هفت سوره قرآن به خط خوش این عالم فرهیخته می باشد که هم اکنون موجود است.

آرامگاه پیرپالاندوز در سال های مورد باسازی قرار گرفت که شامل درب ورودی، فضاهای طرفین و در رواق ها، صحن و قسمت اصلی آرامگاه می باشد. نمای دیوارهای بیرون آرامگاه با کاشی کار یهای بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده است که درون آنها را با نقش های هندسی و ترنج تزئین کرده اند. بگونه ای که نظر بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است.

در آرامگاه پیر پالاندوز از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

از در چوبی و بزرگ آرامگاه که بگذرید، از همان بدو ورود به محوطه محو تماشای تزئینات نمای خارجی بنا می شوید، چون هارمونی رنگ های به کار رفته و کاشی کاری های زیبا در عین سادگی چشم و دل را به تسخیر در می آورند. نمای دیوارها به طرز زیبایی با طاق نماها، قاب، کاشی و لچکی آراسته شده اند و داخل آن ها به نقوش هندسی و ترنج مزین گشته است.
سرتان را به سمت بالا بچرخانید، گنبد پیازی شکلی را می بینید که پوششی ساده از کاشی های فیروزه ای را به تن کرده و جلوه خاصی به این بنا می دهد. وارد بقعه شوید تا شاه نشین آن و یزدی بندی های معروفش را ببینید. قسمتی از نقاشی های مرمت شده را در داخل بقعه می بینید، علاوه بر آن زیر کاسه گنبد نیز ترنجی زیبا با نقوش گل و گیاه طراحی شده است.

مقبره پیر پالاندوز

اگرچه نیاز ازست هزینه بلیط هواپیما مشهد را پرداخت کنید اما برای بازدید از این بنا هیچ هزینه ای از گردشگران دریافت نمی شود. از آنجایی که ممکن است غرق در ثبت سلفی با زمینه این بنا شوید، دست کم باید یک ساعتی را به بازدید از مقبره پیر پالان دوز اختصاص دهید.

معمولا اکثر هتل های مشهد برنامه ویژه ای برای دسترسی به حرم امام رضا دارند، البته بیشتر زائران هتل هایی نزدیک به حرم را برای اقامت خود انتخاب می کنند. حتی اگر در هتلی دور از حرم نیز اقامت داشته باشید، با تمام وسایل نقلیه عمومی و شخصی از هر نقطه شهر به راحتی می توان به حرم امام رضا و آرامگاه پیر پالان دوز دسترسی داشت.

سخن آخر

  1. تا به حال به مقبره پیر پالان دوز رفته اید؟
  2. از شیخ محمد عارف چیزی می دانستید یا از کراماتش چیزی شنیده بودید؟
  3. نظرات، خاطرات و عکس های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش