عشق و نفرت همزمان چگونه اتفاق می افتد؟

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
عشق و نفرت همزمان چگونه اتفاق می افتد؟
آیا تا به حال شرایطی پیش امده که حس کنید نسبت به فرد مقابل خود که اتفاقا عاشق او هم هستید احساس نفرت میکنید؟ این تجربه شما نشان دهنده چه چیزی میتواند باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در خیلی از کتاب ها و فیلم ها احتمالا خوانده اید و دیده اید که یک نفر از کسی که عاشقانه دوستش دارد، متنفر می شود. شاید این نوعی تناقض باشد، چطور یک نفر می تواند هم کسی را دوست داشته باشد و هم از او متنفر باشد؟ برای بحث در مورد این موضوع باید بین ثبات منطقی و سازگاری روانی تمایز قائل شویم. تنفر از کسی که دوستش دارید می تواند یک تجربه باثبات باشد اما درمورد سازگاری روانی مشکلاتی ایجاد می کند.

عشق و تنفر معمولا کاملا متضاد همدیگر قلمداد می شوند؛ در این مورد، نمی توان بدون درگیر شدن در تناقض منطقی درمورد تنفر از کسی که دوست داریم صحبت کنیم. دو بحث کلی در این زمینه ایجاد می شود. اول اینکه عشق مقیاس بسیار وسیعتری نسبت به تنفر دارد زیرا به ویژگی های بسیار بیشتری از آن چیز اشاره می کند. درنتیجه، در تنفر آن چیز اصولا عامل بدی است اما در عشق آن چیز هم خوب و هم جذاب است. دوم اینکه، هر احساس انواع مختلفی دارد (و انواع عشق بسیار بیشتر از نفرت هستند) و هر نوع نمی تواند متضاد دقیق انواع مختلف احساس دیگر باشند.عشق و نفرت تجربیاتی متضاد نیستند، بلکه تجربیاتی متفاوت اند: در بعضی جنبه ها شبیه به هم و از بعضی جنبه ها با هم تفاوت دارند. بنابراین وقتی کسی رابطه خود را رابطه ای عشقی-نفرتی می نامد، ممکن است به ویژگی های مختلف هرکدام از این تجربیات اشاره داشته باشند.

چگونه عشق و نفرت همزمان پیش می آید؟

فردی که نسبت به فرد مقابل خود احساس عشق و نفرت می کند سختی را که متحمل می شود مانند سختی ناهنجاری احساسی شدید است . همه ما احساسات مختلفی را تجربه می کنیم اما تجربه احساسات شدید مثل عشق و نفرت نسبت به یک نفر خاص، از نظر روانشناختی ناسازگار است.زمانی افراد رابطه خود را یک رابطه عشقی-نفرتی معرفی می کنند که تمرکز توجه شان و گرایشات احساسی شان تحت شرایط مختلف تغییر کند. وقتی عاشق ، طرف مقابلش را می بیند و او را با عقل می سنجد او را دوست می دارد اما هنگامی که به احساس حقارتی که برای او می آورد فکر می کند، احساس تنفر می کند. تجربیات احساسی پویا هستند و موقعیت های بیرونی و شخصی مختلف که احساس ما نسبت به یک فرد خاص را تغییر می دهند.

تصویر مفهومی عشق و نفرت دستان قرمز و سیاه

چرا روابط عشق- نفرت ایجاد می شوند؟

در صورتی که عشق شدید باشد ممکن است تنفر ایجاد گردد. در این موقعیت که همه راه ها بسته می شوند، تنفر مانند کانالی ارتباطی برای حفظ نزدیکی قوی رابطه که هم وصال و هم جدایی در آن غیرممکن است، عمل می کند. عشق می تواند بی اندازه خطرناک باشد و آدمها وحشتناک ترین جنایت ها را به علت عشق انجام داده اند.در ادامه دلایل روابط عشق و نفرت را بررسی میکنیم.

1.داشتن روابط ناپایدار در اوایل زندگی

افرادی که در سال های اولیه زندگی شان روابط پر تعارض و بی ثباتی را تجربه کرده اند، تمایل دارند این الگو را تکرار کنند، چرا که با این فضا آشنا هستند، در آن نیاز به تغییر ندارند و به طرز پارادوکسیکالی احساس آرامش می کنند. آن ها ممکن است تعارض را راهی برای ابراز عشق تصور کنند.این افراد تعارض را راهی برای سنجش علاقه ی پارتنشان می دانند، و این سنجش از روی میزان تلاش پارتنرشان برای پیداکردن راهی برای ایجاد ارتباط مجدد و صمیمی به دنبال قطع ارتباطی و گسستی که در رابطه ایجاد شده است صورت می گیرد و این بازگشت می تواند احساس صمیمیت بیشتری نسبت به نداشتن آن(ایجاد تعارض ) داشته باشد.

برای این افراد، روابط پایدار و یکنواخت خسته کننده به نظر می رسد و اگر رابطه ایمن باشد و همه چیز خوب پیش برود، آن ها نسبت به درستی رابطه و صداقت احساس طرف مقابل خود تردید می کنند.مشکل روابط عشق- نفرت این باورغلط است که درد و تنش، مولد صمیمیت است و مسئله ای که این افراد اغلب متوجه آن نمی شوند، این است که این روابط عادی نیستند و می توانند به صورت نرمال تری تجربه شوند.با این حال، تجربه ی گذشته به آن ها آموخته است که این تنها گزینه است. آن ها متوجه نیستند که افرادی هستند که احساسات آن ها را در نظر می گیرند، نسبت به ترجیحات آن ها مودبانه رفتار می کنند، و به طور آزادانه و مؤثر ارتباط برقرار می کنند.

علاوه بر این، در این روابط نکات مثبت بسیار پر رنگ تر و با بزرگ نمایی بیش تر نسبت به نکات منفی در نظر گرفته می شود. بنابراین بسیاری از زوج ها، تصور نادرستی از رابطه ی خود دارند چرا که مدام نکات منفی آن را نادیده می گیرند.این افراد باید بیاموزند که نگاه بلندمدت تری را درنظر بگیرند و آن چه را که صرفاً از تعارض به دست می آورند رها کنند.

2.احساس بی لیاقتی برای دریافت عشق

افرادی که روابط عشق-نفرت را تجربه می کنند، ممکن است دچار افکار آسیب زایی مانند احساس بی لیاقتی یا دوست داشتنی نبودن بشوند. روابط پرتعارض ممکن است این باورها را در آن ها تقویت کند و ممکن است فکر کنند که لیاقت بیشتری ندارند.بنابراین، این روابط خودپنداره های منفی و خودسرزنش گری را در آن ها تقویت می کند. بعلاوه آن ها حس کاذبی از دوست داشته شدن را برای خود ایجاد می کنند و ممکن ز است تصور کنند، که به دلیل کشمکش و درگیری که برای رابطه شان متحمل شده اند، رابطه با آن ها معنی دارتر است.حقیقت این است که نمی توان گفت تنها به این دلیل که رابطه ی پرتعارضی ندارید، رابطه ی ارزشمندی را تجربه نمی کنید. در واقع، برعکس است، اما باور به این، نیازمند ایمان به رابطه است، بدون اینکه هر روز ثابت کنید برای این رابطه چه فداکاری هایی را متحمل می شوید.

عوارض عشق و نفرت

  • حس شکست و ناامیدی
  • افسردگی و اضطراب
  • تشدید طرحواره رها شدگی
  • امکان تشدید تله های ذهنی دیگر
  • وابستگی عشقی مجدد
  • امکان آسیب به خود و دیگران
  • حس تنهایی وحشتناک

ارتباط عزت نفس با عشق و نفرت

نفرت نقطه مقابل عشق نیست. بلکه نفرت از احساسی می آید که ما خود برای خودمان تولید می کنیم و ظرفیت ذهنی ما را در برابر اتفاقات نشان می دهد.افرادی با عزت نفس پایین و داشتن این احساس که «من دوست داشتنی نیستم، پس کسی که مرا ترک میکند میداند که من دوست داشتنی نیستم و پس زده می شوم» دچار خشم و احساس نفرت می شوند.در واقع عزت نفس و احساس خویشتن دوستی، قابل ستایش و مورد احترام دانستن خود که این نیز احساسی است که از کودکی به وسیله پدر و مادر به کودکان منتقل می شود، باعث می شود تخریب هر کسی نسبت به خود کمتر باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد.

بنابراین با از بین رفتن یک رابطه نباید خود را ببازیم و خویشتن را غیر دوست داشتنی فرض کنیم. نباید احساس کنیم دنیا با ما در جنگی همیشگی است و یا اصلا ما لیاقت خوشبخت بودن و فرصت خوشبخت بودن را نداریم. اگر به چنین احساساتی در چنین روابطی دست پیدا کردیم، قطعا نیازمند آن هستیم که با یک مشاور روانشناس صحبت کرده و احساساتمان را با او در میان گذاریم و به درمان خود پردازیم.

بررسی روابط عشق- نفرت

اگر خودتان را در این نوع روابط می بینید، باید چیزهای بیشتری از یک رابطه را برای خود مطالبه کنید، تغییر دهید و بدانید که چگونه در چیزهایی که دیگر برای شما فایده ای ندارد، مشارکت می کنید :

  • از احساسات خود بیشتر آگاه باشید: فعال تر شوید و به جای پذیرش منفعلانه آن، در مورد چرخه ی سمی رابطه خود بیاموزید. شروع به نام گذاری و تشخیص احساسات و واکنش های خود نسبت به رفتار شریک زندگی خود کنید. این الگو را با نوشتن احساسات و عواطف خود شروع کنید. هنگامی که برای پردازش احساسات خود وقت بگذارید، دید پیدا خواهید کرد و راه حل های جدیدی برای مشکلات خود خواهید دید که قبلا در نظر نمی گرفتید.
  • از حد و مرز گذاری غافل نشوید: دقیقا آن چه را که برای شما مفید نیست فهرست کنید تا بتوانید اقداماتی را که در آینده باید انجام دهید را تعیین کنید. با تعیین محدودیت در روابط و جنبه هایی که دیگر تمایلی به تحمل آن ها ندارید، قدرت خود را پس بگیرید.
  • به دنبال کمک باشید: افرادی که در این روابط هستند منزوی هستند و از حمایت اجتماعی از طرف خانواده و دوستانی که می توانند تجربیات آن ها را تایید کنند و به آن ها در مدیریت مشکلات کمک کنند، محروم هستند. به احتمال زیاد، شما دیدگاه روشنی ندارید و موقعیت شما در رابطه باعث می شود در رویکرد خود برای مدیریت آن سوگیری داشته باشید.
  • تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید ادامه دهید: لزوما نیازی به پایان دادن به رابطه یا جدایی ندارید، اما بر نحوه ی مشارکت خود در رابطه کنترل دارید. نقشی که در جنبه های نامطلوب رابطه ایفا می کنید را بشناسید و شروع به ایجاد تغییرات یا تغییرات کوچک در نحوه ی پاسخگویی به تعارض کنید و متوجه شوید که چگونه شریک زندگی شما در واکنش تغییر می کند یا تغییر نمی کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!