ای‌سیک (ASIC) چیست و چه کاربردی دارد؟

  یکشنبه، 09 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ای‌سیک (ASIC) چیست و چه کاربردی دارد؟
ASIC ها دستگاه هایی برای ماینینگ با قدرت بالاتر و مصرف برق کمتر هستند که اخیرا به صورت قانونی وارد ایران می شوند. اگر میخواهید از طریق ماینر در دنیای ارز های دیجیتال کسب درآمد کنید حتما به این نکته فکر کنید که ورود به این حوزه با تعداد کمی دستگاه و مصرف برق شهری به شدت بی صرف خواهد بود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اگر با ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتما از خودتان پرسیده اید که چگونه برخی از ماینرها به صورت بهینه و مقرون به صرفه ای از دستگاه هایشان استفاده می کنند. در اینجا بحث ای سیک ها مطرح می شود. یک مدار مجتمع با کاربرد خاص و یا ای سیک (ASIC)، مدار مجتمعی است که به منظور انجام عملیات خاصی طراحی می گردد. این مدار در مقایسه با یک مدار معمولی، سرعت محاسبات را افزایش داده و مصرف برق کمتری دارد اما به نسبت، هزینه ی تولید آن نیز بسیار بالا است. در این مقاله با مفهوم و چگونگی کارکرد ای سیک ها آشنا می شویم.

در ادامه برای درک بهتر ابتدا تعدادی از اصطلاحات را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

مدار مجتمع

مدار مجتمع، آی سی (IC) و یا ریز تراشه به مجموعه ای از مدارات الکترونیکی اطلاق می شود که با استفاده از مواد نیمه رسانا (عموما سیلیسیم) در ابعادی کوچک (معمولا کمتر از یک سانتی متر مربع) ساخته می شود. اگر هزاران ترانزیستور در یک ریزتراشه ساخته شود، به آن مدارات مجتمع خیلی فشرده اطلاق می گردد. هر مدار مجتمع و یا ریز تراشه، وظیفه و یا وظایف خاصی را در یک مدار انجام می دهد. هر یک از آنها، چندین ورودی داشته و با پردازش این ورودی ها، مقادیر خروجی را تولید و در بخش خروجی خود قرار می دهند. برخی از ریزتراشه ها با سیگنال های آنالوگ و برخی با سیگنال های دیجیتال کار می کنند. واحد پردازنده ی مرکزی (CPU) از مهم ترین مدارات ساخته شده به صورت مجتمع است که میلیاردها ترانزیستور را در سطح کوچکی از نیمه هادی جای داده است.

ای سیک (ASIC)

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، چیپ هایی هستند که برای انجام فعالیت خاصی طراحی می شوند که از نظر کارایی، سرعت عملیاتی و توان مصرفی به مراتب بهتر از تراشه های معمولی هستند. اما از طرفی قابلیت انعطاف و توسعه پذیری تراشه های معمولی را ندارند چرا که یک کاربرد خاص به صورت سخت افزاری درون آنها تعبیه شده و قابل تغییر و گسترش نیست. از سویی دیگر هزینه ی لازم برای تولید این تراشه ها بسیار بالا است به طوری که اگر تعداد تراشه های مورد نیاز از حد خاصی کمتر باشد، تولید آن از دید اقتصادی مقرون به صرفه نیست ضمن آنکه طراحی آنها زمان زیادی می برد. از طرفی اگر بخواهیم تغییر کوچکی در این تراشه ها بدهیم زمان و هزینه ی زیادی بر می دارد.

لازم به ذکر است ابهامات زیادی پیرامون تلفظ درست این کلمه به دو شیوه ی «اَسیک» و «ای سیک» وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط تیم ارز دیجیتال، بزرگ ترین کمپانی های تولیدکننده ی مدار مجتمع با کاربرد خاص در جهان از جمله شرکت آی بی ام این واژه را که به صورت سرنام از عبارت (application-specific integrated circuit) گرفته شده به صورت «ای سیک» تلفظ می کند. از منابعی که به صورت مشخص تلفظ مربوط به این عبارت را درج کرده اند می توان به وب سایت edacafe که تلفظ این واژه را به صورت «a-sick» نوشته نام برد.

خرید دستگاه ماینر

قبل از خرید باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • ارز های دیجیتال قابل ساپورت

مثلا دستگاه Antminer S17 فقط الگوریتم SHA-256 را پشتیبانی می کند که شامل بیت کوین، بیت کوین کش و تعداد انگشت شماری ارز دیجیتال دیگر می شود.
شما باید قبل از خرید ASIC دقیقا بدانید چه ارزی را میخواهید استخراج کنید.

  • میزان هش

هر چقدر میزان هش یک دستگاه بالاتر باشد یعنی میزان استخراج آن ارز هم بالاتر است. مثلا اگر هش یک دستگاه ۷۰ عنوان شود یعنی ۷۰ ترا هش محاسبه در هر ثانیه انجام میدهد.
بعضی از دستگاه های ماینر با چند قدرت هش ریت به بازار عرضه میشوند تا قیمت های مختلفی را در بر بگیرند.

معمولا دستگاه هایی که هش ریت بالاتر دارند قیمت بالایی هم دارند.

  • برق مصرفی

طبیعتا دستگاهی که مصرف برق کمتری دارد مناسب تر است و باید همواره دنبال خرید جدید ترین مدل های ASIC باشید. لازم به ذکر است طبق قوانین ایران استفاده از برق صنعتی و کشاورزی به منظور ماینینگ غیر قانونی است و میتواند مجازات داشته باشد.

  • صدای تولیدی

شاید یکی از فاکتور هایی که همیشه باعث پشیمانی مبتدی ها میشود صدای بالای تولید شده توسط دستگاه های ماینر است. اگر مکان موردنظر شما برای ماینینگ از محل زندگی افراد دور است شما یک مزیت بزرگ دارید!

  • امکان تعمیر و گارانتی

در سال های اخیر با زیاد شدن خرید و فروش دستگاه های ماینر، برخی از قطعات داخلی آنها در ایران موجود شده است. مثلا قطعات دستگاه های antminer , Bitmain تقریبا در بازار ایران موجود است و این یک دلگرمی بزرگ است.

اگر خودتان به کشور های موردنظر دسترسی دارید همواره این فاکتور را با اهمیت در نظر بگیرید.

  • سالم بودن

چون متاسفانه اکثر دستگاه های ماینر قاچاق هستند باید قبل از خرید به دقت ظاهر دستگاه را بررسی کنید تا در حین انتقال آسیبی ندیده باشند.

بعد از خرید دستگاه ASIC حتما آن را راه اندازی کنید و ۴۸ ساعت قبل از استخراج اصلی تست کنید. کافی است در در پنل مدیریت دستگاه، قسمت Status را چک کنید.

سوالات متداول

برای استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر بهتر است از چه روشی استفاده کنیم؟

بهتر است از دستگاه های ASIC که قدرت بیشتر و مصرف برق کمتری دارند به منظور ماینینگ استفاده شود.

آیا ماینینگ با ASIC سود قابل توجهی دارد؟

در صورتی که از چند دستگاه به صورت همزمان استفاده کنید و ملاک خرید دستگاه خود را درست انتخاب کرده باشید؛ قطعا سود قابل توجهی کسب خواهید کرد.

از کجا میتوانم دستگاه ASIC را به صورت قانونی بخرم؟

هنوز متاسفانه هیچ شرکتی مجوز خرید و فروش این دستگاه ها را به صورت قانونی دریافت نکرده و عمده دستگاه های فروشی در سطح اینترنت به صورت قاچاق تهیه می شوند.

چطور قدرت ماینینگ دستگاه ASIC را محاسبه کنیم؟

کافیست از یک ماشین حساب ماینینگ استفاده کنید. سایت های ایرانی و خارجی زیادی این قابلیت را به شما مجانی ارائه میدهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (461 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (31 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند