ساعدنیوز
ساعدنیوز

اصول پیاده روی با سگ خانگی

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
اصول پیاده روی با سگ خانگی
سگ از هر نژادی باشد احتیاج به پیاده روی روزانه به صورت قدم زدن و دویدن دارد و بردن سگ برای پیاده روی یکی از مهمترین کارها در نگهداری از سگ می باشد.ما در این مطلب اصول پیاده روی با سگ ها را بررسی می کنیم.

سگ ها حیوانات پر جنب و جوشی هستند. تا جاییکه به ندرت در یک گوشه آرام می گیرند. برای همین است که نگهداری سگ ها در محیط خانگی اندکی چالش برانگیز است. البته اگر هوشمند باشید و از قبل فکری برای تخلیه انرژی آنها کرده باشید، چندان با ماجراهای سختی مواجه نیستید. در این باره توجه به پیاده روی با سگ از نکات تاثیرگذار برای آرام نگه داشتن حیوان در محیط خانگی است.فرقی نمی کند که قصد صحبت از کدام نژاد سگ را داشته باشید. همگی آنها نیاز به یک تحرک کامل بدنی دارند و پیاده روی با سگ بهترین ایده برای تخلیه انرژی آنها است. در این بین از یک قدم زدن ساده روزانه تا دویدن های هیجانی در محیط باز خارج از خانه به نوعی تعریف پیاده روی با سگ است.

سگ ها حیواناتی هستند که از لحاظ غریزی نیاز به تحرک بدنی بالایی دارند و راه رفتن بدیهی ترین نیاز آنها است. بسیاری از سگ ها آنچنان در این دنیای غریزی خود غرق هستند که هر صبح پس از آنکه از خواب بیدار می شوند، قدم زدن های طولانی خود را آغاز می کنند. به یقین نمی توانید در محیط کوچک خانه و یا حیاط های نه چندان بزرگ امروزی این نیاز هیجانی سگ ها را تامین نمایید. زیرا سگ خانگی شما فضایی بدون محدودیت را برای قدم زدن هایش می خواهد و حیاط خانه با دیوارهای برافراشته در نگاه او به اندازه یک تنگ آب در نگاه ماهی کوچک می شود. همان طور که ماهی ها در آب آزادانه شنا می کنند و پرندگان در هوا عاری از هر محدودیتی پرواز می کنند، سگ ها هم می خواهند تا خارج از چهارچوب های تعریف شده ما راه بروند.

اگر صاحب یک سگ خانگی هستید و به هر دلیلی از حضور او در کنار خود لذت می برید، باید متوجه نیازهای جسمی و روحی او باشید و با تدارک یک پیاده روی با ساده که زحمتی هم ندارد، سلامتی بدنی و نشاط روحی او را تأمین نمایید. البته به عنوان یک فرد حرفه ای در نگهداری از سگ ها حتماً باید بدانید که پیاده روی با سگ قواعد خاص خودش را دارد. در روش درست پیاده روی با سگ هرگز نباید اجازه دهید که سگ شما جلوتر از شما، آزادانه قدم بزند. بلکه باید در حین قدم زدن هایش با حالتی مطیع در کنار شما و یا پشت سر شما بماند. احتمالاً نسبت به این قانون ساده بی تفاوت باشید و چندان اهمیتی برای آن قائل نشوید. زیرا در نگاه ما که انسان هستیم، جلو یا عقب ماندن در پیاده روی چندان معنایی ندارد. اما باید ماجرا را از نگاه سگ خانگی تان ارزیابی کنید. در دنیای سگ ها خیلی مهم است که در کجای قافله در حال قدم زدن هستند. زیرا یک حس غریزی دائماً در وجود سگ فرمان می دهد که برای رئیس شدن باید جلوتر از بقیه راه برود.

چند مدت یک بار سگ را پیاده روی ببریم ؟

همانطور که گفته شد ، این سوال جواب مشخصی ندارد . اما با مطالعه و دانستن چند نکته مهم میتوان برنامه مناسبی را برای پیاده روی سگ ایجاد کرد .بعضی از سگها تنها به یک بار پیاده روی در روز احتیاج دارند ، در صورتی که ممکن است یک سگ به چهار بار پیاده روی نیاز داشته باشد . بهترین توصیه برای شما این است که سگتان را در روز به دو پیاده روی کوتاه ( 15 دقیقه ) ببرید . می توانید برای دانستن اینکه سگتان به چند بار پیاده روی نیاز دارد با یک متخصص تربیت سگ مشورت کنید .

پیاده روی با سگ

عوامل تاثیر گذار بر میزان نیاز سگها به پیاده روی

عوامل بسیاری وجود دارند که بر نیاز سگ شما به رفتن به پیاده روی تاثیر دارند :

  • اندازه سگ : سگهای کوچک کمتر از سگهای بزرگ به پیاده روی نیاز دارند .
  • میزان انرژی سگ : سگهای پر انرژی نیاز به پیاده روی های بلند تر یا بیشتر دارند .
  • نژاد سگ : برخی نژاد ها مثانه کوچکتری نسبت به بقیه دارند .

راهنمای پیاده روی بردن سگ

ابراز عشق و محبت به حیوان خانگی همراه با صبر و زمان بر خواهد بود. تعهد و مسئولیت شخص جهت آموزش رفتاری و پیاده روی صاحب سگ لازم و ضروری است. خرید قلاده برای تعیین انتظارات و پاداش دادن به سگ برای انجام کار صحیح و درست از جمله عواملی است که عشق و دوست داشتن ما به حیوان خانگی خودمان را بیان می کند. وقت آن است که به زودی متوجه شوید چه کاری باید انجام دهید تا شما و حیوان خانگی خود بتوانید تجربه پیاده روی متفاوتی را داشته باشید.

یک قلاده افسار دار برای سگ خریداری کنید

بعد از مدتی دوست چهار پای شما تشخیص خواهد داد که با بستن قلاده افساری به گردن سگ، زمان پیاده روی است. با همین روش ساده زمانی که سگ در سنین پایین قرار دارد، سگ خود را برای آماده شدن به پیاده روی آموزش داده اید. قلاده را در دور گردن سگ قرار دهید و به سگ خود بگویید بزن بریم پیاده روی. تمام زمان پیاده روی را همراه با قلاده انجام دهید.

قلاده بسته شده را مجددا بررسی کنید، دقت کنید که شل نبوده و اندازه سفتی و محکم بودن قلاده باعث اذیت حیوان خانگی شما نگردد. یک قاعده مناسب برای تشخیص سفتی مناسب قلاده این است که بتوانید ۲ انگشت خود را بین قلاده و گردن سگ قرار دهید. قلاده نباید شل باید زیرا سگ در تلاش برای درآوردن قلاده به گوش و صورت خود آسیب وارد می کند. یا در یک حرکت سریع قلاده از گردن سگ خارج خواهد شد.

سمتی را انتخاب نمایید که سگ شما راحتتر باشد

ثبات و تداوم در پیاده روی سگ بسیار مهم است. هنگام پیاده روی با سگ، در سمتی قرار بگیرید که حیوان خانگی با شما ارتباط راحت تر و بهتری را برقرار می کند. این موضوع برای ما انسان ها هم صادق است. به طور غیر ارادی ما انسان ها نیز در هنگام پیاده روی عادت به قرار گرفتن در یکی از سمت های همراه خود داریم.

سمتی که باعث می شود از پیاده روی لذت بیشتری داشته باشیم. سگ با فهمیدن انتظار شما، با پیاده روی ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد. تعویض پی در پی سمت چپ یا راست برای پیاده روی با سگ، موجب آشفتگی در سگ خواهد شد. پیاده روی با سگ را در زمان های مقرر شده انجام دهید، سعی نمایید در بازه زمانی خاصی به صورت مداوم با سگ پیاده روی کنید.

طناب و فاصله قلاده تا بدن خود را کاهش دهید

مهمترین جنبه یادگیری نحوه پیاده روی سگ، حفظ کنترل خود بر سگ است، به طوری که حیوان خانگی شما راه رفتن به سبک خود را نتواند به شما دیکته کند. شما رئیس هستید و این باید در روابط پیاده روی شما با سگ نیز انعکاس یابد. طناب افسار قلاده سگ را بپیچید و طول آن را کاهش دهید تا فاصله بین شما و حیوان خانگی کوتاه شود.قلاده سگ را به سمت خود بکشید، اما اجازه دهید سگ در فاصله راحتی حرکت و پیاده روی کند. هنگامی که سگ شما متوجه می شود که انتخاب طول طناب قلاده با شما است، مقاومت کمتری نسبت به سایر پیشامدهای مسیر پیاده روی خواهد داشت.

با سگ خود صحبت کنید

فراموش نکنید تن صدای شما برای سگ کاملا قابل تشخیص است. هنگامی که سگ شما رفتار درست و مناسبی را انجام می دهد با تشویق زبانی و افزایش زمان پیاده روی پاسخ دهید. در زمان انجام کارهای اشتباه مانند ایجاد صداهای ترسناک در مکان هایی که سایر انسان ها هستند و همچنین در برخورد با سگ های افراد دیگر، با صدای ناراحت و تند با سگ صحبت کنید تا تفاوت صدای شما را درک کند. این عمل باید به صورت مداوم باشد تا در رفتار حیوان خانگی شما نهادینه گردد.

سگ خود را با رفتارهای خاص پاداش دهید

استفاده از رفتارهای مناسب و پاداشی هنگام آموزش پیاده روی به سگ، به خصوص هنگامی که شما کش یا طناب قلاده حیوان خانگی خود را می کشید، انتظار دارید رفتار متناسب با خواسته شما را داشته باشد. سگ ها بسیار مشتاق و علاقه مند به تکه های هات داگ، پنیر و حتی چرت زدن می باشند، برای تشویق رفتارهای صحیح سگ از این موارد استفاده کنید.

فواید پیاده روی برای سگ ها

  • تضمین سلامت جسمی: پیاده روی مانند یک ورزش منظم از طریق تحرک فیزیکی و تخلیه انرژی برای سلامت سگ شما بسیار حائز اهمیت است و به تناسب اندام و پیشگیری از چاقی و برخورداری از عضلات قوی نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید که سگ هایی که اضافه وزن دارند در ادامه دچار مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی و عضله درد می شوند.
  • برخورداری از سلامت روحی: سگ هایی که در تمام طول روز می نشینند و تحرک خاصی ندارند، کم کم تعامل ذهنی خود را با محیط پیرامون از دست می دهند و حواس طبیعی مانند میل به مسابقه یا شکار نیز در آنها ضعیف می شود.
  • تعامل با محیط و انسان ها: شما از طریق پیاده روی منظم با سگ خود می توانید او را در معرض آشنایی با افراد و حیوانات جدید و اماکن مختلف قرار دهید. این کار به ر شد شخصیت اجتماعی سگ شما کمک زیادی می کند. گذشته از این پیاده روی فرصتی برای یادگیری نکات جدید و نزدیکی بیشتر سگ تان به شما است. همچنین این سگ ها از فرصت حضور خود در خارج از خانه لذت بیشتری می برند.
  • حل مشکلات رفتاری: گاهی اوقات رفتارهای نادرست مانند پارس بیش از حد یا رفتارهای بی هدف مثل حفر گودال یا جویدن های غیرضروری یا سایر اقدامات تخریبی ناشی از خستگی حیوان است. پیاده روی منظم در خارج از خانه و تخلیه انرژی حیوان، این قبیل رفتارهای منفی او را به حداقل می رساند. همچنین پیاده روی های منظم و هر روزه به عنوان یک پاداش باعث بروز رفتارهای مثبت از سوی سگ شما می شود.
  • طولانی تر شدن عمر: پیاده روی منظم مانند یک ورزش سگ خانگی شما را ورزیده تر و سالم تر می کند. مفاصل سگ ها معمولا با افزایش سن ضعیف تر می شود، بنابراین تحرک روزانه برای حفظ قدرت عضلات سگ بسیار مهم است. با رعایت این موارد سگ شما برای دوره طولانی تری عمر خواهد کرد.
  • ایجاد صمیمیت بیشتر با حیوان: سگ ها در زمره حیوانات خانگی همراه محسوب می شوند. زمانی که سگی را به تازگی به جمع خانواده خود می افزاید، از فرصت پیاده روی و گردش روزانه برای ایجاد صمیمیت بیشتر با سگ خود بهره ببرید. در طی این مسیر با سگ خود صحبت کنید تا او با تن صدای شما کاملا آشنا شود.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (363 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (244 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (228 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (179 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (145 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (139 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (136 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (121 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (119 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (117 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (118 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (98 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (98 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (88 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ هم میز شدن امیر قلعه نویی و علی دایی در ضیافت افطاری در آجودانیه+عکس/ چهره بشاش و شاد هر دو سرمربی سابق و فعلی تیم ملی مبتلا شدن ستاره سادات قطبی به بیماری ناشناخته و دست و پنجه نرم کردن با مرگ+ویدئو عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس سلفی عجیب و غریب بهرام رادان با سفره هفت سین ساده در دفتر کارش در دوران مجردی+ عکس/ برا همیناست که میگن ازدوج کنی سر و سامون میگیری غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان (ویدیو) رقصی این چنین در میانه میدانم آرزوست!/ واکنش ماده شیمیایی با اشعه‌ی فرابنفش (عکس) ماجرای ازدواج جنجالی ژیلا صادقی با بازیگر سریال "رستگاری" و "بچه مهندس3"، کاوه سماک باشی، چه بود و به کجا رسید مدیتیشن بهاری الناز شاکردوست با ظاهر عجیب و شال پیچی شده در کرمانشاه/ بیستون کعبه عشاق جهان است هنوز+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد (فیلم) همخوانی هلیا امامی در کنسرت مسعود صادقلو / تعطیلات عید خانم بازیگر از مشهد تا کنسرت صادقلو (عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣 خلاقیت منحصر به فرد باغبان خوش ذوق با پرورش میوه های قلبی شکل حماسه ساز شد +ویدئو/مغز تو رو باید طلا گرفت! (عکس) گشت و گذار بهاری دمت اوزدمیر با ظاهری متفاوت در یک جای بهشتی تصویری از عبادت خالصانه رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در حیاط با صفا و سرسبز/ قبول حق باشه حضور سحر دولتشاهی در مراسم تدفین محمدرضا شجریان به عنوان عروس خانواده+عکس/ از این مراسم به بعد ازدواجش با همایون رو علنی کرد خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته جالب پشت کامیون حمل جوجه حماسه آفرین شد/ آخه لامصب جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (فیلم) سپهر حیدری اولین بار این طور عاشق آرام جوینده شد و از او خواستگاری کرد/ عجب جرئتی داشته این مرد پرسپولیسی🙂 خلاقیت بی نظیر یک مادر ایرانی با پختن یک نان منحصر به فرد برای تزئین سفره افطار/ چقدر شیک و مجلسی+عکس سفره افطاری رنگین و مفصل امیر قلعه نویی در یک رستوران مجلل/ ماشالله چه جایی هم انتخاب کردن👌 بیوگرافی و زندگینامۀ شهید محسن فخری‌زادۀ مهابادی، فیزیکدان هسته‌ای ایران مهم ترین مراقبت های لازم بعد از کراتینه مو استوری معناداری که منوچهر هادی منتشر کرد همه چیز درباره‌ی هزینه نگارش CV برای اپلای پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس ساعت دیواری خاص و معنادار منزل منوچهر هادی که بخاطر عشق زیادش به سوفیا اینگونه طراحی شده+عکس/ چقد جالبه 👌 نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای حسن جوهرچی +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این!
تیتر امروز   
12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی خاطره شیرین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید