دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای مد و زیبایی / دکوراسیون منزل /

اسپیسر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ 

چهارشنبه، 23 شهریور 1401
اسپیسر برای ایجاد فاصله بین دو میلگرد با دقت بالا استفاده می‌شود و همچنین به عنوان روکشی مناسب بر روی میلگردها برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اسپیسر در ادامه مطلب همراه ما باشید.

اسپیسر چیست؟

اسپیسر از نظر لغوی به معنای فاصله گذار یا فاصله نگهدار است که در سایزها و ابعاد مختلف و متنوعی تولید می شود و در ایجاد پوشش میلگردی مناسب نقش بسزایی دارد. آن ها در موارد مختلفی کاربرد دارند که از جمله آن ها می توان به رعایت پوشش میلگرد ها در سازه هایی مثل دال ها و دیوار ها اشاره کرد از دیگر موارد مصرفی اسپیسر بتن، در ساختمان ها و پروژه هایی مثل سد سازی و تونل سازی است استفاده از اسپیسر بتن در نتیجه کار بسیار تأثیرگذار است به طوری که در صورت استفاده هم کیفیت سازه و هم سرعت اجرا و انجام آن پروژه ساختمانی بالا خواهد بود؛ گاهی وجود اسپیسر بتن، سبب می شود تا فاصله میان دو میلگرد حفظ شود؛ از طرفی برای به وجود آوردن فاصله میان قالب بتن و خاموت از اسپیسر ها استفاده می گردد. در حالت کلی آن ها در مدل های مختلفی تولید می شوند که از هر کدام در موارد ویژه و خاصی استفاده می شود علت استفاده از این قطعه، به وجود آوردن فاصله میان میلگرد و بتن است و از طرفی برای تأمین پوشش بتن نمی تواند قطعه هایی مثل سنگ یا چوب استفاده کرد.

استفاده از اسپیسر چه فوایدی دارد؟

با گذشت زمان میلگرد ها در اثر تماس و مجاورت با مواد شیمیایی و شرایط محیطی مثل رطوبت، هوا، موادی مثل سولفات ها و غیره دچار خوردگی می شود که این پدیده اثر بسیار مخرب و زیانباری بر ساز خواهد داشت اما در صورت استفاده از اسپیسر پوششی بر روی میلگرد ایجاد می شود که آن را در مقابل شرایط آب و هوایی حفظ خواهد کرد. در ساختن بتن مسلح برای این که راندمان کار به میزان قابل توجهی افزایش یابد معمولاً از این قطعه استفاده می شود این قطعات ابزار های بسیار مفیدی هستند که در صورت استفاده مانع از حرکت شبکه میلگرد در بتن مسلح می شوند و به عبارتی آن را ثابت نگه می دارند.

چرا از اسپیسر استفاده میکنیم؟

اسپیسر در لغت به معنای فاصله نگهدار است. جهت ساخت یک سازه و پوشش دهی میلگردها و آرماتوربندی استانداردهایی وجود دارد. استفاده از این قطعه به بهبود این استانداردها کمک زیادی میکند. ممکن است به علت رعایت نکردن این استانداردها مشکلاتی مانند گزینه های زیر پیش بیاید.

  • چسبیدن میلگردها و آرماتور به بتن

  • بیرون زدگی میلگردها و آرماتورها

زمانی که یکی از این مشکلات ایجاد شود، میلگرد دچار خوردگی شده و پروژه را با هزینه های زیادی روبه رو خواهد کرد؛ بنابراین استفاده از اسپیسر از طرفی به سرعت کار کمک کرده و از طرفی دیگر کیفیت کار را افزایش میدهد.

ویژگی و مزایای اسپیسر پلاستیکی

  • روی کار پوششی یکنواخت ایجاد میکند.
  • وزن سبکی داشته و حمل و نقل راحتی دارد.
  • برای نصب نیاز به نیروی زیادی ندارد.
  • به افزایش سرعت و کیفیت پروژه کمک میکند.

نحوه محاسبه تعداد اسپیسر مورد نیاز

پوشش بتنی روی میلگردها یا کاور بتن برابر است با : حداقل فاصله بین رویه میلگردها (از طرف طولی و از طرف عرضی) تا نزدیکترین سطح آزاد بتن

بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای پوشش روی میلگردها گزینه های زیر باید رعایت شود:

  • قطر میلگردها باید چهارسوم بزرگترین اندازه اسمی سنگدانه ها باشد.
  • ضخامت پوشش بتنی : میلگردها باید متناسب با شرایط محیطی و نوع قطعه مورد نظر بوده و نباید از مقادیر مشخصی کمتر باشد.
  • در صورتی که بتن در کنار خاکی مقاوم اجرا میشود، باید به شکل عمودی در تماس بوده و ضخامت پوشش بتن از ۷۵ میلی متر نباید کمتر باشد.
  • در صورتی که بتن سطح فرورفته و برجسته ای داشته باشد، باید ضخامت پوشش در عمق فرورفتگی ها را اندازه گرفت.
  • در صورتی که حفاظت های سطحی انجام شود، امکان کاهش پوشش بتنی تا ۲۰ میلی متر وجود دارد.
  • در صورتی که رده بتنی حدود ۵۰ مگاپاسکال بیشتر از حداقل اندازه باشد، این امکان وجود دارد که پوشش بتن را ۵ میلی متر کمتر در نظر گرفت و مواردی شبیه به این

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل اکسپت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!