اتمیک سواپ چیست و چگونه کار می کند؟

  چهارشنبه، 08 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
اتمیک سواپ چیست و چگونه کار می کند؟
اتمیک سواپ (Atomic Swap) از تکنولوژی قرارداد Hash timelock یا (HTCL) استفاده می‌کند. این قراردادهای هوشمند تراکنش و اطلاعات هویتی مربوط به طرفین مبادله را تا زمان تکمیل شدن تراکنش فریز و قفل می‌کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مبادله اتمیک (به انگلیسی Atomic Swap) یک فناوری مبتنی بر قراردادهای هوشمند است که بدون نیاز به یک بازار متمرکز یا سایر واسطه ها مبادلات رمزارزها (ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و…) را ممکن می کند.

مبادله اتمیک، که تحت عنوان معاملات بین زنجیره ای اتمیک (atomic cross-chain trading) نیز شناخته می شوند، شامل مبادله یک رمزارز با رمزارز دیگر است حتی اگر این رمزارزها متعلق به شبکه های بلاک چین متفاوتی باشند.

مفهوم مبادله اتمیک اولین بار در سال 2013 توسط شخصی با نام تی یِر نولان (Tier Nolan) مطرح شد.

این مفهوم یک تکنیک نوآورانه بود که به دو طرف مستقل اجازه می داد واحدهای رمزارز را به طور مستقیم از آدرس خود (یا کیف پول های رمزارز) با هم مبادله کنند.

با اینکه تی یِر نولان غالبا به عنوان خالق مبادلات اتمیک شناخته می شود، اما ایده انجام مبادلات همتا به همتا بین زنجیره ای پیش از این نیز مورد بحث بود.

در سال 2012، دانیل لاریمر (Daniel Larimer) به یک پروتکل مبادله ای بدون نیازبه اعتماد به نام P2PTradeX دست یافت که بسیاری آن را نمونه اولیه فناوری مبادله اتمیک می دانند.

یکی از اصلی ترین مزیت های استفاده از مبادله اتمیک امنیت است زیرا کاربران نیازی به تهیه یا استفاده از کلیدهای خصوصی خود در هر نقطه ای ندارند.

مزیت دیگر چنین فناوری ای این است که دیگر نیازی به وجود صرافی های متمرکز نیست، و این برابر است با هزینه های کمتر (عدم پرداخت هزینه واریز، برداشت، یا معامله).

علاوه بر این، مبادلات اتمیک راه کلاهبرداری را نیز می بندند زیرا هیچ راهی برای اخاذی طرفین معامله از یکدیگر وجود ندارد.

از نظر فنی، این فناوری به قراردادهای هش شده زمان دار (HTLC) و توابع هش وابسته است.

قراردادهای هوشمند HTLC تضمین می کنند که مبادله یا به کل انجام می شود و یا اصلا انجام نمی شود.

اتمیک سواپ چگونه کار می کند؟

اتمیک سواپ (Atomic Swap) از تکنولوژی قرارداد Hash timelock یا (HTCL) استفاده می کند. این قراردادهای هوشمند تراکنش و اطلاعات هویتی مربوط به طرفین مبادله را تا زمان تکمیل شدن تراکنش فریز و قفل می کنند. قراردادهایی که از تکنولوژی HTCL استفاده می کنند، دو ویژگی دارند:

قفل شدن اطلاعات تراکنش (HashLock)

تکنولوژی هش لاک به گونه ای عمل می کند که قراردادها با استفاده از کلیدهای مخصوصی فریز و قفل می شوند و تنها تأمین کنندۀ موجودی می تواند به آن دسترسی داشته باشد. بازگشایی رمزارزهای منتقل شده فقط از طریق استفاده از کلیدهای مخصوصی که متعلق به آن تراکنش و قرارداد است، امکان پذیر است.

قفل شدن اطلاعات زمانی (TimeLock)

مکانیسم قفل شدن اطلاعات زمانی باعث می شود که تراکنش ها در بازۀ زمانی مشخصی صورت بگیرند. در صورتی که تراکنش مورد نظر در زمان مشخص شده انجام نشود، رمزارزهای موجود در آن تراکنش به حساب کاربری فرد منتقل کننده بازگشت داده می شود.

امنیت این مبادلات از طریق محدودیت های زمانی اعمال شده تأمین می شود. در این مکانیسم حتی اگر رمزارزهای فردی طی تراکنشی از حساب وی برداشت شده باشد، اما در مدت زمان مشخص شده تراکنش تکمیل نشود، بازگشت موجودی منتقل شده به حساب فرد منتقل کننده تضمین شده است و فرد این اطمینان را دارد که در صورتی که تراکنش در مدت زمانی که تعیین شده صورت نگیرد، وجه به حساب او باز خواهد گشت.

مثال کاربردی در مورد چگونگی فرآیند اتمیک سواپ

تصور کنید که فرد A و فرد B قصد دارند مبادله ای را با استفاده از پلتفرم اتمیک سواپ ثبت نمایند.

تصویر
فرآیند اتمیک سواپ
  1. فرد A رمزارزهای خود را به یک آدرس HTCL واریز می کند. امنیت این فرآیند به طور کامل فراهم شده است و دسترسی به این موجودی تنها با استفاده از کلیدهای خصوصی و توسط خود او امکان پذیر است.
  2. فرد A، یک هش رمزنگاری شده را به همراه یک کلید خصوصی با فرد B به اشتراک می گذارد. سپس فرد B رمزارزهای خود را به آدرسی که با استفاده از همان هش ایجاد شده است، واریز می کند.
  3. بعد از اینکه فرد B رمزارزها را واریز کرد، فرد A می تواند با استفاده از کلیدهای خصوصی که در واریز اولیه ایجاد شده بود، برای بازگشایی و دسترسی به این موجودی اقدام کند.
  4. بعد از اینکه شخص A با استفاده از کلید خصوصی، تراکنش را بازگشایی کرد، شخص B می تواند به سهم مربوط به خود از این مبادله دستیابی پیدا کند.
  5. بعد از اینکه طرفین مبادله به سهم خود از آن مبادله دستیابی پیدا کردند، اتمیک سواپ کامل شده و انجام می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (334 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (60 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند